Kloke ord fra en fysiker

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Kloke ord fra en fysiker (hentet fra en artikkel i Stereophile):

The next time I visited, I asked my physics pal how spending all that money on audio wire squared with his science brain. He looked at me seriously, not smiling. "I am a physicist and know everything we hear can be measured. But what should I measure to fully characterize a sound system? What is a complete set of measurements that would uniquely allow me to identify good sound? That I do not know. What I do know is that scientific pursuit is about accurately describing what we observe, not aligning observation with model-driven expectations.
Interessant artikkel for øvrig for de som er interessert:
https://www.stereophile.com/content/gramophone-dreams-61-art-cable-audioquest-canare-kondo-holoaudio-serene-preamplifier
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Edit: jeg håper du forstår at dette er skrevet i beste hensikt.
Jeg mener ikke å være frekk eller ødelegge en god stemning, men for meg er denne artikkelen en leksjon i Pseudoscience.
Edit #2: det er fortelleren sin rolle i historien jeg reagerer på.

jeg beklager at bildet nedenfor ikke er det beste eksempelet:
627A0052-3D4F-4CB0-889C-EBD88EEF87C8.jpeg
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Hifisentralen, den nye Dogme sentralen..
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
jeg beklager at bildet nedenfor ikke er det beste eksempelet:
Nå var vel ikke denne artikkelen så veldig vitenskapelig akkurat, men mer basert på lytteerfaring og generell tankegang blant fysikere.
Det er ikke veldig enkelt for en fysiker å komme med en sånn innrømmelse som dette, de har jo faktisk et ansikt å tape når de ikke kan komme med forklaringsmodeller som beskriver hva de hører eller observerer. Så det mest logiske for en person som dette, vil jo typisk være å motsette seg en overbevisning enn å komme med en innrømmelse.

Men som i dette tilfellet (og utallige andre), så er overbevisningen rett og slett for stor til at den bare kan skyves under en stol. I velkjent fysiker-ånd, så velger han da heller å godta det han hører, for så å akseptere at dagens vitenskapelige modeller ikke er tilstrekkelige til å beskrive det han opplever.

Det motsatte blir jo da å bygge et anlegg basert på kjente vitenskapelige modeller, og ikke akseptere at disse modellene potensielt kan være utilstrekkelige, til tross for at lytteerfaringer skulle tilsi noe annet.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.952
Antall liker
11.355
Sted
Ytterst i havgapet...
Han sier vel egentlig ikke annet enn at han som fysiker er vant til å forholde seg til fakta og målinger, og at han tror at fullverdige målemetoder finnes, - men er usikker på tolkingen av målingene.....
Det er vel på mange måter der vi er også, - moderne måleteknikk er absolutt kapabel å måle det vi hører.... det er vel hvilke parametre som er viktigst og tolkingen av disse vi tildels er usikre på og tildels uenige..??
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Nå var vel ikke denne artikkelen så veldig vitenskapelig akkurat, men mer basert på lytteerfaring og generell tankegang blant fysikere.
Det er ikke veldig enkelt for en fysiker å komme med en sånn innrømmelse som dette, de har jo faktisk et ansikt å tape når de ikke kan komme med forklaringsmodeller som beskriver hva de hører eller observerer. Så det mest logiske for en person som dette, vil jo typisk være å motsette seg en overbevisning enn å komme med en innrømmelse.

Men som i dette tilfellet (og utallige andre), så er overbevisningen rett og slett for stor til at den bare kan skyves under en stol. I velkjent fysiker-ånd, så velger han da heller å godta det han hører, for så å akseptere at dagens vitenskapelige modeller ikke er tilstrekkelige til å beskrive det han opplever.

Det motsatte blir jo da å bygge et anlegg basert på kjente vitenskapelige modeller, og ikke akseptere at disse modellene potensielt kan være utilstrekkelige, til tross for at lytteerfaringer skulle tilsi noe annet.
Morsomt med alle dogmer som blir kokt opp på alle slags forumer..

Kan med en gang si at du ikke aner hvor avanserte måleinstrumenter man får idag..
Hva om jeg sier at jeg kan stå over 400m unna huset ditt og avlytte hva du sier? Og da trenger man ikke en mikrofon engang.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det er ikke veldig enkelt for en fysiker å komme med en sånn innrømmelse som dette

Det er vel ganske nøyaktig det motsatte av mitt inntrykk, skapt etter å ha sett og hørt hundrevis av vitenskapelige foredrag. Om det noe de fleste vitenskapsmenn sier igjen og igjen og igjen, det være seg fysikere eller hvilke som helst andre disipliner, så er det nettopp at "det vet jeg/vi ikke".
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.763
Antall liker
21.644
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er vitenskapens grunntese. Dogmenes motsetning.
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.640
Antall liker
3.263
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Det er vel ganske nøyaktig det motsatte av mitt inntrykk, skapt etter å ha sett og hørt hundrevis av vitenskapelige foredrag. Om det noe de fleste vitenskapsmenn sier igjen og igjen og igjen, det være seg fysikere eller hvilke som helst andre disipliner, så er det nettopp at "det vet jeg/vi ikke".
Helt enig (og riktig). Det handler om å observere/måle og så forsøker man deretter å finne en logisk forklaring på om/hvordan dette kan henge sammen. Ydmykheten er høy blant lærde vitenskapsfolk. En god kontrast til «eksperter som vet». Fysikeren i historien var sikkert en grei kar, men jeg reagerte på hvordan «fortelleren» brukte det at det andre personen var fysiker og dermed rettferdiggjorde de valgene som fysikeren tok på den basis. Ikke sikkert at fysikeren vet noe som helst om feks psykoakustikk.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.510
Antall liker
8.051
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Dessuten er det vel ingen grunn til å anta at vitenskapsfolk etterlever sin profesjonelle kunnskap i sivile liv, mer enn "vanlige folk" gjør. Selv ignorerer jeg i det daglige konsekvent mye av kunnskapen jeg har fra eget yrke og antar uten videre at det samme gjelder de fleste.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Også er det noe med det å prøve å "fordumme" smarte folk for å fremstå som smart/overlegen selv slik det er gjort i stereophile, og tror at man får økt kredibilitet selv av det.
Dette er jo selger-mat i beste fall, ser mye dritt som dette i IT bransjen. Produsenter som slenger dritt om andre produsenter/produkter for å få produktet sitt til å virke bra. Heldigvis er dette en nedadgående trend, da de heller taper ansikt på det i lengden (har hendt selgere i firma x, slenger dritt om firma y, året etter så jobber de i firma y og slenger dritt om x, da blir de vanskelige å ta seriøst).

Kabelbransjen har fortsatt ikke forstått det (det samme kan man vel si om kunder som går rett på hver eneste gang og holder denne industrien i gang).
 

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Innlegg
1.376
Antall liker
1.269
Torget vurderinger
1
Varemerket Kukost kommer forøvrig fra bøgda, som en konkurrent til Nordost, og oppsto i en norsk-time på barneskolen på Toten.
De skulle bøye "å kose med kua", ku-kosing/å ku-kose.
Å kukose, je kukoser, je skar kukose, je har kukost.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Klasse på nivået på denne tråden, mer av dette :ROFLMAO:
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.125
Sted
Oslo
Kloke ord fra en fysiker (hentet fra en artikkel i Stereophile):



Interessant artikkel for øvrig for de som er interessert:
https://www.stereophile.com/content...st-canare-kondo-holoaudio-serene-preamplifier
Hmmm, artig. Jeg er fysiker :)

Jeg har vel tidligere også sagt at det å måle er et fag i seg selv, så det er vanskelig å finne de mest relevante målingene, så det er ikke elementært å si hvilken måling som er riktig.

Samtidig så er det en klok regel å ta utgangspunkt i de enkleste løsningene ("Occams Razor"). Hvis man skal ta forbedre et system bør man starte der man har størst sannsynlighet for å gjøre en forskjell. Sannsynligheten for at to ledninger med tilstrekkelig ledningsevne skulle være utslagsgivende er liten sammenlignet med mer komplekse ting som høyttalere, og til dels forsterkere.

Som fysiker sikter jeg meg dermed inn mot det som har størst sannsynlighet for å gi en forbedring. Siden jeg ikke er ekspert på elektronikk (bare måleteknologi) har jeg selvsagt en viss ydmykhet i forhold til alt jeg ikke kan, men nok kunnskap til å skille ut de verste tilfellene av bullshit og lytte til de som kommer med forklaringer jeg kan lære av og som får meg til å forstå mer. For eksempel tror jeg mer på dem som snakker om induktans og kapasitans enn de som snakker om krystaller og kvanter.

Det er ikke så mye snakk om skråsikkerhet som sannsynlighetsovervekt. I forhold til rent tull kan man nok likevel virke skråsikker for enkelte.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Kloke ord fra en fysiker (hentet fra en artikkel i Stereophile):



Interessant artikkel for øvrig for de som er interessert:
https://www.stereophile.com/content...st-canare-kondo-holoaudio-serene-preamplifier
Hvis man parallelliserer det han sier, kan det kanskje bli noe a la:
Jeg forstår det jeg hører, men hører jeg alt?
Trekker man parallellen til hifi, bør det bli noe a la:
Jeg kan måle det jeg hører, men hører jeg alt?
Og:
Jeg hører det jeg kan måle, men måler jeg alt som kan, bør og skal måles? Ergo: får jeg målt alt?

Jeg har troen på at svaret på de disse spørsmålene er nei.............

mvh
Proffen
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Endel fyllerør er fjernet.

Ellers får jeg litt sånn Skybert følelse av den innsalgs-artikkelen.
I have this friend, a smart, good-looking young physicist from Argentina. Naturally, I call him "Gaucho."
For å understreke at han er noe suksessfull og dermed kan ilegges mer vekt:
He lives in a glistening-white steel-and-glass apartment overlooking lower Manhattan.
For å si hvor viktig og flink forfatteren er
One day, unexpectedly, Gaucho invited me over to listen to his system—just me—so that I could tell him what I "really think" of his system's sound.
Og gjør selvsagt et stort nummer ut av kost.

Sånn kan man fortsette med hele artikkelen.....



Overskriften på tråden her er også helt feil. Det er ingen kloke ord fra en fysiker. Det er salgslektyre/rettferdiggjøring fra en hifi skribent. Stereophile og produsenter går hånd i hånd.
En skribent som mener man bør bruke flere hundre tusen på kabler for å få fram godlyden.

physicist
noun [ C ]

UK

/ˈfɪz.ɪ.sɪst/ US

/ˈfɪz.ɪ.sɪst/

a person who studies physics or whose job is connected with physics
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.311
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Svaret på alt er så klart KABLER 🤣
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.567
Antall liker
3.125
Sted
Oslo
Overskriften på tråden her er også helt feil. Det er ingen kloke ord fra en fysiker. Det er salgslektyre/rettferdiggjøring fra en hifi skribent. Stereophile og produsenter går hånd i hånd.
En skribent som mener man bør bruke flere hundre tusen på kabler for å få fram godlyden.
Jepp, og jeg lot meg dessverre erte opp til å skrive noe litt seriøst siden det hender man blir lei av at "fysiker" blir brukt som en man ukritisk skal lytte til og som et skalkeskjul for dårlig markedsføring :)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.311
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hadde det vært bedre med Blomster Finn?
 
Topp Bunn