Kommer jeg meg hjem til Jul?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Det florerer med usakeligheter om norske flygeleder på denne tråden.
Dette innlegget er et tilsvar på kravet om å sparke alle flygeledere fremsatt av stortingsrepresentanten Søren Fredrik Voie, hentet fra Nettavisen:

"Tragikomisk utspill fra en stortingsrepresentant. Av alle mennesker i dette samfunnet må vi kunne forlange at hvertfall rikspolitikere setter seg LITT inn i saker før de kommer med hjernedøde utspill som stigmatiserer hele yrkesgrupper.

Om Søren Fredrik Voie hadde satt seg litt inn i saken hadde han visst at flygelederne på Røyken hittil i år har et sykefravær på 7.5%, som tilsvarer landsgjennomsnittet. Dette er riktignok nesten dobbelt så mye som de pleier å ha, men det er på ingen måte oppsiktsvekkende mye om man tar situasjonen i betraktning, snarere tvert imot.

Om Søren Fredrik Voie hadde lest den omfattende rapporten fra Havarikommisjonen som kom for noen måneder siden hadde han fått konstatert at det mangler ca 70 flygeledere i Norge (totale operative flygeleder-årsverk idag er på litt over 300, mens det totale antallet yrkesaktive med flygelederutdanning er på litt under 500). Han hadde sett at Havarikommisjonen stiller spørsmålstegn ved kompetansen til sentrale ledere i Avinor ,og han hadde visst at Havarikommisjonen anbefaler at alle dagens omstillingsprosesser i Avinor bør stanses.

Om Søren Fredrik Voie hadde snakket med NOEN med litt innsikt hadde han visst at 90% av forsinkelsene som er relatert til bemanningsproblemene på akkurat Røyken skyldes en skrikende mangel på LTT-fullmektiger (flygelederASSISTENTER). Dette er en helt annen yrkesgruppe, med annen fagforening, tariffavtale og helt andre arbeidsoppgaver enn de nevnte flygelederne han tilsynelatende ønsker å sparke. Disse slipper han heldigvis å sparke, for Avinor har allerede for flere år siden erklært denne gruppen for overtallige. Resultatet er at mange av disse har funnet seg andre jobber, og man sitter igjen med en vesentlig underbemanning. Pr idag har man 26 av de 38 LTT-fullmektiger man trenger for normal drift.

Kanskje Søren Fredrik Voie har undret seg over at disse hersens flygelederne ikke har blitt dratt inn for arbeidsretten når de nå i to år har drevet, etter hans skjønn, med "ulovlige aksjoner". Det undrer hvertfall jeg meg over. Kanskje Randi Flesland faktisk for en gangs skyld snakket sant når hun på fredag uttalte at det var "ingen grunn til å mistenke ulovlige aksjoner blandt flygelederne"?

Forøvrig kan det være greit å tipse Søren Fredrik Voie om at det ikke finnes militære flygeledere i Norge. Kanskje også om at det er til dels ekstrem mangel på flygeledere i hele verden, Europa intet unntak. Og til slutt et lite hint om at flygeleder-lønningene i Norge på ingen måte er konkurransedyktige med resten av den vestlige verden. Det kan mildt sagt ble svært krevende å lokke utlendiger hit for å erstatte de "slemme" flygelederne her til lands. Det er ikke uten grunn at vi idag har en merkbar lekkasje av norske flygeledere til utlandet. "
 
A

Affa

Gjest
AFFA, du overgår ditt vante jeg når det gjelder å spre usakligheter her på sentralen. Bøyer meg støvet og gratulerer. Trodde ærlig talt ikke at det var mulig.

For de som måtte lure viser disse to inleggene fra Affa den direkte årsak til at jeg normalt ikke svarer ham. Han er totalt og gjennomført usaklig og det nytter bare ikke å føre en sivilisert og inteligent debatt med mannen. Jeg vet at du oppfatter dette som ros Affa. Men tro meg, det er ikke ment slik !
Ro deg ned med en liten blank pille lillefar,
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.304
Antall liker
442
Sted
Bergen
Spiralis, da var det altså ledelsen den gangen også...

Synd for flygelederene at det alltid heter "flygelederne" enten det er deres ledelse eller egne fagorganisasjoner som står bak.

Kanskje vi er enig om at mange av problemene i dag har røtter tilbake til den tiden (ikke minst sett utenfra, i form av folks omdømme)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.456
Antall liker
6.873
Alle som har lest Stomperud vet at man kommer seg hjem til jul uansett, på et eller annet vis. I motsatt fall burde man være glad for å få feire jul i trivelige Trøndelag.
 

masterandp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2004
Innlegg
61
Antall liker
0
Ja jeg håper og tror at jeg kommer meg hjem... ;D

Å feire jul i Trondheim er IKKE et alternativ for å si det sånn... ;)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.311
Antall liker
9.293
Torget vurderinger
1
Avlys jula. Vi burde få et vedtak på at vi bare skal feire hvert 4. år, slik som md OL, fotball-VM osv.

Hehe.

Bjørn
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.701
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
Avlys jula. Vi burde få et vedtak på at vi bare skal feire hvert 4. år, slik som md OL, fotball-VM osv.

Hehe.

Bjørn
Toppers ! Støtter den 100%

Tenk så mye penger man sparer, og alt det grome HiFi utstyret man kan kjøpe for de pengene ! "Genialt Egon !" ;D
 

Pyramus

Medlem
Ble medlem
01.01.2005
Innlegg
32
Antall liker
5
Noen ganger forundres jeg over hva folk får seg til å skrive. Totalt blottet for kunnskap, og med en folkeskikk som får de fleste til å sperre øynene opp, lirer de av seg usakligheter, fornærmelser og annet oppgulp. Og det virker som om det er helt fjernt for disse personene at deres utsagn og form kun reflekterer hvor seriøst andre skal ta ta dem.

Spiralis svarer Affa på en korrekt måte. Jeg hadde håpet at dette forumet kunne hatt et nivå hvor vi slapp å se slike grove overtramp som Affa står for.

For dere som er interessert i fakta, og hvordan ting henger sammen, les innleggene til Spiralis og Oddgeir.
 
A

Affa

Gjest
Tro på de såkalte fakta de som vil. De har ikke mer med virkeligheten å gjøre enn Henry Rinnans biografi; ”Jeg gjorde det rette”. Selv sluttet jeg å tro på julenissen for mange år siden, det skal mer enn gnagingen fra overbetalte sutrepaver til for å overbevise meg. Ingen med vettet i behold tror på et eneste utspill fra de kroniske latsabbene om sitter og drar seg i toppen av kontrolltornene rundt om kring i dette landet. Arbeidstakere som systematisk sykemelder når behovet er størst bør ikke vises noen nåde. Ingen bortsett fra Per Østvold påkaller mer kvalme enn flygeldere, leger og heismontører som bærer seg som dårer over et ikke eksisterende arbeidspress i overbetalte yrker.
 
J

jekri

Gjest
Ingen med vettet i behold tror på et eneste utspill fra de kroniske latsabbene om sitter og drar seg i toppen av kontrolltornene rundt om kring i dette landet.  
Finn 2 feil ;D

Affa, si noe positivt om en yrkesgruppe?
 
A

Affa

Gjest
I en hver yrkesgruppe er det bra folk. Jeg er bare så inderlig lei av sytepaver som sitter på livets grønne gren. De som ikke er fornøyd får finne på noe annet å gjøre eller donere organene sine til andre bedre og trengende mennesker. Så har de ikke levd helt forgjeves.
 

masterandp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.12.2004
Innlegg
61
Antall liker
0
Flesland går av!!!

Er ikke sikkert dette vil hjelpe noe i det hele tatt, men en kan se det på som et første steg i rigtig retning: Ledelsen innrømmer at de sliter.

Det Avionor egentlig trenger er FLERE flygeledere...



En ting jeg har lurt på er om det er Ledelsen eller Politikerene "sin feil". Hvem er det som egentlig har tatt de gale beslutningene....? Hvem har makta?
 

TOHA

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
86
Antall liker
0
Flesland går av!!!

Er ikke sikkert dette vil hjelpe noe i det hele tatt, men en kan se det på som et første steg i rigtig retning: Ledelsen innrømmer at de sliter.

Det Avionor egentlig trenger er FLERE flygeledere...



En ting jeg har lurt på er om det er Ledelsen eller Politikerene "sin feil". Hvem er det som egentlig har tatt de gale beslutningene....? Hvem har makta?

Flygelederne har vært dyktige i sin vellykkede kampanje i massemedia for å kaste sjefen. De har i samarbeid med åpenbart dyktige mediarådgivere påvirket opinionen til å tro at Flesland er problemet og den "slemme" i denne saken.

Et grunnleggende problem er derimot at flygelederne er i en monopolsituasjon, med en fagforening som vet å sørge for at privilegiene til disse arbeiderne opprettholdes, ved blant annet å sikre at gruppen er liten og eksklusiv til enhver tid.

Det er er derfor ikke i fagforeningens reelle interesse å ansette flere, selv om det er til det beste for virksomheten. Dette er høyst rasjonell atferd, og den kan egentlig ikke klandres for det.

Utdanning av militære flygeledere og militære heismontører kan jo være effektive virkemidler for å løse problemene - Fleslands avgang er ihvertfall ingen løsning.



Mvh.

TOHA
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Flygelederne har vært dyktige i sin vellykkede kampanje i massemedia for å kaste sjefen. De har i samarbeid med åpenbart dyktige mediarådgivere påvirket opinionen til å tro at Flesland er problemet og den "slemme" i denne saken.

Et grunnleggende problem er derimot at flygelederne er i en monopolsituasjon, med en fagforening som vet å sørge for at privilegiene til disse arbeiderne opprettholdes, ved blant annet å sikre at gruppen er liten og eksklusiv til enhver tid.

Det er er derfor ikke i fagforeningens reelle interesse å ansette flere, selv om det er til det beste for virksomheten. Dette er høyst rasjonell atferd, og den kan egentlig ikke klandres for det.    

Utdanning av militære flygeledere og militære heismontører kan jo være effektive virkemidler for å løse problemene - Fleslands avgang er ihvertfall ingen løsning.



Mvh.

TOHA
Tullprat.
Det var Avinor som stoppet utdanningen av nye flygeledere, mot fagforeningens vilje.
Les rapporten fra Havarikommisjonen. Eller er de også en del av komplottet?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.701
Antall liker
8.099
Torget vurderinger
0
TOHA,
Det å kaste Flesland løser ikke noen problemer på kort sikt. Men på lang sikt kan man kanskje få en sjef som evner å lytte til de ansatte som kan faget. I 2003 sa NFF i fra om at Avinor holdt på gjøre dumme ting, stoppe utdannelsen av nye flygeledere. Ikke sparte de særlig mye penger på det heller, for Avinor måtte betale full pris til Universitet i USA for aspirantene som ikke gikk på skole. God butkk for yankeene !

Det monopolet du snakker om har ikke jeg sett noe til. Det er fritt fram for enhver å prøve seg på utdannelsen. Er du utenlandsk flygeleder er det fritt fram å søke jobb i Norge. Du må lære deg norsk, andre har gjort det før, eks leger, du må kunne sikkerhetsklareres, ganske kurant hvis du kommer fra vesten eller et "USA friendly" land.

Monopolet består i at ytterst få utlendinger søker jobb her. Lønna er for dårlig i forhold til det de har hjemme.  :mad:  De utlendingene som har kommet, har stort sett alle hatt familiære bånd til Norge, norsk dame !  ;D

Det er et åpent yrke og vårt problem er dels at det er åpent. Norske flygeledere flytter utenlands, så langt i år har noen og tyve reist ut. Og det bidrar sterkt til mangelen.

Når man på toppen av alt har en Adm.Dir. Flesland som bevisst lyver til media og publikum får man konflikter. På TV i dag sa Flesland at gjennomsnitts topplønn var 813K + overtid. Elegant løgn ! Absolutt topplønn er 650K + overtid. Hun sa også at flygeledere på Røyken har 3 doblet sitt fravær og at det nå ligger på 11%. Bevisst løgn ! Fraværet er på 7,5%, egenmeldinger utgjør 0,7%. Det er en på langtisfravær, vært borte i over 4 mnd, og tre gravide som er sykemeldt pga høyt blodtrykk. Der har man tett på 7,5%. Å påstå at graviditet er planlagte aksjoner er så frekt at man ikke finner ord. Hun var også på Tv og påsto at bemanningen var økt med 58% fra 1999 til nå. Kort tid etterpå kom hun med et tall rund 30%. Hva pokker skal man tro på !? Avinor har bevisst brukt en mediestrategi som går på å gi flygelederne skylda for alt, fordi det er lett å "selge til media".

Faktum når det gjelder, Røyken er at det er desperat mangel på "Fullmektiger" som er hovedproblemet. De har en bemanning som ligger 25% under behovet. De har et fravær på ca 20%, og da blir det vaskleig å drive butikken som normalt ! Men disse menneskene er IKKE flygeledere !



.
 
Topp Bunn