Kollisjonssikkerhet i elbil

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.133
Antall liker
9.261
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Hvordan er det med kollisjonssikkerheten i elbiler....?

Mvh
OMF
 
T

Thomas1

Gjest
Jeg har endel erfaring med el-bil, da jeg brukte det i jobb sammenheng i 2 års tid. Om ikke selve impakt sikkerheten er nevneverdig mye mindre enn en vanlig liten bil, vil det i virkligheten føles som om man sitter mer utsatt til. Den er ganske utrygg for våre myke trafikanter, da de er så å si lydløse. Det er som å operere en trikk innbiller jeg meg. Man kan bare kjenne at de akselererer, ikke høre det. Kjøring på glatt føre opplevde jeg som direkte hasardiøst fordi det ikke går an å frigjøre gir ved å trykke inn cluchen. Den bremser på motoren for å lade batteriene når man slipper gassen, og det merker man godt. På glatt føre slipper dekkene når man gjør dette.

Nå kan det jo hende at de har fikset på mye av disse problemene siden jeg kjørte el-bil. Det er ett par år siden.
 
J

Jurassic

Gjest
Thomas1 skrev:
Jeg har endel erfaring med el-bil, da jeg brukte det i jobb sammenheng i 2 års tid. Om ikke selve impakt sikkerheten er nevneverdig mye mindre enn en vanlig liten bil, vil det i virkligheten føles som om man sitter mer utsatt til. Den er ganske utrygg for våre myke trafikanter, da de er så å si lydløse. Det er som å operere en trikk innbiller jeg meg. Man kan bare kjenne at de akselererer, ikke høre det. Kjøring på glatt føre opplevde jeg som direkte hasardiøst fordi det ikke går an å frigjøre gir ved å trykke inn cluchen. Den bremser på motoren for å lade batteriene når man slipper gassen, og det merker man godt. På glatt føre slipper dekkene når man gjør dette.

Nå kan det jo hende at de har fikset på mye av disse problemene siden jeg kjørte el-bil. Det er ett par år siden.
Mange nye biler er også tilnærmet lydløse.
Det at du kjenner at den aksellererer høres da positivt ut.
Hva i allverden skal man ta inn clutchen for ved kjøring på glatt føre, det høres veldig hasardiøst ut.
En tradisjonell bil bremser også på motoren når en slipper gassen (hørt uttrykket bremse på gira).

Ser ikke helt de store ulempene ved en elbil utenom begrenset radius og redusert plass.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Jurassic skrev:
Hva i allverden skal man ta inn clutchen for ved kjøring på glatt føre, det høres veldig hasardiøst ut.
Here we go again. ;D
 
T

Thomas1

Gjest
Mange nye biler er også tilnærmet lydløse.
Det at du kjenner at den aksellererer høres da positivt ut.
Hva i allverden skal man ta inn clutchen for ved kjøring på glatt føre, det høres veldig hasardiøst ut.
En tradisjonell bil bremser også på motoren når en slipper gassen (hørt uttrykket bremse på gira).

Ser ikke helt de store ulempene ved en elbil utenom begrenset radius og redusert plass.
Prøv en da vel! Herregud...
 
J

Jurassic

Gjest
Har ikke førerkort.
Herregud 8)

Red.
Hvorfor kan ikke noen prøve å gi meg en seriøs forklaring på hva som er i veien med mine argumenter i denne tråden istedenfor usaklige svar.
Er det så feil med en stillegående bil som ikke forurenser?
 

Neverenough

Medlem
Ble medlem
30.07.2007
Innlegg
26
Antall liker
0
Jurassic skrev:
Har ikke førerkort.
Herregud 8)

Red.
Hvorfor kan ikke noen prøve å gi meg en seriøs forklaring på hva som er i veien med mine argumenter i denne tråden istedenfor usaklige svar.
Er det så feil med en stillegående bil som ikke forurenser?
Stillegående bil som ikke forurenser er jo kjempebra det ;D. Nå skal det sies at jeg aldri har kjørt el. bil.
Men ser problemet med å ikke kunne frigjøre motoren fra drivverket på glatt føre. Det blir jo omtrent som å kjøre f. eks i 80 km/t på 5 gir og så gire ned til 3 gir. På glatt føre vil da motoren holde alt for mye igjen og hjulene vil gli i stedet for å rotere.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
16.133
Antall liker
9.261
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jurassic skrev:
Hvorfor kan ikke noen prøve å gi meg en seriøs forklaring på hva som er i veien med mine argumenter i denne tråden istedenfor usaklige svar.
Er det så feil med en stillegående bil som ikke forurenser?
Som det står så fint i læreboken til førekort - så har man bare en viss mengde veigrep - dette veigrepet blir fordelt på oppgavene - kursendring og bremsing/akselereasjon. Mao - dersom man kommer litt fort inn i en sving og kjenner at bilen slipper, så er min umiddelbare reaksjon å trykke inn clutchen slik at man får maksimalt grep til å styre bilen. Med en elbil vil den i tillegg bremse som gjør at den har mindre av grepet tilgjengelig til å styre bilen. I tillegg er elbilen ganske lett (tror jeg) noe som også reduserer grepet - alt i alt, sikkert ikke all verden på vinterføre, men det har vi ikke i Bergen så det plager meg ikke så mye.

At bilen er stille er faktisk også problematisk, mange fortgjengere, spesiellt barn benytter lyd til å orientere seg i trafikken. Merker med meg selv at jeg går mer nonchalant ut i veien hvis det er helt rolig...og det er jo ikke så kult hvis det er en helt tyst bil som kommer susende i 80km/t.

Mvh
OMF
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
På eldre Think er det ihvertfall mulig å slå av "ladefunksjonen"(et trykk på en bryter) når du slipper "gassen" så det er ikke noe påskudd for å ikke kjøpe elbil. Hvis man ser bort fra rekkevidde er det bare en bakdel slik jeg ser det, hvis du vil ha det varmt om vinteren blir nok rekkevidden ytterlig redusert.

Idet hele tatt er det svært lite å utsette på feks en think hvis du klarer deg med den litt begrensede plassen og ytelsen. Det største ankepunktet er kanskje servicekostnaden den dagen batteriene blir modne for utskiftning.

(Dette er faktisk skrevet av en XRÅNER som fremdeles kjører Volvo)
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
OMF skrev:
I tillegg er elbilen ganske lett (tror jeg) noe som også reduserer grepet

Mvh
OMF
Det kan vel diskuteres, hvis man ser for seg at en liten lett bil har fysisk mindre dekk med tilsvarende mindre gripeflate enn en stor så blir jo dette et regnestykke der en lett bil vil trenge mindre veigrepareale enn en stor. (Dette blir da veigrep delt på egenvekt på en måte, eller visaverca.)
 
J

Jurassic

Gjest
OMF skrev:
Jurassic skrev:
Hvorfor kan ikke noen prøve å gi meg en seriøs forklaring på hva som er i veien med mine argumenter i denne tråden istedenfor usaklige svar.
Er det så feil med en stillegående bil som ikke forurenser?
Som det står så fint i læreboken til førekort - så har man bare en viss mengde veigrep - dette veigrepet blir fordelt på oppgavene - kursendring og bremsing/akselereasjon. Mao - dersom man kommer litt fort inn i en sving og kjenner at bilen slipper, så er min umiddelbare reaksjon å trykke inn clutchen slik at man får maksimalt grep til å styre bilen. Med en elbil vil den i tillegg bremse som gjør at den har mindre av grepet tilgjengelig til å styre bilen. I tillegg er elbilen ganske lett (tror jeg) noe som også reduserer grepet - alt i alt, sikkert ikke all verden på vinterføre, men det har vi ikke i Bergen så det plager meg ikke så mye.

At bilen er stille er faktisk også problematisk, mange fortgjengere, spesiellt barn benytter lyd til å orientere seg i trafikken. Merker med meg selv at jeg går mer nonchalant ut i veien hvis det er helt rolig...og det er jo ikke så kult hvis det er en helt tyst bil som kommer susende i 80km/t.

Mvh
OMF
Det står som i læreboken er helt grunnleggende.
Anbefaler å se filmklipp fra ulike vinter rally og aller helst sitte på med noen som behersker bilkjøring meget godt og få en oppvisning i hvorfor en ikke bruker clutchen.

Forøvrig er det ikke så mye motorstøy fra en moderne bensinbil som kjører i 80 på 5. giret heller.
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg har kjørt litt elbil, dvs helt vanlig liten varebil som hadde elmotor.
Dette var for noen år siden, så jeg har ikke kjørt de nye bittesmå man ser på veien i dag.
Helt grei å kjøre, men jeg har bare kjørt elbil om sommeren.
Høres litt ut som bytrikken når man sitter inni bilen.

De nye bittesmå elbilene er sikkert greie,
hvis man kjører inni byen eller korte distanser ....
Hvis man kommer ut for en alvorlig ulykke tror jeg det er natta....
 

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
209
Antall liker
2
Jurassic skrev:
Det står som i læreboken er helt grunnleggende.
Anbefaler å se filmklipp fra ulike vinter rally og aller helst sitte på med noen som behersker bilkjøring meget godt og få en oppvisning i hvorfor en ikke bruker clutchen.

Forøvrig er det ikke så mye motorstøy fra en moderne bensinbil som kjører i 80 på 5. giret heller.
Hvis man mister veigrep er det å trø inn clutchen den sikreste måten å gjenvinne veigrepet på. Såklart man kan sladde seg gjennom svingene på gassen, men det hører ingensteds hjemme på vanlig vei. Det er det de gjør i vinter rally, noe som ikke må forveksles med vanlig bil kjøring. For menigmann er det inn med clutchen som gjelder. Eventuelt kjøpe seg en nyere bil med ESP og alt annet sånt.

Angående elbil på vinteren, er ikke det sånn at man får dem med et søtt lite dieseldrevet varmeapparat da? Og Think har vel sånn batteriavtale der en betale 900 i måneden mener jeg. Kewet hadde visst en annen deal.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Alas skrev:
Hvis man mister veigrep er det å trø inn clutchen den sikreste måten å gjenvinne veigrepet på.
Og hvordan gjør man det med automatgear? ::)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Tubesnake skrev:
Og hvordan gjør man det med automatgear? ::)
Hvordan og hvordan ? Jo altså hvordan man gjør det ?? Er det nødvendig å starte med blomster og bier ?? ?? Eller har du basiskunskapene ?? ?? ;D ;D ;D

Det er egentlig ikke så stor forskjell på hvordan man gjør det i en automatgiret bil og en manuellt giret bil. Det kan vel sies at de fleste el-biler antakelig er vel små til å kunne gjøre det særlig bekvemt. :p Men det viktigste må vel være at den automatgirede bilen bør stå i "park". Smart å dra til håndbremsen også. For å hindre utilsiktet bevegelse i bilen.

Personlig tror jeg at jeg ville foretrekke baksetet i en stor amerikansk bil, framfor en liten Think. Eventuellt en amerikaner med sofa framme. Rattgir tror jeg absolutt er å foretrekke, hva enten det er manuelt eller automat. En girspak som blander seg borti kan ødelegge mye, og riskoen for innblanding av girspaken er nok mindre hvis den er montert på rattstammen. ;D ;D ;D

Men egentlig tror jeg at jeg vil anbefale at du først sparer litt penger og tar inn på hotell. Det er nok å foretrekke. ;D ;D

Men hvorfor har ikke pappan din fortalt deg om dette ?? ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34
Å faen, er dere blittt så avanserte der oppe? Trodde dere bare krøp under ett reinskinn på nærmeste rasteplass. ;D ;D ;D
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Tubesnake skrev:
Å faen, er dere blittt så avanserte der oppe? Trodde dere bare krøp under ett reinskinn på nærmeste rasteplass. ;D ;D ;D
Hysjjjjjj !! Ikke så høyt, hvis det blir allment kjennt kommer det bare så mange søringer oppover !! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

PS,
Det er en fordel å ha et reinskinn under også ! ;D ;D ;D
 
J

Jurassic

Gjest
Enkelte biler som f. eks. Subaru WRX STI er så nådeløse at hvis en går av gassen i en sladd står en i grøfta før en vet ordet av det.
Så det med å ta inn clutchen er nok ikke den beste løsningen akkurat......
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.764
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
ja wrx sti var jo et flott eksempel, er jo e regne som den nye folkevognen.
Synes egentlig det sier seg selv at man får bedre grep når man trykker inn kløtchen, når du trokker gassen i bånn, så år du dårligere grep eventuelt begynner å spinne altså veldig lite grep, det vil da være en liten slik effekt uansett så lenge bilen er i gir, da det blir flere krefter som virker på grepet.
 

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Innlegg
209
Antall liker
2
Det er som det er sagt bortkastet veigrep å både bremse og gasse når en trenger det veigrepet en har til å styre bilen.

Såklart det finnes de som setter bilen opp for sladd gjennom svinger og dermed spinner seg gjennom, men den slags kjøring hører ikke hjemme på offentlig vei, men på bane.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Kan vi bli enige om TO ting sånn til å begynne med ?

Veien blir IKKE bredere om du bremser, veien blir IKKE smalere om du gir gass !!

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.604
Antall liker
7.159
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Reva strøk på kollisjonstest i England... http://nettv.aftenposten.no/player/player.php?id=4024

http://en.wikipedia.org/wiki/REVA (Bare Ræva altså?)

Think hevder å klare alle krav til kollisjonssikkerhet, og viser noen bilder fra en kollisjonstest. http://en.think.no/sikkerhet (klikk og hold nede høyrepila i hovedpanelet som kommer opp.) Det er imidlertid lite å se på nett om dette....

En må ha i tankene at de fleste elbiler kjøres som rene bybiler i lave hastigheter, og dermed ikke vil være utsatt for så store kollisjoner. De fleste ulykkene med slike biler vil være "fender benders" - altså småbulker. Der stiller jo Think med termoplastkarosseriet godt ;D

Johan-Kr
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.071
Antall liker
34

Fytterakkern, ville ikke satt meg i en slik selv om den stod innelåst i garasjen.
 
Topp Bunn