Jeg for min del blir paff av det utsagnet du her kommer med. Hvor i all verden har du det fra at ingen interesse for såkalte "audiofile" kabler er synonymt med at man "ikke bryr seg om hva som må til for reproduksjon av god lyd"? I min verden er det jo nettopp det motsatte som skjer.
Man bruker tid, penger og energi på andre ting enn kabler, fordi man har erfart at en rimelig standardkabel gjør akkurat den samme jobben. Viser man da en mindre interesse for hobbyen siden man ikke bruker tid, penger og energi på kabler? Og i og med at kabler - i beste fall (eventuelt verste fall alt etter hvordan man ser det) kan skape en liten hørbar effekt, er det da god bruk av tid, penger og energi og legge ned mye i noe som i mange tilfeller ikke gir noen hørbar endring?
Denne stråmannen begynner å bli utslitt. Kan du vennligst sitere dem som har skrevet dette? Og ser du en korrelasjon mellom ingen interesse for såkalte "audiofile" kabler og at alt lyder likt unntatt kostnadsbevisste høyttalerselvbygg?
Selv er jeg jo (som de fleste har lest) en frafallen kabeltroende, men tillegger du da automatisk denne meningen om at alt lyder likt unntatt kostnadsbevisste høyttalerselvbygg til meg? Jeg er jo så klart en kabelhater/-skeptiker/audiofili-dreper osv. Jeg må dessverre skuffe deg der. Jeg hører forskjell på forsterkere, RIAA-trinn, pickuper, ja til og med digitale drivverk - og selvsagt høyttalere. Ikke har jeg selvbygg heller. Jeg har ikke en gang en equalizer.
Men, når det gjelder dette "audiofili"-begrepet er det en slags blind tro til kjente merker som gjør at jeg blir nokså oppgitt. Utsagnet av denne typen er typisk for en slik tankegang:
Men med en gang man begynner å stille spørsmål ved "etablerte sannheter", får man ikke noe svar:
Om det er skepsis mot slike "etablerte sannheter" som gjør meg til en "audiofili-dreper", så kan jeg leve godt med det. Men kom ikke her og påstå at jeg ikke bryr meg om hva som må til for reproduksjon av god lyd.
P.S. Det er på tide at noen av dere selvbyggere inviterer Distinctive til en skikkelig lytteseanse