Knappen med "Misliker" er erstattet med "Regelbrudd"

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Men hvorfor må den knappen erstattes med en annen kan ikke begge eksisterere samtidig?
etter min mening burde ingen av knappene eksistere. muligens med unntak av liker. den kan som høvdingen påpekte skape god stemning.

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Men burde det ikke være så og si pålagt å begrunne hvorfor mann liker et innlegg? Skal jo være debatt begge veier?

V

vredensgnag

Gjest
Ah, Roberth, din higen etter et definitivt valg skyldes vår trang til å si det opplagte. Kineserne anvender seg av Wu Wei i slike tilfeller, og lar det usagte også være sagt.

Men om målet med et hifi-forum er å skape trivsel og diskusjon, og ikke å ligge og nage etter alt man ikke liker, som om det er en fornærmelse mot ens verdenssyn at andre har en ulik oppfatning, så kan det være greit å droppe "misliker" knappen. Misliker man et innlegg, kan man f.eks. uttrykke dette i et eget innlegg - og mener man innlegget er et brudd på reglene, kan man flagge det. Men denne rare mobbemislikingen som fikk utløp i enkelte tråder var så fjortis at det er greit å droppe funksjonen, eller?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Men burde det ikke være så og si pålagt å begrunne hvorfor mann liker et innlegg? Skal jo være debatt begge veier?
Enig med deg der. må vel innrømme at det er fint å slippe å begrunne alt mulig. er en latsekk.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.180
Torget vurderinger
2
Men hvorfor må den knappen erstattes med en annen kan ikke begge eksisterere samtidig?
Knappen med Misliker skapte dårlig stemning da den gjerne ble benyttet av de samme personene mot medlemmer de ikke liker eller er enig i.

Den opprinnelige tanken var at medlemmene skulle si ifra om innlegg som det burde reageres på, og "Regelbrudd" er bedre egnet til dette.

Hvis du misliker noe så kan du bare skrive et innlegg og forklare hvorfor - såpass burde en innleggsforfatter få tilbake når noen ikke liker det han skriver.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Nå kommer regelbruddene deisende inn allerede. Relativt tynne grunnlag for bruk av funksjonen ser det ut som. Redd for at petimeterens terroræra er i gang på forumet.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.760
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Nå kommer regelbruddene deisende inn allerede. Relativt tynne grunnlag for bruk av funksjonen ser det ut som. Redd for at petimeterens terroræra er i gang på forumet.
hehe, hvor? hvilken tråd?

btw, jeg liker å krangle fremfor å trykke på regelbrudd-knappen eller legge folk på ignoreringslista, så dersom noen opplever at jeg har trykket på regelbrudd, så skyldes det kun ipad-sleiving.
på forhånd unnskyld.

Sist redigert:

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.180
Torget vurderinger
2
Det vil nok komme noen få feiltrykk, men det retter vi opp i.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
hehe, hvor? hvilken tråd?

btw, jeg liker å krangle fremfor å trykke på regelbrudd-knappen eller legge folk på ignoreringslista, så dersom noen opplever at jeg har trykket på regelbrudd, så skyldes det kun ipad-sleiving.
på forhånd unnskyld.
http://www.hifisentralen.no/forumet/hodetelefoner/64591-lyttekveld.html#post1403501

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Fint at "misliker" er borte. "Regelbrudd" presiserer bedre hvilken funksjon moderatorene har tiltenkt den, så må tiden vise om vi klarer å håndtere en slik knapp.

Jeg liker "Liker" knappen. Ikke bare slipper vi korte nærmest intetsigende innlegg som "Enig" og andre korte tegn på enighet og liknende, men jeg synes også slik det er i dag at det "reklamer" ekstra for innlegg andre setter pris på. Selv om det er litt fjortis over det, så liker jeg det og bruker den. Jeg går ofte inn på innlegg bare fordi de blir "likt" og mange ganger er det gode innlegg jeg kanskje ellers ikke ville fått med meg.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Fint at "misliker" er borte. "Regelbrudd" presiserer bedre hvilken funksjon moderatorene har tiltenkt den, så må tiden vise om vi klarer å håndtere en slik knapp.

Jeg liker "Liker" knappen. Ikke bare slipper vi korte nærmest intetsigende innlegg som "Enig" og andre korte tegn på enighet og liknende, men jeg synes også slik det er i dag at det "reklamer" ekstra for innlegg andre setter pris på. Selv om det er litt fjortis over det, så liker jeg det og bruker den. Jeg går ofte inn på innlegg bare fordi de blir "likt" og mange ganger er det gode innlegg jeg kanskje ellers ikke ville fått med meg.
godt poeng

T

tce-teams

Gjest
er bra liker knappen ble igjen er kjekk den og vist noen misliker noe i ein tråd , så er det mye bedre og si det enn og trykk på ein knapp. Jeg har selv gjort det 2-3 ganger og det er sikkert ikke kjekt for vedkommende som får den misliker knappen på seg , og ingen forklaring på hvorfor jeg/du/dere trykket på den knappen , syntes dette var bra av hfs og fjerne denne misliker knappen :)

gormj

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.12.2008
Antall liker
315
Sted
Trondheim
Jeg liker endringen godt. Den ene "misliker" jeg rakk å få, føltes urettferdig i forhold til den opprinnelige hensikten og definisjonen. Utrolig svimete av vedkommende som ga meg den. "Liker-funksjonen" funker også bra. Vi slipper så lange tråder med støtteinnlegg, +1 etc. Jeg kunne f.eks bare droppet dette innlegget og trykt liker på åpningsinnlegget i stedet for.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
"Liker"-knappen er - for meg - en mulighet til å gi anerkjennelse til et innlegg jeg finner så berikende og utdypet at ytterligere kommentar (fra min side) ikke tilfører tråden annet enn "støy". Dette er langt fra fjortispreget, mer på linje med "hear, hear".

"Regelbrudd". Javel .... Skulle jeg ha satt opp den klubben ville jeg i alle fall ha satt et ? etter Regelbrudd (altså Regelbrudd ? ) - og jeg ville ikke ha latt det stå offentlig at jeg hadde trykket på denne knappen; i.e. så er det kun en "intern" knapp til bruk for moderatorene/ugh! om å se på innlegget. På det viset kan man få en effektiv bruk av mods' tid, samt eliminere mulighetene for "a turf war".

2 cents

================

Ugh: Sjekk også Takk/liker/regelbrudd-knappen under hvert enkelt medlems nick. Den bør vel editeres.

================

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
37.736
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Støtter deg der 65finger:)
Syns det begynner å dukker opp mange bagatellaktige sånne :(

gismo

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.874
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Støtter deg der 65finger:)
Syns det begynner å dukker opp mange bagatellaktige sånne :(

gismo
Man mener at "regelbrudd"-knapp er viktig, når man har en egen funksjon for rapportering. Mens "takker for innlegget"-knappen fjernes. En funksjon som gir mulighet for en hyggelig tilbakemelding. Alt fordi noen mener at slikt fjortis-tull skal man ikke bedrive. Forstå den som kan. For det er jo selvsagt ingen mulighet for at de som er så voksne at de ikke liker slikt, simpelten bare lar være, mens vi fjortiser kan fortsette med å gi hyggelige tilbakemeldinger.

G

Gjestemedlem

Gjest
Regelbrudd knappen er meningsløs all den tid man allerede har 'Rapporter innlegg'. Jeg vil tippe at 50% av regelbruddene blir feiltrykk på padder og telefoner. Gjør ikonet for 'RI' større så kan man klare seg lenge med det.

Her et eksempel på et graverende reglebrudd etter de nye reglene.... (i en tråd der noen ønsker anbefalinger av gode ADCer.)

regelbrudd.jpg

Liker er jo helt ok, grei å gi et anerkjennende nikk til et innlegg. Det går vel litt inflasjon når det at noen spiller en plate de liker utløser ovasjoner, men helt greit. Skaper ikke noen problemer og musikk er jo det alt handler om til slutt.

Takker for behøver ingen knapp, hvis noen poster noe som fortjener en takk kan man spandere på seg et ordentlig svar og ikke avspise med et tastetrykk.

Misliker ble bare tull.

G

Gjestemedlem

Gjest
Regelbrudd knappen er meningsløs all den til man allerede har 'Rapporter innlegg'. Jeg vil tippe at 50% av regelbruddene blir feiltrykk på padder og telefoner. Gjør ikonet for 'RI' større så kan man klare seg lenge med det.

Her et eksempel på et graverende reglebrudd etter de nye reglene.... (i en tråd der noen ønsker anbefalinger av gode ADCer.)

Vis vedlegget 149455

(hittil utgjør denne grusomme anbefalingen 25% av alle rapporterte regelbrudd. Audio Eclipse må sannelig være av simpel kvalitet.)

Liker er jo helt ok, grei å gi et anerkjennende nikk til et innlegg. Det går vel litt inflasjon når det at noen spiller en plate de liker utløser ovasjoner, men helt greit. Skaper ikke noen problemer og musikk er jo det alt handler om til slutt.

Takker for behøver ingen knapp, hvis noen poster noe som fortjener en takk kan man spandere på seg et ordentlig svar og ikke avspise med et tastetrykk.

Misliker ble bare tull.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
anbefaler jevnlig alle medlemmer å gå inn på sin profil. Under "takker/liker" ser en med en gang gitte og mottatte "liker" og "regelbrudd". Lett å gå tilbake og fjerne "regelbrudd" gitt i vanvare med andre ord.

G

Gjestemedlem

Gjest
Tenk på de stakkars menneskene som blir uthengt på denne listen etter feiltrykk. Tenk på deres barn som kanskje nå må leve med at sin far er en regelbryter!

regelbruddlisten.jpg

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
La merke til det Gjestemedlem siterer over her - og jeg skjønner ikke hva som er regelbruddet. Og, hva er poenget mer "Regelbrudd"-knapp når man har "Rapporter innlegg"-funksjonen?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.902
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Skal ihvertfall fikse opp "min". Mods skal ikke rapportere slik og ser på tidspunkt at det har skjedd i vannvare med endel alko innabords... Er ærlig nå og det der er en "trykkfeil" fra min side. Skal skrive litt mer senere.

Men noen her blåser små bagateller opp til uante høyder føler jeg..

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Ærlig sak det. :) Fjern hele "Regelbrudd"-knappen - og la "Rapporter innlegg" ta seg av det som skal rapporteres.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Fjern alle knappene! se! jeg liker innlegget, jeg misliker innlegget og jeg takker for innlegget eller dette innlegget er middels, du kan bedre, takk faen skarru ha. Det er mulig å skrive positive og mindre positive settninger om andres innlegg. OG JA DET ER FJORTIS!

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg liker hele tråden, og vil takke for bildet i hodet av voksne menn som sitter på gutterommet med PCen og trykker "misliker" på innlegg av nicks de mener å ha noe uoppgjort med. Beklageligvis fikk jeg det ikke med meg mens det pågikk.

8

8x12_TOM

Gjest
Synes ikke det er så mye bedre med de som har brukt opp kvoten med "liker" før dagen er gått halvveis. Kan virke som det i enkelte "miljøer" gir en viss status med flest gitte "liker";)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Har nettopp oppdaget at ihvertfall "jeg liker innlegget" som en får på egne innlegg blir fjernet dersom en gjør en bitte liten forandring/redigering etter at de "jeg liker" er delt ut.
Dette er jo forsåvidt både greit og riktig, da forandringen også kan innebære at utdelerne ikke lenger føler at jeg liker er på sin plass.

I mitt nylige tilfelle fjernet jeg kun et ord den som bar var helt malplassert, dermed mistet jeg 2 liker anmerkinger.
Undrer på hvorvidt dette kan være en grei måte å bli kvitt regelbrudd anmerkning på.

Forøvrig er jeg helt enig i kritikken av de nevnte eksempler, også jeg stussssset over regelbrudd anmerkingen på Antelope saken.

Mvh.KW

Sist redigert:

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Da vet vi det, men ikke si det til noen:cool:

Mvh.KW

KW misliker dette innlegget

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.874
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Se en gang til, KW. "liker" står der fortsatt. Oppdatere siden først. Det vil si at "regelbrudd" også blir stående... :rolleyes:

janfrt

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.06.2011
Antall liker
8.619
Sted
Pt. Høvik
Mulig jeg er sløv, men i "Hva lytter du til i dag" så trykker jeg "Jeg liker innlegget" hvis jeg er enig i musikkvalget og, hvis det er en dialog, så trykker jeg det samme hvis jeg er enig i sistnevnte kommentar. Men her kan det bli forvirring. Dog ikke et problem slik jeg opplever det. Men dette er avhengig av tråd. Og rutine.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
"Rapportér innlegg" vs. "Regelbrudd" og misbrukssanksjoner

Må påpeke at "regelbrudd" knappen ikke er det samme som "rapporter innlegg"..
Jeg lurer på hva forskjellen er, kun av ren nysgjerrighet da jeg aldri kommer til å bruke noen av dem:confused:
Godt spørsmål! regelbrudd knappen er tøvete. ved regelbrudd trykker man på den røde trekanten
Regelbrudd knappen er ikke nodvendigvis tøvete, men kan være et verktøy som kan hjelpe moderatorene. Det er enkelte som mener at vi ikke slår ned på regelbrudd, men sannheten er at vi veldig ofte ikke ser dem fordi vi ikke har tid til å lese gjennom hundrevis av nye innlegg som blir skrevet hver dag.

Vi trenger hjelp fra brukerne, og ved å klikke på "Regelbrudd" hvis du ser innlegg som går over grensen, så har vi mulighet til å slå ned på flere useriøse innlegg.

Det er veldig mange som ikke gidder å bruke "rapporter til moderator" da det er mer tungvint, og "Regebrudd" knappen vil være mye enklere.

Som sagt så ønsker vi å prøve det en periode.
ser den men er det ikke mere hjelp i å trykke rød trekant. vil ikke det gjøre jobben deres lettere.
Nå har jeg lest hele tråden, men har fremdeles ikke forstått når man bør benytte "Rapportér innlegg" (rød trekant som gir mulighet for begrunnelse) og "Regelbrudd". Tidligere hadde jeg inntrykk av at "Rapportér innlegg" var for alvorlige/klare regelbrudd, og at misliker skulle benyttes for å gjøre moderatorene oppmerksomme på at vi var i gråsonen/man var noe i tvil om det faktisk var eller bare nesten var et regelbrudd, eller at moderator bør ta en titt fordi det er fare for at det er like før det smeller.

Denne trådens første innlegg gir inntrykk av at dette nå nærmest er snudd på hodet:
Vi har gjort om "Misliker" knappen til "Regelbrudd", og denne knappen skal kun benyttes hvis en mener at det aktuelle innlegget inneholder brudd på noen av Hifisentralen sine regler.

Vi håper dette kan hjelpe moderatorene til å se innlegg som inneholder overtramp.

Brukere som misbruker knappen vil bli fratatt muligheten til å benytte knappene, og ved evnt. gjentagelse av misbruk vil brukerens innlegg måtte godkjennes av moderator før de blir synlige for andre brukere.
Det kan se ut som om man bør være bombesikker på at det er et regelbrudd før man overhode våger å trykke på knappen "Regelbrudd". Hvis moderatoren kommer til at det (akkurat) ikke var et regelbrudd, blir man selv isteden straffet for misbruk av knappen "Regelbrudd".

Skal vi nå bruke "Rapportér innlegg" (rød trekant som gir mulighet for begrunnelse) hvis:
  • Noe er i gråsonen
  • Man er noe i tvil om det faktisk er eller bare nesten er et regelbrudd
  • Moderator bør ta en forebyggende titt fordi det er fare for at det er like før det smeller el.l.
Knappene er laget for å lette arbeidet for moderatorene. Hva skjer for/mottar moderatorene når vi trykker på disse to knappene? Hvordan oppleves de forskjellig av moderatorene?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
"Feiltrykk" vs. "misbruk" av knappen "Regelbrudd"

Ifølge denne trådens første innlegg er det en meget alvorlig sak å trykke på knappen "Regelbrudd" uten godkjent grunn:
Vi har gjort om "Misliker" knappen til "Regelbrudd", og denne knappen skal kun benyttes hvis en mener at det aktuelle innlegget inneholder brudd på noen av Hifisentralen sine regler.

Vi håper dette kan hjelpe moderatorene til å se innlegg som inneholder overtramp.

Brukere som misbruker knappen vil bli fratatt muligheten til å benytte knappene, og ved evnt. gjentagelse av misbruk vil brukerens innlegg måtte godkjennes av moderator før de blir synlige for andre brukere.
Det vil nok komme noen få feiltrykk, men det retter vi opp i.
Hvordan skiller HFS' moderatorer mellom "feiltrykk" og "misbruk"? Begge deler er jo å trykke på knappen "Regelbrudd" uten godkjent grunn. Er det siste straffbart, og det første helt greit?

Må man "misbruke" knappen flere ganger før man straffes (som med et prikkbelastningssystem)?

Foreløbig henger dette dessverre ikke på min greip.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg ble nysgjerrig nå: hva skjer når man klikker på den røde trekanten? Får man betenkningstid, eller er helvete løs?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
hva skjer når man trykker på knappen "Rapportér innlegg" (rød trekant)

Jeg ble nysgjerrig nå: hva skjer når man klikker på den røde trekanten? Får man betenkningstid, eller er helvete løs?
Når man trykker på knappen "Rapportér innlegg" (rød trekant som gir mulighet for begrunnelse), får man opp en boks der man kan skrive en melding som jeg antar sendes til vakthavende moderator når man evt. trykker på knappen "Send Rapport". Dessverre får man ingen tilbakemelding i slike tilfeller i motsetning til hva man kan få ved bruk av PM.

Topp Bunn