Klokken tilbake igjen

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.681
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Natt til søndag skal klokken atter tilbake til sin normale tidsvisning,

Kanskje vi kunne beholdt sommertid året rundt?
Bare en tanke jeg hadde.. vi får uansett en ekstra time helg!

G

Gjestemedlem

Gjest
Folk har levd på lånt tid et halvt år nå. Men nå er det payback time og den harde virkeligheten innhenter dem. Nå kan de angre alle de lettlurte som stilte klokken frem i vår. Muaahha

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Antall liker
93.681
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Gjestemedlem skrev:
Folk har levd på lånt tid et halvt år nå. Men nå er det payback time og den harde virkeligheten innhenter dem. Nå kan de angre alle de lettlurte som stilte klokken frem i vår. Muaahha
Ha Ha.. Den var bra!

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517
Sommertid året rundt hadde vært helt greit for meg. Helt alvorlig.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.287
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Problemet er at det er "vintertid" som er normaltid, men jeg er enig i at vi kunne avskaffe sommertiden og bare bruke normaltid.

J

J.J

Gjest
Hei...hei .... jeg vil ha et kompromiss !!

1/2 time Vår/høst ;D ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517
Dazed skrev:
Problemet er at det er "vintertid" som er normaltid, men jeg er enig i at vi kunne avskaffe sommertiden og bare bruke normaltid.
Jo, men hadde vi brukt "sommertid" om vinteren hadde vi fått en ekstra time med lys om ettermiddagen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
jeg syntes vi 1 gang i året skal stille klokken en time tilbake og IKKE stille den frem samme året. det kan bli snodige dager etterhvert

V

vredensgnag

Gjest
slowmotion skrev:
Dazed skrev:
Jo, men hadde vi brukt "sommertid" om vinteren hadde vi fått en ekstra time med lys om ettermiddagen.
Sikker?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.517
vredensgnag skrev:
slowmotion skrev:
Dazed skrev:
Sikker?
Ikke når du spør på den måten ...

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Synes denne klokkestillinga er noe fordømmade tull. Det er mørkt når jeg står opp, og mørkt når jeg kommer heim. Sånn skal det jo være i tre, fire måneder. Og i sommerhalvåret, er det meir eller mindre lyst heile tida...jeg skjønner ikke vitsen med dette tullet! Gi oss normaltida tilbake, og la oss slippe dette omstillingsvåset.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.737
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
VilhelmW skrev:
Synes denne klokkestillinga er noe fordømmade tull. Det er mørkt når jeg står opp, og mørkt når jeg kommer heim. Sånn skal det jo være i tre, fire måneder. Og i sommerhalvåret, er det meir eller mindre lyst heile tida...jeg skjønner ikke vitsen med dette tullet! Gi oss normaltida tilbake, og la oss slippe dette omstillingsvåset.
"Sommerhalvåret" omfatter jo deler av både våren og høsten, og i de periodene synes jeg det er greit med litt lysere kvelder.

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
VilhelmW skrev:
Det er jo endel rent praktiske fordeler med å følge samme tid som resten av landet. Jeg syns det er ganske så underholdende og hadde helst sett at vi fikk stille den frem og tilbake litt oftere. Det er alltid en eller annen snåling som stiller feil vei, eventuelt glemmer av hele greia, og havner i morsomme situasjoner på grunn av det. Good stuff. :)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Eller det kan være som det er. Alternativet er normaltid. Spiller nok uansett liten rolle i praksis så lenge "alle" gjør det likt.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.519
Torget vurderinger
4
Hørte på radioen at det gikk ut over helsa å stille klokka.
Yeah right, får da være måte på hvor sart og fintfølende man skal være når man ligger å sover...

En vi som jobber skift da? Burde jo vært dau forlengst ;D
Forøvrig er det kjipt å jobbe natt nu i natt.
Når alt er på det mest kjedelige og man er kjempetrøtt, så blir klokka stilt en time tilbake, uten at man får betalt for den timen. For det tar ikke "systemet" høyde for. Enda vi har stilt klokka så lenge jeg kan huske.
Kan bli så forbanna....

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Har jobbet endel skift selv, og nattskift er dårlig for hjertet uansett. Tror ikke skifte mellom sommer og vintertid utgjør noen særlig større helsefare for dem utover det. Jobbet selv utelukkende nattskift i femten måneder. 70 timer annenhver uke. Det merket jeg på kroppen etterhvert.

Her er begge de nyeste hverdagsklokkene blitt stilt før jeg la meg i natt. Pc og telefon ordnet seg selvfølgelig selv. Så jeg er nå forberedt på vinteren med riktig tid i alle fall. Den ene klokken måtte til og med stilles to ganger, i og med at det er en analog/digital-kronometer. Penklokken er mekanisk, så den må stilles hver gang den brukes uansett. Og nå har jeg også stilt den stilige gull-faken jeg kjøpte på markedet i Albir.

Tror jeg er trøtt nok igjen til å gå til sengs. En sigarett hjalp tydeligvis på den manglende søvnigheten.

C

Cyber

Gjest
RJEL skrev:
Hørte på radioen at det gikk ut over helsa å stille klokka.
Yeah right, får da være måte på hvor sart og fintfølende man skal være når man ligger å sover...

En vi som jobber skift da? Burde jo vært dau forlengst ;D
Forøvrig er det kjipt å jobbe natt nu i natt.
Når alt er på det mest kjedelige og man er kjempetrøtt, så blir klokka stilt en time tilbake, uten at man får betalt for den timen. For det tar ikke "systemet" høyde for. Enda vi har stilt klokka så lenge jeg kan huske.
Kan bli så forbanna....
over noen år får du det vel igjen når vi stiller fremover på våren? Hadde vel vært like mye skrik om arbeidsgiver hadde trukket en time da. :)

O

Ole I

Gjest
Jeg jobbet en gang sammen med en hyggelig dame som presterte å komme én time for sent første mandag etter at vi stilte klokken - uansett om klokka skulle frem eller tilbake - og unnskyldningen var den samme hver gang: "å, vi glemte å stille klokka..."

Det ble ganske morsomt etterhvert.....

ang. om Norge skal fortsette med sommertid og normaltid eller ikke - er vel litt praktisk grunnet DST ordningen generelt:
wikipedia.org/wiki/Daylight_saving_time

Ser ikke helt poenget med at vi skal gjøre oss til enda mere "Nisseland" og sære. Husker jo den tiden hvor Europa ikke hadde samme dato for endringer vår/høst; Storbritannia hadde én dato, mens kontinentale Europa en annen - det ble en del surr med det for noen og enhver som skulle reise/levere reisetjenester (flyselskap, fergerederier o.l.).

Noen av landene i Midt-Østen har selvfølgelig ordnet seg på sin egen måte:

Israel Asia N: last Friday before April 2 N: Sunday between Rosh Hashanah and Yom Kippur
Syria Asia N: last Friday of March N: last Friday of October

Z

Zomby_Woof

Gjest
65finger skrev:
jeg syntes vi 1 gang i året skal stille klokken en time tilbake og IKKE stille den frem samme året. det kan bli snodige dager etterhvert
Kroppen min vil gjerne at vi stiller klokka et par timer (kanskje tre) tilbake hver kveld. Jeg er altså ikke B-menneske, men mye lenger ut i alfabetet enn det...

8)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Problemet mitt er at vekkerklokken lar seg ikke stille om fra sommertid så lett.
Det er kanskje litt skjebnens ironi at han ble ett år i går... *gjeeesp*

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Årets store dag for oss B-mennesker.

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Antall liker
4.215
Burde drite i hele greia og justere til sommertid hele året. Det er lenge siden vi levde i et samfunn der vi hadde behov for den ekstra lyse timen på morgenen. Å skru klokka frem og tilbake er gammeldags.

T

Torget

Gjest
Burde drite i hele greia og justere til sommertid hele året. Det er lenge siden vi levde i et samfunn der vi hadde behov for den ekstra lyse timen på morgenen.
På tide at vi tar den ekstra timen på kvelden isteden.
Å komme seg på jobb om morran skal en alltids kunne klare alikevel.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.796
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Burde drite i hele greia og justere til sommertid hele året. Det er lenge siden vi levde i et samfunn der vi hadde behov for den ekstra lyse timen på morgenen. Å skru klokka frem og tilbake er gammeldags.
Totalt enig Om morran er det mørkt uansett. Om ettermiddagen kan en ekstra time lys få oss ut av huset på tur. En forhistorisk ordning.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.876
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Men det er så deilig å skru til sommertid om våren! Plutselig er det deilige lyse kvelder igjen, som skapt for å terrorisere landeveiene på sykkel. ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Men det er så deilig å skru til sommertid om våren! Plutselig er det deilige lyse kvelder igjen, som skapt for å terrorisere landeveiene på sykkel. ;)
Nå tøyser du fælt! For oss B-mennesker tar det et halvt år å komme i takt med klokken - ikke det minste deilig, spør du meg. Og når vi omsider har fått det til, rykker vi tilbake til start - bare for å grue oss til neste vår. Men jeg skal innrømme at akkurat nå er det ganske OK, da - klokken er 2330, men så er den egentlig bare 2230 - en time ekstra før man motvillig må køye.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.249
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Bare tull hele greia. Bare gå hjem en time tidliger på sommeren for de som ønsker. Nei gjør som Russerne - kutt det ut !

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.997
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Kona fikk panikk på søndag morgen og trodde hun kom en time for sent på jobb.
Haha, hun kom en time for tidlig.

B

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Nå blir det mørkt før man kommer seg hjem fra jobb igjen. På tide å dra godstolen foran peisen igjen.
Eller foran rørforsterkeren, for oss som ikke har peis.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.845
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Hvem har bruk for mer lys om morgenen? Selv syns jeg det er om ettermiddagen man trenger det. Ergo; sommertid hele året.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Fleksitid hele året.

Topp Bunn