Kraftspenn over Hardangerfjorden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Supertramp

Gjest
    Bra, Morten.

SKY platene derimot, får jo helt feil energi :)

Men du - har du tid til dette? Holder ikke du på med uteområdene rundt huset? Eller er konemor satt til å gjøre jobben alene?

G

Gjestemedlem

Gjest
    erato skrev:
    De samme lokalpatriotene som synes det er stygt med kabler over fjorden, synes det er kjempebra med hengebro over den samme fjorden. Pussig det. Hva som er mest synlig er jeg i hvert fall ikke i stuss om.
    En ting som har undret meg er hvorfor man ikke kan bygge en bro og legge strømkabelen gjennom denne. Da dreper man mange fluer på en gang. Man får broen sin, og man slipper kabelstrekket fra mastene over fjorden, og man unngår å legge de kostbare sjøkablene.

Har dette vært vurdert?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.272
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Fenalaar skrev:
    Det er jo et paradoks at alle klager på strømprisene, men ingen vil ha kraftutbygging (hverken vannkraftverk, gasskraftverk eller, Gud forby, kjernekraftverk) eller kraftledninger...

http://en.wikipedia.org/wiki/Not_in_my_back_yard

Johan-Kr
    Synes du blander kortene, Fenalaar. Krafttransport er da en sak som er på siden av kraftprodusjonskrangelen.

mvh

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.621
    Torget vurderinger
    4
    Så det er forskjellige kabler ved likestrøm og vekselstrøm.
    Og hvorfor kjører de likestrøm til utlandet?

N

nb

Gjest
    RJEL skrev:
    Så det er forskjellige kabler ved likestrøm og vekselstrøm.
    Og hvorfor kjører de likestrøm til utlandet?
    Fordi nettet der ikke er i sync med det nordiske kraftsystmet. Alle turbiner i det nordiske systemet roterer med samme hastighet (=nettfrekvensen), den er ikke synkronisert mot resten av Europa.

Nettfrekvensen er "informasjonsbærer" i det nordiske sysemet, begynner den å falle er belastninen på nettet stor og produksjonen kjøres opp.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Hvis en har sett en inne i en 420kV muffestasjon kan en lure på om det er så veldig miljøvennlig. Nå har de færreste sett hvor store de SF6 fylte muffene er og et begrep om hvor skadelig den gassen er mangler også folk flest utenfor bransjen.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.433
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Overføring med HVDC er mere effektivt og billigere over lange, undersjøiske avstander, fordi en ikke har kapasitive tap og lederne kan være vesentlig tynnere (da en ikke er utsatt for skinneffekt).

En må ha en viss avstand, fordi gevinsten må være høyere enn kostnaden ved å likerette og deretter regenerere vekselspenningen.

Johan-Kr

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    Gjestemedlem skrev:
    erato skrev:
    De samme lokalpatriotene som synes det er stygt med kabler over fjorden, synes det er kjempebra med hengebro over den samme fjorden. Pussig det. Hva som er mest synlig er jeg i hvert fall ikke i stuss om.
    En ting som har undret meg er hvorfor man ikke kan bygge en bro og legge strømkabelen gjennom denne. Da dreper man mange fluer på en gang. Man får broen sin, og man slipper kabelstrekket fra mastene over fjorden, og man unngår å legge de kostbare sjøkablene.

Har dette vært vurdert?
    Da får man luftstrekk på begge sider av fjorden + muffestasjoner. Tviler på om det blir mindre synlig. Det blir iallefall mye dyrere.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.433
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Om en benytter HVDC sjøkabel eller ikke er avhengig av lengden. Under ca 5 mil, så legges det som regel kabel med vekselspenning - mao en har ikke muffestasjon.

Johan-Kr

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Med klimautviklingen som er idag,og sikkert blir enda verre/varmere vil fjell og fjorder sikkert bli dekket av skog om eks antall år.

Da forsvinner litt av mastene og sikkert alle turistene i samme slengen:)

Også blir det masse ledige jobber med motorsag til framtidas ungdom:)

Til oss som bur i Hardanger hadde det klart vert finest uten master i terrenget,men som allt annet idag er det nesten kun penger som avgjer det meste,og tar ein (inn)stilling til det blir ein ambivalent til ting og tang på godt og vondt.

Men ein blir vant til det meste,og kraftlinjer som er i terrenget pr.idag,er ikkje noe problem egentlig,sjøl om dei nok er langt mindre.

Det skjer noke positivt også i Hardanger:Jondalstunellen,ferdig om 2-3år.
    Da kan eg kjøre fra kvam til Odda på ca 1t,innkorting på ca 40min.

Mvh.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    Fenalaar skrev:
    Om en benytter HVDC sjøkabel eller ikke er avhengig av lengden. Under ca 5 mil, så legges det som regel kabel med vekselspenning - mao en har ikke muffestasjon.

Johan-Kr
    Muffestasjon har ingenting med overgang veksel/likespenning.
    Det er en overgang mellom luftstrekk/kabel. Hvis man skal ha overgang fra veksel til likespenning må man itillegg ha likeretter/vekselretter.

N

nb

Gjest
    Gubra skrev:
    Det er en overgang mellom luftstrekk/kabel. Hvis man skal ha overgang fra veksel til likespenning må man itillegg ha likeretter/vekselretter.
    Hvor stor er en muffestasjon for 420kV - linjer?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Gubra skrev:
    Ser at den ikke er rettet til meg men prøver å svare allikevel.

Strengt tatt trenger en ikke annet enn piggtrådgjerde rundt utstyret men jeg har inntrykk av at det er vanlig å bygge en høy betongbunkers uten tak rundt muffestasjonen. Selve muffestasjonen blir ikke enormt stor men målene på den jeg har vært i kan jeg tenke meg har l*b*h på ca 25*15*6 meter.

Men muffene er dyre, fysisk store og er fylt med SF6. SF6 kan en lese mye om på nett.

http://www.statnett.no/no/Miljo-og-samfunnsansvar/Naturvern-og-inngrep1/Forurensning/SF6-gass/

Red: Ved vekselspenning under sjøen er det vanlig praksis å legge med en ekstra leder og et ekstra sett med muffer for å hurtig kunne bytte om ved en feil. Det gjør heller ikke sjøkabelen billigere.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    nb skrev:
    Gubra skrev:
    På et annet kabelprosjekt oppgir Statnett 2-3 dekar.

N

nb

Gjest
    Jeg mener også å ha lest en gang at luftstrekk er betydelig mer reversibelt i forhold til naturinngrep enn hva kabel i bakken er. Jeg stusser litt på det selv, men det var noe med at det kreves bygging av en del vei ved siden av grøften kabelen skal legges i og slikt. Det var i praksis mulig å fullstendig fjerne sporene etter en luftkabel, master og fundamenter dersom noen en gang i fremtiden skulle bestemme seg for det.

Noen som vet noe om dette? Dvs hva de ulike løsningene krever av inngrep i naturen. Der jeg har sett høyspentmaster gjennom skauen er det i alle fall hugget bort en bred gate til mastene, men på snaufjellet er behovet for dette selvsagt mindre.

N

nb

Gjest
    DNT presneterer det slik:

På den avstanden det bildet er tatt ville ledningene knapt vært sylige (det er en grunn til at det festes røde plastdinger på de pga eventulle fly som måtte fly lavt i området). Mastene er selvsagt noe helt annet, de vil vise godt i terrenget.

Her er et bilde av hvordan det egentlig ser ut (fra Hjørundfjorden på Sunnmøre)

Selv har jeg reist under den siste der ørten ganger, men aldri egentlig tenkt særlig over at den er der, og i mine øyne (dog noe lokalpatriotiske) er Hardangerfjorden på langt nær så naturskjønn som Hjørundfjorden. Selvsagt penere uten kraftlinjer, men hvordan det faktisk ser ut er temmelig langt fra hvordan det fremstilles.

Vedlegg

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.413
    Torget vurderinger
    12
    Det er en underlig Tarantinosk kontrast i dette prosjektet som på en sprø måte gjør det vakkert.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    nb skrev:
    Jeg mener også å ha lest en gang at luftstrekk er betydelig mer reversibelt i forhold til naturinngrep enn hva kabel i bakken er. Jeg stusser litt på det selv, men det var noe med at det kreves bygging av en del vei ved siden av grøften kabelen skal legges i og slikt. Det var i praksis mulig å fullstendig fjerne sporene etter en luftkabel, master og fundamenter dersom noen en gang i fremtiden skulle bestemme seg for det.

Noen som vet noe om dette? Dvs hva de ulike løsningene krever av inngrep i naturen. Der jeg har sett høyspentmaster gjennom skauen er det i alle fall hugget bort en bred gate til mastene, men på snaufjellet er behovet for dette selvsagt mindre.
    http://www.tu.no/energi/article249699.ece

N

nb

Gjest
    Her er et passe høyoppløselig bilde fra Hjørundfjorden
    http://lh5.ggpht.com/_yR5B7EESzw8/RqPa8jCLN_I/AAAAAAAAD30/wiNQnmFIB8g/DSCN2857.JPG

Om ikke lokalgeografien min sviker meg fullstendig, skal det være to luftspenn over fjorden i dette bildet. Det er også et tredje over fjorden, men det er bak fotografen.

Premie til den som finner de to;)

(tar gjerne korreksjon på geografien fra landre lokalkjente - har ikke tenkt så mye over disse linjene når jeg har vært på tur i området...)

V

vredensgnag

Gjest
    Fra ukens leder i Morgenbladet:

Beslutningen om en kraftlinje for å styrke strømtilførselen til Bergen er tragisk, ikke minst fordi behovet for en slik linje i alle fall delvis skyldes de miljøpolitiske snubletrådene den rødgrønne regjeringen har lagt for seg selv. Bergens problemer kunne løses med leveranser fra det ferdig utbygde gasskraftverket på Mongstad, men her er «rensing» det politiske stikkordet, ikke «produksjon». Slik sett kan man si at det er «miljøpartiet» SV, som må bære hovedansvaret for raseringen av Hardanger. Det var SVs propaganda som gjorde Mongstad til en mislykket politisk metafor. Og det var SV som ville ha en uavhengig vurdering av alternativer til den løsningen som nå er vedtatt i Hardanger.

...

En håndfull sjokkerte vestlandsbønder er kanskje ikke mye å bry seg om. Men hvor lenge vil norske velgere støtte ledere som kan mistenkes for å grave dypt i statskassen for å kjøpe seg internasjonale toppstillinger, mens helt sentrale, nasjonale miljøverdier ramponeres?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.868
    Gasskraft kontra vannkraft, hva er billigst å produsere? Sålenge vi har nok vannkraft er dette det beste alternativet. Vi har fremdeles store reserver i vannkraften, men det er behov for oppgraderinger. Gasskraft er et blindspor når det gjelder fremtidens energibehov.
    Ellers så mistenker jeg debatten om høyspentkabler over Hardangerfjorden er agurknyheter. Å legge sjøkabel der er galskap.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:

Beslutningen om en kraftlinje for å styrke strømtilførselen til Bergen er tragisk, ikke minst fordi behovet for en slik linje i alle fall delvis skyldes de miljøpolitiske snubletrådene den rødgrønne regjeringen har lagt for seg selv. Bergens problemer kunne løses med leveranser fra det ferdig utbygde gasskraftverket på Mongstad, men her er «rensing» det politiske stikkordet, ikke «produksjon». Slik sett kan man si at det er «miljøpartiet» SV, som må bære hovedansvaret for raseringen av Hardanger. Det var SVs propaganda som gjorde Mongstad til en mislykket politisk metafor. Og det var SV som ville ha en uavhengig vurdering av alternativer til den løsningen som nå er vedtatt i Hardanger.
    Noen gode poenger der ja. Som jeg skrev i en tidligere post, hva er så miljøvennlig i å bygge svære anlegg for å eksportere gassen, slik at utlendingene kan svi den av, istedet for å generere kraften selv? Hvis vi i tillegg hadde sluppet noen nasjonale forsyningslinjer så er dette bare tragisk....

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Gubra skrev:
    nb skrev:
    Gubra skrev:
    En 420kV muffe har diameter som en middels amerikaner. Det trenger ikke å være større avstand mellom muffene en det er mellom lederne på en 420kV luftlinje.

Det at Statnett skal ha 2-3 dekar stemmer sikkert bra men da er det nok snakk om mer enn kun en muffestasjon.

wotg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2005
    Antall liker
    5
    Skal vi diskutere estetikk, så er det utvilsomt Oslo - hovedstaden og der flest turister får et møte med Norge som bør få midler til forskjønning. Ikke direkte pent utenfor sentralbanestasjonen/byporten...

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Fli opp tiggerne så blir det triveligere å komme til norske byer.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    818
    Anonym skrev:
    Gubra skrev:
    nb skrev:
    Gubra skrev:
    En 420kV muffe har diameter som en middels amerikaner. Det trenger ikke å være større avstand mellom muffene en det er mellom lederne på en 420kV luftlinje.

Det at Statnett skal ha 2-3 dekar stemmer sikkert bra men da er det nok snakk om mer enn kun en muffestasjon.
    http://www.statnett.no/Prosjekter/NORDLINK/Valg-av-trase/

Her beskrives kun muffestasjon, omformeren ligger 46,5 km borte.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Gubra skrev:
    Anonym skrev:
    Gubra skrev:
    nb skrev:
    Gubra skrev:

http://www.statnett.no/Prosjekter/NORDLINK/Valg-av-trase/

Her beskrives kun muffestasjon, omformeren ligger 46,5 km borte.
    Nå er det i det tilfellet du snakker om et muffehus og da med sannsynligvis med fasiliteter som toalett osv også og med et asfaltert inngjerdet uteområde.

Har lagt ved bilde av en "typisk" muffestasjon.
    Her er det et eksempel på en 420kV muffestasjon:

Vedlegg

N

nb

Gjest
    Utfordringen gjentas: To luftspenn på dette bildet. Noen som finner de?
    (klikk på bildet for å blåse det opp)

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    Utfordringen gjentas: To luftspenn på dette bildet. Noen som finner de?
    Det du begår her er propaganda. Poenget er effekten på dem som seiler under de spennene, som de vil kunne se krystallklart; eller dem som kjører langs fjordkanten, og stusser på hvordan vi kunne finne på noe så dumt.

Men jeg begynner å tro at dette er manipulasjon fra regjeringen, for å kunne sparke i gang et gasskraftverk når de innser at "folkemeningen" er imot kraftgaten.

N

nb

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Det du begår her er propaganda. Poenget er effekten på dem som seiler under de spennene, som de vil kunne se krystallklart; eller dem som kjører langs fjordkanten, og stusser på hvordan vi kunne finne på noe så dumt.

Men jeg begynner å tro at dette er manipulasjon fra regjeringen, for å kunne sparke i gang et gasskraftverk når de innser at "folkemeningen" er imot kraftgaten.
    For å gjenta meg selv: Jeg synest det hadde vært fint om de gikk under bakken og under fjorden, jeg liker å gå i fjellet og urørt natur.

Jeg synest dette er mer propaganda:

Det som virkelig er propaganda er hvordan linjene tegnes inn av DNT o.l. Jeg har faktisk aldri tenkt over at det går et luftspenn over Hjørundfjorden, og den har jeg krysset mange ganger.

Jeg la inn disse bildene for å vise hvordan det egentlig ser ut med luftspenn, det er noe ganske annerledes enn hva det fremstilles som. Ledningene er knapt synlige på avstand, man ser de selvsagt om man ser etter.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:

For å gjenta meg selv: Jeg synest det hadde vært fint om de gikk under bakken og under fjorden, jeg liker å gå i fjellet og urørt natur.

Det som virkelig er propaganda er hvordan linjene tegnes inn av DNT o.l. Jeg har faktisk aldri tenkt over at det går et luftspenn over Hjørundfjorden, og den har jeg krysset mange ganger.

Jeg la inn disse bildene for å vise hvordan det egentlig ser ut med luftspenn, det er noe ganske annerledes enn hva det fremstilles som. Ledningene er knapt synlige på avstand, man ser de selvsagt om man ser etter.
    Poenget er selvsagt hvor mye "uberørt" natur vi har lov til/kan forvente å få ha igjen - og kraftgater er solide inngrep.

Når Regjeringen skal angi hvor mye villmark vi har igjen, tør de ikke bruke oppdaterte tall, så de anvender statistikk frem til 1994.
    "Andelen villmarkspregede områder på det norske fastlandet er redusert fra 48% i år 1900 til ca 12% i 1994."

Fra en rapport fra 1999. Nå er andelen nede ved 8%.

Hardangerfjorden er selvsagt ikke villmark, men den er scenisk spektakulær, og det er verdt å vurdere hva vi ønsker den skal uttrykke. Det er et helvete med disse fjordene som skjærer landet i skiver.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    vredensgnag skrev:

...

En håndfull sjokkerte vestlandsbønder er kanskje ikke mye å bry seg om. Men hvor lenge vil norske velgere støtte ledere som kan mistenkes for å grave dypt i statskassen for å kjøpe seg internasjonale toppstillinger, mens helt sentrale, nasjonale miljøverdier ramponeres?
    Personlig mener jeg det er bedre å se på årsak enn symptomer.
    Du kan ikke gi SV skylden for Nord Pool.
    BKK har mengder av everk, det frie markedet som sørger for såpass dårlig regulering at det har blitt et behov for en ny linje.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Norge var først i Europa med å innføre energimegling, så utviklingen er like mye kommers som politisk styrt. Jeg vil også minne om at Venstre fikk sterk kritikk for å stemme for all kraftverkutbyggingen på slutten av syttitallet og ut på åttitallet, så i slike saker er det nok ingen partier som har ren samvittighet lenger. Det er for dumt å oppfordre til å stemme på opposisjonen på grunn av denne saken, for den avgjørelsen ville enhver regjering ha gjort. Det er bare mer overraskende at SV er med i en slik regjering. Populismen ville ikke ha avgjort denne saken med Siv i førersetet heller.

Btw: Populisme er egentlig ikke demokrati. Hvis alle partier på stortinget var populistiske ville vi fått et majoritetstyrani der de mindre gruppene aldri ville kommet til orde. Derfor har vi et indirekte demokrati av den typen vi har. Det handler om å velge det minste ondet. Hvis flertallet ønsker det så blir det et skifte.

Jeg vil også minne på at stortinget/regjeringen ikke er en egen nasjon. De bor alle sammen i det landet vi bor i, sett bort fra Carl I Hagen.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.272
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    baluba skrev:
    Jeg vil også minne på at stortinget/regjeringen ikke er en egen nasjon. De bor alle sammen i det landet vi bor i, sett bort fra Carl I Hagen.
    Carl I Hagen er da heller ikke lenger stortingsrepresentant.
    mvh

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    baluba skrev:
    Carl I Hagen er da heller ikke lenger stortingsrepresentant.
    mvh
    Det har du rett i. Så mye bryr jeg meg om hva og hvem som sitter på stortinget for tiden. Urk urk urk! Vondt, verre og verst mener jeg er realiteten på stortinget, og rekkefølgen varierer en del. Jeg gidder bare ikke se enøyd på tingene. Carl er nok blitt en ren premissleverandør og ambassadør for partiet, men han flyttet vel før han ble stortingspensjonist, gjorde han ikke det da? Uansett betyr det ingenting, for budskapet var at politikerne bor i samme land som de lar befolkningen lide i.

N

nb

Gjest
    Anonym skrev:
    BKK har mengder av everk, det frie markedet som sørger for såpass dårlig regulering at det har blitt et behov for en ny linje.
    I området til BKK er det et energiunderskudd på 1TWh i året sånn ca, dvs at de er netto importør av elektrisk energi på årsbasis. Området har også et effektunderskudd. Hardanger som helhet er et overskuddsområde.

Se side 6 og utover her
    http://bora.nhh.no/bitstream/2330/1160/1/R18_06.pdf

Se også side 29 og 30 om prognosene for utviklingen fremover - ser ikke spesielt lystig ut (Kilden for figurene er BKK selv)

N

nb

Gjest
    Har noen forresten sett noen ordentlig skisse/illustrasjon over hvordan dette faktisk kommer til å se ut med de ulike alternativene? Dvs luftlinjer m/ master vs sjøkabel under fjorden med muffestasjoner? I det jallabildet fra DNT er jo mastene tegnet sånn ca 50 ganger så store som de faktisk er. Tviler på at noen hadde sett selve mastene på et foto fra den avstanden i det hele.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    nb skrev:
    Anonym skrev:
    I området til BKK er det et energiunderskudd på 1TWh i året sånn ca, dvs at de er netto importør av elektrisk energi på årsbasis. Området har også et effektunderskudd. Hardanger som helhet er et overskuddsområde.

Se side 6 og utover her
    http://bora.nhh.no/bitstream/2330/1160/1/R18_06.pdf

Se også side 29 og 30 om prognosene for utviklingen fremover - ser ikke spesielt lystig ut (Kilden for figurene er BKK selv)
    Interessant lesing. Spesielt det med differansen mellom samlet energiforbruk (6.8 TWh) og forbruk av elektrisk energi (400GWh) på Mongstad. Mon tro om det ikke hadde gått an og utnyttet energien bedre enn kun til heating (gassturbin, dampturbin og fjernvarme).

N

nb

Gjest
    Anonym skrev:
    Interessant lesing. Spesielt det med differansen mellom samlet energiforbruk (6.8 TWh) og forbruk av elektrisk energi (400GWh) på Mongstad. Mon tro om det ikke hadde gått an og utnyttet energien bedre enn kun til heating (gassturbin, dampturbin og fjernvarme).
    <discalimer - dette har jeg ikke peil på>
    Om man har varme fra ett eller annet, så er jo fjernvarme sikkert en fin måte å bruke den på, alternative bruksområder er muligens noe begrenset
    </disclaimer>

Om man regner alt om til CO2-ekvivalenter, så har det blitt meg fortalt at serverparker står for ca 1% av verdens samlede utslipp, dette fordi de stort sett ligger i jokkmokk og varmen som blir utviklet ikke blir brukt til noe vettugt. Fritt etter hukommelsen står verdens luftfart for 2-3% for å sette det i en sammenheng.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn