Koble iPhone (7) til DAC

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• D

Danke

Gjest
    Har hørt litt BwP5 på Nordby idag.. Det lyder bra, sammenlignet med iPhone 4s med jack så synes jeg dette er bedre.

Det er engasjerende, særlig på rock som velvet underground og the Killers.. Ikke dårlig med klassisk heller. Detaljer merkes. Dette er flac filer. Må kjøre DTS eller rett og slett bruke en annen App..

Skal jeg fokusere på hva jeg synes lyder best, så setter jeg en knapp på rock, det engasjerer, med rom detalje og snert.. , blues, funk og akustisk lyder også bra.

Klassisk er bra også, men iphone gjorde kanskje det litt bedre? Med tanke på oppløsning i klassisk.

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Gamle epledingser har vel wolfson dac
    I've made a little article for my website about evolution of iphone Dacs. The Dac of this version could be, in my opinion :

1. The same old dac used in the 3GS and 4 : a Cirrus Logic CS42L61.

2. A Cirrus Logic CS42L63. The Ipad 2 has a Cirrus Logic CS42L63 , where the first ipad has a CS42L61 (same has the iphone 4).

Det er ikke vanskelig å finne ut hva slags lydbrikker iPhone modellene har, alle står på wiki... iPhone 7 bruker også en Cirrus Logic brikke. De to første brukte Wolfson....

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_iOS_devices#Unsupported_and_discontinued_models

Sist redigert:
    S

svk

Gjest
    Hadde en ipad1 med wolfson dac. Låt ikke noe dårligere en nye air2.men heller ikke bedre i mine ører.

Edit: ser kanskje ut som ipad1 også har cirrus

Sist redigert av en moderator:
    D

Danke

Gjest
    Vet at noen litt eldre yamaha brukte ess dac!

Hvilken dac chip er verdens beste? Ess 9018? Eller 9028?
    Yamaha bruker fortsatt Ess til noen modeller, men de bruker også Burrbrown.

Men dette er vel snakk om Yamaha Commercial Audio group, og disse samarbeider med en rekke andre aktører som Harman Group i OCA alliansen som jobber med DAC løsninger, audio, mobiler, datateknikk osv osv...

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Det er nok fruktene av dette samarbeidet med Yamaha commercial audio vi ser i P10
    Da forstår vi grunnen til at Harman Kardon er med.

The OCA group

Her er Huaweis produktinfo.
    HUAWEI P10 smartphone | Mobil | HUAWEI Norway

Som man ser får man ikke samme DAC i lite versjonen, bare P10 og P10 plus.

Dette med hemmelighold, har mye med avtaler osv å gjøre selv. Dersom man skal gå ut med navn på tingene sånn som med Leica så blir det fort dyrt se. Alle mobilene bruker feks Sony bildesensor mener jeg å vite, men ikke hekla om Huawei får lov å si at den har en Sony sensor.. :)

Ja, det har de vel ikke lyst til å si selv heller da... :rolleyes:

Før eller senere kommer en klåfingret fyr med tilgang til mobiler til å åpne opp og sjekke, Men for nåtilfelle så er lyden designet av Harman Kardon og Yamaha Commercial Audio står bak Chipen...

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Beskjeden med info,som alle andre

Jeg skal ringe Huawei Norge og spørre til uka, forhåpentligvis får jeg ikke en svenske som har rykket opp fra å skrelle bananer..

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: svk
    D

Danke

Gjest
    Noen som har prøvd seg alt... Med forvridd stemme vel og merke....

Og her hadde vi vist akkurat hva slags Dac som brukes, om vi bare hadde kunne hochi mi chi ho ho.. Kinesisk eller Koreansk?

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Da vet vi at Huawei bruker Samsung minne, men det er sef heller ikke helt lov å si.

Er bare spørsmål om tid før en lydnerd åpner for å se på Dac...

Jeg synes rock, jazz, vokal og akustisk, osv er god del bedre enn iPhone 4s med denne DACen i jack. Det er engasjerende og detaljert selvom det er mye som skjer ingenting som faller sammen.
    Lyden i telefonens sterke kort er SEPARASJON mellom instrumentene. Dette fungerer veldig bra, du hører hva slags tromme det er, og alle instrumentene er trygt plassert.

Jeg synes volum er så høyt at om jeg vatter på fullt volum så er det skadelig.

MEN jeg VET at enkelte Dr.dre Gangstere, Dubstep/Skrillex folk "Unge" og andre, tekno huer. En pinne for Hemsedal osv vil synes at volumstyrken er lav... Men det er etter mitt syn ikke noe som har med lydkvalitet å gjøre.

For lyden er bra, minner litt om NAD på en bra måte, og HK er vel ikke så fjernt fra NADs filosofi?

Klassisk med fokuserte solopartier er ikke like bra som rock og annen instrumental musikk
    iPhone var litt mer fokusert og oppløst på klassisk musikk.

Altså klassisk lyder ikke dårlig, for all del. Det lyder bra, bare det at rock osv utmerker seg så det engasjerer.

Dersom du hører på norrmal musikk og klassisk så tror jeg folk som setter pris på lydkvalitet synes dette er bra.

Dersom du skal boome bassen som Dr.Dre og Skrillex og ta en pinne for hemsedal, er det mulig du ikke synes dette er topp.

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Har nettop fått bekreftet at P10 klarer å koble til dac via USB.

En fyr har klart å koble P10 til ESS dacen i LG G5s Bang & olufsen..

S

svk

Gjest
    Tror ikke denne koster mer enn 1500kr. Lite å lese om denne på nett.
    Skulle tro denne var gullgod og verd minst prisen.

D

Danke

Gjest
    Prøvde og få litt info ang dac i s8+ for litt siden.samsung kunne ikke hjelpe. Sony er like hemmelighetsfulle.
    Lite hjelp og få fra huawei and ekstern dac tilkobling også.
    Bruker spotify til jobb og bil.
    Kunne tenkt meg høyere kvalitet på en del musikk til fin lytting. Har du hodetelefonutgang på sacd spilleren?
    Kunne tenkt meg å kjøpt musik i cd kvalitet eller bedre ala itunes. Ser ikke ut til at finnes
    Jeg tror det ligger i kortene litt at Samsung har litt Harman arrangert lyd i seg også, pga øreproppene fra Harman-AKG de har slengt med. Jeg tror man skal være bra kresen av å bli skuffet i brikkene til flaggskipmodellene til merkene. Samsung har Hi-Res Audio 32 bit/384kHz dac og også støtte for DSD. Som det ikke er nok med det har den også Apt-X, dette gjør at blåtannprodukter som har apt-X i nær lossless flacformat, og apt-X har det meste, med unntak av bilradioer som ikke er helt nye.

Jeg regner med at du har sett dette?

https://news.samsung.com/global/everything-youve-wanted-to-know-about-the-galaxy-s8s-audio-features

Disse gutta er de fleste godt fornøyd..., Peter eller hva nicket hans var, er vel å finne her på forumet også.

https://www.head-fi.org/f/threads/samsung-s8-s8-sound-quality.842681/page-14

Hold i minne om at man ikke kan kreve samme ekstrem volumstyrke i en mobil, som med en hodetlf forsterker, eller stereoanlegg.
    Dersom du hører på normalnivå, og ikke presser hørselen med veldig høyt volum så tror jeg det er bra nok. Absolutt godt nok til å finlytte mener jeg..

Jeg har ikke Samsung 8S selv da, men jeg tror at enkelte youtube anmeldere,( og det er desverre ikke mange av dem) Er litt vel opptatt av telefonhøytalerens volum, som jeg ikke bruker til annet enn alarm, ringetone og meldinger.... og Volumstyrken på hodetelefoner..

Men Samsungen er jo dyr da.

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest

Ja den er bra, men synd at ikke G6 versjonen altså før plus, ikke får Quad Dac i Europa.

Men G6 plus skal ha det, og Bang Olufsen øreplugger er jo ikke så dumt det heller...
    Jeg var skeptisk til G6 fordi G5 var så som så, men den virker veldig lovende, og er også vanntett.

LG og HTC er regnet som de beste lydtelefonene..

Men HTC er ikke noen veldig bra mobil totalt sett da.

Sist redigert:
    S

svk

Gjest
    Kunne vært morro å prøvd en G6+ Med quad dac.
    Blir vel bra lyd med ess dac. Da kan jeg kvitte meg med begge hodetelefon forsterkerene mine.
    Å plugge rett i mobilen. Savner litt enkelhet...

S

svk

Gjest
    Har lest en del om s8+
    Tror samsung har kjøpt harman.
    Regner med lyden er god. Men ser at bla whathifi mener at lyden er bedre i iphone.
    S8+ har også teit plassert fingeravtrykk leser og irus scanner som lar seg lure. Er litt skeptisk til samsung

S

svk

Gjest
    En dragonfly black gir 48mw litt over gjennomsnittet på en mobil. Men skal ikke mer til for å gi prikken over i'n

D

Danke

Gjest
    Har lest en del om s8+
    Tror samsung har kjøpt harman.
    Regner med lyden er god. Men ser at bla whathifi mener at lyden er bedre i iphone.
    S8+ har også teit plassert fingeravtrykk leser og irus scanner som lar seg lure. Er litt skeptisk til samsung
    Ja det mener jeg også, helt veldig teit fingeravtrykk, som etter sigende ikke virker engang, og så tar man på kamera hele tiden for å nå det.

Jeg liker heller ikke Amoled skjermene til Samsung, de flimrer så mye, og har tintfarge.

What mener nok at iphone har bedre lyd, men mye av det går nok på volumstyrke. Lydkvalitet er ikke bare volumstyrke. Det er mer enn høyt nok i Jack på min P10, jeg hører ikke på høyere enn det uansett.

Men jeg tror det er alt det dreier seg om for det meste....

Sist redigert:
    S

svk

Gjest
    Dragonfly black låter nå egentlig veldig bra, så får nå se om fornuften stopper meg fra å kjøpe ny mobil.
    Nyeste plata til tom russel låter foresten bra

D

Danke

Gjest
    Dragonfly black låter nå egentlig veldig bra, så får nå se om fornuften stopper meg fra å kjøpe ny mobil.
    Nyeste plata til tom russel låter foresten bra
    Hva er forskjell på blå og rød Dragon?

Dessuten mener jeg at en mobil skal brukes til den sliter datamessig eller ryker..

Min gamle svarte Y6 fikk clouding issues, og dessuten går den til andre i familien i Asia som trenger sånt... Men den funker bra.
    Konas Y6 er helt fin i skjermen, men den sliter datamessig. Jeg vet ikke hvorfor, tror den trenger en resetting, og rensing.
    Jeg skjønner ikke dette med blutooth, for jeg mener alle Huaweier har upåklagelig bra blåtannlyd, selv Ascenden kameraten min hadde hadde rå rekkevidde og lyd på blåtann, 20 meter eller noe sånt før det begynte å kutte/hakke.
    Er nok heller det at bilanlegget liker iphone bedre...

Hun madammen, fikk en dashling blue Honor 8.

Min iPhone 4s funker ennå, etter at kona har hatt den og glemt den i kjøkkenoppvasken flere timer med vann og minsten har helt kakao på den..

Den funker perfekt ennå, og junior bruker den til å se youtube og spille når Lenovo taben hans er tom for strøm.

Sist redigert:
    S

svk

Gjest
    Effekt og dac. Svart holder lenge.
    Ender nok med å beholde iphone. Orker ikke mer trøbbel

D

Danke

Gjest
    Kunne tenkt meg å prøvd en samsung s8+ eller lign. Men tørr ikke. Er livredd for at bt audio skal være dårlig.
    Er egentlig litt lei apple...
    Den må jo være bedre enn iPhone BT. S8 har BT 5.0, flere ganger bedre rekkevidde, og da apt-X (HD?)

Men min erfaring er jo at det er BT mottaker etc som fort setter begrensningen. Ikke bedre med mobil som har apt-X HD når ikke mottaker har tilsv støtte. Og har man først en apt-X HD mottaker bør den ha digital utgang tilkoblet ekstern DAC, helst!
    Njet S8 har ikke apt-X HD, bare vanlig apt-X.
    Bekreftet av Head-Fi tråden jeg linket til.

Mulig LG G6 plus har det..

D

Danke

Gjest
    Effekt og dac. Svart holder lenge.
    Ender nok med å beholde iphone. Orker ikke mer trøbbel
    Det er så mye knot etter at Apple begynte med lightning og Android superladere...
    Hvorfor ordner de ikke med drivere og løsninger som lar folk bruke produktene som de vil?

Vet ikke om de passer (android), og iPhone har kryptert signalet osv

Men nå kom lydogbilde med en veldig grei løsning da...

Men ja som svk sier så er det mye om og men og styr og trøbbel.

D

Danke

Gjest
    Jeg prøvde Onkyo Hifi player, grei spiller...

Men jeg lurer på om Poweramp er bedre for meg som har android og ikke har Onkyo headset.

Gidder ikke betale for to betal-spillere tror jeg..
    Noen som har prøvd Poweramp fullversjon?

iMystic

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Eneste grunn til at jeg har onkyo hf er flac støttten
    Og for hi-res støtte vel? Onkyo støtter jo 24bit/384kHz, og DSD (ved DoP). Så jeg er avhengig av onkyo appen både på iOS og android for å få spilt DXD filene i full oppløsning.

D

Danke

Gjest
    Og for hi-res støtte vel? Onkyo støtter jo 24bit/384kHz, og DSD (ved DoP). Så jeg er avhengig av onkyo appen både på iOS og android for å få spilt DXD filene i full oppløsning.

Mja. Har masse flac men ikke noe hires
    Det er faktisk mulig at noen av skivene/flacs dine er high-res, flere av mine er high Res. Et eksempel jeg har er Miles Davis-Kind of Blues.

Sony har merket flere av albumene mine high-res...

D

Danke

Gjest
    Da har jeg fått testet blåtann på P10, veldig bra. Men det har det alltid vært. Har ikke det beste blåtann telefonene, da de også er optimert for iPhone og tilpasset til Android.

Bw-p5 er bedre hodetelefoner, og dessuten lettdrevne. Så er jo min blåtann Aac, og selvom jeg hører mye flac på anlegget, så gadd jeg ikke bruke Huawei Y6 med Jack. Da var blåtann hodetelefonene bedre.

• Liker
    Reaksjoner: svk
    S

svk

Gjest

Det er faktisk mulig at noen av skivene/flacs dine er high-res, flere av mine er high Res. Et eksempel jeg har er Miles Davis-Kind of Blues.

Alt er selv ripp,så alt er low res

D

Danke

Gjest

Alt er selv ripp,så alt er low res
    Mitt er selvripp det også. Miles Davis, Barry Lyndon soundtrack, og Wellness classisk dobbelcd står alle oppført som Hi-Res audio...

Dersom du har flac på mobilen og har en Android, så står det inne i Google play spilleren.

Kan ikke noen lage en ny tråd... Ala.. Mobiltelefoner og digitale format, streaming, blåtann, og tips til apps som kan rippe og spille musikk.

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Her er det massevis av gratis Hi-Res audio man kan teste. Bla fra 2L Fra Norge

http://www.findhdmusic.com/high-res-audio/free-music/

Har iallefall funnet ut at P10, spiller flac Hi-Res og DXD også virker det som, jeg vet ikke om den spiller DSD rett av, får se om jeg får prøvd senere...

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    2L har litt gratis på sin side
    2L har både jazz, folkemusikk og klassisk.. Sjekk ut Groven og orgelet...

Jeg lastet ned 24/192 Flac, og et par DSD filer.. 2L er gavmilde her, og flere av stykkene har aldri jeg hørt før selvom jeg følger Vivaldi, Haydn og Schubert...

http://www.2l.no/hires/

19 stykker, med stort forskjellig valg i High-Res format..

For å spille av Hi-Res til iPhone flac og DXD til Alac dekoding
    http://tmkk.undo.jp/xld/index_e.html

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn