Mbare skrev:
Den biten jeg aldri har klart å helt skjønne i denne lille andedammen vår er hva det er som gjør at hvis vi har to komponenter som måler helt likt, men som noen likevel mener å høre forskjell på, så skal dette lede til at noen må ta feil. Hvorfor sier vi heller ikke: "Så spennende! Kanskje vi ikke har klart å måle alt?
Riktig, vi klarer absolutt ikke måle alt med dagens instrumenter.
Omtrent alle hører jo at en ny audiokomponent (f.eks en Sony 5400 CD/SACD spiller) "løsner" mye mer i lyden etter 200 timer drift, enn etter 20 timers drift. Men målingene klarer ikke å detektere noen forskjeller i denne perioden.
Når jeg kom hjem til nord på sommerferie hadde jeg ikke vært hjemme på 6 uker. Da tok det vesentlig lengre tid før anlegget "løsnet", enn om jeg har vært borte i 2-3 uker. Et interessant fenomen som jeg har erfart tidligere. Så langt som jeg har funnet ut, er det mine solid core høyttalerkabler (bi-wiering) som da særlig trenger tilspilling etter å ikke å hatt signalstrøm gjennom kablene i lengre tid.
Også dette sammenfaller med mange andres erfaringer.
Jeg kjenner lusa på gangen. Mange her på forumet hater å ikke skulle skjønne alt og alle sammenhenger, at det er en slags mystisk x faktor med i bildet. Derfor prøver de å late som om det egentlig ikke er sånn og at de egentlig skjønner d meste.
Det er ingenting mystisk her, det er bare det at pr den 3 august 2010 så er det ennå meget av sammenhenger i denne audioverden som vi ikke har full kjennskap til.
Det er riktig at vi har ulik grad av lytteerfaring. En annen ting er at enkelte av oss rett og slett er mer sensitive enn andre, og dermed lettere plukker opp små forskjeller. Men da snakker vi indirekte om at noen er "bedre" enn andre, og det er jo fy fy å snakke om.