TT.
The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Kjøp et anlegg du liker til rundt 40 000,- og bruk resten på å be din bedre halvdel ut på middag noen ganger. Problem løst!
Det er sikkert mye romkorreksjon kan pynte litt på, men spredning av lyden, delefilterkomponenter, oppbrytning, oppløsning/kvalitet på driverne kabinettet etc blir vanskelig å gjøre noe med. Så du skal vel ikke uroe deg for at ting låter likt.. For alt jeg vet, så kan det hende at du blir mer fornøyd med Concert 8 enn LS50.BTW, dette er noe jeg har funder litt på:Ja, det tror jeg egentlig den gjør nå. Har satt inn romkorreksjon, men "global" og "nøytral". Det betyr vel at systemet nå leverer en mer nøytral lyd ifølge Lyngdorf...Jamo Concert 8 er faktisk en god høyttaler. Dvs det hadde vært en god høyttaler om man demper diskanten 10 hakk.. Men dette kan du vel gjøre med Lyngdorfen?
Jeg håper å få låne noen LS50 hjem for sammenligningstest. Kan lagre to sett høyttalere i Lyngdorfen. Jeg forventer at LS50 er mer definert og strammere enn Concert 8, men med noe mindre bass.
Noen snakker om utstyr som enten mest mulig nøyaktig gjengir musikken (nøytrale), eller som farger lydbildet på en måte som en liker (som et instrument).
Lyngdorf sin romkorreksjon, slik jeg tenker på den, vil jo dra hhv en nøytral høyttaler og en instrumenthøyttaler nœrmere hverandre lydmessig. Om det er høyttaleren eller rommet som "forvrenger" resultatet kan en ikke skille på.
Dette betyr også at jeg kan lage mine egne filtre, som kan etterligne lydbildet på feks en rørforsterker, eller en hornhøyttaler. Slik jeg har forstått det på den infoen jeg har funnet kan jeg bygge mine egne filtre i Excel. Det eneste jeg trenger hjelp til fra Lyngdorf er å laste ut filtrene som blir laget ifm en romkorreksjon. Får jeg til det kan jeg feks lage et filter som får Lyngdorfen til å høres lik ut som min Electrocompaniet ECI1. Og lykkes jeg med det, er det kun oppløsningen på Lyngdorfen som begrenser hva jeg kan få til
REL-5Hva tror du er grensen for hvor stort rommet kan være?Jeg har eid et sett LS50, og kan bekrefte at det er SVÆRT gode høyttalere til prisen. Vær imidlertid obs på to ting:
1. Dette er nærfeltsmonitorer, beregnet på relativt små rom. Skal du ha de i en stue, kan størrelsen på rommet fort bli så stor at du får utfordringer.
2. LS50 har bassrefleksporter bak. Derfor bør de ikke stå alt for nært bakveggen. Det følger med skumpropper til bassrefleksporten for å kunne sette de nærmere veggen. Men min erfaring er at de trives best med litt luft.
Om rommet ditt ikke er for stort, og du ikke er bassoholiker, trenger du ikke sub.
Stuen vår er nok 50 m^2, men den har en mindre "vorte" som kanskje er 4x6 m^2 som blir lytterommet. Den ene veggen har "inngang" til resten av stuen, og hullet måler ca 4 m (av en 6m vegg). Jeg har Lyngdorfen på test hjemme nå, dog med mine gamle Jamo Concert 8 høyttalere. Romkorreksjonen synest å fungere meget bra, men foretrekker "global" fremfor "focus" (for de som har testet den selv). Jamo Concert 8 har ingen problemer med å fylle rommet med mer enn nok bass for min smak.
Fikk testet Cardigans album Long Gone Before Midnight som både ACC 320 (optisk), PCM 44.1kHz/16b (HDMI) og DSD64 (USB) i dag. Det er ingen tvil om at jeg har lyst på DSD64. Det skal nok mye til at Lyngdorfen blir levert tilbake, om jeg kjenner meg selv rett...
Da gjenstår høyttalerne, og her er det nok mer tvil. Mye interessante innspill om de! Takk til alle! Her skal jeg gå en skikkelig runde!!!
Men akkurat nå, før jeg har fått lyttet til flere - holder jeg fortsatt på KEF LS50 i hvit, med en hvit REL T-5 sub.
Så - lovemusikk - har du, eller noen andre, noe å si om REL T-5 til musikk?
Tenkte å foreslå disse selv, har hørt de i egen stue og de spiller kanon. Bra bass er de i dem også, men vil du ha mer så legger du til en sub eller to (hvis det er kone-vennlig nok ). Hvis du har volumkontroll på Oppo'n din så kan du kanskje prøve uten pre til å begynne med (selv om jeg, helt subjektivt og generellt, har bedre erfaring med separat pre).Hva med disse? Kanskje ikke verdens vakreste, men.
Compact Mk3 - Description | ADAM Audio GmbH
Da tenkte jeg på den aktive versjonen som har tilpasset forsterker innebygd. Da trenger du bare f.eks en pre/dac og anlegget er komplett.
HeiSpennende valg. Dette er en høyttaler jeg ikke har hørt spille "live", men leste testen av en i Lyd&Bilde, hvor testeren satt igjen med et godt inntrykk. Jeg vil også anbefale deg å høre på Dynaudio Focus 160 også (som jeg selv har). Disse har en digg, behagelig og fyldig lyd, som i alle fall jeg liker. Spiller med en overbevisende bass til å være en liten høyttaler. Jeg har i alle fall ikke behov for sub til disse. Ser bra ut gjør de også. Ulempen er at de krever en skikkelig forsterker før de leverer maks, men Lyngdorfen er bra saker, så den burde være skikkelig nok.
Vis vedlegget 302976
Jeg kjører Lyngdorf på Dynaudio og selv om jeg ikke har spilt mange timene eller testet med mye annet så låter det utrolig braHeiSpennende valg. Dette er en høyttaler jeg ikke har hørt spille "live", men leste testen av en i Lyd&Bilde, hvor testeren satt igjen med et godt inntrykk. Jeg vil også anbefale deg å høre på Dynaudio Focus 160 også (som jeg selv har). Disse har en digg, behagelig og fyldig lyd, som i alle fall jeg liker. Spiller med en overbevisende bass til å være en liten høyttaler. Jeg har i alle fall ikke behov for sub til disse. Ser bra ut gjør de også. Ulempen er at de krever en skikkelig forsterker før de leverer maks, men Lyngdorfen er bra saker, så den burde være skikkelig nok.
Vis vedlegget 302976
Jeg vurderer selv stativhøyttaler opp til 20k og er spesielt interessert I focus 160. Hva legger du I begrepet skikkelig forsterker, beløp/ merke?
Gasolin
Ja, nei - kommer anpå..Syns dere virkelig at alt som er hvitt er pent?
Vel, syntes i alle fall de "hvite" bildene over var peneJa, nei - kommer anpå..Syns dere virkelig at alt som er hvitt er pent?
Ingen formening - men - Oslo HiFi Center har Peachtree forsterkere i utstillingen sin....Har faktisk vurdert peachtree som et alternativ bare for å teste noe som ikke er allemanns eie. Hvor har du kjøpt den?
Jeg har kjøpt den hos Oslo Hificenter. Koster ca 20000, så det er en del å velge i rundt den prisklassen. Men jeg synes i alle fall den låter bra, og det er praktisk med alt en en boks, da en slipper ekstra DAC. Valgte denne over den T+A Powerplant balanced som de selger mye av i den prisklassen. Ikke at den er dårlig, snarere det at de låter ganske likt, rent bortsett fra at denne var koblet til en 25000-kroners DAC. Så med kun marginale lydforskjeller og med en dobbel pris, da ble det ganske enkelt valgt Peachtree.Har faktisk vurdert peachtree som et alternativ bare for å teste noe som ikke er allemanns eie. Hvor har du kjøpt den?
Rythmik F12 er en aldeles glimrende sub til prisen og den jeg ranker høyest når pris skal regnes med.Ja, da begynner høyttalerene så smått å bli innspilte. Veldig vanskelig for meg å ikke være strålende fornøyd. Har ikke fått testet med fininnstilt romkorreksjon på Lyngdorfen, så det blir spennende. Kommer tilbake når det er gjort.
Det som var gøy med Scansonic MB-1 er at de låter utrolig bra også helt uten korreksjon (til stor forskjell fra Jamo Concert 8).
Jeg hadde tenkt å prøve REL T5 som sub - men har blitt overtalt til å velge en sub som går dypere enn T5. Det ser ut som det går mot en Rythmik F12. Noen som har erfaring med denne?
Takk, det var hyggelig å høre Eneste som så langt er dumt, er at fraktprisene jeg så langt har funnet koster en formue... Desverre ser det ut til at den er for tung til å ta med på fly. Eneste mulighet er kanskje å overtale sas til at det er et "instrument", de kan i så fall ta den med for 1560 kr... Ville jo være en grei unnskyldning for en langhelg i New York;-)Rythmik F12 er en aldeles glimrende sub til prisen og den jeg ranker høyest når pris skal regnes med.Ja, da begynner høyttalerene så smått å bli innspilte. Veldig vanskelig for meg å ikke være strålende fornøyd. Har ikke fått testet med fininnstilt romkorreksjon på Lyngdorfen, så det blir spennende. Kommer tilbake når det er gjort.
Det som var gøy med Scansonic MB-1 er at de låter utrolig bra også helt uten korreksjon (til stor forskjell fra Jamo Concert 8 ).
Jeg hadde tenkt å prøve REL T5 som sub - men har blitt overtalt til å velge en sub som går dypere enn T5. Det ser ut som det går mot en Rythmik F12. Noen som har erfaring med denne?
Jepps, det kan en;-) Vurderer det seriøst.Jeg tror man kan bestille Rythmik F12 som byggesett. Kanskje det blir rimeligere?
B
Jeg kjører også med Focus 160 og driver de med en H300 og det låter helt fantastisk. Hvis du er heldig kan du få tak på en brukt til rundt 22000 og SUB har jeg ikke savnet .HeiSpennende valg. Dette er en høyttaler jeg ikke har hørt spille "live", men leste testen av en i Lyd&Bilde, hvor testeren satt igjen med et godt inntrykk. Jeg vil også anbefale deg å høre på Dynaudio Focus 160 også (som jeg selv har). Disse har en digg, behagelig og fyldig lyd, som i alle fall jeg liker. Spiller med en overbevisende bass til å være en liten høyttaler. Jeg har i alle fall ikke behov for sub til disse. Ser bra ut gjør de også. Ulempen er at de krever en skikkelig forsterker før de leverer maks, men Lyngdorfen er bra saker, så den burde være skikkelig nok.
Vis vedlegget 302976
Jeg vurderer selv stativhøyttaler opp til 20k og er spesielt interessert I focus 160. Hva legger du I begrepet skikkelig forsterker, beløp/ merke?
Gasolin
Jeg har en Rythmik F12SE med defekt forsterker. Var sånn når jeg fikk den når jeg kjøpte den brukt. Kjøpte 1 til og den var strålende. Kan sikkkert gjøre en god deal på min uten forsterker.Takk, det var hyggelig å høre Eneste som så langt er dumt, er at fraktprisene jeg så langt har funnet koster en formue... Desverre ser det ut til at den er for tung til å ta med på fly. Eneste mulighet er kanskje å overtale sas til at det er et "instrument", de kan i så fall ta den med for 1560 kr... Ville jo være en grei unnskyldning for en langhelg i New York;-)Rythmik F12 er en aldeles glimrende sub til prisen og den jeg ranker høyest når pris skal regnes med.Ja, da begynner høyttalerene så smått å bli innspilte. Veldig vanskelig for meg å ikke være strålende fornøyd. Har ikke fått testet med fininnstilt romkorreksjon på Lyngdorfen, så det blir spennende. Kommer tilbake når det er gjort.
Det som var gøy med Scansonic MB-1 er at de låter utrolig bra også helt uten korreksjon (til stor forskjell fra Jamo Concert 8 ).
Klarer jeg å ta ut forsterkerdelen, kan jeg nok sende den som "vanlig" baggasje. Noen som vet?
Ellers ble jeg nyskjerrig på hva Blue Jeans Cable er - så da ble det en BJC 10 Gauge med banan istedenfor EKKJ...
Da gjenstår egentlig bare en liten "strømrenser", samt rydding og skjerming av kabler, så er oppsettet ferdig;-)
Jeg får ikke helt med meg myten. Min frue gjennom snart 40 år har i hvert fall vært ytterst vennligsinnet overfor det meste: store hifi-anlegg, dyre hifi-anlegg, mange hifi-anlegg og - ikke minst - min store interesse for både utstyr og musikkspilling. Men myten består kan hende i at det er vanskelig å få til et komplett anlegg til 50.000 kroner? Men det er ikke sant, det heller. Det er fullt mulig, det også.Komplett" fruevennlig anlegg til rundt 50.000 kr
Er ikke sånt en myte ;D
Vel, vel. Jeg må innrømme å muligens ha misbrukt "fruevennlig" noe. Designhjem-vennlig? Når sant skal sies er vi begge forholdsvis opptatt av hvordan ting ser ut - og i stuen vår har noen store kladeiser av noen høyttalere akkurat like liten sjangs å passere mitt filter som hennes.... Oppsettet vi landet på passerer fint - selv med en sub (men den blir nok matt sort, malt hvit eller i en hjemmekaget trefinish....)Jeg får ikke helt med meg myten. Min frue gjennom snart 40 år har i hvert fall vært ytterst vennligsinnet overfor det meste: store hifi-anlegg, dyre hifi-anlegg, mange hifi-anlegg og - ikke minst - min store interesse for både utstyr og musikkspilling. Men myten består kan hende i at det er vanskelig å få til et komplett anlegg til 50.000 kroner? Men det er ikke sant, det heller. Det er fullt mulig, det også.Komplett" fruevennlig anlegg til rundt 50.000 kr
Er ikke sånt en myte ;D
Det er ikke noe galt i å ha sansen for det som er pent - men synes bare at det er dårlig gjort å terpe på "umulige hifi-fruer"-myten. Veldig mange av oss har tross alt fruer eller samboere som fullt ut er med på det vi holder på med, og som har glede av godlyden og musikken som følger med.Vel, vel. Jeg må innrømme å muligens ha misbrukt "fruevennlig" noe. Designhjem-vennlig? Når sant skal sies er vi begge forholdsvis opptatt av hvordan ting ser ut - og i stuen vår har noen store kladeiser av noen høyttalere akkurat like liten sjangs å passere mitt filter som hennes.... Oppsettet vi landet på passerer fint - selv med en sub (men den blir nok matt sort, malt hvit eller i en hjemmekaget trefinish....)Jeg får ikke helt med meg myten. Min frue gjennom snart 40 år har i hvert fall vært ytterst vennligsinnet overfor det meste: store hifi-anlegg, dyre hifi-anlegg, mange hifi-anlegg og - ikke minst - min store interesse for både utstyr og musikkspilling. Men myten består kan hende i at det er vanskelig å få til et komplett anlegg til 50.000 kroner? Men det er ikke sant, det heller. Det er fullt mulig, det også.Komplett" fruevennlig anlegg til rundt 50.000 kr
Er ikke sånt en myte ;D
Når det kommet til budsjett - så har det forsåvidt gått litt utover det - med tanke på sub og litt dyrere høyttalere. Resultatet er jeg så langt meeeget fornøyd med.
PS: Jeg skjønner meg ikke på bildene som brukes av Scansonic MB-1 - de har en stor og stygg logo klistret på, mens høyttalerne jeg fikk har en diskret malt logo på metallplaten den står på. Ser myyye bedre ut i virkeligheten....
lol, takk;-)Hifi-uvennlige fruer er i flertall, ja. Men det er også antall tøffelhelter
Nb! Ikke myntet på trådstarter.