Kraftspenn over Hardangerfjorden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Det er en ren politisk beslutning, Statnett har vel sagt at de kan gjøre hvasomhelst så lenge noen bevilger penger til gildet. Innefor det mandatet Statnett har fått har de ikke anledning til å legge sjøkabel så vidt jeg har skjønt pga at det er såpass mye dyrere. Til kontinentet er det neppe noe alternativ pga åpent hav og lengden på eventuelt spenn (hadde vært voksent med luftspenn fra Norge til Nederland...).

Fra http://www.bt.no/nyheter/innenriks/--Trist-dag-for-Hardanger-1113928.html
    <i>
    Sjøkabling vil ifølge Statnett bli for dyrt. De mener en kombinert sjø- og landkabelløsning vil øke prisen fra 500 millioner kroner til mellom 1,9 og 2,9 milliarder kroner.
    </i>

Samme sak på Sunnmøre, forresten.

SV bygger kraftledning over Hardangerfjorden, det blir pent å ha på rullebladet for det partiet.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Legg heller ned hele Bææægen, så er man kvitt problemer med stygge kraftlinjer, forurensning, dårlige fotball lag OG bergensere. ;D

Forresten så har de flere føringsalternativer så vidt jeg kan se, så dette blir nok ikke så værst...

Mastene kommer i matchende stål, med natursorte kabler. Minimalistisk og moderne.

Ikke bare det, dette skal vistnok være et svært så lønnsomt prosjekt skal man tro enkelte.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=579103

Så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor folk reagerer. :-\

N

nb

Gjest
    room skrev:
    Dette er STYGGT og ikke verdig norsk natur i 2010.
    Selvsagt er det stygt, kan be hver nordmann betale inn 400 kroner til Statnett v/ eier Terje Riis-Johansen et al, så har de råd til ekstrakostanden ved sjøkabel (antar da at merkostnaden er 2 milliarder kroner). Om man antar at det bare er 500.000 nordmenn som er skikkelig ordentlig motstandere av en luftkabel, så blir det 4000 kroner pr. snute.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De samme lokalpatriotene som synes det er stygt med kabler over fjorden, synes det er kjempebra med hengebro over den samme fjorden. Pussig det. Hva som er mest synlig er jeg i hvert fall ikke i stuss om.

Når det er sagt, er jeg i stuss om alternativene er godt nok utredet og om vi ikke burde koste på oss alternative løsninger, i hvert fall når vi ser hvor mye annet rart vi kaster penger etter.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.572
    At man ikke tar seg råd til dette er ikke bare fullstendig uforståelig, det er også grenseløst trist. Dårskap i aller høyeste potens.

U

utgatt60135

Gjest
    Det er rett og slett et pengespørsmål. Alle ville selvsagt ha hatt usynlige kabler om mulig. De er altså ikke villig til å betale så mye mer i tillegg til at det er veldig tidkrevende og dyrt å vedlikeholde sjøkabler. Men om man burde tatt seg råd til det er jo et godt spørsmål.

Da går masse kabler over naturskjønne daler of fjorder i Norge uten at man regarer på det når man først har blitt vant til dem. Mitt oppveksthjem er vakkert og der går det svære kraftledninger over. Ingen snakket noe om at det var ille fordi de var der fra før.

Det at det vil skade turistnæringer er ikke særlig velbegrunnet. En amerikaner vil neppe trekke seg fra reisen fordi det er høyspentlinjer der.

N

nb

Gjest
    Roberten skrev:
    At man ikke tar seg råd til dette er ikke bare fullstendig uforståelig, det er også grenseløst trist. Dårskap i aller høyeste potens.
    Jeg er personlig enig i det, men det pleier å være smått med forslag til alternative salderingsposter for å ta merkostanden. Det er rundt 1-2% av statsbudsjettet som er reelt mulig å omprioritere på innenfor rammen. Det er selvsagt mulig å øke rammen siden Norge går med dundrende overskudd, men den innvendingen kan man ta på hvasomehelst av gode formål og behov.

Ikke uten grunn at annenhver setning fra folkedypet eller opposisjonspolitikere inneholder ordene "skandale" og "verdens rikeste land"

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tydeligivs ikke mange hifi folk der inne. De liker jo synlige og tykke kabler.

Nei, fra spøk til alvor. Det er en dårlig beslutning og nok en gang ser man AP/SV/SP sitt overmynderi. Man skal lytte til lokal folket. Det er demokrati.
    Stem FrP. ;D

U

utgatt60135

Gjest
    orso skrev:
    Tydeligivs ikke mange hifi folk der inne. De liker jo synlige og tykke kabler.

Nei, fra spøk til alvor. Det er en dårlig beslutning og nok en gang ser man AP/SV/SP sitt overmynderi. Man skal lytte til lokal folket. Det er demokrati.
    Stem FrP. ;D
    FRP og Høyre hadde bevilget masse mer penger til undersjøiske kabler ::) ::) ....

S

Supertramp

Gjest
    Lyngen skrev:
    FRP og Høyre hadde bevilget masse mer penger til undersjøiske kabler ::) ::) ....
    NOT! FrP = jo tjukkere kabel, jo bedre; jo høyere master, jo bedre - i beste USA-ånd :)

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.572
    Ikke at det er noe poeng å snakke til døve ører, men; det er mulig å se på dette som viktigere enn nok en runde med roping om venstre vs høyresiden i norsk politikk, så det gjør ingenting om ikke dette blir nok en pappaen min er mye sterkere enn pappaen din-tråd

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ordet FrP får alltid noen til rykke i stolen. ;D Man kan si mye om FrP, men de lytter til folket.
    I USA går vel forresten det meste av strømkabler under jorden?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Ordet FrP får alltid noen til rykke i stolen. ;D Man kan si mye om FrP, men de lytter til folket.
    Folket vil ha alt - inkl undersjøiske kabler - uten at det skal koste en dritt. Nøkkelen til FrPs suksess. Simple as that.

N

nb

Gjest
    Dersom spennet over Hardangerfjorden legges i sjøkabel, så bør vel også noen av strekkene på Fardal-Ørskog havne i sjøen, den planlagte luftkabelen der krysser tre fjorder på innseilingen til Geirangerfjorden (som er mye vakrere enn Hardangerfjorden, for øvrig og minst like sentral for norsk turisme). Så det blir ganske dyrt etter hvert om alle kabler gjennom naturskjønne områder skal legges i kabel. For strekningen Ørskog-Sætervika (nok den peneste delstekningen) vil en sjøkabelløsning koster ca 2.8 milliarder kroner, mens luftspenn koster rundt 270 millioner kroner.

S

Supertramp

Gjest
    orso skrev:
    a) FrP lytter kanskje til folket, men de har p.t. enda ikke hatt ansvar i en regjerinsgsstol. Lett å lytte og nikke når man ikke behøver å åpne lommeboka

b) tja, mulig USA har kommet seg litt videre fra sist jeg var der, men bare strekningen Newark i New Jersey og inn mot Manhattan så var det helt vilt med master og kabler

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Undersjøisk kabel gir riktignok mer trykk i de nederste oktavene, men jevnt over er lyden ganske mye luftigere og naturlig med kabel i 45m høyde. Ryktene skal ha det til at en av toppene i statnett er audiofil og planlegger flytting til Bergen....

Det pågår etter sigende også en stor diskusjon om kabelen skal cryobehandles og spilles inn på forhånd. Det er varslet at jobben skal ut på anbud, og både Monster og Nordost er en av de som allerede har vist stor interesse.

S

Supertramp

Gjest
    Mener å ha lest at Water Music av Händel låter mye mer troverdig når det spilles på anlegg hvor energien kommer via sjøkabel.....

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Supertramp skrev:
    Mener å ha lest at Water Music av Händel låter mye mer troverdig når det spilles på anlegg hvor energien kommer via sjøkabel.....
    Det avhenger litt av hvor godt du liker luftig diskant, eller om du klarer deg uten.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.209
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ikke nok med den helvetes brua, nå ødelegges hjemtraktene mine ytterligere av dette kabelhysteriet, og villaksen i Hardangerfjorden er allerede utryddet pga kraftregulering og oppdrett av burfisk.
    Norges største og naturlige og kulturelle verdier går i dass. ALT var bedre før :mad:
    Må jeg skaffe meg hardingfele og begynne å spille i protest?

Supertramp skrev:
    Ja, men det låter mye luftigere når det kommer fra gasskraft! :D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Ikke nok med den helvetes brua,
    Iflg lokalbefolkningen er kablene stygge og brua pen. Er det fordi de har nytte av brua (som storsamfunnet finansierer) selv, mens det er storsamfunnet som har nytte av kablene (mens lokalbefolkningen betaler regningen i form av reduserte naturverdier)? En dåre kan spørre.

Ikke nødvendigvis fordi jeg synes kabelbeslutningen er bra (en vanskelig sak), men det synes så definitivt å være to tunger ute og går i denne saken ja. Kampen mot kablenes ødeleggelse av fjorden hadde stått sterkere i mine øyne om de samme folkene hadde vært mot broa.

Og PS: Veldig pussig at ingen journalister tar dette poenget.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    mteinum skrev:
    Det er rett og slett en skam, og et stort klimaovertramp fra løvebakken!

Vit då at AP overførte 6 (seks !) milliardar (seks tusen millionar!) til Indonesia, – til bevaring av regnskogen der.
    http://www.ba.no/nyheter/politikk/article5189756.ece
    Sårett, så rett mteinum....og ikke er det "bare" en skam . det er direkte pinleg.!!!!
    Det er utruleg hva som kan bestemmes bak et stort skrivebord av sentrale politikere...
    De mangler fullstendig gangsyn.... Jeg Syns jeg ser at det ble vedtatt at en slik gedigen kraftline skule "gå" i luftspenn over sentrale strok Osloområdet og ikke minst i nærheten av VIP'ene i strøket... Tenker nok spaden hadde blitt tatt fatt jeg og ihuga graving utført..

Vi får samme driten på Sunnmøre - sies det - i verdensarvområdet med Geiranger i senter...
    Jeg blir så forbanna... JEG BLIR SÅ FORBANNA:::::!!!!!!! :mad: :mad: :mad:
    Snakk om miljøpolitikk.. med motsatt fortegn.... :-\

Det virker nesten som om ALLE, borsett fra staten selvsagt, skal betale for miljøtiltak i dette landet.....

N

nb

Gjest
    erato skrev:
    Det er kun fordi "alle" i Norge har en idyllisk forestilling om Hardangerfjorden, mens kun de som bor og kjører der til daglig bryr seg om broen og sikkert ser den som et fint bidrag til en enklere hverdag.

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Det er kun fordi "alle" i Norge har en idyllisk forestilling om Hardangerfjorden, mens kun de som bor og kjører der til daglig bryr seg om broen og sikkert ser den som et fint bidrag til en enklere hverdag.
    Selvsagt, og det er nettopp mitt poeng. Fordi jeg har glede av det selv, er det fint, fordi det er andre som har glede av det og ikke jeg, er det stygt.

56fwb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    nb skrev:
    erato skrev:
    En bro er i et meeeeeget begrenset område i forhold til milevis med høyt og kraftig luftspenn... I tillegg kan faktisk bruer vere vakre byggverk....

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.272
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    erato skrev:
    nb skrev:
    Selvsagt, og det er nettopp mitt poeng. Fordi jeg har glede av det selv, er det fint, fordi det er andre som har glede av det og ikke jeg, er det stygt.
    1) En kan jo alltids diskutere den estetiske verdien til et fergeleie også.
    2) Kraftlinjene går jo ikke bare over fjorden, de går gjennom HELE landskapet.
    mvh

N

nb

Gjest
    tkr skrev:
    mvh
    Joda, enig i både 1) og 2). Men det diskuteres omtrent bare kun punkt 2) med fokus på spennet over selve fjorden. En bro synest jeg forsåvidt kan være pen, det er vanskelig å si det samme om en kraftlinje.

Men igjen: Noen får hoste opp noen konkrete formål det skal tas penger fra for å finansiere merkostanden ved å legge denne og strekket gjennom Sogn og Fjordane / Møre og Romsdal i kabel. Det er snakk om svært mange milliarder kroner om man også inkluderer strekkene som går gjennom fjellheimen og ikke bare de som går over fjorder. For strekningen Fardal-Ørskog er det estimert at det koster minimum ca 8 milliarder kroner ekstra å legge hele sulamitten i bakken.

For the record: Som Sunnmøring og årelang bruker av fjellheimen der ser jeg personlig gjerne at ledningene havner i bakken...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    erato skrev:
    nb skrev:
    mvh
    Selvsagt ikke uenig i det. Ønsker bare å peke på at diskusjonen har mange aspekter, og at det er mange særinteresser ute og går. Jeg tipper det er få mennesker som synes saken er fullt så enkel som aksjonistene forfekter.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.209
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    nb skrev:
    tkr skrev:
    mvh
    .......... Noen får hoste opp noen konkrete formål det skal tas penger fra for å finansiere merkostanden ved å legge denne og strekket gjennom Sogn og Fjordane / Møre og Romsdal i kabel. Det er snakk om svært mange milliarder kroner om man også inkluderer strekkene som går gjennom fjellheimen og ikke bare de som går over fjorder. For strekningen Fardal-Ørskog er det estimert at det koster minimum ca 8 milliarder kroner ekstra å legge hele sulamitten i bakken.
    ..............
    Alternativ 1: gasskraftverk på Vestlandet.
    Alternativ 2: satse tilvarende beløp på energiøkonomisering
    Alternativt begge deler.
    Det er å vri debatten, og det trengs.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    nb skrev:
    tkr skrev:
    mvh
    .......... Noen får hoste opp noen konkrete formål det skal tas penger fra for å finansiere merkostanden ved å legge denne og strekket gjennom Sogn og Fjordane / Møre og Romsdal i kabel. Det er snakk om svært mange milliarder kroner om man også inkluderer strekkene som går gjennom fjellheimen og ikke bare de som går over fjorder. For strekningen Fardal-Ørskog er det estimert at det koster minimum ca 8 milliarder kroner ekstra å legge hele sulamitten i bakken...............
    Alternativ 1: gasskraftverk på Vestlandet.
    Alternativt begge deler.
    Det er å vri debatten, og det trengs.
    Ja takk til begge deler. Har aldri skjønt hva som er så miljøvennlig med å selge gassen vår til andre land slik at de kan svi den av? Men da trenge vel kabler for å sende energien til Østlandet?

N

nb

Gjest
    Jøgga skrev:
    Tja, å "satse et tilsvarende beløp på energiøkonomisering" er jo bare enda mer utgifter uten så mye inntekter. Det er ikke det offentlige som primært betaler for strøm brukt i Norge, men det er staten som får omtrent alt av inntekter siden nesten alt av kraftverk er i offentlig eie.

N

nb

Gjest
    Her står forresten litt om luft vs sjø her (fra Statnett for øvrig...)
    http://www.tu.no/energi/article249699.ece

<i>
    En kabelløsning er ikke et alternativ, for å sikre forsyningssikkerheten i Bergensområdet, mener Statnett.

– For strekninger som er kritisk for forsyningssikkerheten, forsøker vi å unngå kabel. Siden dette er kritisk viktig infrastruktur, kan vi ikke anbefale eller søke på kabel.

I dag er det kun to linjer inn til Bergensområdet, og i vinter hadde Vestlandshovedstaden 1343 timer med det Statnett definerer som uakseptabelt lav forsyningssikkerhet.

– Vi må ta hensyn til både forsyningssikkerhet, miljø og verdiskapning. Men forsyningssikkerheten står øverst. Den er grunnleggende for vår virksomhet, sier Vardheim.

TU mener: Statnett risikerer evig sår i Hardanger

Krevende å reparere
    – Hvis uhellet først er ute, kan vi reparere en luftledning i løpet av noen dager, i verste fall i løpet av noen døgn. Hvis en sjøkabel faller ut kan det ta måneder, i verste fall år, sier hun og utdyper nærmere:

– Hvis en sjøkabel faller ut, må vi gå ned på 800-850 meters dyp i Hardangerfjorden. Vi trenger kabelfartøy, for å ta kabelen opp av dypet. Vi trenger mer avansert utstyr og kompetanse, som har vist seg å være en mangelvare. Og det hele er avhengig av været.

Men vi bygger jo kabler til utlandet. Hvorfor er det så mye vanskeligere i Hardangerfjorden?

– Vi legger likestrøms kabler til utlandet. Vårt kraftsystem er bygget på vekselstrøm. Det er snakk om ulik typer strøm og ulik typer kabler, og vi har også på slike opplevd at det har tatt svært lang tid å få dem reparert, sier avdelingsdirektøren, som understreker at en utenlandskabel ikke er like avgjørende for forsyningssikkerheten.

</i>

Grunnen til at det brukes likestrøm til utlandet er for øvrig at kraftnettet der ikke er i sync med det nordiske kraftsystemet så vidt jeg har blitt fortalt.

N

nb

Gjest
    Så denne saken har jo da en teknologisk, en økonomisk og en miljømessig side. Statnett & co er selvsagt dømt til å tape pr-kampen siden de er opptatt av såpass dølle ting som kostnader og forsyningssikkerheten.

Kanskje man skulle legge ned noe kraftkrevende industri i samme forsyningsområde som Bergen - er jo en del av det i Hordarland, da blir det masser av kapasitet ledig.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.340
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det nå med disse gassledningene fra nordsjøen - de går vel i kabel? Men, de er kanskje ikke kritiske. :p

N

nb

Gjest
    mteinum skrev:
    Hvordan er det nå med disse gassledningene fra nordsjøen - de går vel i kabel? Men, de er kanskje ikke kritiske. :p
    Hva skulle alternativet være? Gass må nødvendigvis gå i rør (eller på LNG-skip). Statnett sier at strømkabler til utlandet ikke er like kritiske for forsyningssikkerheten som det nasjonale stamnettet, noe som høres fornuftig ut i mine ører. Og gass kan, i motsetning til strøm lagres og transporteres relativt greit. Norge bruker vel også relativt lite gass selv sammenlignet med hva som er vanlig i Europa.

S

Supertramp

Gjest
    mteinum skrev:
    Litt vanskelig å legge gassledningene fra Nordsjøen i luftbårne rør....... :eek:

Dere har jo sjøkabel ut til Flekkerøya - har du mye "fuktig" lyd i anlegget av det?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Med alt regnet i Bergen burde de vært selvforsynt med strøm.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn