Klubbkveld hos Jamakr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.658
    Torget vurderinger
    23
    Det stemmer nok - jeg spilte selv i mange år og er jævlig lur altså! Men fra spøk osv. - har hatt mye hjelp/bruk for spilleerfaring i hifisammenheng, bl.a. førte det til relativt lave skuldre og et meget avslappet forhold til reklame/boutiqe BS fra veldig tidlig av. Og dermed fokus på det vesentligste for å få akseptabel illusjonsgjenskaping i hjemmet.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Kan det være at Lasse Stefanz bare er en omskriving av Lasse Lur?

    jeg tror deg. Musikere har som gruppe en annen sammensetning av strukturer i hjernen. Som følge av trening virker det som. Og, da vil de potensielt ha noen andre egenskaper som gruppe - enn andre. Slik er det nok
    Toppen av det hele er naturligvis bordtennis spillere - men, det får bli et annet innlegg.
    mvh
    JMK
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    475
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Kan det være at Lasse Stefanz bare er en omskriving av Lasse Lur?

    jeg tror deg. Musikere har som gruppe en annen sammensetning av strukturer i hjernen. Som følge av trening virker det som. Og, da vil de potensielt ha noen andre egenskaper som gruppe - enn andre. Slik er det nok
    Toppen av det hele er naturligvis bordtennis spillere - men, det får bli et annet innlegg.
    mvh
    JMK
    Så herlig da. Jeg besitter to av to egenskaper. Lyttekvelden hos deg som vi snakket om. Covid er ikke akkurat på retretten. Fint at du får kost deg litt med vinyl. Har nettopp kjøpt meg ny Pickup selv. Den får spilletid om dagen.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Ja, du burde ligge godt an. De fleste med gode forutsetninger for ting, har likevel utfordringen med å utnytte ressursene på en fornuftig måte. Heldigvis er det store forskjeller på hva en oppfatter som fornuftig.
    Da har du handlet hos Erik tenker jeg, og da er det vel bra saker. Fornøyd?
    Mvh
    JMK
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    475
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Ja, du burde ligge godt an. De fleste med gode forutsetninger for ting, har likevel utfordringen med å utnytte ressursene på en fornuftig måte. Heldigvis er det store forskjeller på hva en oppfatter som fornuftig.
    Da har du handlet hos Erik tenker jeg, og da er det vel bra saker. Fornøyd?
    Mvh
    JMK
    Hei Jan M
    Bra og bra. Pickup er Ortofon Cadenza Black. Den er bra den. Men jeg burde kanskje valgt EMT som du har. Jeg er veldig spent på å høre mer på din spiller. Fine saker. Det spiller fint hos meg. Får få med Odd ut til deg en gang snart :p
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Hei Jan M
    Bra og bra. Pickup er Ortofon Cadenza Black. Den er bra den. Men jeg burde kanskje valgt EMT som du har. Jeg er veldig spent på å høre mer på din spiller. Fine saker. Det spiller fint hos meg. Får få med Odd ut til deg en gang snart :p
    Ja, veldig bra om det lar seg gjøre.
    Angrer litt på at mitt litt trange rom i kjeller er gjort om til tegneserie og Vintage HiFi rom - istedet for et bord og en robot. Men, realiteten var at det var litt for trangt til "ordentlig" trening. Men, nå er det jo ingenting - ingen steder...
    Mvh
    JMK
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    475
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Ja, veldig bra om det lar seg gjøre.
    Angrer litt på at mitt litt trange rom i kjeller er gjort om til tegneserie og Vintage HiFi rom - istedet for et bord og en robot. Men, realiteten var at det var litt for trangt til "ordentlig" trening. Men, nå er det jo ingenting - ingen steder...
    Mvh
    JMK
    Vi får ha trua Jan M
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Bordtennis passer ualminnelig godt med haifai musikk. Ping pong og pling plong. Jeez, skal bli vanskelig å overgå den der i dårligere humor 😄
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Ja, veldig bra om det lar seg gjøre.
    Angrer litt på at mitt litt trange rom i kjeller er gjort om til tegneserie og Vintage HiFi rom - istedet for et bord og en robot. Men, realiteten var at det var litt for trangt til "ordentlig" trening. Men, nå er det jo ingenting - ingen steder...
    Mvh
    JMK
    Nå bor jo de på en lang tynn tarm av en halvøy min gode mann med mange turmuligheter. Rene berg-, og dalbanen.
    En spadsertur fra demses tvers over landmassen, og ned til Fjordvangen med retur vil jo raskt kunne medføre god sirkulasjon og økt oksygenopptak om det gjentas 3x/uke. Jeg slet jo selv med "mount never rest" bakken opp fra Fjordvangen en del år. Det er nesten 1 km fra bunn og opp til busstoppet 😥 Likeledes vil jo tilsvarende bratte bakke grensende inn til demses eiendom som går ned til bryggeanlegget i bunn 2-3x pr tur også gjøre sitt.
    Men det er selvfølgelig ikke like artig som pingis, dog helsebringende.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Nå bor jo de på en lang tynn tarm av en halvøy min gode mann med mange turmuligheter. Rene berg-, og dalbanen.
    En spadsertur fra demses tvers over landmassen, og ned til Fjordvangen med retur vil jo raskt kunne medføre god sirkulasjon og økt oksygenopptak om det gjentas 3x/uke. Jeg slet jo selv med "mount never rest" bakken opp fra Fjordvangen en del år. Det er nesten 1 km fra bunn og opp til busstoppet 😥 Likeledes vil jo tilsvarende bratte bakke grensende inn til demses eiendom som går ned til bryggeanlegget i bunn 2-3x pr tur også gjøre sitt.
    Men det er selvfølgelig ikke like artig som pingis, dog helsebringende.
    Nei, i denne sammenheng må helse komme sist - når du setter opp disse betingelsene. Fint å høre fra deg - håper alt er bra.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Bordtennis passer ualminnelig godt med haifai musikk. Ping pong og pling plong. Jeez, skal bli vanskelig å overgå den der i dårligere humor 😄
    Faktisk så finnes noen bordtennislåter laget til veteranstevner i Sverige, som overgår en hver pervers fantasi du bare noen gang kan være i nærheten av. Til allmenhetens beste skal jeg ikke legge referanse. Men, ved besøk her en gang - kan jeg nok utsette deg for temmelig ille ting.
    Velkommen!
    Mvh
    JMK
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.658
    Torget vurderinger
    23
    Bordtennis er greia - vi har faktisk vurdert et sammenleggbart bord m/hjul - til bruk i stua.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Bordtennis er greia - vi har faktisk vurdert et sammenleggbart bord m/hjul - til bruk i stua.
    Jeg selger ikke slikt lenger. Men, sjekk med Tom J i Bordtennisexperten. (Mannen banket en hissig utfordrer med undersiden av permskoen 2 x 21-0 den gang man gikk til 21. I bordtenniskretser er han en av legendene.
    Mvh
    JMK
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Siden første innlegg på denne side 23 omhandler hjernen og musikere, så kan jeg kanskje angre på at jeg så godt som aldri har spillt annet enn bajass :cool:
    Så slik sett skulle jeg hjerne hatt en ferskere gjerne.........for igår brukte jeg vel 3 timer ++ på å lære meg å stille inn (særlig vekking) å bruke min nye og første dabradio med vekkerklokke :oops:
    Idag har jeg brukt enda flere timer på å få liv i digital avspilling nede i mitt kjellerrom der hvor "hovedanlegget" nå har fått sin plass.
    Bruker en macmini som trolig hadde gått i "kjempedvale" (noe "jeg" også har vært her inne på HFS, samt at jeg der nede ikke har skjerm av noe slag, da bruker jeg macbook og delt skjerm men fikk det da til til slutt etter å ha koblet opp macmini på LG oppe i stua og passord ??? på macminien brukte jeg en del tid på .......alt går tregt nå o_O
    Klart mest foto for min del nå for tiden og dit kronasjen går for tiden.
    Slik ser det ut der nede etter at jeg hadde støvsugd en del edderkopp"skall"
    Tatt med Nikon Z6 Z14-30mm f/4.0 på 17.5 mm 1/13 sek 6400 iso på frihånd uten blitz kun dårlig lys /stillt hvitbalanse i etterkant.
    Bare en hilsen fra en som hifimessig har vært lenge i dvale og går vel snart igjen i "dvale":sleep:
    macmini, Emmlabs dac, Rega P5 (?) Parasound P5 pre, Karan 270S effekt, Kef 50 LS og 2x Velodyne 15" subber koblet til via det innebygde delefilteret i Parasounden (funker bra)
    Hifianlegget-03.01.21.Z613430-Edit.jpg
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Du store ALL VERDEN o_O
    Det var liv i KW ennå, og takk for det.
    Som EiK sier, så går det an og kombinere interesser og hobbyer vet du.
    Gå nå ikke i dvale igjen.
    Vi trenger alle her inne i disse prøvelsens tider KW.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Rampant (2).jpg


    Hva kan jeg annet si - enn at denne blåvinyl utgaven låter heller temmelig mye bedre enn min gamle førsteutgave. Den var heller knitrete for å si det mildt.
    Så - da ble det en bra økt før litt jobbing....
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    “Our results suggest that gamma wave-mediated synchronization between different brain areas is a fundamental mechanism for neural integration,” says Preisig. “Moreover, this research shows for the first time, using human hearing as an example, that the connection between the two hemispheres of the brain can be successfully modulated by electric stimulation,” adds Alexis Hervais-Adelman, head of neurolinguistics at the UZH Department of Psychology, who was also involved in the study.
    Hvis noen absolutt vil ha referansen, så kan den skaffes.
    Men, åpner dette for at forbedring av lydopplevelse er vel så relevant i form av å påvirke elektrisk egen hjerne? Man kunne se for seg hodetelefoner som ikke gir lyd, men ulik hjernestimulering? Tja.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Det som kan sies er at album som slippes på strømmetjenester 16de april, kommer til å hete "Tapre barn".
    Det kan også sies at enkelte av tekstene er ikke noe for sarte sjeler. Og, at vinyl versjon er planlagt for høsten.
    Slippkonsert 17de april.
    Mvh
    JMK
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Siden første innlegg på denne side 23 omhandler hjernen og musikere, så kan jeg kanskje angre på at jeg så godt som aldri har spillt annet enn bajass :cool:
    Så slik sett skulle jeg hjerne hatt en ferskere gjerne.........for igår brukte jeg vel 3 timer ++ på å lære meg å stille inn (særlig vekking) å bruke min nye og første dabradio med vekkerklokke :oops:
    Idag har jeg brukt enda flere timer på å få liv i digital avspilling nede i mitt kjellerrom der hvor "hovedanlegget" nå har fått sin plass.
    Bruker en macmini som trolig hadde gått i "kjempedvale" (noe "jeg" også har vært her inne på HFS, samt at jeg der nede ikke har skjerm av noe slag, da bruker jeg macbook og delt skjerm men fikk det da til til slutt etter å ha koblet opp macmini på LG oppe i stua og passord ??? på macminien brukte jeg en del tid på .......alt går tregt nå o_O
    Klart mest foto for min del nå for tiden og dit kronasjen går for tiden.
    Slik ser det ut der nede etter at jeg hadde støvsugd en del edderkopp"skall"
    Tatt med Nikon Z6 Z14-30mm f/4.0 på 17.5 mm 1/13 sek 6400 iso på frihånd uten blitz kun dårlig lys /stillt hvitbalanse i etterkant.
    Bare en hilsen fra en som hifimessig har vært lenge i dvale og går vel snart igjen i "dvale":sleep:
    macmini, Emmlabs dac, Rega P5 (?) Parasound P5 pre, Karan 270S effekt, Kef 50 LS og 2x Velodyne 15" subber koblet til via det innebygde delefilteret i Parasounden (funker bra)
    Vis vedlegget 694505
    Høyttalerne i hovedanlegget har krympet litt siden den gang jeg handlet SF Cremona av deg :)
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Identifying musical dyslexia could help explain why some musicians are proficient at reading musical scores, while others excel when it comes to playing by ear.

    Differences in reading ability can occur even within musical notation. Cases have been reported where musicians have lost their ability to read pitch, but retained their ability to read rhythm, and vice versa. fMRI studies have confirmed that the brain processes pitch (spatial information) and rhythm (symbol recognition) differently.

    The research starts to imply how a specifically musical dyslexia could occur. This deficit may be centered on pitch or musical symbols or both. No conclusive case of musical dyslexia has yet been reported (though Hébert and colleagues have come close) and efforts to determine the effects of dyslexia on reading musical notation have been inconclusive.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Hjelp?
    Noe hjerteskjærende har jeg sett nær slektning i sitt 84de år - ha stor glede av tilbrakt mono kassettspiller type 80 talls. "Det er så festlig og spille litt om kvelden og når jeg står opp".
    Hmm. Hva kan skaffes av "hardware" som en svært skjelvende 84 år gammel hånd kan operere, og en ditto hjerne lære å anvende. Kassettspiller sitter åpenbart i fingrene. Men, hva med å få til streaming? Forslag tas i mot med mer enn takk - og husk her er problemet skjelvinger på hånd og ikke alt for godt syn i kombinasjoner. Nettverk er tilgjengelig.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Trio (2).jpg

    Tripp, trapp - tresko? Eller de tre bukkene bruse?

    Dette er ganske gøy - og jeg tror flere aldrende HiFi ører vil bli forbauset over de to største boksene her. De er ikke i nærheten av storebror system 80 lenger opp i etasjene - men, det spiller flott. Og, så liker jeg utseendet.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Sommero (2).jpg

    Hvorfor jeg måtte bli så gammel som nå - før jeg satte meg og hørte ordentlig på denne skiva - det angrer jeg på. Variert - med god lyd - og jeg oppfatter at orde "viseprog" kunne anvendes på noen låter.
    Mvh
    JMK
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Henning Sommerro og hans Vårsøg har lenge ligget godt fremme i pannebrasken.
    Ellersmessig har ting endelig ordnet seg med min gretne arm/pick-up combo slik at vinyl med varierende godstykkelse med letthet kan avspilles uanstrengt takket være Fosse. Akkurat nå snurrer julegaven fra 12019 fra demses på tallerken Whitesnake - The Purple Album :)(y)

    Se til å få pakket fillene deres nå, og kom dere av gårde på hytta!
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    475
    Antall liker
    487
    Sted
    Oslo
    Jan Magne. Jeg vurderer å kjøpe en Thales arm til platespilleren. Jeg ser at du har arm og spiller fra de. En ganske så genial løsning på den armen. Hvor bra er den? Jeg går utifra at du har hatt mye annet du kan sammenligne med. Hvis du har tid er jeg takknemmelig.
    PS jeg håper vi får spilt bordtennis match snart.
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Jan Magne. Jeg vurderer å kjøpe en Thales arm til platespilleren. Jeg ser at du har arm og spiller fra de. En ganske så genial løsning på den armen. Hvor bra er den? Jeg går utifra at du har hatt mye annet du kan sammenligne med. Hvis du har tid er jeg takknemmelig.
    PS jeg håper vi får spilt bordtennis match snart.
    Mannen som lager disse armene - og spillerne - hoppet av en vellykket karriere i "finere klokke konstruksjoner i Sveits". Han ville gjøre noe vanskeligere og ha sitt eget. Meget hyggelig mann. Var her og satte opp spilleren og justerte det hele.
    Tja - jeg er nok en person som kan utrolig lite om mekanikk og fysiske duppeditter. Jeg bryr meg i grunnen om hva jeg hører selv. Men, Mika som har laget utstyret svarte på mitt spørsmål om hva er lurest - kjøpe hans dyreste spiller og neste beste arm - eller motsatt? Han var krystallklar på at han ville gå for den beste armen. Usikker på om Frode i AcousticTuning har agenturet nå? Jeg fikk i alle fall meget god oppfølging derfra.
    (Jeg går imidlertid ut fra at du ikke tenker på den tidligere topp modell armen? Da må du evt høre med JackX. Usikker på om han vil anbefale den. Ikke pga lyd - men, delikate saker. Han må i og for seg svare selv).
    Ja - jeg er vel ikke akkurat i kampform. Litt oppgitt. Tilnærmet null aktivitet siden slutten av november på meg - tror ikke det gir ekstra poeng. Prøver å holde motet oppe. Vi sees.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Henning Sommerro og hans Vårsøg har lenge ligget godt fremme i pannebrasken.
    Ellersmessig har ting endelig ordnet seg med min gretne arm/pick-up combo slik at vinyl med varierende godstykkelse med letthet kan avspilles uanstrengt takket være Fosse. Akkurat nå snurrer julegaven fra 12019 fra demses på tallerken Whitesnake - The Purple Album :)(y)

    Se til å få pakket fillene deres nå, og kom dere av gårde på hytta!

    Se der De, herr Power. Nå suser det i Deres tynne høyttalere - (men, med god lyd).
    Har i grunnen sett litt etter det albumet selv i ettertid - og det har jeg da ikke funnet. Men, det vil nok by seg muligheter.

    Over nevnte Sommero et co album har uforskammet god lyd - og det er ikke overraskende når man ser hvem som har skrudd det i sin tid i Nidaros studio.

    Ha en utmerket påske. Hvor undertegnede og fruen hopper - det sier vi ikke bort. Men, utenlands blir det jo ikke...
    Mvh
    JMK
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Vårsøg? Nope, men et visst sug mot våren kjennes til stadighet. Nei, glem det, da blir det sikkert hagearbeid og sånne greier. Kom høst du sure kalde tenker jeg.......så lenge vi kan komme oss bort fra Norge.......ja, og hagen selvfølgelig 😊
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Vårsøg? Nope, men et visst sug mot våren kjennes til stadighet. Nei, glem det, da blir det sikkert hagearbeid og sånne greier. Kom høst du sure kalde tenker jeg.......så lenge vi kan komme oss bort fra Norge.......ja, og hagen selvfølgelig 😊

    Haloien, jeg følger deler av dette. Det er jo som nevnt et variert album. Men, det har sine sider (to).
    Ellersmessig utfordrer jeg snart dekningskartet til alle ordinære leverandører av signaler. Det blir bra, vår eller høst. Stor hage kan en si.
    Mvh
    JMK
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.587
    Antall liker
    2.182
    Hei

    Her kommer litt reklame….

    Albumet «Tapre Barn» gis ut 23 april. Det er et konseptalbum om oppvekstvold, intet mindre:) – det er 10 låter med ganske variert musikalsk uttrykk.

    Det er laget en artist profil på Spotify for å legge ut albumet. For å få låter inn på spillelister mm, må man ha et visst antall følgere. Det sitter ganske laaangt inne å spørre om følgere, men synes bare jeg må kjøre en liten førkampanje:)

    Sjekker derfor ut med om det er mulig for de av dere som bruker Spotify om dere vil følge med aller beste halvdel – med å trykke «Follow». :))

    Mvh JMK - Her er linken:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn