Kortslutningsringer ...

Taunus

Medlem
Ble medlem
03.05.2012
Innlegg
28
Antall liker
12
Etter å ha soset rundt i over 20 år i dette sorte hullet som jakten på den perfekte DIY-høyttaler trolig kan beskrives som, har jeg gjort meg noen erfaringer om særlig midwoofere som det hadde vært artig å fått luftet litt her i miljøet. Jeg har jobbet med elementer som har kobberringer over/under magnetgapet, som Seas W18e, W15cy og ScanSpeak 8545, 8530, med midwoofere som bare har kobber inne i selve gapet, som Wavecor WF120, WF152, Satori MW16, Audio Technology 15J, midwoofere som har kobberringer "overalt", som ScanSpeak 8554, 8544, og midwoofere uten kobberringer overhodet, som Seas CA15/18, Focal 7V413.

Det som slår meg er hvor uendelig mye mer kraft og tyngde og musikalsk engasjement midwoofere med kobberringer over/under er i stand til å levere i bass og nedre mellomtone, og forskjellen er etter mitt skjønn påtagelig. Hos meg har det etter hvert blitt slik at midwoofere med kobber inne i selve gapet bare får avtjene oppdrag som rene mellomtoner i 3-veiser, jeg gidder ikke en gang prøve å hente ut noe som helst under 200Hz fra den typen midwoofere. Jeg rynker derfor alltid litt på nesen når jeg ser en 2-veis med en Wavecor eller Satori eller Audio Technology midwoofer. Og mens jeg er i det nedlatende hjørnet, så har jeg etter hvert også sluttet å bruke tid på midwoofere uten kobberringer i motoren, de blir for utydelige og intetsigende.

Jeg har forstått "symmetric drive" prinsippet slik at ringer over/under gapet naturlig nok har mest stabiliserende effekt på magnetfeltet ved store utslag, altså ved typiske steady-state toner i bassen og ved eksplosive makrodynamiske transienter i øvre bass/nedre mellomtone, mens effekten av ringene over/under er tilsvarende mer beskjeden oppover i mellomtonen, når voicecoilen stort sett befinner seg "i ro" inne i gapet. Og motsatt, midwoofere med ringer inne i selve gapet fungerer glimrende oppover i mellomtonen, men kortslutter samtidig "såpass mye" av magnetfeltet at motoren mister det fysiske momentet den trenger for å holde kontrollen på voicecoilen når signalet ber den om å bli flyttet lengre avstander. Og midwoofere uten ringer overhodet har stort sett såpass mye høyere forvregning enn sine rentspillende søsken, at det eneste slike elementer bidrar med er livlighet og høy følsomhet.

Jeg vet ikke om andre har noen tanker om dette, eller om innlegget mitt er bekreftelsen på at jeg virkelig nærmer meg en diagnose.

(og hvis noen lurer, så ja; jeg har også rikelig med fordommer knyttet til midwoofernes cm2/g, Qes, Rms og Cms).
 

kkj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.04.2019
Innlegg
102
Antall liker
104
Sted
Arendal
Eg er ikkje sikker på om du kan dra den konklusjonen angåande plassering av kortslutningsringer. Oppgåva til ringane er å hindra endringar i magnet-feltet frå magneten (modulasjon) som følge av at høgtalarspolen i seg sjølv setter opp ein magnetfelt. Effekten av ringane kan jo variera med plassering, men eg kan ikkje se at ei plassering er bedre for mellomtone og ei anna for mellombass.
At ringer er bedre enn uten er eg heilt enig i.
Det finnest også alternativ til ringer. Dali bruker eit jernpulver i staden for massivt jern, som gjør at ein ikkje får indusert strømmer i polstykket.
 
Topp Bunn