Jan-Helge
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 15.06.2007
- Antall liker
- 571
Det er ikke slik at jeg er avvisende til absolutt alt, snarere tvert imot. Dog går det for min del et tydelig skille mellom det som reelt har noe for seg og har lydmessige gevinster (og det er ikke mot det dette innlegget er rettet) og det som ikke har noe for seg (og her finner man en god del, og jeg latterliggjør det gjerne da visse ting rett og slett blir for ille).Iskariot skrev:At det finnes en del alkymi der ute, bør man være seg bevisst. Men å trekke den slutning at all tweaking er bortkastet, er nok å dra slutningene litt langt. Summen av de små detaljene kan gjøre underverker...
Til dere andre;
Jeg ser stadig at mange bruker mot dem som er skepsis at dem mangler respekt overfor andres valg... Slik ser jeg det ikke, da det blir helt feil å se det slik... Om noen virkelig vil kjøpe katta i sekken så er det helt greit for min del, det er opp til dem selv, og blir dem lykkelig med det så er intet bedre enn det...
Jeg vil heller snu på det hele å si det slik at å ikke si fra om noe man synes blir helt feil er mangel på respekt, heller enn å advare mennesker mot å kjøpe keiserens nye klær uten å meddele at det dem gjør kan bli meget feil og er et dumt kjøp.
Dessuten er det også slik, at jeg gledelig lytter til mennesker med lang erfaring innen HiFi, så sant dem meddeler noe av verdi og ikke noe som baserer seg på julenissegodtroende kundegrupper som kan betale masse for noe som ikke har den minste verdi foruten å kunne gi en placebo-effekt.
Er en kjent sak at mennesker som forventer en forbedring også opplever denne, tross der ikke er noen forbedring i det hele tatt (kjent innen psykologien fra mange felt det) - dog er det likevel bortkastet og det samme kan oppnås uten å flå lommebøker.
Å være kritisk er rett og slett et sunnhetstrekk - jeg satser utelukkende bare på ting som har noe for seg (og det er det veldig mye som har)... Valg av høyttalere, plassering, akustikk, komponentvalg etc. Er ikke slik at man står naken igjen på bar bakke, dersom man tar bort de tingene som ikke har noe for seg, Hifi er fortsatt like interessant.