Det kan fungere, but but but... Et bilde av trafoen eller informasjon om hvilken type trafo det er snakk om vil nok hjelpe noen å forme en mening om spørsmålet.
Om det er E type transformator vil normalt primærviklingen 230-240V være innerst. Og sekundærvikling viklet utenpå denne med en isolasjon mellom viklingene.
Når man kobler spoler motsatt enn de var ment brukt er det slik jeg forstår det litt andre betignelse for hvordan kjernen mettes magnetist som gjør at man får andre resultat enn hva trafoen er kalulert for å gi. Og advarsel som typisk går igjen er isolasjonsevne mellom spoler og
tykkelse på kobbertråd og isolasjon på viklinger som regel ikke lenger er dimmensjonert riktig.
Siden det her er så liten forskjell i spolenverdiene tipper jeg det vil fungere fint med henhold til isolasjon. Men viklingen for glødespenning er uvist om kan nyttegjøres siden trådtykkelse på det som nå fungerer som primærside trolig ikke er dimmensjonert for slik ekstra last.
Om du våger deg utpå påse at du overvåker om det går varme i trafoen med maks last du planlegger for trafoen. Og ha sikring på primærsiden også for den
raske testen
Dette er et stort fagfelt og jeg vedder hatten min på at jeg nå har spredd ytterligere missinformasjon til nettet