Kondo pickup - hvilken arm

R

Roysen

Gjest
Det frister litt med en Kondo IO pickup. Slik jeg forstår det er det IO-M som er dagens versjon. Hvilken arm vil fungere med denne rent teknisk? Jeg har en shortliste på tre armer jeg kunne tenke meg:

Durand Telos
Schroeder Reference SQ
Da Vinci Audio Labs Master Reference VIRTU

Tips og betraktninger mottas med takk!

Mvh
Roysen

HALOLS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Antall liker
134
Sted
Troms
Torget vurderinger
1
Ettersom Kondo/AN Japan selv bruker modifiserte SME 312 og V-12 armer, så bør vel de kanskje være med i vurderingen.

En interessant observasjon er at vekten har sunket med vel 8 gram i dagens IO-M versjon. De bruker nå aluminium i selve pickuphuset mot sølvbelagt messing tidligere.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Ta en kikk på den kvasseste av de nye Helius-armene. Den spiller fantastisk med Kondo.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.247
Torget vurderinger
11
Jeg hadde undersøkt hva Kondo-gjengen selv bruker og anbefaler.
Har kun hørt IO fra AN UK,og de har vert en fantastisk match med Helius Orion 4 og en Helius Omega Standard,så jeg tror Helius armene de lager i dag kan vere et veldig godt alternativ som Trond sier.

R

Roysen

Gjest
Takk for tips! Det skal sjekkes ut. Noen formeninger om match med de armene jeg nevnte innledningsvis?

Uansett arm bør vel Kondo's step-up benyttes.

Mvh
Roysen

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Antall liker
3.395
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Hei Roysen
Jeg mener å huske at Sterophile testet "super high end
armer",for litt siden.
Ble testet med en "mengde" pickuper.
mvh
OPS

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det kan jo i og for seg være så mye "Super High End" det bare gidder, om det ikke matcher Kondo-pickupen.Jeg mener det er lurt å sjekke ut hvilke armer som er brukt under utviklingen, evt hva som ligger i evt. modifiseringer. Audio Note Japan /Kondo er ofte litt kilne greier som går litt utenfor allfarvei, dermed er det ikke nødvendigvis bare å kjøpe inn en god arm som funker på papiret. Jeg kjenner ikke armene du har listet opp, men la meg snu spørsmålet litt; Hva er det som gjør at det er akkurat disse tre du trekker fram?

I beste mening, selvsagt.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.247
Torget vurderinger
11
Stiller meg 100% bak Tronds vise råd:)
Han har mye mer erfaring en meg med hifi og diverse platespillerkomboer,men også min erfaring er at å sette sammen en virkelig god vinylkombo handler om hele kjeden fra pick-up til riaa,og samhandlingen mellom pick-up,arm og drivverk er virkelig kilne greier.Jeg tror man kan kjøpe "verdens beste" pick,"verdens beste" arm,osv. men for å sette det litt på spissen så kan en Rega Planar 2 med Rega pick-up spiller nesten musikalske ringer rundt en feil satt sammen svindyr match.
Også i beste mening;-)

IO pickuper bør vel se 1 ohms impedans i step-upen,og det er ikke så mange andre enn Audio Note/Kondo som lager slike.
Jeg hadde en AN UK S8 step-up,fryktelig dyr,og fryktelig god :)

Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Det er på ingen måte låst til de tre jeg har nevnt, og jeg er helt på linje med deres synspunkter. De tre armene var bare et utgangspunkt da jeg har lest mye bra om de. Matcher andre armer bedre er de soleklare valg fremfor disse tre.

Ikeda ser spennende ut. Frister gjør også Kuzma Airline, Thales og Airtangent Reference (om mulig å få tak i).

Mvh
Roysen

Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Hei Roysen
Jeg mener å huske at Sterophile testet "super high end
armer",for litt siden.
Ble testet med en "mengde" pickuper.
mvh
OPS
Takk for tips! Skal se om jeg finner den testen.

PS! Du hører snart fra meg, men jeg er ennå sengeliggende.

Mvh
Roysen

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Jeg har haft bedst resultat med Helius Orion og VPI 9" til Kondo`s IO,som i mine ører er markedets bedste alllround pickup.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.205
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Det er på ingen måte låst til de tre jeg har nevnt, og jeg er helt på linje med deres synspunkter. De tre armene var bare et utgangspunkt da jeg har lest mye bra om de. Matcher andre armer bedre er de soleklare valg fremfor disse tre.

Ikeda ser spennende ut. Frister gjør også Kuzma Airline, Thales og Airtangent Reference (om mulig å få tak i).

Mvh
Roysen

Airtangent Reference egner seg neppe til den tunge lav-compliance pickupen
det er derimot andre motiv for å ha den på en ønskeliste:cool:

mvh
Leif

R

Roysen

Gjest
Etter råd fra flere jeg stoler på har jeg inntil videre lagt Kondo pickup på hylla. Jeg har dog tilgang på en Kiseki Lapis Lazuli. Hva tror man om arm til denne?

Mvh
Roysen

Topp Bunn