Konfigurere dedikert musikkserver

eije

Medlem
Ble medlem
24.11.2005
Innlegg
31
Antall liker
0
Jeg har tenkt å bygge meg en dedikert musikkserver (ikke helt sant - jeg har tenkt å få min sønn dataeksperten til å gjøre det). Hvordan bør denne optimalt konfigureres for å minimalisere støy og forvrengning?
 
M

marsboer

Gjest
Hva skal den gjøre?

Skal den ha lydkort slik at du spiller musikken rett fra denne analogt eller skal det kun være en server for musikkbiblioteket som skal streames til f.eks en Squeezebox eller Linn nettverksbasert spiller?
 

clvn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
67
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Hvor langt vil du ta ting mtp. støy? Og er du villig til å ofre utvidelsesmuligheter for å få et lavere strømforbruk?

Forslag:
Via lager noen fine (litt svake, men vil holde til musikkpc) miniitx-hovedkort (disse er små) med innebygget vifteløs prosessor. Et slikt et, en SSD-disk, en vifteløs strømforsyning og et kabinett med en stor saktegående vifte. Lagring skjer til et NAS som befinner seg et sted det kan knatre og bråke i fred
 

Godmode

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2003
Innlegg
142
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Tja, siden du skal ha en dedikert musikkserver er vel egentlig lagringsplass et av hovedpoengene her. Rimelig viktig å ha en stabil og sikker lagring av musikken når du er ferdig med jobben å rippe alle cdene dine til flac (eller annet lossless format).

Foreslår at du kjøper en ReadyNas NV+. Få din sønn dataeksperten til å kjøpe den "barebone", dvs uten harddisker. Så kjøper du 4 stk harddisker i løsvekt (f.eks på 1TB, eller de nye 1,5 TB diskene til Seagate) pluss en rambrikke. da har du redundant lagring av dataene dine, dvs at du har sikret deg mot at diskkrash ødelegger alt som ligger på harddisken tilgjengelig over nettverket hjemme. Readynasen setter du med fordel på loftet, boden, kjelleren eller et annet sted ute av syne og hørselsrekkevidde. musikken streamer du til stereo anlegget. jeg vil anbefale å trekke kabel, for da er sikker på at du slipper noe som helst problemer som er typiske for trådløst.

Hvordan du ønsker å levere lyd inn til dac bli opp til deg. Den enkleste er jo en squeezebox av noe slag som streamer direkte fra readynas, med digital ut til dac. Om dette er tilstrekkelig "high-end" for deg kan jeg ikke svare på.

Alternativt kan du jo bygge en bitteliten mediapc av noe slag. Brukervennligheten her synes jeg blir noe mer keitete, men elegante løsninger er sikkert mulig. Da vil jeg anbefale en ssd harddisk, vifteløst grafikkort, og en stillegående og effektiv cpu/vifte kombo. Kanskje kan en av de nye mini note bookene være noe? Asus Ee, Acer One Note osv
 
G

Gjestemedlem

Gjest
eije skrev:
Den skal ikke ha eget lydkort, jeg tenker meg at den skal kobles til en ekstern dac av høy kvalitet, har fått denne anbefalt: http://www.berkeleyaudiodesign.com/products.html.
Hvorfor ikke bare kjøpe en Squeezebox og koble den til en god DAC da? Så kan du bruke en halvgammel PC til lagerplass og sette den i et rom eller kott der den ikke er i veien eller bråker. En SB er helt lydløs, tar liten plass, er rimelig og kommer med en genial fjernkontroll med egen skjerm.

 

Vedlegg

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.161
Antall liker
779
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
eije skrev:
Den skal ikke ha eget lydkort, jeg tenker meg at den skal kobles til en ekstern dac av høy kvalitet, har fått denne anbefalt: http://www.berkeleyaudiodesign.com/products.html.
Hvorfor ikke bare kjøpe en Squeezebox og koble den til en god DAC da? Så kan du bruke en halvgammel PC til lagerplass og sette den i et rom eller kott der den ikke er i veien eller bråker. En SB er helt lydløs, tar liten plass, er rimelig og kommer med en genial fjernkontroll med egen skjerm.

 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.161
Antall liker
779
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
I mine ører er Squeezebox helt greit, låter som en middels Rema 1000 CD-spiller... Og ja, jeg har eid flere av både SB2, SB3 og Duet. I de oppsett jeg har testet dem i degenererer de lydkvaliteten til de grader. Selv med en DAC låter det mindre godt...

Men på brukervennligheten scorer hele konseptet max antall poeng, virkelig lett å bruke samt at det er intuitivt! Men lydmessig faller det desverre gjennom... Det er min lille erfaring oppi det hele...
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ludo skrev:
I de oppsett jeg har testet dem i degenererer de lydkvaliteten til de grader. Selv med en DAC låter det mindre godt...
Det var da en svært underlig påstand, og en jeg ikke vil anbefale folk å ta særlig seriøst... :-\


For å vise til en mer seriøs kilde som også niels linket til i en annen tråd der Stereophiles Larry Greenhill tester en SB som driverk opp mot en Krell KRC-28:

http://stereophile.com/integratedamps/407bryston/

"As I said, I chose to review the DAC-equipped B100 so I could use it with my network music player. I use a Slim Devices Squeezebox network player ($299) placed atop my Krell KRC-28 CD player, connected via a WiFi link to the D-Link DW 624 router sitting in the kitchen, about 20' away. The music is stored on a IBM X-30 laptop, which sits one floor below in my office, which is also connected wirelessly to my WiFi network. (I use a DWL G800 AP D-Link signal booster.) I connected the Squeezebox's S/PDIF output to the B100-DA's D1 S/PDIF input, using a 1.5m length of Wireworld Starlight digital coaxial cable."


After burning in the B100-DA SST by having it drive my Quad ESL-989s, I began feeding its DAC digital signals from my Krell KRC-28 CD player and the Slim Devices Squeezebox, which let me compare CD and wireless sources. Listening to "Too Rich for My Blood," from Patricia Barber's Café Blue (CD, Premonition/Blue Note 5 21810 2), I could detect no difference between the digital outputs of the Krell playing the CD and the Squeezebox playing the losslessly compressed file of the same track through the B100-DA's internal DAC—but both digital sources were decidedly better than the SB's internal DAC feeding an analog signal to the B100-DA. For the bulk of my listening, I listened only to streaming digital files fed to the B100-DA."



En SB tilkoblet en god DAC er på ingen måte underlegen meget tunge hifidrev. Så med mindre du har en bortimot feilkonstruert DAC så er dette en svært god løsning både lydmessig og brukermessig.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.161
Antall liker
779
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Så du mener at folk ikke burde ta min erfaring med Squeezebox seriøst? Jommen godt at folka har deg til å passe på da!

Er EC DAC, Benchmark, Lavry og AN DAC dårlige saker? Er Stereovox XV2 en digitalkabel som ødelegger lyden?
 
R

RoDa

Gjest
I de tilfeller jeg har hatt til å høre på SB kontra tradisjonelt cd-drivverk, så har dessverre det gammeldagse vunnet.
Jeg mener forskjellene går på vekt og klangfarger.
Ikke sikkert jeg ville tatt det i abx, og langt fra sikkert det er noen forskjeller som alle legger merke til.

Duet er bare hinsides morsomt å "leke" med, for en brukervennlighet!!

Mvh
Rolf
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ludo skrev:
Så du mener at folk ikke burde ta min erfaring med Squeezebox seriøst? Jommen godt at folka har deg til å passe på da!

Er EC DAC, Benchmark, Lavry og AN DAC dårlige saker? Er Stereovox XV2 en digitalkabel som ødelegger lyden?
Nå handler denne tråden om en mann som skal lage en musikkserver da, så alternativer et å ha en PC med digital utgang koblet til en god DAC. Og hvis du har noen lydmessige innvendinger mot å bruke SB i stedet for PC så kom gjerne med dem.

Om du derimot har noen pussige opplevelser av SB kontra CD-drivverk så er jo det av mindre interesse. At du bruker masse penger på en staselig ledning til datasignalene gir deg heller ingen ekstra kredibilitet.

At SB ødelegger lyden er demed en påstand som får stå for din egen regning og belaste din egen troverdighet.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
Har selv gått over til å streame musikken trådløst.
Har hatt Squeezeboks Duett og den fungerte bra, nå bruker jeg ITunes og streamer til en airport express.Jeg har gjort sammenligninger mot det interne drivverket i min Capitole cd spiller men klarer ikke høre forskjell.

Squeezeboks eller en Airport express ville jeg brukt for å transportere signalet til Dacen din.

MVH Johnny
 
M

marsboer

Gjest
Jeg ville også gått for en ekstern løsning ala Squeezebox, eller aller helst Transporter for da å slippe et ekstra ledd i form av kabel og DAC. Men det finnes også andre alternativer.

Årsaken er at du da slipper en bråte med ting du må ta høyde for med en PC direkte tilkoblet anlegget. Dvs støy (både eksternt og intern elektronisk støy), utseende, valg av lydkort o.l.
I tillegg blir brukervennligheten en helt annet. Jeg har selv hatt PC som avspiller før, og selv om det fungerte bra så merket jeg at det å måtte skru på dataskjermen/tv-skjermen for å høre på musikk tok bort fokus og ble irriterende overkill.
Befrielsen var derfor stor når jeg bare kunne trykke på "On" på SB3 og finne all musikken min og ha musikken spillende 2 sekunder senere - uten et eneste knyst fra PCen som da selvfølgelig plasseres i et annet rom.

Men som sagt, squeezebox enhetene er ikke det eneste valget. Du har også Linn som har fått meget god kritikk for lyden, men nærmest slakt for brukergrensesnittet i forhold til f.eks SB'ene, T+A har en enhet, Sonos har et system (men ingen med high-end DAC).
Men jeg vil på det sterkeste anbefale at du går for en helhetlig løsning, dvs med streamer og high-end DAC i samme enhet om du har råd. Min erfaring med Transporter er at denne låter desidert best på egenhånd analogt og at det er mye annet i anlegget som blir et problem før selve lydkvaliteten på Transporter. Transporteren min har i hvertfall som eneste enhet blitt stående i anlegget mitt de siste 2 årene. Og den leverer bedre og bedre lyd jo bedre anlegget blir. Jeg har imidlertid ikke sammenlignet mot f.eks Linns DS-spillere så det er fullt mulig at du kan få enda litt bedre lyd for pengene. Men altså, heller en dyr nettverksstreamer med god analog output enn f.eks PC+DAC eller SB3+DAC nå til å begynne med. Med mindre du er rørfanatiker da, for da finnes det ikke mange nettverkstreamere å velge mellom for å si det slik.. ;)

Mvh
H-K
 

XD-845

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.11.2008
Innlegg
107
Antall liker
0
Ludo skrev:
I mine ører er Squeezebox helt greit, låter som en middels Rema 1000 CD-spiller... Og ja, jeg har eid flere av både SB2, SB3 og Duet. I de oppsett jeg har testet dem i degenererer de lydkvaliteten til de grader. Selv med en DAC låter det mindre godt...

Men på brukervennligheten scorer hele konseptet max antall poeng, virkelig lett å bruke samt at det er intuitivt! Men lydmessig faller det desverre gjennom... Det er min lille erfaring oppi det hele...
Deler ikke din oppfatning i denne saken. Har selv hørt SB på HighEnd DAC hvor vi hadde rippet inn en plate. Sammenlignet det vi hørte ved å spille av den rippede platen på en Platerigg til over 100 000. Jeg skal si vi ble overrasket hvor lite forskjell det var i gjengivelsen mellom disse to mediene. Får man rippet hele plata slik den er recordet skal det teoretisk ikke bli store forskjellen (med samme utgangspunkt).
 

clvn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
67
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Her har du 250GB SSD-disker. Det er viktig å merke seg at dette er "disker" uten mekanisk begelse. Se på SSD som et gigantisk minnekort, i motsetning til vanlige disker som har en spinnende plate til lagring.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.485
Torget vurderinger
13
Hvorfor ssd disk?, Skjønner det med støy men idag er nå mange "vanlige" disker nokså lydløse, jeg sitter å lytter på musikk 1 meter ifra en Western digital disk som er koplet i en Mac maskin og legger ikke merke til de i det hele tatt.

MVH Johnny
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
johnnygrandis skrev:
Hvorfor ssd disk?, Skjønner det med støy men idag er nå mange "vanlige" disker nokså lydløse, jeg sitter å lytter på musikk 1 meter ifra en Western digital disk som er koplet i en Mac maskin og legger ikke merke til de i det hele tatt.

MVH Johnny
Nei, dette med ssd disker synes jeg er helt vannvittig.
Du får jo drøssevis av vanlige disker for hva en ssd koster, kjøp to 1TB disker og kjør speiling for sikring av data.

EDIT: Hos CO får du eksterne disker på 1TB per stk. til den latterlige summen av kr.1300,- pr stk
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
clvn skrev:
Her har du 250GB SSD-disker. Det er viktig å merke seg at dette er "disker" uten mekanisk begelse. Se på SSD som et gigantisk minnekort, i motsetning til vanlige disker som har en spinnende plate til lagring.
SSD er i tidlig utvikklingsstadie enda, de er alt for dyre, og har relativt dårlig levetid. Ikke er de så mye raskere heller,mye på grunn av manglende støtte i operativsystemet.
Skal du ha lydsvake disker så ville jeg valgt 2.5" disker disse er bedre en 3.5" disker med tanke på støy, og kommer i 500 gb størrelse for en overkommelig sum.Til en musikkserver er det da heller ikke bruk for de råeste og raskeste diskene så en 500 gb/5400 rpm disk er mer en god nok, i tillegg er de stiller og vibrere mindre
 

joh

Medlem
Ble medlem
22.02.2006
Innlegg
7
Antall liker
0
Hei! "dataekspertsønnen" her :p Takk for mange innspill!

Squeezeboxen ser ut som en svært elegant løsning - veldig deilig å kunne lagre musikken eksternt for å slippe støy og slikt!

En ting jeg lurer på dog - og dette har jeg hørt blandede meninger om - er det noen større forskjell på lydkvalitet når det kommer til digital output? Altså optisk vs coax vs BNC vs XLR? Teoretisk sett skal jo all digitale tilkoblinger levere identisk data - forskjellen er vel på hastighet og signalkvalitet? Altså båndbredde og pakketap, for å dra en parallell til nettverksverdenen. Vil dette være noe problem med disse løsningene?

Mvh,
Johannes
 
G

Gjestemedlem

Gjest
joh skrev:
Squeezeboxen ser ut som en svært elegant løsning - veldig deilig å kunne lagre musikken eksternt for å slippe støy og slikt!

En ting jeg lurer på dog - og dette har jeg hørt blandede meninger om - er det noen større forskjell på lydkvalitet når det kommer til digital output? Altså optisk vs coax vs BNC vs XLR? Teoretisk sett skal jo all digitale tilkoblinger levere identisk data - forskjellen er vel på hastighet og signalkvalitet? Altså båndbredde og pakketap, for å dra en parallell til nettverksverdenen. Vil dette være noe problem med disse løsningene?
Nei, jeg ville ikke bekymret med for det med mindre det er snakk om lange strekk. Og med en SB er vel det neppe en problemstilling. Ingen grunn til ikke å plassere den rett ved siden av DACen. En SB har både S/PDIF coax og toslink ut. Hvilken du velger er ikke av stor betydning lydmessig, hvis noen i det hele tatt. Noen oppplever litt problemer med å bruke rn SB trådløst hvis det er mye i nærheten som støyer på de samme frekvensene, i så fall strekker du en TP fra PCen.

Hvis du ikke har en god DAC fra før kan dere også vurdere Transporter. Det er en SB med svært god innebygget DAC.
 

eije

Medlem
Ble medlem
24.11.2005
Innlegg
31
Antall liker
0
Til dere som har greie på Squeezebox Duet: Om man bare bruker denne som koblingssentral, vil den kunne håndtere en highend dac som Berkeley design uten forringelse av lydkvalitet, se spec:

•Input sampling rate: 32kHz to 192kHz
•Input word length: 24-bit
•Two channel analog stereo outputs: XLR balanced and RCA unbalanced
•Digital Inputs: AES - Single XLR 110?, SPDIF - BNC 75?, Toslink – Optical, BADA encrypted - RJ-45
•HDCD decoding detects 16-bit flag at 44.1kHz or 24-bit flag at all sampling rates
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Ingen hires støtte på en SB og Kun SPDIF ut. (coax+optisk)

Transporter derimot takler 192 om jeg ikke tar feil, men man skal vel ha en ganske god DAC hvis man bare vil bruke denne som transport.

Men på vanlig CD format vil det ikke være noen forringelse av lyden ved å bruke SB i forhold til et tradisjonelt drivverk. Men du vil nok sikkert finne en del die-hard fans av plastplatene også som hardnakket forsvarer gamle løsninger.
 

eije

Medlem
Ble medlem
24.11.2005
Innlegg
31
Antall liker
0
Nok et spørsmål fra en ukyndig: Når Duet ikke takler mer enn Sample rates: 44.1Khz, 48Khz, og Transporter tilsvarende, skyldes det begrensninger i den interne dac-en, eller i boksen for øvrig (receiveren)? Dvs - er dette en begrensning som jeg kan omgå ved å bruke en ekstern høykvalitets dac, eller ikke?
 
M

marsboer

Gjest
Du kan ikke omgå dette med en ekstern DAC så vidt meg bekjent.
Men nå holder 24 bit/96khz til det meste da.
SB3 og Duet takler vel maks 24bit / 48khz
 
Topp Bunn