Dyr, jakt, våpen og fiske Kniver

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest

Jeg har en sånn, slira er sydd fast i stridsvesten jeg låner av HV. Faktisk en skikkelig god kniv, og nesten gratis. Funker til det samme som Helle nying, pluss at den kan skjære og smøre brød hvis det kniper.

;)

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    59
    Her er min favoritt... En flott liten turkniv med damask-blad av John Gammelsæter og skaft og slire av Thor Magne Larsen. En uhyggelig skarp kniv med et godt grep av hval-tann, lær og oljet masurbjørk. Min kniv er nr. 71 i rekken av hans kreasjoner. Han gikk bort for en tid siden, men rakk å få et ettermæle som en svært habil knivmaker.

Vedlegg

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    novgarod skrev:
    Her er min favoritt... En flott liten turkniv med damask-blad av John Gammelsæter og skaft og slire av Thor Magne Larsen. En uhyggelig skarp kniv med et godt grep av hval-tann, lær og oljet masurbjørk. Min kniv er nr. 71 i rekken av hans kreasjoner. Han gikk bort for en tid siden, men rakk å få et ettermæle som en svært habil knivmaker.

Den var utrolig fin!

Mvh
    Andreas

novgarod

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Antall liker
    59
    cardas skrev:
    Den var utrolig fin!

Mvh
    Andreas
    Ja, jeg synes den er et flott stykke arbeid.. :)
    Fikk den laget for elleve år siden, men den får jevnlig en runde med sadelfett, så den holder seg svært godt.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Audiophile-Arve skrev:
    Brukar denne som fjellkniv. Utmerka til alt anna enn vedhogst og å skjere brødskiver.
    Veldig bra med en sånn tråd! Kanskje vi bør starte en med hvilke hagle / rifle, kikkertsikte, jaktklær osv. vi bruker, også? Kan jo være mange gode erfaringer fra folk her på Sentralen som vi kan dele!

Jeg er ikke så flink med bilder, men jeg har også en slik kniv, pluss en Brusletto Hunter som alltid ligger i sekken, og som har fulgt meg i mange år nå. Jeg har også en høvelig stor samekniv fra knivsmed Strømeng som jeg er veldig glad i. Den brukes til alt, fra oppkapping av bålved til brødskjæring!

Og Leatherman'en er som regel i beltet - det er jo en kniv på den og!

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jan_I skrev:
    Selv foretrekker jeg Leatherman Wave med extrautstyr foran Gerbern
    Synes Leatherman er bedre "bruksmessig"
    Jeg gjorde i sin tid samme vurdering selv. Da jeg skiftet ut Leatherman Pro så var det fordi den var for tung til å ha hengende fast i beltet, og såvidt jeg husker oppfattet jeg Gerber som litt tung også. Wave er ganske lett i forhold til antall verktøy etc. Bladene har blitt gitt ideell størrelse mtp utforming og lengde, og jeg tror det har avgjort endel av vekten. De har spart på vekt der de kan. Å åpne både tang og knivblader med en hånd går enkelt, men det vil være vanskelig med fiskeslo på hendene. Sålenge hendene er noenlunde fri for griseri så får jeg åpnet begge knivene og tangen, og da synes jeg at det praktiske er 100 prosent. Låsen på knivene kan også lett betjenes med en hånd. Når det gjelder Victorinox sitt multiverktøy i samme klasse så valgte jeg ikke den ut fra utseende. Det ser ut som om det er noe galt med den når den er slått sammen, for den lar seg faktisk ikke slå helt sammen slik som Leatherman og Gerber. Den står og spriker på grunn av at den er så spekket for verktøy. Ikke noe pent imo.

Når det gjelder max-lengde så var det i alle fall 7 cm. Om det fortsatt stemmer har jeg ikke sjekket, for så interessant synes jeg ikke det er. Men jeg kjenner en musiker som er på LAR. Han våger ikke å gå med en neglefil engang, for blir du stoppet med kniv som registrert narkoman så tar den den fra deg selv om den er gammelt arvegods, og for liten til å lage en punktering i huden. Da gjelder kniv som kniv, selv om den er så liten at den ikke kan brukes til noe som helst farlig. Politiet hevder bare at den er brukerutstyr til å dele opp narko med. Nok et eksempel på at narkomane i praksis er rettsløse i Norge. Politiet kan gjøre hva pokker de ønsker fordi de kan regne med å ikke bli straffet for det på grunn av den narkomanes "manglende troverdighet". Nok om det temaet.

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    126
    Lenge siden nå men jeg laget en kniv jeg og...
    Flammebjørk ergonomisk håndtak og Helle nying blad.
    Slira har en "lock-grip" funksjon bygd inni seg, dvs den åpner seg og lukker seg når kniven er langt nok inni.
    Funksjonen er synlig på toppen av slira, nær åpning, den slake triangelen der..
    Jeg har sjekka, dette er ikke patentert..
    Slira holder på kniven med ca 1kg kraft, så den detter ikke ut om man ikke trekker den!

Håndtak, nærbilde:

Slire, åpning:

mvh

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    VilhelmW skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    Brukar denne som fjellkniv. Utmerka til alt anna enn vedhogst og å skjere brødskiver.
    Veldig bra med en sånn tråd! Kanskje vi bør starte en med hvilke hagle / rifle, kikkertsikte, jaktklær osv. vi bruker, også? Kan jo være mange gode erfaringer fra folk her på Sentralen som vi kan dele!

Jeg er ikke så flink med bilder, men jeg har også en slik kniv, pluss en Brusletto Hunter som alltid ligger i sekken, og som har fulgt meg i mange år nå. Jeg har også en høvelig stor samekniv fra knivsmed Strømeng som jeg er veldig glad i. Den brukes til alt, fra oppkapping av bålved til brødskjæring!

Lat oss no gjere oss ferdige med knivane fyrst. Eg stemmer for fiskesneller etterpå....

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Audiophile-Arve skrev:
    VilhelmW skrev:
    Audiophile-Arve skrev:

Lat oss no gjere oss ferdige med knivane fyrst. Eg stemmer for fiskesneller etterpå....
    +1

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Victorinox Explorer er også alltid med på tur. Denne fikser de fleste arbeidsoppgaver for min del.
    Syntes kvaliteten på disse er fantastisk og de er veldig rimelig. Mange av disse multiverktøyene
    syntes jeg blir alt for tunge i fohold til hvor mye jeg bruker de.

Mvh
    Andreas

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Eit halvvegs løfte til mine vener på sentralen:

I morgon vil eg byrja på eit nytt og betre liv,
    trur eg.
    Eg skal aldri gå på fylla meir og skjera folk med kniv,
    trur eg.

(Men eg kan ikkje lova det 100 prosent.)

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
    Strømeng sameknivene er absolutt mine favoritt kniver som er serieproduserte.
    Disse tåler masse tøff bruk å løser de fleste oppgaver veldig greit. De er relative
    rimelig og holder evig om man passer på de. Disse er laget for å være med på alle type turer
    og er uendret de siste 100 årene. Norsk kniv historie på sitt beste! :)

Mvh
    Andreas

Vedlegg

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Anonym skrev:
    Audiophile-Arve skrev:
    VilhelmW skrev:
    Audiophile-Arve skrev:

+1
    Det var meint som en spøkefull betraktning rundt diverse temaer som kan tas etterhvert - men dere tok altså ikke den, nei.... 8) Nei, nei.

Hay

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.02.2002
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    3
    cardas skrev:
    Disse tåler masse tøff bruk å løser de fleste oppgaver veldig greit. De er relative
    rimelig og holder evig om man passer på de. Disse er laget for å være med på alle type turer

Mvh
    Andreas
    Strømengknivene er etter min mening noe av det aller beste som er lagd. Har et par stykker selv, en som er huinngammel fra ca 1960.(sorry) og en med "søring-sikring". Den eldste av dem slipte jeg opp med proff utstyr, lærskive osv. Kunne brukes til å barbere med etterpå.

Denne er praktisk:

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.354
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hay skrev:
    cardas skrev:

Mvh
    Andreas
    Strømengknivene er etter min mening noe av det aller beste som er lagd. Har et par stykker selv, en som er huinngammel fra ca 1960.(sorry) og en med "søring-sikring". Den eldste av dem slipte jeg opp med proff utstyr, lærskive osv. Kunne brukes til å barbere med etterpå.

Denne er praktisk:
    Eg ga nettopp Straumeng-kniven min til neste generasjon. Eg kjøpte han i 78, under militærtenesten, men har aldri sett særleg nytteverdi av han. Fin til å hogge ved med, men håplaus til andre fjelloppgåver....

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Audiophile-Arve skrev:
    Hay skrev:
    cardas skrev:

Mvh
    Andreas

Denne er praktisk:
    Eg ga nettopp Straumeng-kniven min til neste generasjon. Eg kjøpte han i 78, under militærtenesten, men har aldri sett særleg nytteverdi av han. Fin til å hogge ved med, men håplaus til andre fjelloppgåver....
    Jeg har riktignok Helle sin variant men jeg ser på den som essensielt turutstyr, ved siden av å bli brukt til å hugge ved så fungerer den som en sikkerhet ved matlaging i teltet, lett å få tak i og godt egnet til å lage en ny utgang i teltet hvis uhellet er ute. En samekniv tar også opp liten plass i en ryggsekk sammenlignet med en øks.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.645
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    litt tungre i forhold til de fleste japanske kokkekniver som jeg har prøvt- uvant til å begynne med, men noe som passer meg utmerket (hater Global kniver - alt for lett). passer bra til store europeiske hender....
    perfekt utbalansert og skarp som f... holder skarpheten veldig lenge- godt å jobbe med i flere timer- prøvte de på jobben med bl.a. 100kg grønnsaker og diverse kjøtt og fisk

prisen er mer en rettferdig, de tilbyr faktisk en gratis slipeservice med knivene

anbefaling fra "proff kokk" ;)

http://www.mehr-als-werkzeug.de/product/719254/Kusakichi-Hocho-Satz-3-teilig.htm

R

RL69

Gjest
    Gerber lager kniver med flott kvalitet.

Har selv en slik en:

Gerber Gator

Kjøpte en slik en i julegave til søstera mi (hun jakter):

Gerber Gator Gut Hook

Begge knivene kjøpte jeg "over there" (USA).

MVH
    KOL69

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Har en Herbertz Messer foldekniv,og denne er ikke imponerende i det hele. Kniven er raklete og bladet tåler veldig lite

Vedlegg

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    4.645
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    noen Herbertz kniver er ikke så bra, det er sant, men så er de ikke så innmarig dyrt heller- de som jeg har har jeg aldri hatt problemer med-

men på denne siden finns en del andre fine kniver også

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Så ikke i linken, regnet med at det kun var Herbertz kniver ::)

Men jeg fant denne i "arbeidsjakken" ligner litt på Gatoren som KOL69 har lagt ut, men likevel forskjeller.
    Trodde dette var en gator, men er usikker nå. Noen som vet?

Vedlegg

freddie77

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.09.2009
    Antall liker
    457
    Jeg har et rimelig "basic" utvalg av brukskniver, som kan være til nytte på tur og ellers.

Fra toppen:
    Samekniv fra Strømeng (13 cm blad)
    Helle Nying
    Leatherman Tool
    Morakniv med gummiert skaft

Vedlegg

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    Det var nok den ja .
    HMM, merkelig navn på et "gummi" skaft ::) :)

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    311
    KOL69 skrev:
    Jan_I skrev:
    Det var nok den ja .
    HMM, merkelig navn på et "gummi" skaft ::) :)
    Det kan vel minne om aligatorskinn.

MVH
    KOL69
    Så det sto litt om disse skaftene i den linken din:

The GatorMate folders have handles made of a hard inner core of glass filled polypropylene, with Santoprene rubber molded and chemically bonded around it

Så var det oppklart ;) :)

cardas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2007
    Antall liker
    789
    Sted
    Nøtterøy
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…