Konisk eller elliptisk? Hva er best?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    133
    Vurderer en ekstra platespiller; ny eller brukt. Vil komme mange gode tilbud nå under Black Week / Black Friday. Har en Pro-Ject Debut III. Dessuten en urgammel Beogram TX. Denne Pro-Ject har en Ortofon 5E pickup. Fungerer fint og er fornøyd med den. Tenker en spiller i prisklasse 3 - 5000,- De fleste av de rimelige har konisk stift; men ikke alle. Har lest at elliptisk har mer kontakt med platerillene og får dermed trolig med seg flere detaljer.

Eller er det ikke så enkelt? At gode koniske kan være vel så god som elliptisk? En slik spiller som dette ser grei ut, og har en konisk pickup:

Og så har du f.eks. denne som har påmontert en Ortofon OM5e. Er vel samme jeg har på Pro-Ject'en:

Går det an å si noe generelt om dette?

I tillegg kommer spørsmålet om spilleren trenger innbygd RIAA forforsterer. Kan være kjekt å ha, trenger selvsagt ikke benytte denne muligheten. Mitt inntrykk er at de fleste mener et separat ledd er å foretrekke.

Vedlegg

Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.745
    Torget vurderinger
    1
    Ulike nåleslipinger har ulik anleggsflate på rilleveggene i platesporet. Det gjør at de sliter platene ulikt og har ulik sporingsevne ved høye frekvenser. Et bilde sier mer enn tusen ord, f.eks dette :
    1731412349848.png

Men .. det er også "1000" andre detaljer som har en del å si for om en pickup er "bedre" enn en annen.

På Ortofon sine OM-pickuper så kan en enkelt oppgradere nåla til skarpere slipinger med OM 30 (fine line) og OM 40 (FG70), men disse også vesentlig dyrere enn de rimeligere OMene.

mvh
    KJ

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.776
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ulike nåleslipinger har ulik anleggsflate på rilleveggene i platesporet. Det gjør at de sliter platene ulikt og har ulik sporingsevne ved høye frekvenser. Et bilde sier mer enn tusen ord, f.eks dette :
    Vis vedlegget 1073596

Men .. det er også "1000" andre detaljer som har en del å si for om en pickup er "bedre" enn en annen.

På Ortofon sine OM-pickuper så kan en enkelt oppgradere nåla til skarpere slipinger med OM 30 (fine line) og OM 40 (FG70), men disse også vesentlig dyrere enn de rimeligere OMene.

mvh
    KJ
    Fine tall ;p (sånt sier meg ingenting. Jeg er for dum ;) )

Grovt sett så er det flere detaljer jo lenger til høyre i denne tabellen du kommer, men så er det jo ingen gratis lunsj, så jo lenger til høyre du kommer jo fortere slipes kantene på plogen.
    Sikkert unntak, men det tror jeg er en grei forenkling :)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.616
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er en forenkling jeg ikke kan gi min tilslutning til.
    Nålene som varer kortest er de «ekte» elliptiske. De som varer lengst er ML/MR/SAS. Røkla i mellom.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.155
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jepp. Jo lenger til venstre, jo kortere levetid - og dermed blir Bang4Buck-utregningen potensielt ganske annerledes.

Ett annet aber er at i tillegg til at prisen er oppadgående mot høyre, så øker også viktigheten av nøyaktig innstilling av pickupen. En konisk nål krever ytterst lite av den som skal bruke den; en MicroLine/MicroRidge eller Special Line Contact ganske mye mer.

I tillegg til hva man kan/vil legge i det av penger, så koker det vel altså ned til motivasjon og ambisjon. Hvis man korrekt kan ekstrapolere disse ut fra ønsket prisnivå så tenker jeg en konisk stift er helt OK. Jeg har en Audio-Technica VM95C som låter både koselig og flott om man ikke fokuserer på eller bryr seg om begrensningene den har.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    133
    Skjønner at det er mange faktorer som spiller inn; men for å ta en konkret eksempel: Audio-Technica har flere spillere i samme prisklasse der noen utstyres med AT-VM95E og andre AT-VM95C. Førstnevnte elliptisk og den andre konisk. Prismessig er det et par hundre i prisforskjell mellom disse pickupene, altså uvesentlig. Er det også uvesentlig forskjell på det de leverer lydmessig?

fwrummel

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Antall liker
    65
    Sted
    Risør
    Fant denne i en tidligere tråd her, syns den er informativ.

• Liker
    Reaksjoner: KJ

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.155
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Skjønner at det er mange faktorer som spiller inn; men for å ta en konkret eksempel: Audio-Technica har flere spillere i samme prisklasse der noen utstyres med AT-VM95E og andre AT-VM95C. Førstnevnte elliptisk og den andre konisk. Prismessig er det et par hundre i prisforskjell mellom disse pickupene, altså uvesentlig. Er det også uvesentlig forskjell på det de leverer lydmessig?

Jeg tenker at det egentlig først kommer an på hvor interessert du er i å sette deg inn i innstilling og oppsett av spiller og pickup. En konisk kan du egentlig bare montere, sjekke at VTF er innafor og deretter ta i bruk. Alt over denne krever at du (helst) bruker noe tid på å se til at selve nålen er slik den skal (korrekt installert på nålefanen, ikke rotert i forhold til aksen), at nålefanen er slik den skal (uten bøy og tøy) og at du monterer pickup korrekt og bruker en protractor for å påse at den sitter der den skal og slik den skal. Og jo bedre nål, jo mer nøysommelighet bør man utvise.

Om AT-VM95E spiller merkbart bedre enn AT-VM95C kan jeg ikke si noe om, for jeg har bare hørt sistnevnte. Skulle jeg tippe så ville jeg si at det trolig er mye hipp som happ hva du velger, sett bort fra betraktningene over. Hvis du ikke er det minste interessert i å fikle så velger du VM95C; hvis fikling er OK kan du også velge VM95E.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    133
    Hvis du ikke er det minste interessert i å fikle så velger du VM95C; hvis fikling er OK kan du også velge VM95E.
    Fikling på mer avanserte oppsett er nok riktig, men når det gjelder disse to skal oppsett være temmelig lik. De skal kommer ferdig montert fra butikk. Bare å sjekke at nåletrykk og antiskating er som anbefalt. Trur eg...

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.155
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da er det nok hipp som happ, i alle fall inntil du evt. skal oppgradere pickup. Ta det magefølelsen forteller deg, jeg vet som sagt ingenting om forskjellen utover at jeg antar den er svært liten. VM95C vil trolig være litt varmere og rundere i kantene, mens VM95E trolig vil fremstå som litt mer detaljert .

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.310
    Torget vurderinger
    2
    AUDIO-TECHNICA: Lifetime of the replacement stylus is approx. 300 to 500 hours for Conical, 300 hours for Elliptical, 1000 hours for Microlinear, and 800 hours for Shibata and Special Line Contact.

KONISK: Kan ikke gjengi de øverste frekvensene, og spesielt ikke på dei innerste rillene. Høy forvregning, enda verre på innerste riller. Ukritisk å sette opp, krevter liite tilpasning derfor grei startpickup.
    Elliptisk: Kan gjengi høyere frekvenser og med mindre forvregning, men varer kort tid, greit nok om man har MM PU og kan kan bytte stift, Å ha vanlig elliptisk på MC pickup er en dårlig løsning økonomisk.
    ML/Fineline: Best og varer lengst men krever nøyaktig tilpasset oppsett av PU for å utnytte fordeleme.

Velger du en Ortofon OM 5E koster det ikke så mye å bytte stift heller, og antagelig bedre lyd enn en konisk

Sist redigert:

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    133
    KONISK: Kan ikke gjengi de øverste frekvensene, og spesielt ikke på dei innerste rillene. Høy forvregning, enda verre på innerste riller. Ukritisk å sette opp, krevter liite tilpasning derfor grei startpickup.
    Elliptisk: Kan gjengi høyere frekvenser og med mindre forvregning, men varer kort tid, greit nok om man har MM PU og kan kan bytte stift, Å ha vanlig elliptisk på MC pickup er en dårlig løsning økonomisk.
    .
    Velger du en Ortofon OM 5E koster det ikke så mye å bytte stift heller, og antagelig bedre lyd enn en konisk
    En rimelig fornuftig forklaring, sett fra mitt amatørmessige ståsted. Har i dag koblet opp Pro-Ject Debut III m/ Vincent PHO 111 RIAA-trinn til min Hegel H80. Trolig første gang den har fått brukt sine analoge innganger. Det fungerte utmerket! Så mulig dette oppsettet blir stående.

Kvaliteten til denne Vincent PHO 111 er jeg usikker på, men trolig bedre enn det som finnes i innebygde platespillere på den rimelige enden av skalaen. De dyrere trenger vel uansett ekstern RIAA. Ortofon OM 5E som står på fungerer fint, men usikker hvor mange timer den har spilt. Hva er kriteriene for når det er på tide å bytte? Er det når det lydmessig ikke lenger høres helt bra ut?

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.310
    Torget vurderinger
    2
    Ofter venner man seg til en slitt pickup og merker ikke forskjellen før man bytter, og det er gjerne for sent , en ny 5E stift koster 589kr.
    Generelle feil med en dårlig PU kan være at den forvrenger på den innerste sporet, eller skurrer på høyt nivå, men selv en helt utslitt pickup trenger ikke gjøre det-

Lurt å ha en notiskbok hvor man noterer antall LP sider spilt...

Et alternativ opp på stigen er Ortofon 2M blue innenfor dagens Ortofon familie.

Mye interessant med lyd demo fra den fyren her. Han liker Nagaoka ganske tydelig..
    MM Cartridges US$90-120: Nagaoka MP110 REVIEW.

5E
    MM Cartridges US$70-80: Ortofon OM5e REVIEW

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn