Kommunikasjonsproblemer og uenighet, Hi-Fi hobbyens besynderlige sannhet.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Forslag til tillegg på fjerndiagnostikeren: Han kommer gjerne med forslag til hvilke feil ved eieren som forårsaker avvik mellom eierens og diangostikerens vurdering av anleggets ytelse.
Meget bra. Vi hadde sluppet mange ørkesløse krangler dersom folk sluttet å hevde at egen fjerndiagnose trumfer andres lytteopplevelse. Men noe skal man jo ha å lese mens man spiser sitt popcorn. :)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Ellers, orso. Karikaturer av den fromme og rettsskafne er som regel verken morsomme eller treffende. ;)
Det har du nok i grunnen ganske rett i. Men jeg hadde det i minste morsomt da jeg skrev det.
Har en til.

Peace and love gjengen
Søker fred og fordragelighet i alt. Kommer aldri med noe som kan oppleves som støtende og stiller ikke spørsmål ved andres valg. Trår svært forsiktig i sine tilbakemeldinger. Holder seg mye i Mitt anlegg trådene. Liker både å gi og motta "klø på ryggen" kommentarer. Svært raus mot andres valg og gir alltid tilbakemeldinger om at forandringer som andre gjør (uansett hva det er) er super spennende! ;D

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
coolbiz skrev:
Med slike knivskarpe observasjoner og kategoriseringer er mutz herved nominert til medlemskap i psykologi-målemafiaen. ;D

Fjerndiagnostikeren
Audiofiliens snåsamann. Kan ut fra et forumbilde uttale seg med stor overbevisning og patos om hvordan det avbildede utstyr låter, og hva som skjer i og mellom ørene til de som lytter til det.
Forøvrig vil jeg gjerne føye flg. kategori til listen:
Zomby_Woof skrev:
Forslag til tillegg på fjerndiagnostikeren: Han kommer gjerne med forslag til hvilke feil ved eieren som forårsaker avvik mellom eierens og diangostikerens vurdering av anleggets ytelse.
Haha.
Denne må inkluderes i databasen med referanse til opphav.

orso skrev:
Hehe. Fin den.
Siden jeg ikke følte meg hjemme i noen av grupperingene, så får jeg lage en ny en.

De søkende og spørrende
Denne gruppen liker og stille spørsmål ved alt innenfor hifi. De har ingen fastlåste meninger og er fleksible til å endre synspunkter. De opplever ingen spørsmål som truende eller har ikke behov for å forsvare sitt eget anlegg og egne valg. Om utstyret er dyrt eller billig betyr lite. Helhetlig tenkning er viktig, og de tror derfor det er mulig å få godt totalt resultat ved ulike veilvalg. Man ser derfor på ulike høyttalere konstruksjoner som rundstrålende, lukket kass, dipoler og horn som ulike former for kompromiss og tror alle kan gi et bra resultat i et gitt oppsett. Og det tilsvarende med elektronikk.
Gruppen blir ofte misforstått av utenforstående som ser på gruppen som truende siden alt stilles spørsmålstegn ved og fordi de spissformulerer seg for å skape debatt.
Selvdiagnosering kan av og til ha visse feilkilder. Her beskriver du egentlig fraværet av lidelser i sin helhet. En tilføyning på listen er imidlertid på trappene i løpet av kvelden. Kanskje finner vi rett diagnose for deg også:)

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
mutz skrev:
Zomby_Woof skrev:
Haha.
Ytterligere tillegg: Evnen og viljen til fjerndiagnose av feil ved eieren er proporsjonal med prisdifferansen mellom eierens anlegg og fjerndiagnostikerens eget anlegg.

;)

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.382
coolbiz skrev:
mutz skrev:
Zomby_Woof skrev:
Haha.
Ytterligere tillegg: Evnen og viljen til fjerndiagnose av feil ved eieren er proporsjonal med prisdifferansen mellom eierens anlegg og fjerndiagnostikerens eget anlegg.

;)
Ha ha ha .. touchè.

Cheers,
JackX

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Fantastisk tråd ;D
Jeg havner definitivt under målemafian

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Jeg kom på en til : Bransjemafian
"Alt låter bæsj, unntatt det JEG selger nu" ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Den gjengen har jeg møtt mange ganger som kunde, men jeg har ikke sett dem på sentralen.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Ikke så rart, for på Sentralen er de anonyme / privat ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva med:

Ferskvareavdelingen:
Hevder at hvert nytt produkt er en revolusjon. Forrige modell kan til nød avhendes i en innbytteavtale. Innspilling er en ikke-sak, tingene står ikke lenge nok i stua uansett. Produktet taper seg over 50% i verdi så snart pappesken er åpnet, og med god grunn. Det låter klart best før det er pakket ut.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
En takk til mutz for hans bidrag til å systematisere vår galskap.

Jeg tillater meg å føye til en kategori som jeg savnet - nemlig en kategori som jeg kunne kjenne meg igjen i:

Pragmatiker
Person som hevder at alle veier fører til Rom – i det minste veldig mange veier. Stort veikryss, Rom. Pragmatikeren mener å ha erfart at det veldig ofte ikke spiller så stor rolle hva man kobler sammen av utstyr. Pragmatikeren har også et avslappet forhold til hva man bruker til å koble utstyret sammen med og til strømnettet – så sant det man bruker til å koble med, leder strømmen dit den skal og tilbake igjen, uten kortslutninger og uten å fange opp alskens støy som ligger og lurer overalt. I det store og hele spiller veldig mye utstyr veldig bra. Noen liker moren, og andre liker datteren. Det kan bli interessante diskusjoner av slikt – men pragmatikeren er ikke helt uenig med de 99,9% av vennene hans som hevder at i det store og hele er hifi en liten andedam for spesielt interesserte.

Y

ymir

Gjest
hei

Og de som bygde Rom var muligens påvirket av de gamle greske filosofer som hevdet at den sterkeste driften i menneske er er trangen til å klatre til topps på den sosiale rangstigen.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
ymir skrev:
hei

Og de som bygde Rom var muligens påvirket av de gamle greske filosofer som hevdet at den sterkeste driften i menneske er er trangen til å klatre til topps på den sosiale rangstigen.
De må ha sett bort Diogenes som bodde i en tønne. Og Sokrates var visst heller ingen sosial - eller nuptial- suksess. ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
decibelius skrev:
Nuptial?
Den var ny - mange fancy ord man kan briefe med ;D
Wikipedia løser alt:

nuptial (comparative more nuptial, superlative most nuptial)

Positive: nuptial
Comparative: more nuptial
Superlative: most nuptial

Of or pertaining to wedding and marriage.

Capable, or characteristic, of breeding.

Har åpenbart noe med ekteskap og slikt å gjøre. Egentlig uvisst hva. Men NOE.

Nå er vi imidlertid helt på jordet - både fysisk og psykisk - i forhold til mutz's innledende tanker.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Som hun sa jenta: NOE er det...!! ;)

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Databasen er oppdatert med Fjerndiagnostikeren, DIYeren, Akustikknazisten og EQ fascisten slik at ingen føler seg glemt. Har noen mot formodning mistanke om at de har et sykdomstilfelle det ikke er stilt diagnose på er det bare å si ifra.

U

utgatt19288

Gjest
mutz skrev:
Databasen er oppdatert med Fjerndiagnostikeren, DIYeren, Akustikknazisten og EQ fascisten slik at ingen føler seg glemt. Har noen mot formodning mistanke om at de har et sykdomstilfelle det ikke er stilt diagnose på er det bare å si ifra.
Mener at du har glemt kategorien: "Schöna Hem og Bonytt" - der estetsikk og design er en del av utvalgskriteriene for valg og komponenter. Gardiner og lamper skal man ikke kødde med, eller....

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.045
Torget vurderinger
9
mutz skrev:
Lider nok av flere av disse lidelsene ;D

Når det gjelder Akustikknazistene/EQfacistene så begynner jeg å bli lei dette evige gnålet om at det bare er "rommet" som betyr noe!!! Tenker dei ikke på følelsene til oss "andre" som har betalt titusner av kroner for utstyr som disse gutta mener ikke har noe betydning????

Vel.... Stemmer dette så lurer jeg på hvorfor ikke denne gjengen i sitter i hagen å spiller på billig utstyr kjøpt på Elkjiip ;D
Mye penger spart og ingen stående,liggende eller andre bølger som er i veien for det "nøytrale"(les rette) signalet rett fra kilden ;D
Men.....da er det jo ikke noe å krangle om......og da er det vel ikke noe morro........

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
JK skrev:
Når det gjelder Akustikknazistene/EQfacistene så begynner jeg å bli lei dette evige gnålet om at det bare er "rommet" som betyr noe!!! Tenker dei ikke på følelsene til oss "andre" som har betalt titusner av kroner for utstyr som disse gutta mener ikke har noe betydning????
Var det ikke du som ikke for så lenge siden la ut en tråd der du ba om tips fordi du hadde store bass problemer? ;D

Jeg er garantert akustikknazist, men det er flere veier til målet der også.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.045
Torget vurderinger
9
orso skrev:
JK skrev:
Var det ikke du som ikke for så lenge siden la ut en tråd der du ba om tips fordi du hadde store bass problemer? ;D

Jeg er garantert akustikknazist, men det er flere veier til målet der også.
Stemmer det, men har ikke brukt noe EQ eller lignende. Brukte instruksjonen fra en genial konstruktør (Albert) som har laget høyttalerene sine slik at en kan "tune" bassen en god del ved å "stappe" inn mer Decron i bassporten. Dette eliminerte bassproblemet ved ca25Hz, og merkelig nok reduserte det et problem ved ca75Hz. Har alikevel for lite bredde i rommet til alt blir optimalt, men blir det noen gang det?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
Egentlig burde Mutz sitt utsagn her kommet på trykk i ett eller annet Hi-Fi blad.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Når jeg så overskrift på grupperingen "fjerndiagnostiker", så tenkte jeg umiddelbart på de som hevder at hvis anlegget låter bra fra et annet rom, bør det låte godt også i lytterommet.
Men jo fjernere diagnosegiver er fra anlegget, desto bedre diagnose blir det i denne kateorien, så jeg tar vel feil.

O

Omar

Gjest
Jeg er Lo fo på vei mot merke tilhengeren. Tror Burmester og meridian er best i verden. Skeptisk t Creek fordi det er laget i Kina.

Innleggstarteren har glemt en kategori og det er han som er grunnleggende skeptisk til anlegg som blir produsert i Kina.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Håvarhede skrev:
Jeg er Lo fo på vei mot merke tilhengeren. Tror Burmester og meridian er best i verden. Skeptisk t Creek fordi det er laget i Kina.

Innleggstarteren har glemt en kategori og det er han som er grunnleggende skeptisk til anlegg som blir produsert i Kina.
Slike grupper dør med tiden, slik som gruppen "Grunnleggende skeptisk til anlegg som blir produsert i Japan". Det er over 20 år siden vi hørte fra dem sist, og om noen år kan vi si det samme om anti-Kina.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg er skeptisk til mye ;D Helt til jeg får hørt det selv.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Dr.No skrev:
ymir skrev:
hei

De må ha sett bort Diogenes som bodde i en tønne. Og Sokrates var visst heller ingen sosial - eller nuptial- suksess. ;)
Sokrates' nuptiale problem var at Xantippe (nå et skjellsord for furie) ikke syntes at han dro inn nok penger på filosofien sin. Sofistene (et annet ord som i vår tid brukes som skjellsord) solgte sine råd for penger, men var av den grunn ikke så vel ansett.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.023
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Burde vel kanskje vært en kategori for "Wannabes" - alle oss som ønsker å være high-endere, men ikke har lommebok til det... ;D

mvh
Proffen

B

BTS

Gjest
mutz skrev:
Att få diagnosen Fjerndiagnostiker är gruvligt allvarligt. Dödligheten är så hög som
117% och kan bara i extremt sällsynta fall vändas till friskhet.

Topp Bunn