Mange nye biler er også tilnærmet lydløse.Thomas1 skrev:Jeg har endel erfaring med el-bil, da jeg brukte det i jobb sammenheng i 2 års tid. Om ikke selve impakt sikkerheten er nevneverdig mye mindre enn en vanlig liten bil, vil det i virkligheten føles som om man sitter mer utsatt til. Den er ganske utrygg for våre myke trafikanter, da de er så å si lydløse. Det er som å operere en trikk innbiller jeg meg. Man kan bare kjenne at de akselererer, ikke høre det. Kjøring på glatt føre opplevde jeg som direkte hasardiøst fordi det ikke går an å frigjøre gir ved å trykke inn cluchen. Den bremser på motoren for å lade batteriene når man slipper gassen, og det merker man godt. På glatt føre slipper dekkene når man gjør dette.
Nå kan det jo hende at de har fikset på mye av disse problemene siden jeg kjørte el-bil. Det er ett par år siden.
Here we go again. ;DJurassic skrev:Hva i allverden skal man ta inn clutchen for ved kjøring på glatt føre, det høres veldig hasardiøst ut.
Prøv en da vel! Herregud...Mange nye biler er også tilnærmet lydløse.
Det at du kjenner at den aksellererer høres da positivt ut.
Hva i allverden skal man ta inn clutchen for ved kjøring på glatt føre, det høres veldig hasardiøst ut.
En tradisjonell bil bremser også på motoren når en slipper gassen (hørt uttrykket bremse på gira).
Ser ikke helt de store ulempene ved en elbil utenom begrenset radius og redusert plass.
Stillegående bil som ikke forurenser er jo kjempebra det ;D. Nå skal det sies at jeg aldri har kjørt el. bil.Jurassic skrev:Har ikke førerkort.
Herregud 8)
Red.
Hvorfor kan ikke noen prøve å gi meg en seriøs forklaring på hva som er i veien med mine argumenter i denne tråden istedenfor usaklige svar.
Er det så feil med en stillegående bil som ikke forurenser?
Som det står så fint i læreboken til førekort - så har man bare en viss mengde veigrep - dette veigrepet blir fordelt på oppgavene - kursendring og bremsing/akselereasjon. Mao - dersom man kommer litt fort inn i en sving og kjenner at bilen slipper, så er min umiddelbare reaksjon å trykke inn clutchen slik at man får maksimalt grep til å styre bilen. Med en elbil vil den i tillegg bremse som gjør at den har mindre av grepet tilgjengelig til å styre bilen. I tillegg er elbilen ganske lett (tror jeg) noe som også reduserer grepet - alt i alt, sikkert ikke all verden på vinterføre, men det har vi ikke i Bergen så det plager meg ikke så mye.Jurassic skrev:Hvorfor kan ikke noen prøve å gi meg en seriøs forklaring på hva som er i veien med mine argumenter i denne tråden istedenfor usaklige svar.
Er det så feil med en stillegående bil som ikke forurenser?
Det kan vel diskuteres, hvis man ser for seg at en liten lett bil har fysisk mindre dekk med tilsvarende mindre gripeflate enn en stor så blir jo dette et regnestykke der en lett bil vil trenge mindre veigrepareale enn en stor. (Dette blir da veigrep delt på egenvekt på en måte, eller visaverca.)OMF skrev:I tillegg er elbilen ganske lett (tror jeg) noe som også reduserer grepet
Mvh
OMF
Det står som i læreboken er helt grunnleggende.OMF skrev:Som det står så fint i læreboken til førekort - så har man bare en viss mengde veigrep - dette veigrepet blir fordelt på oppgavene - kursendring og bremsing/akselereasjon. Mao - dersom man kommer litt fort inn i en sving og kjenner at bilen slipper, så er min umiddelbare reaksjon å trykke inn clutchen slik at man får maksimalt grep til å styre bilen. Med en elbil vil den i tillegg bremse som gjør at den har mindre av grepet tilgjengelig til å styre bilen. I tillegg er elbilen ganske lett (tror jeg) noe som også reduserer grepet - alt i alt, sikkert ikke all verden på vinterføre, men det har vi ikke i Bergen så det plager meg ikke så mye.Jurassic skrev:Hvorfor kan ikke noen prøve å gi meg en seriøs forklaring på hva som er i veien med mine argumenter i denne tråden istedenfor usaklige svar.
Er det så feil med en stillegående bil som ikke forurenser?
At bilen er stille er faktisk også problematisk, mange fortgjengere, spesiellt barn benytter lyd til å orientere seg i trafikken. Merker med meg selv at jeg går mer nonchalant ut i veien hvis det er helt rolig...og det er jo ikke så kult hvis det er en helt tyst bil som kommer susende i 80km/t.
Mvh
OMF
Hvis man mister veigrep er det å trø inn clutchen den sikreste måten å gjenvinne veigrepet på. Såklart man kan sladde seg gjennom svingene på gassen, men det hører ingensteds hjemme på vanlig vei. Det er det de gjør i vinter rally, noe som ikke må forveksles med vanlig bil kjøring. For menigmann er det inn med clutchen som gjelder. Eventuelt kjøpe seg en nyere bil med ESP og alt annet sånt.Jurassic skrev:Det står som i læreboken er helt grunnleggende.
Anbefaler å se filmklipp fra ulike vinter rally og aller helst sitte på med noen som behersker bilkjøring meget godt og få en oppvisning i hvorfor en ikke bruker clutchen.
Forøvrig er det ikke så mye motorstøy fra en moderne bensinbil som kjører i 80 på 5. giret heller.
Og hvordan gjør man det med automatgear? :Alas skrev:Hvis man mister veigrep er det å trø inn clutchen den sikreste måten å gjenvinne veigrepet på.
Hvordan og hvordan ? Jo altså hvordan man gjør det ?? Er det nødvendig å starte med blomster og bier ?? ?? Eller har du basiskunskapene ?? ?? ;D ;D ;DTubesnake skrev:Og hvordan gjør man det med automatgear? :
Hysjjjjjj !! Ikke så høyt, hvis det blir allment kjennt kommer det bare så mange søringer oppover !! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;DTubesnake skrev:Å faen, er dere blittt så avanserte der oppe? Trodde dere bare krøp under ett reinskinn på nærmeste rasteplass. ;D ;D ;D