Kobling til nettutak, strømfilter eller skilletrafo? Hva er best?

Tessy

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
44
Antall liker
13
Hei.
Er det noe gode mennesker som kan gi gode råd i spørsmål hvordan bør koble op et anlegg? Jeg skall få installert et separat 25 amp kurs dedikert til anlegget mitt. Jeg har en Advantage 0,3 trafo og en Isotec Aquarius. Nå er mitt spørsmål om jeg bør koble min Adyton 1,8 direkt til uttaket på den nye kursen eller om jeg bør koble den til Advantagen eller til Aquariusen? Enlig Leif Arntsens artikkel i Fidelity synes det som en bør la effektforsterkeren hente strøm direkt fra uttaket men at andre enheter (CD-spiller, platespillermotor, strøm til høytalere (har ML) etc bør hente fra skilletrafo/harmonizer. Hva sier 'ekspertisen' om dette? Tessy
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.176
Antall liker
8.330
Torget vurderinger
12
Ekspertisen sier hvertfall at du ikke kan bruke vanlige kontakter og stikk på denne kursen da de er dimensjonert for 16A, men det er kanskje ivaretatt.
 

Tessy

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
44
Antall liker
13
Ekspertisen sier hvertfall at du ikke kan bruke vanlige kontakter og stikk på denne kursen da de er dimensjonert for 16A, men det er kanskje ivaretatt.
Hva er det da jeg bør installere?
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.669
Antall liker
859
Torget vurderinger
8
Jeg bruker en slik på en 20A kurs. Billigere enn HiFi kontakter....

DSC_0190.jpg
DSC_0191.jpg
 

Tessy

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
44
Antall liker
13
Det är väll 16 jag skall ha. Det var en kamrat som sa han hade fått monterat ett 25 amp men det förstår jag var felaktigt. 16 var det nog han menade ja. Men frågan kvarstår forsåvitt, kan man forvente best resultat direkt fyra sticket når det gjelder effektförstärkare eller kan det vara bäst fyra trafo? Ett gott svar er jo "pröv ut" men jeg tänkte på om det kan finnas goda fysiska skäl for det ene eller andre.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.777
Antall liker
12.399
Sted
Ytterst i havgapet...
Dette handler primært om el-sikkerhet og dernest om sunn fornuft. Ikke skjønner jeg hvor alt dette tøvet om strømkurser kommer fra- det er definitivt ikke basert på faglig forståelse. Dagens sikringsautomater har to-krets utløsning , - termisk bimetall for stående belastning, og elektromagnetisk for impulslast, og er designet for å tåle stående belastning på 1,4-1,45 x merkestrøm i 1 time. For 0,2 sek impulslast skal en B-automat tåle ca 4-5x merkestrøm, en C-automat 8-10x og en D-automat 12-15x merkestrøm. For impulser av 10 msek varighet snakker vi kanskje x100. Dette betyr at en 16A kurs har en merkeeffekt på ca 3,6 kW og skal tåle relativt kortvarig stående last ( noen 10-talls minutter) på 5 kW, og impulslaster på 12-15kW for og 20-30 kW for en C-automat. Iht til NEK er det kortslutningsstrømmen ved stikkontakten som skal bestemme sikrings valg. Gammeldagse skupropper tåler betydelig mer, - untatt stående belastning.

En dårlig 2x100W kl.A forsterkertrekker kanskje 7-800W på full blæs... forforsterkere og annet småsignal kanskje 100-200W tilsammen......hvor mange bruker dette? De som evt kjører 2x3-400W klB - et effekttrekk på 1,2-1,5 kW max for en forsterker med dårlig virkningsgrad. Denne bransjen er fullpakket av hype og hearsay uten teknisk begrunnelse, og en god del av det som selges i og til Norge av merkelige stikk og kontakter, er faktisk ulovlig iht til norske el-forskrifter, i den grad det feks skulle bli en forsikringssak av det ved en evt brann. En egen kurs til anlegget er forsåvidt ingen dum ide, da det kan hjelpe mot bl.a switchestøy fra andre strømkurser i huset, og jeg kan også være enig i at det kan være en ide å bruke noe annet enn Kina-kabelen til 20 kr, men flere tusen kroner for en 1m nettkabel er og blir tøv, - det finnes alternativer i proff-markedet som absolutt er gode nok, teknisk sett, - men jeg skal forsåvidt ikke fortelle andre hvor de bør kaste tusenlappene sine.......det får folk bestemme sjøl, men fornuftig eller logisk er det ikke.
Noen snakker i store ord og vendinger om skjerming av nettkabler - jeg skal forsåvidt ikke gå inn på dette, da det sånn sett er riktig at vi omgir oss med stadig flere støykilder, men kabellengden tilbake til sikringsskapet, - kanskje opptil 20m eller mer, er jo ikke akkurat skjermet...... det sammenlignes feks med hva man har brukt i feks operaen, i kringkastings og konserthus, men bevare med vel- det er en helt annen virkelighet når man blander inn mange ti-talls kilowatt med triac-styrte lyskastere i samme rom.....
Folk får nå gjøre akkurat som de sjøl vil, men bruk i alle fall huet mhp el-sikkerhet - vit hva du gjør... ikke tro at du vet!
 
Sist redigert:

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
5.002
Torget vurderinger
2
Denne gir litt info om bruk av filtre,iso/støydempingstrafo,jording,orientering av nettstikk etc.

Usynlige fiender og Hi-Fi demoner! | Forlaget SEÑORC

Advantage 0,3 trafoen.Hvor stor er den,300VA?

Egen kurs gir en felles jording,det er bra.

Bruk av isoler/støydempingstrafo er for å bryte jordsløyfer og å dempe høyfrekvent støy inn over 5 KHz.
Elektronikken vil da "svømme i egen avføring/støy" på sekundærsiden av isotrafoen.Det vil da være noe
å hente ved bruk av f.eks noise Harvester fra PS Audio eller lignende fra Isotek på sekundærsiden.
For jordsløyfe problem trenger du en trafo til hvert komponent,preamp,dac,CD spiller,tuner riaa etc.= dyrt

Nettstøyfiltre vil ofte gi en dempning av ubehagelig/dårlig lyd på stemmer og instrumenter,gi litt varmere lyd.
Min erfaring er at dette demper problemet,ikke fjerner det.

Ved bruk av iso/støydempingstrafo og nettfiltre.Enten hører du klare forskjeller,positive eller negative.
Følelser er ikke grunn nok til bruk av slikt utstyr.
Det beste for lyden er å slippe bruk av filtre. Parallell filtre som disse fra Isotek og PS Audio gjør ingen negative påvirkning.

Lytt alltid til en stereo som er varm,ikke til noe som nettopp er satt på.Bruk gode innspillinger til evaluering.

Litt om mine erfaringer som ikke er noen fasit.Variasjoner rundt om kring er nesten like store som antall stereoanlegg.

http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-19.html
 

Tessy

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
44
Antall liker
13
Takk for gode kommentarer. Ja, det är 300 VA. Har en PS Harvester utan att jag tycker den ger något hörbar skillnad. (Hva er annars 'sekundärsidan' av en trafo?) Annars så hör jeg skillnader mellan bruk og ikke bruk av filter etc, absolut, men inte så väldigt stora trots allt. Og - ja - alltid varme op före spilling. Sitter i siden min 'rörtid'. Har nå bare ssutstyr.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.602
Antall liker
7.154
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har 3kVA isotrafo på egen 16A kurs med supertrege sikringer til anlegget. Trafoen fikk jeg på den gamle arbeidsplassen, når vi avvikla ND-anlegget, kursen fikk jeg en kompis som er elektriker til å legge opp, og sikringsskapet ble tatt når vi alikevel måtte legge nye stigekabler og fikk ny innmat (pga kortslutning i inntaket.)

Nettoeffekten er mye mere immunitet mot støy. Bl.a. så slår ikke den fuktstyrte vifta på badet inn på anlegget når den skrur seg av. Fenomenet dårlig lyd på dagen og bra lyd på natta er borte - det låter bra hele tida. Til orientering, så bor jeg ca 20m unna jernbanen i Narvik, og iORE-lokene og kjøreledningene til LKAB lager noe infernalsk med elektromagnetisk støy. På den gamle arbeidsplassen min, som var like langt unna jernbanen, begynte alle billedrørsskjermene å flimre, når et tog starta opp nede på havna. 10-15 minutt etter at skjermene begynte å flimre, for toget forbi...

Til trådstarter - isotrafoen din er for liten til å bruke på normale forsterkere. Den må som absolutt minimum være større enn påført merkeeffekt på forsterkeren.

Johan-Kr
 

Tessy

Medlem
Ble medlem
06.01.2016
Innlegg
44
Antall liker
13
Tack för kommentar Johan-Kr. Ja, jag inser att trafoeffekten är för liten. Därför har jag kopplat förstärkaren direkt till kursutaget. De andra enheterna som är betydligt mindre efffekthungriga låter jag gå från trafo och filter.
 
Topp Bunn