Kondolanseregler?

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Hvordan er dette, finnes det noen uskrevne regles som skal følge?
Hvor stopper man i forhold til slektninger til den avdøde?

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Slik verden er skrudd sammen i dag er vel ikke nærhet i familie alltid det viktigste. Relasjoner blir gjerne vel så viktig: Hvem betydde vedkommende noe for? De som bør få en kondolanse er de som kan oppleve trøst/hjelp ved å motta en.

Mvh
Sniff

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
38.359
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Holder nok litt på den verden Sniff beskriver, men er det tanta di, send telegram!! ;)

gismo

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
0
gismo skrev:
Holder nok litt på den verden Sniff beskriver, men er det tanta di, send telegram!! ;)

gismo
Gismo....??
Til tider føler jeg meg gammel her på HFS, men du må være på alder med besteforeldrene mine.

Telegrammer ble avviklet av allerede mens de het Televerket tror jeg, uansett er det en god stund siden..... ::)

Edit:
Glemte poenget:
I dag sender man SMS eller mail. Tror jeg??
Kondolanse SMS?? Byr meg imot, så da foretrekker jeg å "bite the bullet" som det heter på nynorsk. Stille opp "in person", eller om det er umulig, å ringe på den gammeldasgse måten - du vet der man faktisk snakker sammen. :eek:

Julenissen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
3
Nå er dette i familien (inngiftet person), jeg skal i begravelsen og derfor lurer jeg på hvor man sier stopp med slekta?Barn,kone(min søster)bror,tante,mor osv?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.492
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Julenissen skrev:
Nå er dette i familien (inngiftet person), jeg skal i begravelsen og derfor lurer jeg på hvor man sier stopp med slekta?Barn,kone(min søster)bror,tante,mor osv?
Her er det vanleg at alle som føler for det / har relasjonar, kondolerer den næraste familien etter jordpåkastinga. Alt etter alder på den avlidne kondolerer ein fyrst enke(mann), foreldre, barn, barnebarn, svograr... Men det er mest av alt eit spørsmål om i kva grad du/ektefelle har relasjon til pårørande, i større grad enn den avlidne, vil eg seie.
Vi går i gravferd for å syne respekt og medkjensle, ved sida av å ta farvel.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.232
Torget vurderinger
0
Arve traff vel blink der. I forhold til det som skjer etter jordpåkastelsen i allefall.

Det er fortsatt en "gråsone" her. Når man treffer nær familie av avdøde før begravelsen. Da må man i større grad "spille på gehør", men lista til Arve er en veldig god guide, hvis man spesifikt vet om noen mer perifere som hadde et nært forhold til avdøde vil det ikke være feil å kondolere vedkommende. Men her er det fra gammelt av noe ulike skikker ut fra lokale forhold. Gjør man det som føles naturlig der og da tråkker man nok ikke for galt i salaten!

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.014
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Med litt fintfølelse så finner man raskt ut hvordan man skal føre seg. I noen tilfeller gjør familien klar beskjed dersom de ikke ønsker blomster på døren, og da etterkommes selvsagt det ønsket. Er det noen som er noenlunde nær så passer det nemlig å gjøre det.

Til gravferden er det vanlig å samarbeide med andre om å sende en krans. Enten det dreier seg om en gruppe venner, slektninger og familie, eller som i mitt siste tilfelle tidligere kolleger. For en uke siden var jeg i begravelsen til min forrige redaktør. Vi var mange tidligere kolleger som reise en time ut fra Bergen for å ta farvel. Mannen var en sentral person i bygden, så kirken var overfylt. Alt som kunne åpnes for å få plass ble åpnet, og det sier seg selv at det var kø for å gi kondolanser. Da har ikke "rang" noe å si lenger. Det ble datter - sønn - enke - datter i min runde. En god klem er på sin plass hvis det er nært nok forhold. Et fast håndtrykk er viktig for å vise at det betyr noe. Et slapt håndtrykk gir alltid følelse av lite engasjement.

Det er vanskelig, men det kommer naturlig når du står oppi det. Og ikke er en iskald komplett idiot, selvfølgelig.

Topp Bunn