kompresjonsdriver med mulighet for litt lavere deling

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.665
    Absolutt. Når membranen klasker i fasepluggen er det slutt. Fort gjort ( i en port ) med feil forsterkeri.

Sist redigert:

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Er vi muligens litt ved kjernen av problemet der - tilført effekt ? hvis ting ble bygget uten sikkerhetsmarginer . Tytte71 ; fikk bare hørt litt på cmcd på dsp kurset , ble ikke klokere, men en lokal kompis kom over ettpar oris 150 med lowther - dèt imponerte faktisk i området 200/250 - 1000 hz , meget impulsvillig og lett fin dynamisk stil. Merk; lowther og endel andre fulltoner har myyke oppheng og tåler ikke mye effekt iforhold til jbl sin 2169 , som har meget stive oppheng og langt høyere belastbarhet , jbl sin faseplugg er jo et sjakktrekk og gjør den løsningen til noe annet. Muig det blir feil å sammenligne disse to, men begge er 8 og egnet til hornbruk, bare to forskjellige filosofier , for meg ble det utklassing til fordel for lowther...
    Det er alltid vanskelig å konkludere på kvaliteten av drivere ut fra ulike oppsett med ulike forutsetninger og i ulike umgivelser. CMCD har opplagt et par fordeler vi ikke finner med med f.eks. Lowther uten at den er feilfri av den grunn. En 1:1 test bør nok til for å konkludere med sikkerhet på hva som fungerer best. Ellers så kan jeg ikke se at det er opphengsstivheten som skulle avgjøre kvaliteten mellom forskjellige drivere.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Hvilke to fordeler er du tenker på ?, jeg kan ikke komme på annet enn fasepluggen , muligens et mer moderne motorsystem , men virker da som lowther også har noenlunde kontroll på det.., utfra de data jeg finner har 2169 mer enn dobbelt så mye bevegelig masse 26 gram, samtidig med en egenresonans på 320 hz ! rimelig stivt oppheng ! virker som inkl hornloading er kalkulert til rundt 250 -300 hz med hensikt.

Lowther ligger typisk på 10 -11 gram samtidig med egenres i området 50 - 60 hz, selv når det gjelder selvinduksjon virker lowther bedre, nesten merkelig fordi jbl bruker jo differentialdrive og skulle vel være fantastisk på akkurat det .

Men du har jo selvsagt rett, og det er jo ikke alltid lett og rangere ting slik, men subjektive inntrykk er også inntrykk, selv etter få minutter foran ht.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte først og fremst på fasepluggen og kapasitet. Fasepluggløsningen er en smart vri fra jbl som gjør den teorerisk sett mer egnet for hornlading.
    Jeg kjenner ikke motorsystemet til Lowther og kan ikke uttale meg om dens kvaliteter.
    Forsåvidt enig, førsteinntrykk er viktig...gitt at det er kontroll på hva man lytter til :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Motorsystemet til Lowther er det absolutt slemmeste, max. saturation i coilen og Permendur i gapet. PM4A. PerMorten4A :cool:

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.023
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    synd de har så sterk egenklang/farging, om enn sjarmerende

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Det er delvis sant, men også delvis en myte - kommer helt an på bruken. I et stort FLH med begrensinger oppad på 4-500 Hz er det i alle fall ikke noe problem. Det er dessuten stor forskjell individuelt på elementene, jeg har spilt på PM4A i FLH delt på 200 Hz og det er noe av den beste mellomtone jeg har hørt før en går over på dyrere kompresjonsdrivere.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Både AER og Fostex har vel meget fine ting .

En liten oppsummering med spørsmål

Skal man modde normal komp.driver til lavere grensehz; hva med justerbart bakkammer og justere på øret eller med impedansemåling ?

Horn resp har mulighet for å beregne membranbevegelsen.

Vil 4" driver med 1,5 exit ha mindre membran bevegelse enn 4" driver med 3" exit pga. lenger horn/mer forsterkning ?

Er kunststoff membran - bra nok under 1000 hz ? ref jbl 2480/82/85 , ellers har radian plast opphengt alu til begge jbl seriene

Altec 288 kan være et smart valg

Er det helt ok å benytte en driver UNDER egenresonans ?

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Tenkte først og fremst på fasepluggen og kapasitet. Fasepluggløsningen er en smart vri fra jbl som gjør den teorerisk sett mer egnet for hornlading.
    Jeg kjenner ikke motorsystemet til Lowther og kan ikke uttale meg om dens kvaliteter.
    Forsåvidt enig, førsteinntrykk er viktig...gitt at det er kontroll på hva man lytter til :)
    Og et problem med normale fulltoner i et horn med f.eks 2:1 kompressjon ( 8" driver til 4" starareal) ; den ekstra whizzer cone membranen ( ? ) kommer i veien for designet ved hornstart - må evt. skjæres vekk - grøss .

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Funderer på om det ville vært noe å vinne på å bruke BMS 4592 mellomtonedriveren i Traxtrix 200 hornet mitt delt ved 350 Hz (kontra 600 Hz som jeg deler ved i dag med JBL 2446). Da ville jeg hatt hornlading nesten ned til Schrøder.

Ellers så virker det som om Tractrix 200 hornet har 10-15 dB mer følsomhet (akustisk) enn Tractrix 1000 hornet, kan det stemme med din erfaring permorten?

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Funderer på om det ville vært noe å vinne på å bruke BMS 4592 mellomtonedriveren i Traxtrix 200 hornet mitt delt ved 350 Hz (kontra 600 Hz som jeg deler ved i dag med JBL 2446). Da ville jeg hatt hornlading nesten ned til Schrøder.

Ellers så virker det som om Tractrix 200 hornet har 10-15 dB mer følsomhet (akustisk) enn Tractrix 1000 hornet, kan det stemme med din erfaring permorten?
    Nei - stemmer ikke helt; sammenligner jeg jmlc 600 md 2451be 16 ohm og tractrix200 med radian 16 ohm har tract/radian 3-5 db mer mener jeg og huske, ligger målinger i min game tråd " per morten bygger..."

Har ikke lest nevnte artikkel enda vedr. bms/jbl i tractr 200,

Vedr Jbl 2118 ;bruker fane studio 8 nå , litt av samme sak- men med bedre rykte til horn, egentlig er vel begge pa- mellomtoner...

mvh

Sist redigert:

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.665
    Vedr Lowther, det lønner seg å fjerne "whizzer cone" ( hva heter det på norsk? ) og bruke den som ren mellomtonedriver i passe horn eller på ( stor ) åpen baffel. Men den forvrenger ganske bra. Kan lyde veldig bra likevel.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6

Jeg tror ikke det er noe gevinst å bytte til BMS, men understreker TROR. Hvis du vil senke delehz /bytte driver har jeg mer tro på 2482/85, men det er jo masse variabler her, forskjellige kombinasjoner membraner/drivere , radian alu finnes og til 2482..

Kan jo hende du ville opplevd 2446 annerledes i nedre område med andre membraner, men når det her innebærer å bytte ut beryllium kommer selvsagt kompromisset mht gjengivelsen i det øvre arbeidsområdet.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Vedr Lowther, det lønner seg å fjerne "whizzer cone" ( hva heter det på norsk? ) og bruke den som ren mellomtonedriver i passe horn eller på ( stor ) åpen baffel. Men den forvrenger ganske bra. Kan lyde veldig bra likevel.
    Med +/- 1 mm slaglengde trenges vel et høypassfilter ja, flott å høre at vi er "online" vedr whizzer cone !

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Min fulltonefavoritt så langt er Lowther PM6A, låter knallbra. Særlig i mellomtonen.

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Og et problem med normale fulltoner i et horn med f.eks 2:1 kompressjon ( 8" driver til 4" starareal) ; den ekstra whizzer cone membranen ( ? ) kommer i veien for designet ved hornstart - må evt. skjæres vekk - grøss .
    Ja, men må du kjøre med kompresjon så lavt som du tenker å dele?

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Vanskelig spørsmål, jeg har jo tractrix 110, dvs en nedre deling på rundt 180 hz maks, selvom noen ville la de bare rulle av av seg selv.

Har jo ettpar fulltoner som jeg hadde håpet og teste ut , fostex fe 206 og Lowther pm2a , hvis jeg simulerer med hornresp et oris 150 horn uten kompresjon og et tractrix 110 med 2:1 kompresjon får jeg nesten identiske kurver bortsett fra litt mer extension nedover med 110 ( selvsagt).

Uten kompresjon får jeg en mer fallende kurve oppover i frekvens, som selvsagt flater mer ut jo kraftigere magnet/lettere masse/mer kompresjon jeg har, i teorien skulle altså de litt "svakere" driverne ha gradvis mer kompresjon jo mindre magnetkraft de har.

Det stor spørsmålet er jo hvilken teoretisk kurve som gir en lineær opplevd respons fra lyttepos. i et normalt rom.

Om kompresjon isolert sett kan gi en lydmessig gevinst ? Har jo kikket FLH gutta litt i korta ( ! ) , og det virker som noe kompresjon kan være helt ok lydmessig - såvidt jeg kan skjønne da.

Hornlyd; veldig hyggelig å høre at du likte lowther , dette er et spor som bør utforskes !

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Nelson Pass om fulltoner:

"My favorites are the (expensive) PM5A and PM6A Lowthers and theFeastrex D9nf "

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Morsom tråd.

Har hørt det Lowther/oris150 oppsettet som Permorten nevner. Det oppsettet imponerte veldig.
    Avlastet med en "voksen tweetet" og Lavpass ved ca1k, så låt Lowther skremmende bra.
    Min nye referanse i nedre mellomtone faktisk!
    Full range låt lowter/oris150 meget farget og grøtete.
    Har 2169h assy liggende klare til test.
    En annen spennende kandidat en skulle slått kloa i er Comunity M4.
    Som kompresjonsdriveren er 6.65" membran ganske maskulint:cool:
    Noen som har erfaringer med denne?
    Ser den eldre utgaven benyttet memraner av aluminium. Den nyere utgaven har membran av karbon fiber.

https://www.google.no/url?sa=t&sour...82fuGknufilWq0n2w&sig2=Ywj--67tGAnKQnArOP3oUA

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    288 til 350 Hz 24 dB / 200T horn spiller meget slemt og besnærende i dybden - et growl uten like! Dette var noe av det cooeste jeg har hatt av lyd første gangen jeg tauet hjem "elefantrassene" :D Ikke er det farlig heller - det er stort sett milliwatt vi forer disse systemene med og nye membraner koster hundrelapper!
    Hvilken model av 288 er det som anbefales? Ser det er forskjellige modeller, mulig det kun er tale om forskjellig ohm

:)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.023
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    Avantgarde Trio brukte Community M2 i sin første versjon
    den var ikke noe å skrive hjem om
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.646
    Torget vurderinger
    23
    Community er no billig ræl da.

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Hmm 1,4" exit - det passer ikke mitt 200t-horn som har 2" throat

Trodde det var 2" på 288'en, my bad :-(

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Som den subjektivisten som jeg jo er, så mener jeg at JBL 2441 kan deles relativt lavt i hjemme hifi sammenhenger.
    Låter skikkelig kult i det nedre mellomtoneområdet.
    Alu membranene låter varmt og uanstrengt.
    I magnetgapet finner vi en kortslutning-ring som reduserer kraften i gapet noe i forhold til 2440,2445,2446 og 2450.
    Imo gjør dette driveren litt mørkere og bedre egnet for gjengivelse av det nedre området.

Burde være en ideell match mot 200t hornet med 2" throat.

Mvh
    Erik

Hmm 1,4" exit - det passer ikke mitt 200t-horn som har 2" throat

Trodde det var 2" på 288'en, my bad :-(

Sist redigert:

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Synes ikke avantgarde trio låter så ille jeg da selv om det finnes bedre.
    De benytter vel en modifisert utgave av Community M200 i det mellomstore hornet.
    Community M4 ser mye barskere ut:cool:
    Noen maskuline bilder:

Vedlegg

Sist redigert:

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Bildene viser den eldre M4 modellen med membraner av Aluminium og den nyere membrantypen av karbonfiber.
    Leveres med faseplugg og 4" ansluttning.

Vedlegg

Sist redigert:

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    Ligger noen slike til salgs i dette øyeblikk.
    hadde vært morro og testet ut mellom FLH og Tad-4002 i PT-95:cool:

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.023
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    4001 gruset community i samme hornet! Men det er dine kr

Haglund84

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2010
    Antall liker
    1.129
    Torget vurderinger
    18
    4001 gruset community i samme hornet! Men det er dine kr
    Tviler ikke på at 4001 gruset M200 i samme hornet. M200 er tross alt liten driver i denne sammenligningen.

M4 er jo en helt annen kaliber en M200.Det er jo den største av de på bilde 2 i forrige innlegg. M200 er den minste. Tenker bruksområde 250-300/1200.
    Over 1K2 så er det for min del bare Tad/Jbl BE som gjelder. Men til nedre mellomtone så ser den da fin ut?

Noen som har praktisk erfaringer med M4 eller noen tekniske synspunkter til denne driveren?

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn