TOHA,
Det å kaste Flesland løser ikke noen problemer på kort sikt. Men på lang sikt kan man kanskje få en sjef som evner å lytte til de ansatte som kan faget. I 2003 sa NFF i fra om at Avinor holdt på gjøre dumme ting, stoppe utdannelsen av nye flygeledere. Ikke sparte de særlig mye penger på det heller, for Avinor måtte betale full pris til Universitet i USA for aspirantene som ikke gikk på skole. God butkk for yankeene !
Det monopolet du snakker om har ikke jeg sett noe til. Det er fritt fram for enhver å prøve seg på utdannelsen. Er du utenlandsk flygeleder er det fritt fram å søke jobb i Norge. Du må lære deg norsk, andre har gjort det før, eks leger, du må kunne sikkerhetsklareres, ganske kurant hvis du kommer fra vesten eller et "USA friendly" land.
Monopolet består i at ytterst få utlendinger søker jobb her. Lønna er for dårlig i forhold til det de har hjemme.
De utlendingene som har kommet, har stort sett alle hatt familiære bånd til Norge, norsk dame ! ;D
Det er et åpent yrke og vårt problem er dels at det er åpent. Norske flygeledere flytter utenlands, så langt i år har noen og tyve reist ut. Og det bidrar sterkt til mangelen.
Når man på toppen av alt har en Adm.Dir. Flesland som bevisst lyver til media og publikum får man konflikter. På TV i dag sa Flesland at gjennomsnitts topplønn var 813K + overtid. Elegant løgn ! Absolutt topplønn er 650K + overtid. Hun sa også at flygeledere på Røyken har 3 doblet sitt fravær og at det nå ligger på 11%. Bevisst løgn ! Fraværet er på 7,5%, egenmeldinger utgjør 0,7%. Det er en på langtisfravær, vært borte i over 4 mnd, og tre gravide som er sykemeldt pga høyt blodtrykk. Der har man tett på 7,5%. Å påstå at graviditet er planlagte aksjoner er så frekt at man ikke finner ord. Hun var også på Tv og påsto at bemanningen var økt med 58% fra 1999 til nå. Kort tid etterpå kom hun med et tall rund 30%. Hva pokker skal man tro på !? Avinor har bevisst brukt en mediestrategi som går på å gi flygelederne skylda for alt, fordi det er lett å "selge til media".
Faktum når det gjelder, Røyken er at det er desperat mangel på "Fullmektiger" som er hovedproblemet. De har en bemanning som ligger 25% under behovet. De har et fravær på ca 20%, og da blir det vaskleig å drive butikken som normalt ! Men disse menneskene er IKKE flygeledere !
.