Kona har støvsugd, tonearm er brekt. Hjelp!

lesonge

Medlem
Ble medlem
23.12.2011
Innlegg
16
Antall liker
0
Sted
Laget, Risør
Hei.

Som tittelen sier så er karbon armen på min Pro-Ject 5.1 brukket. (Helt i leddet hvor man loddet står, så klarte ikke fikse den)
Trenger tips om en arm som passer bra til denne spilleren.
Brukt eller ny spiller ingen rolle.

Takker så meget for hjelpen!

Mvh
Lars
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.990
Antall liker
5.919
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Mener og huske at Kuzma Stogi armene passer rett
oppi, det er en solid oppgradering og en kanonbra arm.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.852
Antall liker
18.314
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
2 ting du bør/må ta hensyn til om du velger en annen arm enn 9cc eller 9cc Evolution.
Monteringsavstand og diameter på armrøret.

Monteringsavstand ("lengde" på armen) må være så omtrentlig lik at du får plassert PU´n riktig.
Armrøret må ha en diameter som passer/gjør det mulig å træ den ned i hullet i plinthet - og være langt nok til at du skrudd armen fast.
 

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
3.021
Antall liker
752
En ønskesituasjon Lesonge, fruen tørka støv på platespilleren og ødela stiften. Pickupen som satt der var kjempedyr(not) og måtte selvfølgelig erstattes av en i tilsvarende klasse (altså dyr). Ingen diskusjon, ingen gnåling.

Grip dagen!
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.129
Antall liker
309
Bare ta vekk armen som er brukket, lag en adapterplate og sett hva som helst av arm på
Her er min 9c
IMG_9703_edited-1.jpg
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
942
Antall liker
484
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
En ønskesituasjon Lesonge, fruen tørka støv på platespilleren og ødela stiften. Pickupen som satt der var kjempedyr(not) og måtte selvfølgelig erstattes av en i tilsvarende klasse (altså dyr). Ingen diskusjon, ingen gnåling.

Grip dagen!
Jeg har samme gode erfaring - påfallende fravær av protester! :rolleyes:

For øvrig er det ganske vanlig at innboforsikring har et kaskoelement i seg. Kasko vil, grovt sagt, si skade "ved enhver plutselig, uforutsett hendelse". Jeg fikk faktisk pickupen min erstattet på dette grunnlaget i sin tid.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.952
Antall liker
2.974
Torget vurderinger
1
Fristende å si at du skal gå for billigste arm som finnes, støvsugere har det med å gå på armjakt støtt og stadig hvis de har fått smaken på det....jeg hadde nesten helt fortrengt historien hjemmefra for noen år siden da kona fant ut at kjøkkentaket skulle vaskes ordentlig, dvs manuelt for hånd, sånn en helt alminnelig onsdags formiddag. Da må man jo stå på noe, for eksempel en kjøkkenstol. Og vaskebøtta med grønnsåpevann plasseres naturlig nok på kjøkkenbordet. Som akkurat da også tjente som midlertidig arbeidsbord for ektemannens hobby på det tidsrommet; bygging av et flett nytt sett med Dynabel Exact høyttalere...elementer og delefilterkomponenter i spredt orden. Men altså med plass til vaskebøtta.

Det kan sikkert sannsynlighetsberegnes det som skjedde og de aller fleste er vel enig om at det i utgangspunktet ikke var noen god ide, men at det tross alt høyst sannsynlig ville gå bra. Det gjorde det ikke. Fruen, som til vanlig er forholdsvis stødig og sikker på foten, blant annet en utmerket danser, satte faktisk en ny pers for idiotisk framferd som står ennå. Det er litt uenighet om forløpet, men stikkord er overbalanse der oppe på stolen (det er angitt rask åpning av døra inn til kjøkkenet som årsak, men poden på ti bedyrte sin uskyld i etterkant og gjør det enda), rask vektforskyvning av vaskedama som resulterer i en albufinte av den trekvart fulle vaskebøtta som raskt fordeler innholdet utover kjøkkenbordet. De hundedyre magnesiumelementene fra SEAS gjør sitt aller beste for å fange opp såpevannet og lykkes forbausende godt i forsøket. Resten tar diskantene seg av, gromguttene sine det.

Tilbake fra arbeid på ettermiddagen bemerker jeg selvsagt det nyvaskede kjøkkentaket og det strøkne kjøkkenbordet med duk og ingenting ellers. På forespørsel etter duppedittene mine henvises det vagt til en kasse i bua. Greit, tenker ikke mer på det, men et par kvelder etterpå skal man jo lodde litt igjen...

'Samtalen' som så fulgte kan vel de fleste se for seg. Alle som er gift vet hvem som vant den. Jeg skal nøye meg med å fastslå at SEAS ikke bør unnlate å utvikle vannfaste elementer etter hvert, det er de nemlig ikke nå. Inntil det skjer går jeg nå kun for veldig rimelige byggesett. Man vet aldri hva som kan hende.
 

lesonge

Medlem
Ble medlem
23.12.2011
Innlegg
16
Antall liker
0
Sted
Laget, Risør
Mange gode kreative svar her, og ikke minst historie(r).
Skal sjekke opp dette med armlengde, men kan jo også moddes :)
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
'Samtalen' som så fulgte kan vel de fleste se for seg. Alle som er gift vet hvem som vant den. Jeg skal nøye meg med å fastslå at SEAS ikke bør unnlate å utvikle vannfaste elementer etter hvert, det er de nemlig ikke nå. Inntil det skjer går jeg nå kun for veldig rimelige byggesett. Man vet aldri hva som kan hende.
Jeg tillater meg å fortelle min lille historie.

Om mine B&W høyttalere med grå trykknapp, nei, diskantelement: Etter lengre tids nedpakking i forbindelse med flytting og rehabilitering av huset, var det endelig på tide å pakke opp hjemmekinoen. Eldste pia var var bare 6 mnd når dette ble pakket ned, så hun hadde ingen relasjon til fars affeksjon til disse tingene. Nå nesten 2 år senere, hadde far endelig fått satt opp hjemmekinoen sin. Under et passende ubevoktet øyeblikk bestemte hun seg for å trykke på den fine grå knappen på midten av senteren. Men, hmm, ingenting skjedde. Bare far som gikk i fistel...

Jeg måtte da ned på HiFi-klubben for å få tak i ny diskant til senterhøyttaleren. Ikke så fælt dyrt, men det var veeeldig lang ventetid (6 uker). Når jeg så hadde fått den tilsendt, var det å få den byttet. Senteren ble omhyggelig demontert for å komme til å bytte denne diskantdiafragmaen og skrudd sammen etterpå. Men denne monteringseansen foregikk, fikk da far en telefonsamtale fra jobb. Og når jeg kom tilbake: Ja, da hadde yngste poden funnet ut at han ville gå i storesøsters fotspor: Diskant inntrykket!

Tror du det gitt ubemerket hen på HiFi-klubben når jeg slukøret dagen etter måtte bestille nye? Da ble det bestilt 2 slik at jeg har en ekstra i tilfelle naboens unge også skulle være intressert i å prøve knappen.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.751
Antall liker
10.173
Torget vurderinger
2
Høytaler med grill og anlegg med av på trykknapp på strømkabelen på baksiden er must med småbarn i huset. Hifihobbien min var død i 10 år mens barna var smaå, ikke hadde jeg penger til sånt i den perioden heller ...
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
12.165
Antall liker
12.396
Sted
Hus
Muligheter for en skikkelig oppgradering i det stille her. :)
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.952
Antall liker
2.974
Torget vurderinger
1
Synes kona bør få sentralstøvsuger. Forventer at den gamle er behørig ødelagt etter ugjerningen. Avstraffelse av døde ting er en edel forbrytelse. Øye for øye...
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.113
Antall liker
18.189
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Kall meg tøffel, men her i kåken er det jeg som støvsuger, tørker støv og vasker. Best sånt, tenker jeg. (Jeg gjør det meste bare jeg får god mat på bordet!):rolleyes:
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.952
Antall liker
2.974
Torget vurderinger
1
Kall meg tøffel, men her i kåken er det jeg som støvsuger, tørker støv og vasker. Best sånt, tenker jeg. (Jeg gjør det meste bare jeg får god mat på bordet!):rolleyes:
Utvilsomt et skinn av myk fotbekledning over strategien, men vi skjønner jo at du bare er redd for anlegget og tar på deg rollen som husmor for å unngå riper og knekte tonearmer.

Snedig! Arkiveres til senere bruk;)
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.852
Antall liker
18.314
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg har alltid trodd at det het støvdelsel, men skjønner nå at det rette navnet er støvsugerdeksel.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.899
Antall liker
107.911
Torget vurderinger
23
Kall meg tøffel, men her i kåken er det jeg som støvsuger, tørker støv og vasker. Best sånt, tenker jeg. (Jeg gjør det meste bare jeg får god mat på bordet!):rolleyes:
Støvsuging er MANDIG! Annen suging er kvinnelig! Gunnern's prioritering er helt rett. Selv kjøpte jeg TO støvsugere hjemme for ikke å behøve å dra en støvsuger opp og ned trapper. Jeg trader en halvimes lett støvsuging (interiøret er ikke lessa ned med fjas på gulvet) mot generelt bra avkastning på goodwillkontoen, stryking av skjorter (hater det, HATER) rydding og bretting av klær (etter at jeg kun har lagt i og startet maskiner, hehe..) pluss diverse andre kjedelige gjøremål. Alt dette for litt støvsuging! Kjenn litt på den, dere s.k. machomenn som føler dere for tøffe til å støvsuge litt :D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.854
Antall liker
8.163
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sentralstøvsugaren får ikkje komme nærare anlegget enn 1 meters tryggingssone. Brukar forsiktig støvkost (såg ein kjekk ein då eg besøkte Rudi, og handla maken så fort sjansen baud seg), og har plexilokk over spelaren når det utførast ikkje-audiofile aktivitetar i nærleiken. Pickupane oppbevarast i eiga øskje med glaslokk, der entusiastar får vere med på pickup-quiz utan å opne øskja.
(Beste resultat til no: Stig Arne Skilbrei, greidde 15 av 16 pickupar)
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.752
Antall liker
2.381
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Hei.

Som tittelen sier så er karbon armen på min Pro-Ject 5.1 brukket. (Helt i leddet hvor man loddet står, så klarte ikke fikse den)
Trenger tips om en arm som passer bra til denne spilleren.
Brukt eller ny spiller ingen rolle.

Takker så meget for hjelpen!

Mvh
Lars
Trenger du noen bedre grunn til å kvitte deg med vinylen og gå videre her i livet? :cool:
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.113
Antall liker
18.189
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Puh, takk for støtten, karer! Overraskende, men desto hyggeligere. Angsten for å bli stemplet som manet har blitt maskert i årevis med malplasserte bannskap, alkoholkonsumering langt over evne, aggresjon, overdrevent bruk av hoftefeste og tilgjort bred gange - alt for å signalisere at jeg er en skikkelig tøffing. Heretter skal litt av hifi-budsjettet brukes til oppgradering av rengjøringsprodukter av yperste kvalitet!:D
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
42.385
Antall liker
93.662
Sted
Nedre Tonsåsen
Torget vurderinger
99
Tenkte på denne videoenda jeg leste overskriften. ;)

 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.852
Antall liker
18.314
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Jeg tar nok min andel av støvsuging også, men vaske gjør jeg ALLTID selv. Som i dag f.eks:)

1.jpg


Eeh-- OT
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.690
Antall liker
10.176
Kall meg tøffel, men her i kåken er det jeg som støvsuger, tørker støv og vasker. Best sånt, tenker jeg. (Jeg gjør det meste bare jeg får god mat på bordet!):rolleyes:
Støvsuging er MANDIG! Annen suging er kvinnelig! Gunnern's prioritering er helt rett. Selv kjøpte jeg TO støvsugere hjemme for ikke å behøve å dra en støvsuger opp og ned trapper. Jeg trader en halvimes lett støvsuging (interiøret er ikke lessa ned med fjas på gulvet) mot generelt bra avkastning på goodwillkontoen, stryking av skjorter (hater det, HATER) rydding og bretting av klær (etter at jeg kun har lagt i og startet maskiner, hehe..) pluss diverse andre kjedelige gjøremål. Alt dette for litt støvsuging! Kjenn litt på den, dere s.k. machomenn som føler dere for tøffe til å støvsuge litt :D
Panisk bortforklaring.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
56.899
Antall liker
107.911
Torget vurderinger
23
Mer panegyrisk egentlig :D
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.235
Antall liker
2.874
Sted
Kongsberg
Hei.

Som tittelen sier så er karbon armen på min Pro-Ject 5.1 brukket. (Helt i leddet hvor man loddet står, så klarte ikke fikse den)
Trenger tips om en arm som passer bra til denne spilleren.
Brukt eller ny spiller ingen rolle.

Takker så meget for hjelpen!

Mvh
Lars
Hei.

Her var det lite sympati - og hjelp å hente gitt... :p

ProJect 9cc armen som står montert på din RPM-5.1 er en "ekte" 9 tommers arm med;
monteringsavstand = 212 mm + overheng = 18 mm = effektiv armlengde = 230 mm
- i det som betegnes som en "Linn montasje".

Etter at Rega kom med sin RB-300 arm med effektiv armlengde på 240 mm ble også disse
betegnet som 9 tommers armer, men disse er i praksis 9,5 tommers armer og litt for lange
til montering på spilleren din
. Synd da dette ekskluderer et stort utvalg av gode Rega
baserte tonearmer. (Origin Live som benytter Rega geometri kaller faktisk sine egne korte
armer for 9,5 tommere, mens SME betegner sine egne som 10 tommers armer). Det kan
tenkes at en slik arm kan brukes, men den vil stå asymetrisk i ProJectens dråpeformede
chassis og muligens med redusert hold.

Det du da sitter igjen med av reelle 9 tommers armer er disse:

- diverse brukte japanske armer, som Micro Seiki, SAEC og div. japanske standardmerker.

- andre ProJect 9 tommers armer.

- Linn armer (som fort blir for dyre nye), men brukte Basik, Akito og Ittok kan være aktuelle.

- SME 9 tommers armer (som fort blir for dyre - og som muligens gir problemer med sin avlange
..armbase) men nye M-2 eller brukte 3009 varianter kan være aktuelt.

- Audio Origami (Syrinx) (som fort blir for dyrt).

- Jelco SA-250 (grei arm, men du bør gå opp til...)

- Jelco SA-750DB - Nærmest den ideelle løsning for din situasjon. Armen er lett tilgjengelig,
..hyggelig priset og mye bedre enn det du er vant til. Jelcos anbefalte monteringsavsand på
..229 mm er litt i korteste laget, så ProJectens hullavstand på 230 mm er nok bortimot ideell.
..Monteres med tre skruer (som 9cc - men jeg vet ikke om skruehullene er kompatible). Fåes
..i svart (SA-750DB) eller blank (SA-750D) utførelse.

Bruk Jelcoarmen med en - medium til stiv - MM- eller aller helst MC-pickuper. Kanskje en AT-33?

Lykke til :rolleyes:

Gunnar Brekke
 
L

Larkus

Gjest
- Jelco SA-750DB - Nærmest den ideelle løsning for din situasjon. Armen er lett tilgjengelig,
..hyggelig priset og mye bedre enn det du er vant til.
Helt enig. Denne armen er totalt undervurdert p.g.a. sin lave pris. Vær oppmerksom på at armbasen eller "mounting collar" krever et hull på 30 mm.
jelco.jpg
 
Sist redigert:
Topp Bunn