Korps meg i øret !

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
La oss ta utgangspunkt i dette
Valentino skrev:
Tør man anta at herren ikke har spilt i korps i sin ungdom? Bedrev slampen elgitarspill?
Sørlendingen i eksil banker spikeren inn til hodet på første slag.

MEN, *trommevirvel* etter at støvet hadde lagt seg kom jeg på at jeg virkelig likte de to konsertene jeg så med Hungry March Band i New York for et par år siden. Nå er de kanskje litt mer gerilja enn det som er vanlig blant korps og jeg vet ikke hvor vanlig det er å blande inn elementer fra Balkan, Sonic Youth og Stooges i mer tradisjonelle sanger/marsjer/melodier, men steike tøft var det nå uansett. Og det var et trykk i det hele som kunne sparket ned den Kinesiske Mur på en god dag.

Min reviderte hypotese er derfor at korps muligens kan være tøft og knallbra. Og er det noen som vet det så er det sikkert dere, så derfor denne oppfordringen om korps meg i øret.

Hungry March Band http://www.hungrymarchband.com/hungryhome.php

Uten noen sammenheng med innlegget for øvrig annet enn at selv i minusgrader er Paris varmt og at A Hawk And A Hacksaw er herlige og det er fint å se de rusle rundt i byen mens de spiller.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Stemning Roberten, stemning. :)

Skjønner godt at du vil til Paris.
Da jeg var i Barcelona i sommer, gikk jeg mye utenfor de vanlige storgatene. Hørte en trio som også gikk rundt og spillte der. Katalansk folkemusikk og en slags tango i en nydelig blanding.
Ble faktisk gående etter dem en stund. Holdt på å rote meg bort .....(eller jeg gjorde jo det)- bra jeg er en talefør sunnmøring...

Når det gjelder "korpsmusikk" eller Wind Band/Wind Orchestra/Brass Band, er det mye "rart" ute og går av innspillinger og ditto kvalitet. Men en lite tips på musikk som ikke er marsjer og slikt, vil jeg anbefale deg å høre på noen av Tokyo Kosei Wind Orchestra innspillinger.
http://www.tkwo.jp/english/index.html
De har et utrolig stort repertoar av orginalskrevet musikk for "korps", samt transkripsjoner av klassisk musikk. Stort sett veldig bra arret og spillt mange av disse transkripsjonene. Dette er musikere som lever av dette, som et hvilket som helst symfoniorkester.
Det er i allefall trygt og godt å begynne her. Kvalitet i alle ledd.
Kan for noen oppfattes som "for perfekt"

Ellers vil jeg anbefale "TRITTICO" av Vaclav Nelhybel. Dallas Wind Symphony har en super innspilling.
Tror en av satsene finnes på en ellere annen demo cd brukt i HiFi kretser.
http://www.dws.org/

Det kommer nok haugevis med anbefalinger inn på denne fine tråden.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Herlig historie emotikon :) Og Barcelona er nok på mange måter bedre enn Paris synes nå jeg. Prøver å få med meg Primavera Festivalen/Fiesta de la Primavera i mai hvert år. Og så lenge man ikke roter seg bort på steder man overhodet ikke burde vært er det noe befriende med å gå seg vill på ferie. Særlig når man blir møtt av blide og entusiastiske europeere og ikke redde nordmenn som hopper inn i nærmeste hjørne i panikk når de blir spurt om noe. Sunnmøringer er selvfølgelig ikke å regne i den siste kategorien :)

EDIT: og der hadde sunnmøringen tråkket til med tips i fleng :) Takk. Og bare så det er sagt, jeg stiller meg positiv til marsjer jeg altså, skal man først overgi seg så kan man jo gjøre det skikkelig.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.865
Antall liker
21.872
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En forløper er Harmonienmusik, som var in i Wien på slutten av 1700-tallet. Man kan høre lange partier for Harmonienmusik (alene og som komp) i Mozarts senere pianokonserter, men også i noen fine serenader, der KV361 og 388 er to favoritter.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
Herlig historie emotikon :) Og Barcelona er nok på mange måter bedre enn Paris synes nå jeg. Prøver å få med meg Primavera Festivalen/Fiesta de la Primavera i mai hvert år. Og så lenge man ikke roter seg bort på steder man overhodet ikke burde vært er det noe befriende med å gå seg vill på ferie. Særlig når man blir møtt av blide og entusiastiske europeere og ikke redde nordmenn som hopper inn i nærmeste hjørne i panikk når de blir spurt om noe. Sunnmøringer er selvfølgelig ikke å regne i den siste kategorien :)
Hehe- nei, der har du vel i de fleste tilfeller et poeng :-[ ;)

Misunner deg disse turene til Primavera Festivalen. Og når en, slik som du- har vært der noen ganger, får en også mer kvalitetstid.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
En forløper er Harmonienmusik, som var in i Wien på slutten av 1700-tallet. Man kan høre lange partier for Harmonienmusik (alene og som komp) i Mozarts senere pianokonserter, men også i noen fine serenader, der KV361 og 388 er to favoritter.
Riktig Valentino og når vi først var i Spania oppe her, så er jo janitsjar noe som også kommer derfra. Men fyttihelv...så jævlig det kan låte nedi området der..... ::) ;D
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.865
Antall liker
21.872
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Og jeg som trodde janitsjar var noen tyrkiske greier. Roberten har startet en tråd som framtvinger lokalt kunnskapsløft. Huff. ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Og jeg som trodde janitsjar var noen tyrkiske greier.
Det har du noe sykt rett i Valentino
Huffameg å huffameg :-[ :-[
(synker laaaaangt ned i lyttestolen her nå......)

(egentlig bra jeg skrev...."som også kommer derfra".....)
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Valentino skrev:
En forløper er Harmonienmusik, som var in i Wien på slutten av 1700-tallet. Man kan høre lange partier for Harmonienmusik (alene og som komp) i Mozarts senere pianokonserter, men også i noen fine serenader, der KV361 og 388 er to favoritter.
Hoi, de to er jeg da ganske sikker på at jeg har. Skal lyttes til straks jeg kommer hjem fra jobb. Eller, vent nå litt, Spotify gav meg en håndsrekning der gitt.

emotikon skrev:
Misunner deg disse turene til Primavera Festivalen. Og når en, slik som du- har vært der noen ganger, får en også mer kvalitetstid.
Ja, man får litt mer oversikt og kan bruke mer tid til å gå seg vill og la livet gå sin gang. Det er alltid et pluss.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Valentino skrev:
Og jeg som trodde janitsjar var noen tyrkiske greier. Roberten har startet en tråd som framtvinger lokalt kunnskapsløft. Huff. ;D
Unnskyld, jeg lover på tro og ære at det ikke var med vilje !
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Janitsjarene var tyrkiske leiesoldater som skremte livskiten av Europa langt ut på 1700-tallet med sine grufulle skramleorkester. Det gjorde uslettelig inntrykk på de som ble utsatt for det (de som overlevde), og inspirerte de militære i Østerrike-Ungarn til det som ble starten på vestlig militær-musikk-tradisjon. Det nærmeste man kommer den tyrkiske ulyden idag er sannsynligvis de gale spanjolene som spiller til folkefest og tyrefekting. Skrekkelig skal det være, og man SKAL fryse på ryggen. Noen elsker det.

Forresten er den aller fineste korpsmusikken skrevet av Mozart, som i den himmelske serenaden K361.
Hør min Jochum-vinyl
Tror ikke jeg har mer enn syv innspillinger av denne, desverre, men det er da en begynnelse....
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Jøgga skrev:
Janitsjarene var tyrkiske leiesoldater som skremte livskiten av Europa langt ut på 1700-tallet med sine grufulle skramleorkester.
Jeg aner ikke om dette holder vann eller ikke, men jeg håper virkelig ikke at noen begynner å besudle dette med faktaopplysninger, for det der er det vakreste jeg har lest i hele dag.

Jøgga skrev:
Forresten er den aller fineste korpsmusikken skrevet av Mozart, som i den himmelske serenaden K361.
Hør min Jochum-vinyl
Tror ikke jeg har mer enn syv innspillinger av denne, desverre, men det er da en begynnelse....
Takk for klippet Jøgga, det var betraktelig bedre enn den versjonen jeg fant i farten på Spotify.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Roberten skrev:
Jøgga skrev:
Janitsjarene var tyrkiske leiesoldater som skremte livskiten av Europa langt ut på 1700-tallet med sine grufulle skramleorkester.
Jeg aner ikke om dette holder vann eller ikke, men jeg håper virkelig ikke at noen begynner å besudle dette med faktaopplysninger, for det der er det vakreste jeg har lest i hele dag.
Ubesudlede fakta, og det holder vann. Holde på vannet gjorde derimot ikke de som måtte høre på. Fienden var publikum, og ønsket respons var stinkende blaute bukser.
Jøgga skrev:
Takk for klippet Jøgga, det var betraktelig bedre enn den versjonen jeg fant i farten på Spotify.
Hvis du har sett Amadeus husker du kanskje Adagio (3.sats) fra K361. LPen med Jochum er min favoritt, finnes en gammel Furtwängler også, og Herreweghe har en fin på HM. Se egen tråd
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=22388.msg527860#msg527860
En dag må jeg utvide den tråden med flere innspillinger.
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Jøgga skrev:
Ubesudlede fakta, og det holder vann. Holde på vannet gjorde derimot ikke de som måtte høre på. Fienden var publikum, og ønsket respons var stinkende blaute bukser.
Jeg liker deg Jøgga, du er herved fast leverandør av fakta.

Amadeus har jeg sett, men det er så mange år siden at jeg ikke kan si jeg husker noe som helst av den. Jeg får kanskje gjøre noe med det og se den igjen snart.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.865
Antall liker
21.872
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
- Å de er så fine alle [parykkene]. Hvorfor har jeg ikke tre hoder?! (Tom Hulches hysteriske latter følger.)

KV183, 361, 466, Figaros Bryllup, Tryllefløyten, Requiem, etc. etc...

Italian is the proper language for opera. All educated people agree on that?

-They tell me everything is going to be Turkish this year. (Og der var vi på sporet igjen, med janitsjarene.)
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Valentino skrev:
- Å de er så fine alle [parykkene]. Hvorfor har jeg ikke tre hoder?! (Tom Hulches hysteriske latter følger.)

KV183, 361, 466, Figaros Bryllup, Tryllefløyten, Requiem, etc. etc...
Og dermed har jeg hele filmen i et nøtteskall ? :D

Valentino skrev:
Italian is the proper language for opera. All educated people agree on that?
Jeg setter pris på at du la inn et spørsmålstegn der, Valentino ;)

Valentino skrev:
-They tell me everything is going to be Turkish this year. (Og der var vi på sporet igjen, med janitsjarene.)
;D
 
Topp Bunn