Ønsker anbefaling "Komplett" fruevennlig anlegg til rundt 50.000 kr - hva skal jeg velge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Kjøp et anlegg du liker til rundt 40 000,- og bruk resten på å be din bedre halvdel ut på middag noen ganger. Problem løst!

Audirvana

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    I følge produsenten er KEF LS50 konstruert for små og mellomstore rom. Om de leverer lydtrykk nok i din 50 kvadrat stue, er selvsagt et spørsmål om hva du forventer.

Det at du ønsker å parre de med en subwoofer vil selvsagt også hjelpe betraktelig.

Jeg skrev, for et par år siden, en test av LS50 for Watt. Konklusjonen der var i grunnen at jeg var mest imponert over at KEF hadde klart å kopiere de gode egenskapene til forbildet og bestefar Rogers LS3/5A. Mellomtonen er i referanseklasse. Der LS3/5A hadde sine begrensninger, nemlig på manglende lydtrykk og utfordrende bass, klarer LS50 seg langt bedre. De spiller skremmende godt nedover, på tross av sin begrensede størrelse. Og de kan spille høyt. Svært høyt.

LS50 var egentlig ment å selges i et begrenset "opplag", som jubileumshøyttaler, for å feire KEF`s 50-årsdag. Det at de har gjort om denne avgjørelsen, og bestemt seg for å fortsette å selge LS50 sier litt om kvalitetene.

Du kommer til å elske de, om de er en god match til denne Lyngdorfen. (Kjenner lydpuritisten i meg er skeptisk til diverse filter og romkorrigering. ;) )

Det jeg vet er at LS50 er en fantastisk match til Hegels H80, og sikkert også storebror H160, som er ganske fersk.

Jeg ville sørget for å få sjekket ut den kombinasjonen, før jeg bestemte meg for noe.

Innenfor ditt budsjett burde du også vurdere Dynaudio Contour S1.4, som også skal være en svært god match med Hegel.

Spanderer du øl? Synd høyttalerne mine er så store... ;)

Her er forøvrig min artikkel om LS50 og LS3/5A:

IMG_0057.jpg
    IMG_0058.jpg
    IMG_0059.jpg

Sist redigert:

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    530
    Torget vurderinger
    1
    Jamo Concert 8 er faktisk en god høyttaler. Dvs det hadde vært en god høyttaler om man demper diskanten 10 hakk.. Men dette kan du vel gjøre med Lyngdorfen?
    Ja, det tror jeg egentlig den gjør nå. Har satt inn romkorreksjon, men "global" og "nøytral". Det betyr vel at systemet nå leverer en mer nøytral lyd ifølge Lyngdorf...

Jeg håper å få låne noen LS50 hjem for sammenligningstest. Kan lagre to sett høyttalere i Lyngdorfen. Jeg forventer at LS50 er mer definert og strammere enn Concert 8, men med noe mindre bass.
    BTW, dette er noe jeg har funder litt på:

Noen snakker om utstyr som enten mest mulig nøyaktig gjengir musikken (nøytrale), eller som farger lydbildet på en måte som en liker (som et instrument).

Lyngdorf sin romkorreksjon, slik jeg tenker på den, vil jo dra hhv en nøytral høyttaler og en instrumenthøyttaler nœrmere hverandre lydmessig. Om det er høyttaleren eller rommet som "forvrenger" resultatet kan en ikke skille på.

Dette betyr også at jeg kan lage mine egne filtre, som kan etterligne lydbildet på feks en rørforsterker, eller en hornhøyttaler. Slik jeg har forstått det på den infoen jeg har funnet kan jeg bygge mine egne filtre i Excel. Det eneste jeg trenger hjelp til fra Lyngdorf er å laste ut filtrene som blir laget ifm en romkorreksjon. Får jeg til det kan jeg feks lage et filter som får Lyngdorfen til å høres lik ut som min Electrocompaniet ECI1. Og lykkes jeg med det, er det kun oppløsningen på Lyngdorfen som begrenser hva jeg kan få til:)
    Det er sikkert mye romkorreksjon kan pynte litt på, men spredning av lyden, delefilterkomponenter, oppbrytning, oppløsning/kvalitet på driverne kabinettet etc blir vanskelig å gjøre noe med. Så du skal vel ikke uroe deg for at ting låter likt.. For alt jeg vet, så kan det hende at du blir mer fornøyd med Concert 8 enn LS50.

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Hva med disse? Kanskje ikke verdens vakreste, men.
    Compact Mk3 - Description | ADAM Audio GmbH
    Da tenkte jeg på den aktive versjonen som har tilpasset forsterker innebygd. Da trenger du bare f.eks en pre/dac og anlegget er komplett.
    Jeg har disse selv som bakkanaler, men en skam å bruke de der.
    De spiller utrolig bra. Naboen har B&W 804 Diamond og ble helt oppgitt når han hørte de en dag jeg brukte de i front. Han nektet å tro at subbene ikke stod på og mente at de hadde mer og bedre bass enn hans 804. Og makan til lyd til prisen hadde han aldri hørt. Da var de ikke optimalt plassert engang.
    Du har også noen kontroller bak på høyttaleren som lar deg tune lyden en del dit du ønsker selv.
    Dette er veldig detaljerte og åpne høyttalere med fyldig klang, også gode allroundere.
    Veil pris er 25.000 kr.

Bor du i nærheten av Arendal kan du komme å høre de og evt prøve de selv hjemme.

M

MusicBear

Gjest
    Har alltid ment at en forsterker ikke har noe i en høyttaler og gjøre.

Allikevel tror jeg dette er fremtiden, ikke minst med tanke på at alt blir optimalt.

Eller motsatt; færre feilkilder i form av ting som ikke passer til hverandre - det man forbinder med tilpasning/matching/tweeking hvor vi sitter rundt omkring og gjør alt dette etter synsemetoder - mens fabrikkene gjør det med viten & verktøy for det.

Event Opal (aktiv kritikerrost studiemonitor) er en av de første kandidater på min liste som skal sjekkes ut straks tiden tillater det.

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har eid et sett LS50, og kan bekrefte at det er SVÆRT gode høyttalere til prisen. Vær imidlertid obs på to ting:

1. Dette er nærfeltsmonitorer, beregnet på relativt små rom. Skal du ha de i en stue, kan størrelsen på rommet fort bli så stor at du får utfordringer.

2. LS50 har bassrefleksporter bak. Derfor bør de ikke stå alt for nært bakveggen. Det følger med skumpropper til bassrefleksporten for å kunne sette de nærmere veggen. Men min erfaring er at de trives best med litt luft.

Om rommet ditt ikke er for stort, og du ikke er bassoholiker, trenger du ikke sub.
    Hva tror du er grensen for hvor stort rommet kan være?

Stuen vår er nok 50 m^2, men den har en mindre "vorte" som kanskje er 4x6 m^2 som blir lytterommet. Den ene veggen har "inngang" til resten av stuen, og hullet måler ca 4 m (av en 6m vegg). Jeg har Lyngdorfen på test hjemme nå, dog med mine gamle Jamo Concert 8 høyttalere. Romkorreksjonen synest å fungere meget bra, men foretrekker "global" fremfor "focus" (for de som har testet den selv). Jamo Concert 8 har ingen problemer med å fylle rommet med mer enn nok bass for min smak.

Fikk testet Cardigans album Long Gone Before Midnight som både ACC 320 (optisk), PCM 44.1kHz/16b (HDMI) og DSD64 (USB) i dag. Det er ingen tvil om at jeg har lyst på DSD64. Det skal nok mye til at Lyngdorfen blir levert tilbake, om jeg kjenner meg selv rett...

Da gjenstår høyttalerne, og her er det nok mer tvil. Mye interessante innspill om de! Takk til alle! Her skal jeg gå en skikkelig runde!!!
    Men akkurat nå, før jeg har fått lyttet til flere - holder jeg fortsatt på KEF LS50 i hvit, med en hvit REL T-5 sub.
    Så - lovemusikk - har du, eller noen andre, noe å si om REL T-5 til musikk?
    REL-5
    Ikke bytt den hvis du blir skuffet med en gang.
    Den må stilles inn og sånt. Den forsvinner ilag med høyttalerne og en merker ikke sub'en uten at en slår den av. Men slår en den av forsvinner plutselig tyngden i musikken.
    Jeg går med planer om å kjøpe en til og da ha 2 i stereo, men har bare en i dag og det funker det også.
    Dette er ingen sub som rister ned huset.
    Denne fyller bare inn litt i bunn. Kanskje omtrent som at en hadde fått en ekstra 8" tommere til inn i selve høyttalerne.

Til musikk er det glimrende. Til film er det mer bob bob..hjelpe jo på der og da, men film skal vel ha skikkelig blafring i buksebenet og bilder på veggen som ramler ned. :p
    Jeg kan bare skryte så langt og jeg vet jeg har mer å hente på innstillingen mine.

Sist redigert:

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    58
    Tusen takk for fantastiske innspill allesammen!

En spesiell takk til Audirvana for fantastisk lesestoff om LS50, og til Lovemusikk for innsikt i T-5!

Setter stooor pris på hjelpen!

Næss

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Antall liker
    1.763
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    6
    Hva med disse? Kanskje ikke verdens vakreste, men.
    Compact Mk3 - Description | ADAM Audio GmbH
    Da tenkte jeg på den aktive versjonen som har tilpasset forsterker innebygd. Da trenger du bare f.eks en pre/dac og anlegget er komplett.
    Tenkte å foreslå disse selv, har hørt de i egen stue og de spiller kanon. Bra bass er de i dem også, men vil du ha mer så legger du til en sub eller to (hvis det er kone-vennlig nok :)). Hvis du har volumkontroll på Oppo'n din så kan du kanskje prøve uten pre til å begynne med (selv om jeg, helt subjektivt og generellt, har bedre erfaring med separat pre).

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    58
    Da er høytalerne bestemt….

Da er det ingen tvil om høyttalervalget lenger

KEF LS50 fikk bank av Scansonic MB-1. Riktignok ikke sammenlignet ved bruk av en Lyngdorf.

Nå er det bare å vente. Lyngdorf TDAI 2170 og Scansonic MB-1 har jeg virkelig tro på...

bjornid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Spennende valg. Dette er en høyttaler jeg ikke har hørt spille "live", men leste testen av en i Lyd&Bilde, hvor testeren satt igjen med et godt inntrykk. Jeg vil også anbefale deg å høre på Dynaudio Focus 160 også (som jeg selv har). Disse har en digg, behagelig og fyldig lyd, som i alle fall jeg liker. Spiller med en overbevisende bass til å være en liten høyttaler. Jeg har i alle fall ikke behov for sub til disse. Ser bra ut gjør de også. Ulempen er at de krever en skikkelig forsterker før de leverer maks, men Lyngdorfen er bra saker, så den burde være skikkelig nok.

IMG_0113(2)-kopi.jpg

G

Gasolin

Gjest
    Spennende valg. Dette er en høyttaler jeg ikke har hørt spille "live", men leste testen av en i Lyd&Bilde, hvor testeren satt igjen med et godt inntrykk. Jeg vil også anbefale deg å høre på Dynaudio Focus 160 også (som jeg selv har). Disse har en digg, behagelig og fyldig lyd, som i alle fall jeg liker. Spiller med en overbevisende bass til å være en liten høyttaler. Jeg har i alle fall ikke behov for sub til disse. Ser bra ut gjør de også. Ulempen er at de krever en skikkelig forsterker før de leverer maks, men Lyngdorfen er bra saker, så den burde være skikkelig nok.

Vis vedlegget 302976
    Hei
    Jeg vurderer selv stativhøyttaler opp til 20k og er spesielt interessert I focus 160. Hva legger du I begrepet skikkelig forsterker, beløp/ merke?

Gasolin

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8

Vis vedlegget 302976
    Hei
    Jeg vurderer selv stativhøyttaler opp til 20k og er spesielt interessert I focus 160. Hva legger du I begrepet skikkelig forsterker, beløp/ merke?

Gasolin
    Jeg kjører Lyngdorf på Dynaudio og selv om jeg ikke har spilt mange timene eller testet med mye annet så låter det utrolig bra

Slam Dancer

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Var litt i samme situasjon her, vi gikk for en Nad C390 og ProAc D28. Naden er ikke av de flotteste å se på, men nå står den skjult bak stoffdør her. Har HDMI-kortet til den og vurderer Bluesound for trådløs strømming av musikk. Den har mange tilkoblingsmuligheter, så den "rydder" godt opp i stua her. D28 er veldig nøytrale i utseende, fin størrelse og de spiller musikk som fy!
    Stuen her er på ca 25kvm og her blir det mer enn nok liv og morro med dette oppsettet.
    Handler du f.eks dette brukt, så er du langt under budsjettet ditt.
    Man får jo alltids tak i større og råere etc, men vi er mer enn fornøyd med dette i allefall.:cool:

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    58
    Scansonic MB-1

Syns dere virkelig at alt som er hvitt er pent?
    Ja, nei - kommer anpå..
    Vel, syntes i alle fall de "hvite" bildene over var pene:)

Ellers synes jeg Scansonic MB-1 ser bedre ut i hvit enn i sort...

Takker for alle innspill til høyttalere - men for min del er jakten slutt. Nå hørte jeg riktignok ikke veldig lenge, og med en fryktelig bra forsterker, men _jeg_ ble helt forelsket i MB-1. Jeg tror denne høyttaleren kommer til å selge i bøtter og spann. Er du i nærheten, ta turen innom Oslo HiFi Center og lytt. Nærhet i denne sammenheng ville jeg sett på som et veeeldig løst begrep...

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Forsterket,dac,osv osv.. devialet 120. Eg har hørt 200,og synest den imponerte stort.

bjornid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Hei

Tja, det er vanskelig å si, blir jo veldig mye synsing rundt dette. Men jeg tror en forsterker i prisklassen til høyttaleren selv, vil få de til å levere bra. Altså mellom 15-20000. Jeg har hørt de med Hegel h160, da jeg hørte de første gang. Og det falt i alle fall i smak hos meg. Hegel anbefales alltid til Dynaudio. Selv bruker jeg en Peachtree nova 220se, og det er en kombo som falt like mye i smak som med Hegel. Naim er det også en del som anbefaler. Jeg kan faktisk tenke meg at Nad 390d kan funke på disse. Denne hadde jeg før jeg kjøpte Peachtree-en, men har ikke prøvd dem med disse høyttalerne. Denne har kanskje enda litt mer nøytral lyd, virker ikke like kraftig i bassen, men har fordelen at den er totalt støyfri. Jeg liker Peachtree bedre, men dette blir smak og behag. Det viktigste er nok at forsterkeren leverer nok strøm, ett eller annet på over 60-70 watt som bortimot dobler i 4 ohm burde funke. Og kanskje noe som ikke tipper over mot alt for fyldig lydsignatur. Da kan det bli vel mye av det gode med Focusene.

i jula brukte jeg en gammel Technics-forsterker på 30 w i 8 ohm ( som slettes ikke dobles i 4). Det verste er at det funka det også.

Sist redigert:
    G

Gasolin

Gjest
    Har faktisk vurdert peachtree som et alternativ bare for å teste noe som ikke er allemanns eie. Hvor har du kjøpt den?

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    58
    Har faktisk vurdert peachtree som et alternativ bare for å teste noe som ikke er allemanns eie. Hvor har du kjøpt den?
    Ingen formening - men - Oslo HiFi Center har Peachtree forsterkere i utstillingen sin....

...og Scansonic MB-1. Sjekk de ut, du vil bli overrasket...

bjornid

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.10.2007
    Antall liker
    131
    Sted
    Ensjø, Oslo
    Jeg har kjøpt den hos Oslo Hificenter. Koster ca 20000, så det er en del å velge i rundt den prisklassen. Men jeg synes i alle fall den låter bra, og det er praktisk med alt en en boks, da en slipper ekstra DAC. Valgte denne over den T+A Powerplant balanced som de selger mye av i den prisklassen. Ikke at den er dårlig, snarere det at de låter ganske likt, rent bortsett fra at denne var koblet til en 25000-kroners DAC. Så med kun marginale lydforskjeller og med en dobbel pris, da ble det ganske enkelt valgt Peachtree.

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    58
    Ja, da begynner høyttalerene så smått å bli innspilte. Veldig vanskelig for meg å ikke være strålende fornøyd. Har ikke fått testet med fininnstilt romkorreksjon på Lyngdorfen, så det blir spennende. Kommer tilbake når det er gjort.

Det som var gøy med Scansonic MB-1 er at de låter utrolig bra også helt uten korreksjon (til stor forskjell fra Jamo Concert 8).

Jeg hadde tenkt å prøve REL T5 som sub - men har blitt overtalt til å velge en sub som går dypere enn T5. Det ser ut som det går mot en Rythmik F12. Noen som har erfaring med denne?

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Ja, da begynner høyttalerene så smått å bli innspilte. Veldig vanskelig for meg å ikke være strålende fornøyd. Har ikke fått testet med fininnstilt romkorreksjon på Lyngdorfen, så det blir spennende. Kommer tilbake når det er gjort.

Det som var gøy med Scansonic MB-1 er at de låter utrolig bra også helt uten korreksjon (til stor forskjell fra Jamo Concert 8).

Jeg hadde tenkt å prøve REL T5 som sub - men har blitt overtalt til å velge en sub som går dypere enn T5. Det ser ut som det går mot en Rythmik F12. Noen som har erfaring med denne?
    Rythmik F12 er en aldeles glimrende sub til prisen og den jeg ranker høyest når pris skal regnes med.

Leggen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2015
    Antall liker
    82
    Torget vurderinger
    0
    Drit i hva kjerring sier;)

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    58

Det som var gøy med Scansonic MB-1 er at de låter utrolig bra også helt uten korreksjon (til stor forskjell fra Jamo Concert 8 ).

Rythmik F12 er en aldeles glimrende sub til prisen og den jeg ranker høyest når pris skal regnes med.
    Takk, det var hyggelig å høre:) Eneste som så langt er dumt, er at fraktprisene jeg så langt har funnet koster en formue... Desverre ser det ut til at den er for tung til å ta med på fly. Eneste mulighet er kanskje å overtale sas til at det er et "instrument", de kan i så fall ta den med for 1560 kr... Ville jo være en grei unnskyldning for en langhelg i New York;-)
    Klarer jeg å ta ut forsterkerdelen, kan jeg nok sende den som "vanlig" baggasje. Noen som vet?

Ellers ble jeg nyskjerrig på hva Blue Jeans Cable er - så da ble det en BJC 10 Gauge med banan istedenfor EKKJ...

Da gjenstår egentlig bare en liten "strømrenser", samt rydding og skjerming av kabler, så er oppsettet ferdig;-)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.855
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror man kan bestille Rythmik F12 som byggesett. Kanskje det blir rimeligere?

B

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    58
    Jeg tror man kan bestille Rythmik F12 som byggesett. Kanskje det blir rimeligere?

B
    Jepps, det kan en;-) Vurderer det seriøst.

Komplett Rythmik F12 matt sort $850 pluss $450 i frakt (billigste jeg har funnet så langt). Med alt blir det da rett i underkant av 13000 kr.

Byggesettet koster $599 og evt $230 i frakt. Med alt blir det ca 8300 kr. Det er da uten kabinett. Vurderer å kjøpe et ferdig og har funnet et som er ok til $80 pluss frakt. Men kjøper jeg byggesett, blir det nok bare med i kofferten neste tur jeg er i USA, og da slipper jeg både frakt og mva :)

Leker seriøst med tanken på et kabinett med tykk alu-front og alu-bakplate, og sideplater i tykke harde benkeplater i heltre. Bubinga eller Wenge peker seg ut. knallhardt skal det i alle fall vœre. Sitter også å fikler litt med et design for å henge høyttalerelementet opp i en dempet silikonring i press mellom alu-platene for å motvirke vibrasjon...

Det eneste som er synd, er at det kommer til å ta tid. Og - blir et kabinett jeg lager selv, med et budsjett på ca 8500 kr, like bra som den ferdige F12????????

Hmmmmm

Janos1966

Medlem
    Ble medlem
    11.04.2014
    Antall liker
    3
    Sted
    Oslo

Vis vedlegget 302976
    Hei

Gasolin
    Jeg kjører også med Focus 160 og driver de med en H300 og det låter helt fantastisk. Hvis du er heldig kan du få tak på en brukt til rundt 22000 og SUB har jeg ikke savnet .
    Jan

Focalius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Antall liker
    491
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5

Det som var gøy med Scansonic MB-1 er at de låter utrolig bra også helt uten korreksjon (til stor forskjell fra Jamo Concert 8 ).

Takk, det var hyggelig å høre:) Eneste som så langt er dumt, er at fraktprisene jeg så langt har funnet koster en formue... Desverre ser det ut til at den er for tung til å ta med på fly. Eneste mulighet er kanskje å overtale sas til at det er et "instrument", de kan i så fall ta den med for 1560 kr... Ville jo være en grei unnskyldning for en langhelg i New York;-)
    Klarer jeg å ta ut forsterkerdelen, kan jeg nok sende den som "vanlig" baggasje. Noen som vet?

Ellers ble jeg nyskjerrig på hva Blue Jeans Cable er - så da ble det en BJC 10 Gauge med banan istedenfor EKKJ...

Da gjenstår egentlig bare en liten "strømrenser", samt rydding og skjerming av kabler, så er oppsettet ferdig;-)
    Jeg har en Rythmik F12SE med defekt forsterker. Var sånn når jeg fikk den når jeg kjøpte den brukt. Kjøpte 1 til og den var strålende. Kan sikkkert gjøre en god deal på min uten forsterker.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    :confused: Komplett" fruevennlig anlegg til rundt 50.000 kr :confused:

Er ikke sånt en myte :confused: :rolleyes: ;D
    Jeg får ikke helt med meg myten. Min frue gjennom snart 40 år har i hvert fall vært ytterst vennligsinnet overfor det meste: store hifi-anlegg, dyre hifi-anlegg, mange hifi-anlegg og - ikke minst - min store interesse for både utstyr og musikkspilling. Men myten består kan hende i at det er vanskelig å få til et komplett anlegg til 50.000 kroner? Men det er ikke sant, det heller. Det er fullt mulig, det også.

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    58

Jeg får ikke helt med meg myten. Min frue gjennom snart 40 år har i hvert fall vært ytterst vennligsinnet overfor det meste: store hifi-anlegg, dyre hifi-anlegg, mange hifi-anlegg og - ikke minst - min store interesse for både utstyr og musikkspilling. Men myten består kan hende i at det er vanskelig å få til et komplett anlegg til 50.000 kroner? Men det er ikke sant, det heller. Det er fullt mulig, det også.
    Vel, vel. Jeg må innrømme å muligens ha misbrukt "fruevennlig" noe. Designhjem-vennlig? Når sant skal sies er vi begge forholdsvis opptatt av hvordan ting ser ut - og i stuen vår har noen store kladeiser av noen høyttalere akkurat like liten sjangs å passere mitt filter som hennes.... Oppsettet vi landet på passerer fint - selv med en sub :) (men den blir nok matt sort, malt hvit eller i en hjemmekaget trefinish....)

Når det kommet til budsjett - så har det forsåvidt gått litt utover det - med tanke på sub og litt dyrere høyttalere. Resultatet er jeg så langt meeeget fornøyd med.

PS: Jeg skjønner meg ikke på bildene som brukes av Scansonic MB-1 - de har en stor og stygg logo klistret på, mens høyttalerne jeg fikk har en diskret malt logo på metallplaten den står på. Ser myyye bedre ut i virkeligheten....

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

Vel, vel. Jeg må innrømme å muligens ha misbrukt "fruevennlig" noe. Designhjem-vennlig? Når sant skal sies er vi begge forholdsvis opptatt av hvordan ting ser ut - og i stuen vår har noen store kladeiser av noen høyttalere akkurat like liten sjangs å passere mitt filter som hennes.... Oppsettet vi landet på passerer fint - selv med en sub :) (men den blir nok matt sort, malt hvit eller i en hjemmekaget trefinish....)

Når det kommet til budsjett - så har det forsåvidt gått litt utover det - med tanke på sub og litt dyrere høyttalere. Resultatet er jeg så langt meeeget fornøyd med.

PS: Jeg skjønner meg ikke på bildene som brukes av Scansonic MB-1 - de har en stor og stygg logo klistret på, mens høyttalerne jeg fikk har en diskret malt logo på metallplaten den står på. Ser myyye bedre ut i virkeligheten....
    Det er ikke noe galt i å ha sansen for det som er pent - men synes bare at det er dårlig gjort å terpe på "umulige hifi-fruer"-myten. Veldig mange av oss har tross alt fruer eller samboere som fullt ut er med på det vi holder på med, og som har glede av godlyden og musikken som følger med.

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    764
    Torget vurderinger
    8
    Hva med ett (som jeg leste :) ) furuvennlig anlegg til kr.50.000,-? Umulige hifi fruer er ikke bare en myte forresten, selv om det åpenbart finnes unntak.

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hifi-uvennlige fruer er i flertall, ja. Men det er også antall tøffelhelter :p

Nb! Ikke myntet på trådstarter.

7th-hifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Antall liker
    764
    Torget vurderinger
    8
    Kunne vært klargjørende om noen utarbeidet en troverdig statistikk over antall fruer kontra X fruer av den hifi uvennlige sorten ;)

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.01.2015
    Antall liker
    58
    Valget av ordlyden "fruevennlig"-anlegg (eller furuvennlig:) ) hadde nok med å mest mulig effektivt formidle en egenskap ved valg av anlegg. Det tror jeg at jeg klarte...

Hadde jeg brukt begrepet "pent" eller "design" hadde nok ikke svarene vært like konforme mot det jeg så etter. Det er fryktelig mye hifi som etter min smak kunne passet i "fryktelig stygg hifi"-tråden. Også av det slaget mange ville gitt en arm for å ha i stuen.

WAF er et fint begrep. Både for umulige fruer og tøffelhelter. Og de aller fleste jeg kjenner setter pris på god lyd, bare med litt ulike prioriteringer:cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn