Z
Zomby_Woof
Gjest
Jeg har en sånn, slira er sydd fast i stridsvesten jeg låner av HV. Faktisk en skikkelig god kniv, og nesten gratis. Funker til det samme som Helle nying, pluss at den kan skjære og smøre brød hvis det kniper.
novgarod skrev:Her er min favoritt... En flott liten turkniv med damask-blad av John Gammelsæter og skaft og slire av Thor Magne Larsen. En uhyggelig skarp kniv med et godt grep av hval-tann, lær og oljet masurbjørk. Min kniv er nr. 71 i rekken av hans kreasjoner. Han gikk bort for en tid siden, men rakk å få et ettermæle som en svært habil knivmaker.
Ja, jeg synes den er et flott stykke arbeid..cardas skrev:Den var utrolig fin!
Mvh
Andreas
Veldig bra med en sånn tråd! Kanskje vi bør starte en med hvilke hagle / rifle, kikkertsikte, jaktklær osv. vi bruker, også? Kan jo være mange gode erfaringer fra folk her på Sentralen som vi kan dele!Audiophile-Arve skrev:Brukar denne som fjellkniv. Utmerka til alt anna enn vedhogst og å skjere brødskiver.
Jeg gjorde i sin tid samme vurdering selv. Da jeg skiftet ut Leatherman Pro så var det fordi den var for tung til å ha hengende fast i beltet, og såvidt jeg husker oppfattet jeg Gerber som litt tung også. Wave er ganske lett i forhold til antall verktøy etc. Bladene har blitt gitt ideell størrelse mtp utforming og lengde, og jeg tror det har avgjort endel av vekten. De har spart på vekt der de kan. Å åpne både tang og knivblader med en hånd går enkelt, men det vil være vanskelig med fiskeslo på hendene. Sålenge hendene er noenlunde fri for griseri så får jeg åpnet begge knivene og tangen, og da synes jeg at det praktiske er 100 prosent. Låsen på knivene kan også lett betjenes med en hånd. Når det gjelder Victorinox sitt multiverktøy i samme klasse så valgte jeg ikke den ut fra utseende. Det ser ut som om det er noe galt med den når den er slått sammen, for den lar seg faktisk ikke slå helt sammen slik som Leatherman og Gerber. Den står og spriker på grunn av at den er så spekket for verktøy. Ikke noe pent imo.Jan_I skrev:Selv foretrekker jeg Leatherman Wave med extrautstyr foran Gerbern
Synes Leatherman er bedre "bruksmessig"
Lat oss no gjere oss ferdige med knivane fyrst. Eg stemmer for fiskesneller etterpå....VilhelmW skrev:Veldig bra med en sånn tråd! Kanskje vi bør starte en med hvilke hagle / rifle, kikkertsikte, jaktklær osv. vi bruker, også? Kan jo være mange gode erfaringer fra folk her på Sentralen som vi kan dele!Audiophile-Arve skrev:Brukar denne som fjellkniv. Utmerka til alt anna enn vedhogst og å skjere brødskiver.
Jeg er ikke så flink med bilder, men jeg har også en slik kniv, pluss en Brusletto Hunter som alltid ligger i sekken, og som har fulgt meg i mange år nå. Jeg har også en høvelig stor samekniv fra knivsmed Strømeng som jeg er veldig glad i. Den brukes til alt, fra oppkapping av bålved til brødskjæring!
Og Leatherman'en er som regel i beltet - det er jo en kniv på den og!
+1Audiophile-Arve skrev:Lat oss no gjere oss ferdige med knivane fyrst. Eg stemmer for fiskesneller etterpå....VilhelmW skrev:Veldig bra med en sånn tråd! Kanskje vi bør starte en med hvilke hagle / rifle, kikkertsikte, jaktklær osv. vi bruker, også? Kan jo være mange gode erfaringer fra folk her på Sentralen som vi kan dele!Audiophile-Arve skrev:Brukar denne som fjellkniv. Utmerka til alt anna enn vedhogst og å skjere brødskiver.
Jeg er ikke så flink med bilder, men jeg har også en slik kniv, pluss en Brusletto Hunter som alltid ligger i sekken, og som har fulgt meg i mange år nå. Jeg har også en høvelig stor samekniv fra knivsmed Strømeng som jeg er veldig glad i. Den brukes til alt, fra oppkapping av bålved til brødskjæring!
Det var meint som en spøkefull betraktning rundt diverse temaer som kan tas etterhvert - men dere tok altså ikke den, nei.... 8) Nei, nei.Anonym skrev:+1Audiophile-Arve skrev:Lat oss no gjere oss ferdige med knivane fyrst. Eg stemmer for fiskesneller etterpå....VilhelmW skrev:Veldig bra med en sånn tråd! Kanskje vi bør starte en med hvilke hagle / rifle, kikkertsikte, jaktklær osv. vi bruker, også? Kan jo være mange gode erfaringer fra folk her på Sentralen som vi kan dele!Audiophile-Arve skrev:Brukar denne som fjellkniv. Utmerka til alt anna enn vedhogst og å skjere brødskiver.
Strømengknivene er etter min mening noe av det aller beste som er lagd. Har et par stykker selv, en som er huinngammel fra ca 1960.(sorry) og en med "søring-sikring". Den eldste av dem slipte jeg opp med proff utstyr, lærskive osv. Kunne brukes til å barbere med etterpå.cardas skrev:Strømeng sameknivene er absolutt mine favoritt kniver som er serieproduserte.
Disse tåler masse tøff bruk å løser de fleste oppgaver veldig greit. De er relative
rimelig og holder evig om man passer på de. Disse er laget for å være med på alle type turer
og er uendret de siste 100 årene. Norsk kniv historie på sitt beste!
Mvh
Andreas
Eg ga nettopp Straumeng-kniven min til neste generasjon. Eg kjøpte han i 78, under militærtenesten, men har aldri sett særleg nytteverdi av han. Fin til å hogge ved med, men håplaus til andre fjelloppgåver....Hay skrev:Strømengknivene er etter min mening noe av det aller beste som er lagd. Har et par stykker selv, en som er huinngammel fra ca 1960.(sorry) og en med "søring-sikring". Den eldste av dem slipte jeg opp med proff utstyr, lærskive osv. Kunne brukes til å barbere med etterpå.cardas skrev:Strømeng sameknivene er absolutt mine favoritt kniver som er serieproduserte.
Disse tåler masse tøff bruk å løser de fleste oppgaver veldig greit. De er relative
rimelig og holder evig om man passer på de. Disse er laget for å være med på alle type turer
Mvh
Andreas
Denne er praktisk:
Jeg har riktignok Helle sin variant men jeg ser på den som essensielt turutstyr, ved siden av å bli brukt til å hugge ved så fungerer den som en sikkerhet ved matlaging i teltet, lett å få tak i og godt egnet til å lage en ny utgang i teltet hvis uhellet er ute. En samekniv tar også opp liten plass i en ryggsekk sammenlignet med en øks.Audiophile-Arve skrev:Eg ga nettopp Straumeng-kniven min til neste generasjon. Eg kjøpte han i 78, under militærtenesten, men har aldri sett særleg nytteverdi av han. Fin til å hogge ved med, men håplaus til andre fjelloppgåver....Hay skrev:Strømengknivene er etter min mening noe av det aller beste som er lagd. Har et par stykker selv, en som er huinngammel fra ca 1960.(sorry) og en med "søring-sikring". Den eldste av dem slipte jeg opp med proff utstyr, lærskive osv. Kunne brukes til å barbere med etterpå.cardas skrev:Strømeng sameknivene er absolutt mine favoritt kniver som er serieproduserte.
Mvh
Andreas
Denne er praktisk:
Denne?:Jan_I skrev:Så ikke i linken, regnet med at det kun var Herbertz kniver :
Men jeg fant denne i "arbeidsjakken" ligner litt på Gatoren som KOL69 har lagt ut, men likevel forskjeller.
Trodde dette var en gator, men er usikker nå. Noen som vet?
Det kan vel minne om aligatorskinn.Jan_I skrev:Det var nok den ja .
HMM, merkelig navn på et "gummi" skaft :
Så det sto litt om disse skaftene i den linken din:KOL69 skrev:Det kan vel minne om aligatorskinn.Jan_I skrev:Det var nok den ja .
HMM, merkelig navn på et "gummi" skaft :
MVH
KOL69
Kim skrev:Mine kjære. Nesten for vakre til å brukes, men det ville vært for galt.Alle er kjøpt på Korin i NY.
Informasjon for de spesielt interesserte:
http://korin.com/Momiji-Funayuki_2?sc=27&category=280044
http://korin.com/Suisin-Hayate?sc=27&category=280038
http://korin.com/Suisin-Saika-Usuba?sc=27&category=280036