Kom ut av skapet, stå frem...

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.174
Antall liker
561
Iskariot skrev:
At det finnes en del alkymi der ute, bør man være seg bevisst. Men å trekke den slutning at all tweaking er bortkastet, er nok å dra slutningene litt langt. Summen av de små detaljene kan gjøre underverker...
Det er ikke slik at jeg er avvisende til absolutt alt, snarere tvert imot. Dog går det for min del et tydelig skille mellom det som reelt har noe for seg og har lydmessige gevinster (og det er ikke mot det dette innlegget er rettet) og det som ikke har noe for seg (og her finner man en god del, og jeg latterliggjør det gjerne da visse ting rett og slett blir for ille).

Til dere andre;

Jeg ser stadig at mange bruker mot dem som er skepsis at dem mangler respekt overfor andres valg... Slik ser jeg det ikke, da det blir helt feil å se det slik... Om noen virkelig vil kjøpe katta i sekken så er det helt greit for min del, det er opp til dem selv, og blir dem lykkelig med det så er intet bedre enn det...

Jeg vil heller snu på det hele å si det slik at å ikke si fra om noe man synes blir helt feil er mangel på respekt, heller enn å advare mennesker mot å kjøpe keiserens nye klær uten å meddele at det dem gjør kan bli meget feil og er et dumt kjøp.

Dessuten er det også slik, at jeg gledelig lytter til mennesker med lang erfaring innen HiFi, så sant dem meddeler noe av verdi og ikke noe som baserer seg på julenissegodtroende kundegrupper som kan betale masse for noe som ikke har den minste verdi foruten å kunne gi en placebo-effekt.

Er en kjent sak at mennesker som forventer en forbedring også opplever denne, tross der ikke er noen forbedring i det hele tatt (kjent innen psykologien fra mange felt det) - dog er det likevel bortkastet og det samme kan oppnås uten å flå lommebøker.

Å være kritisk er rett og slett et sunnhetstrekk - jeg satser utelukkende bare på ting som har noe for seg (og det er det veldig mye som har)... Valg av høyttalere, plassering, akustikk, komponentvalg etc. Er ikke slik at man står naken igjen på bar bakke, dersom man tar bort de tingene som ikke har noe for seg, Hifi er fortsatt like interessant.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.551
Antall liker
7.271
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jan-Helge skrev:
jeg satser utelukkende bare på ting som har noe for seg
Tror du det er mange som ikke mener de gjør nettopp det?
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Fortell om kvifor dine valg har noko for seg, Jan-Helge.
 

Phonic

Medlem
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
37
Antall liker
4
Makan til piss tråd skal du lete lenge etter på ett forum som dette. Det er vel en grunn til att man legger tid og energi andre steder en på HFS.

Hvor er gleden folkens, dette dreier seg om lykke og gode lydopplevelser. Trådstarter burde rulle inn og la folk drive med det de liker.

Hvis du har bil interesse, er du da tjukk i hode hvis du liker en bil bedre en en annen? Nei, og det samme gjelder for lyd i våre hjem. Noen skal ha bass og trøkk, andre skal ha detaljer osv. Jan-Helge eller hva starter nå heter her på forumet syter og griner som ett lite barn som ikke får leke med den gule spaden. Min 4 åring her hjemme er mer trygg på seg selv en det.

Og nå kommer det vel en melding om hersker teknikk go annent vås som svar på denne meldingen, kjør på hvis det hjelper på humøret. Det er pussig at de som skal dra frem beskyldinger om hersker teknikker er de som er eksperter på området, og må kritisere andre for det samme når de ikke har mer å komme med. Latterlig.

så kan jeg lime inn noe vås for å få innlegget mitt til å bli driiiiiit langt, men det giddrer jeg ikke. Jeg går heller opp i loftstuen og lytter på god musikk på ett godt anlegg (i mine ører, jeg gir blanke f i hva dere syns, ok ;D).
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
rojami skrev:
Jeg er fersk her inne på HFS, men her må jeg bare si:" OI, OI, OI, tenk å bruke så mange ord for å si så lite!" :eek:
Minner med om de fleste kommentarene til Komspring Håkon. I fare for å mene noe, blir mye sagt, men uten å si noe...
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
727
Torget vurderinger
8
Jan-Helge skrev:
Det er for enkelt å ta feil standpunkt dersom "alle" andre gjør det, noe som bare bidrar for å forvirre enda flere og som igjen bidrar til mange myter og mer mystikk rundt emnene enn hva det burde å skulle ha vært. Ville bare tillegge det!
+1 for ditt start innlegg
 

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Innlegg
35.861
Antall liker
20.618
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Hva vil trådstarter egentlig? Fortelle oss at demping IKKE har noe for seg? Ga opp å lese etterhvert, så det er mulig jeg forsto dette feil.
Men demping hjelper. En hel masse, om det er best mulig lyd man er på jakt etter.
 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
HCS skrev:
Jan-Helge skrev:
Akkurat slike som deg, som er ny her, er dem jeg har mest håp for. Ingen her kjenner enda din mening, altså er det enklere for deg å være ærlig i forhold til hva du hører forskjell på og ikke - enn det er for en selvutnevnt bedrehører som har hevdet å høre forskjell på det mest omstridte... :)



Stol på dine egne ører er min oppfordring, ikke lytte til suspekte og ulogiske forklaringsmoduler og bortforklaringene i kjølevannet av disse. Argumenter som at blindtester ikke er godt for noe, at billig favoriseres kontra dyrt i mange tester, innspilling av kabler som er hevet med heveføtter m.m. Bare fri fantasi fra dem som ser Julenisser på høylys dag mye av det som serveres, sunn fornuft og logisk tankegang tilsier så - dessverre kan man ikke fange mennesker med slike forklaringsmoduler som ikke ligner noe heller. Det blir påstand mot påstand og mytene får sin livskraft som følge av dette.

Ørene hører dog det rette, selv om tungene tidvis forteller om annet og hjernene fremsetter de mest tåpelige forklaringer og bortforklaringer.
Oh, ye of little faith Jan-Helge... Er ikke dette en gjengs oppfattning blant alle som er her? At en skal høre selv og derav gjøre de prioriteringer som en selv setter pris på ? At folk med lengre fartstid deler av sin kunnskap er et gode, men en bør søke selv å høre det en liker. Feks har jeg en gang i tiden hatt høytalere som dine. I mine ører var dette livløs og kjedelige ting. Men det gir meg ingen rett til å betvile ditt forhold til hobbyen... At det som du kaller tåpelig kan være helt rett for en annen sier endel om din arroganse. Samt manglende ønske om forståelse for de mange fasetter av denne hobbyen.. 8)
Hvor var han arrogant, sa du ? må jo være lov å ha andre meninger, uten bli stemplet som arrogant, eller ?
 

Jan-Helge

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2007
Innlegg
1.174
Antall liker
561
Brasse skrev:
Fortell om kvifor dine valg har noko for seg, Jan-Helge.
Hvorfor mine valg har noe for seg?

Jo, for å forstå hvorfor det så må man se i min hifi-historie.

Jeg har tidligere gjort mang et bomkjøp, som jeg for å være ærlig i ettertid ser at ikke hadde noe for seg. Jeg er ikke mindre naiv, enn at jeg tror at flere er som meg, at dem har begått bomkjøp. Sågar forbedringer som ikke er noen forbedringer har jeg blitt lurt inn i, og det har flere av mine kamerater også - dog har vi kommet ut av skapet og kommet med erkjennelsen av at det finnes mye som ikke har noe for seg selv om vi har levd i løgnen om det tidligere.

Mine valg har noe for seg fordi mitt budskap mer enn noe er at man virkelig må høre en forskjell før noe har verdi fra eller til. Innenfor de rammene har man mye som reelt har verdi, rett og slett fordi forskjellene er der.

Jeg sier således bare at man skal bruke ørene, og dersom dem ikke avslører forskjeller, ja da kan man glemme det hele. Ingen vits i å bruke masse penger på produkter/løsninger med høy prislapp om ikke ørene henger med og opplever dette som lydmessig gevinst.

Verre er det ikke - men er verdt å minne om dette når det reelt er slik at mange handler produkter dem reelt ikke hører forskjeller på. Jeg har selv gjort dette og vet at mange andre har gjort og fortsatt gjør det. Blindtest er således en kjempegod metode for å avsløre produkter.
 
Topp Bunn