Diverse Koble ekstern ruter til telenor ADSL modem.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
HJELP!.....
Signalstyrken er ikke tilstrekkelig for hele hustanden, gikk derfor til anskaffelse av en ekstern ruter med lengre rekkevidde. Hvordan skal jeg koble dette sammen? I mitt utilstrekkelige hode trodde jeg ny-ruteren kunne kobles direkte i veggen, noe jeg nå skjønner ikke er tilfelle.

Har telenor multimodem ZyXEL P2812. Her er det to innganger; DSL og WAN, samt en vippebryter som velger en av de. Hvilken brukes ?
Ruteren er en JENSEN AL5000AC. Her har de merket den blå kontakten med "internet". Veldig bra!, og ikke minst enkelt å forstå.
Datamaskinen som eventuelle innstillinger gjøres på er en MACBOOK air.

Hva gjør jeg ?

(til info : Jeg HATER datatrøbbel! Blir aggressiv/utilregnelig og generelt ufyselig når det ikke fungerer. Håper i den forbindelse på en lettfattelig gjøremålsliste uten avansert data-språk som fikser problemet på no-time)
 
Sist redigert:

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Jeg tror telenor ruteren også kan brukes som rent modem. Noen som kan avklare dette ?
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
2812 skal det være.... Takk.
Det er redigert i første innlegg.
 
C

cruiser

Gjest
Du kan koble 2812 i veggen og Jensen ruteren din i en av lan portene på 2812'n
 
Sist redigert av en moderator:

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
825
Antall liker
1.038
Telenor ADSL modem skal ha telefonlinjen som inngang, akkurat som før(koblet i veggen). Din nye Jensen router kobler du til en av de fire(?) LAN utgangene, de er helt sikkert gule(de pleier det). Samme hvilken av LAN portene du velger. Denne kabelen kobler du inn på WAN/Internet inngangen på Jensen Routeren.

Ellers kjører du opp routeren etter bruksanvisningen på normal måte. Erfaringsmessig mener jeg Jensen kommer ferdig oppsatt med krypteringskoden for trådløst nettverk klistret oppå toppen.

Nå har ZyXel i utgangspunktet bra trådløst nettverk, og du vil måtte bytte nettverk mellom ZyXel og Jensen etter dekningsbehov. Det er jo litt dumt.

Her hjemme har jeg to D-Linker som er koblet sammen, hvor den ene er koblet til ADSL modemet fra Canal Digital for uplink.
D-link routerene kjører såkalt WLAN roaming med felles SSID(nettverksnavn). Brukerne i nettverket skifter router uten å ofre det en tanke og går alltid etter sterkest signal. Det er da plassert en router i hver etasje. Resultatet er full dekning uansett hvor man befinner seg.

Dette krever at man har to routere av samme fabrikat, samt kabel i mellom.
 
Sist redigert:

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Telenor ADSL modem skal ha telefonlinjen som inngang, akkurat som før(koblet i veggen). Din nye Jensen router kobler du til en av de fire(?) LAN utgangene, de er helt sikkert gule(de pleier det). Samme hvilken av LAN portene du velger. Denne kabelen kobler du inn på WAN/Internet inngangen på Jensen Routeren.
Takk for svar.
Men, det er fremdeles ikke internet via Jensen routeren.
 
Topp Bunn