Kramer er ikke glad i den sorte mann

K

kbwh

Gjest
Og her pløyer vi videre. Maisproduksjon til Joaquins popcorn og sånn.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ikke sant? Det er jo grunn til å anta at det er tilfelle for avsenderen her (Kramer). I så fall er det et resultat av rasistiske holdninger.

Forresten kan du holde kjeft, jævla strileheks!

;D

Det er ikke ordet i seg selv som gjør situasjonen ille, det er måten det sies på, hva som ligger bak og ordene det kommer sammen med. I noen sammenhenger er ordet “nigger” ment som en ære, når en “nigger” sier det til en annen. I denne sammenhengen var det helt klart ikke ment sånn, men hadde han skreket ape, ape, ape, eller idiot, idiot, idiot, eller gnom, gnom, gnom tror jeg det hadde blitt omtrent det samme.

Kall meg for stril en gang til, så banker jeg deg… din forvokste bamsemums.!!! ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er ikke bare den blonde, ariske mann som er rasistisk. Japanere har alltid hatt et stort selvbilde.
Det er heller ikke bare disse, alle kan være rasistisk. Det er mye rasisme blant de som er litt brune mot de som er mer brune/svarte og.. Tror dette går alle veier jeg, men av en eller annen grunn skal noen på død og liv kalle det omvendt rasisme. Rasisme er rasisme uansett, det er ikke noe de hvite har rettighet på.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Enig med Pink_Panther og Komponenten.

Mye av det som kommer fra 'antirasister' har en tone som antyder at det er bare eropeere og nordamerikanere som kan være rasister. Her stinker det ikke lite av fortrengt og latent rasisme. Hvordan kan rasismen ellers være en egenskap vi er alene om? Rasisme er et begrep som fanger all form for vurdering av menneskeverd ut fra genetisk 'makeup'.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Ordet "neger" innebærer ikke rasisme.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Ordene har jo sine konnotasjoner, og de preges på ulike måter av de som anvender dem. Men så er det gjerne slik at når man skal være en politisk korrekt sosialdemokrat, så unngår man å gjøre folks hudfarge eller avstamning til et tema.

Dermed er det bare ekstremistene som på sitt enkle vis snakker om disse tingene, og som følge av dette terminologiske monopolet gjør de ord som "neger" negativt ladet, og uegnet for andre enn dem selv.

Løsningen man velger ser ut til å være klumpete sammensatte neologismer som er uegnet til taktfaste rop og støveltramp.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ordet "neger" innebærer ikke rasisme.
Nei, det er riktig. Jeg bruker det selv, men ikke som skjellsord. Det er hvordan 'neger' (eller avledninger av ordet) brukes, som gjør at utbruddene hans må betraktes som rasistiske.

Hvis Kramers utbrudd mot disse negrene ikke var rasistiske, var ikke Mel Gibsons utbrudd mot jødiske politifolk rasistiske heller.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Enig med Pink_Panther og Komponenten.

Mye av det som kommer fra 'antirasister' har en tone som antyder at det er bare eropeere og nordamerikanere som kan være rasister. Her stinker det ikke lite av fortrengt og latent rasisme. Hvordan kan rasismen ellers være en egenskap vi er alene om? Rasisme er et begrep som fanger all form for vurdering av menneskeverd ut fra genetisk 'makeup'.

Ja jeg oppfatter de som synes at det kun er de hvite som kan være rasistisk som de mest rasistiske av alle. Da innebærer det jo at vi er bedre enn dem, men vi bør ikke si det høyt, for da kan de bli lei seg. DET er rasisme. Hvorfor er det ok å snakke om øyenfarge, hårfarge, men ikke hudfarge? Om man faktisk mener at alle hudfarger er like bra kan det ikke være noe negativt i å nevne det på samme måte. Altså er det de som synes at ordet neger er nedlatende som er rasister etter mitt syn, for meg er det bare et ord som beskriver en mørk/svart person som opprinnelig stammer fra Afrika.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Datteren min hadde det for seg da hun var i tenårene at man ikke skulle bruke ordet neger om en neger. Man skulle egentlig ikke bruke noe ord som beskriver en neger. Etterhert ble det litt tungvint å si " En amerikaner av afrikansk opprinnelse for mange år siden"
Derimot ser jeg på "nigger" som et skjellsord, på samme måte som "pakkis" eller "svenskefaen" eller hvilken som helst annen benevning ment nedlatende om noen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Datteren min hadde det for seg da hun var i tenårene at man ikke skulle bruke ordet neger om en neger. Man skulle egentlig ikke bruke noe ord som beskriver en neger. Etterhert ble det litt tungvint å si " En amerikaner av afrikansk opprinnelse for mange år siden"
Derimot ser jeg på "nigger" som et skjellsord, på samme måte som "pakkis" eller "svenskefaen" eller hvilken som helst annen benevning ment nedlatende om noen.
Enig i dette, jeg ser på neger som helt ok, men nigger er mer ufint, selv om de bruker det seg imellom, og da er det visst ok...
..og det blir jeg veldig tungvindt å ikke bruke neger når det ikke finnes andre greie ord.

Kombinerer man det med et skjellsord eller banneord blir det jo alltid noe annet. Bergenser er ok ( synes i alle fall jeg) men "forbannede bergenser" er jo ikke bra.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
selv om de bruker det seg imellom, og da er det visst ok...
Ja, det er ok. Jeg kan spøke om min sønn, men andre skal ikke gjøre det. Slik er det bare.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.211
Torget vurderinger
0
Ja, det er ok. Jeg kan spøke om min sønn, men andre skal ikke gjøre det. Slik er det bare.
Hvis ikke andre kan få spøke med / om det du spøker om er du en jævla ekskluderende faen !!

For øvrig vil jeg bare her og nå få imøtegå de som her på HFS påstår at jeg er rasistisk ! Jeg har da ikke noe i mot negre, tvert imot så synes jeg at alle nordmenn skulle hatt sin !! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
En politisk ukorrekt kommentar: Hvis en fotballspiller kaller en svart motspiller for "ape", er det visstnok rasisme (dette skjedde for noen uker siden).  Hvis en Rosenborgspiller kaller en hvit Brannspiller "jævla ape", er det ikke rasisme.  Kan noen forklare?  Er det fordi noen innerst inne synes negre ligner litt på aper, mens en bergenser ikke ligner en ape, eller er det noe annet?

Når jeg lager brun saus har jeg i alle år brukt et produkt ved navn Negro for å få den rette fargen.  Produktet heter i dag "Sukkerkulør".  Latterlig!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
1
En politisk ukorrekt kommentar:  Hvis en fotballspiller kaller en svart motspiller for "ape", er det visstnok rasisme (dette skjedde for noen uker siden).  Hvis en Rosenborgspiller kaller en hvit Brannspiller "jævla ape", er det ikke rasisme.  Kan noen forklare?  Er det fordi noen innerst inne synes negre ligner litt på aper, mens en bergenser ikke ligner en ape, eller er det noe annet?

2
Når jeg lager brun saus har jeg i alle år brukt et produkt ved navn Negro for å få den rette fargen.  Produktet heter i dag "Sukkerkulør".  Latterlig!

1
Der har du et eksempel på omvendt rasisme. Vi er så livredde for ordene at slike ting skjer. I det første eksemplet, hvem var det som anmeldte mannen?

2
Slapp av, du får fremdeles kjøpt både "Hindu" og "Black Boy" krydder.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
1
Der har du et eksempel på omvendt rasisme. Vi er så livredde for ordene at slike ting skjer. I det første eksemplet, hvem var det som anmeldte mannen?

2
Slapp av, du får fremdeles kjøpt både "Hindu" og "Black Boy" krydder.
Ja, enig i dette. De som reagerer må jo se en slags kobling her. Man skal være forsiktig om man blir sint på en som er mørkere enn seg selv i huden, hva kan man egentlig si da?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ja, enig i dette. De som reagerer må jo se en slags kobling her. Man skal være forsiktig om man blir sint på en som er mørkere enn seg selv i huden, hva kan man egentlig si da?
Jeg ville forsøkt med "drittsekk!"
Om ikke det hjalp måtte "idiot" være neste. ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Når man snakker om 'omvendt' rasisme, forutsetter men ikke da en 'riktig' eller 'normal' retning på rasismen?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Når man snakker om omvendt rasisme, forutsetter men ikke da en 'riktig' retning på rasismen?
Min definisjon på det er at man er så taktfull at det slår tilbake på den det gjelder.
Hvis jeg f.eks. blir rasende på min fargede kollega kan jeg ikke gi uttrykk for det p.g.a. fare for å bli tolket feil. Derfor må situasjonen pakkes inn i bomull. Resultatet blir da at vedkommende "slipper unna" p.g.a. sin etniske bakgrunn.
Kall det snillisme, frykt, dumhet. Vi må lære oss til å se forbi hudfarge, religion, kjønn. Vi må lære oss til å forstå hvorfor folk er som de er. Vi må forstå at en 20 år gammel gutt som kommer fra et land hvor det har vært krig i 40 år har en annen bakgrunn enn han som har vokst opp på et fredelig sted hvor det mest dramatiske som har skjedd de siste 50 år er da Ola Uppigard skjøt katten til Ola Nedigard.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kjøper den Pinki. Jeg har ingen problemer med det du legger i uttrykket. Det blir en 'nedvurdering av egen rase', hvis jeg leser deg riktig.

Men jeg liker altså ikke denne dobbelbetydningen. Vi trenger et uttrykk som avgrenser riktig og snevert nok.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Jeg ville forsøkt med "drittsekk!"
Om ikke det hjalp måtte "idiot" være neste. ;D
Hva er galt med "ape"? Drittsekk høres da langt verre ut. Hva med pungrotte eller slimål? Er jeg rasist eller bare uhøflig hvis jeg kaller en neger for "pungrotte" ?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Av og til kan et ord bety mer enn du aner.

Jævla klokkeselger! ;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
 Er jeg rasist eller bare uhøflig hvis jeg kaller en neger for "pungrotte" ?
Slett ikke rasist, ikke nødvendigvis uhøflig heller. ;D

Topp Bunn