Medisin og helse Krav til undertøy - barnehage.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Her får man svar på alt og jeg har ikke klart å Google meg frem til om barnehagen kan kreve at barn har på seg truse?

Vår 5-åring kler på seg selv og tar ikke bestandig på seg truse. Pedagogisk leder i barnehagen har valgt å ha manglende truse som en kampsak men jeg forstår ikke hensikten og jeg har ikke noe ønske om å detaljstyre mitt selvstendige barn som kler seg selv. Hun har jo aldri uhell og buksen byttes daglig.

Kan jeg be pedagogisk leder om å finne noe annet å bry seg om eller har hun et regelverk som støtter henne?
 
C

cruiser

Gjest
Hvorfor skal man ikke detaljstyre en 5åring? truser har også sin misjon. Sikkert ingen regler i barnehagen om dette, men man risikerer bekymringsmeldinger om barna ikke er tilstrekkelig kledd.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
All den tid hun faktisk gjør en god jobb med å kle på seg selv så ønsker jeg ikke å kontrollere henne og om det er en trusefri dag eller to i barnehagen så ser jeg ikke problemet.

Tror ikke en far som står på rommet og kontrollerer fremmer noen form for utvikling.

Men ja, snakker med henne om undertøy og hygiene.
 
C

cruiser

Gjest
Klarer ikke helt å se problemet, barnet er 5, det er høst og kaldt, sørg for riktig og tilstrekkelig bekledning. Hvorfor man skulle gidde å krangle med barnehagen om dette synes noe rart.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.569
Antall liker
7.101
Løsningen ligger vel nærmere å ta tak i hvorfor din datter ikke alltid tar på undikk enn utfordre pedagogisk leder i barnehagen.

Min femåring kler også seg selv men ser det ikke som detaljstyring å veilede i prosessen gjennom dialog.

Har riktignok avstedkommet noen diskusjoner rundt hvorfor temperaturen på soverommet ikke nødvendigvis er beste indikasjon for velegnetheten av shorts på skoleveien i november og den slags.

Når det kommer til undikk så har jeg koblet det til tannpuss, og dermed hygiene, med spørsmål om han har husket å skifte til rent undertøy før vi pusser tennene sånn at det har blitt en rutine før vi forlater hjemmet.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg ser på det fra andre siden, hvorfor skal en enkeltperson være så opptatt av om min datter har kledd seg riktig. Det er ikke trusa som avgjør hvorvidt man blir kald eller ei. Skjønner ikke hvorfor det skal gjøres til noe problem, at hun burde ha truse er jeg enig i men måten det følges opp på er jeg ikke enig i.
 
C

cruiser

Gjest
Selvsagt beskytter en truse kjønnsorganet for kulde samt irritasjon fra f.eks en jeans, ull eller andre plagg som kan være ubehagelige, i tillegg har man hygieneaspektet. Hvis barnehagen må begynne dagen med å krangle med en 5 åring som "skal bestemme selv" så er det helt sikkert irriterende for ikke snakke om unødvendig.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hvorfor krangle, mye enklere å ikke bry seg.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Fristende å poppe popcorn her, men ser faktisk muligheten for en interessant "barne oppdragelses" debatt!

Setter meg godt til rette på gjerdet og venter!:rolleyes:
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Ser fornuften i undertøyet men spørsmålet er jo hvilket mandat barnehagen har.

I sommerhalvåret med lite tøy er truse et absolutt krav men i strømpebuksesesongen ser jeg ikke helt det store problemet og jeg tror utviklingen blir bedre av at hun ordner seg selv om morgenen i så stor grad som mulig.
 
C

cruiser

Gjest
Hvorfor krangle, mye enklere å ikke bry seg.
Sikkert praktisk å ha ansatte i barnehagen som ikke bryr seg om barnas helse og velbehag hvis man mener det er essensielt for barns utvikling at de får styre hele butikken. Men jeg tviler du får de andre foreldrene med barn i samme barnehage med på den. Ei heller tror jeg det er en god strategi for barneoppdragelse.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvorfor ønsker man å i praksis innføre en feil ved å ikke bry seg med å rette det opp tidlig i prosessen når det er lett å fikse?
Det er ikke lenger 2002, man har faktisk lov til å korrigere barn og lære de å gjøre ting riktig, selv om de "gjør sitt beste"
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
....og hvis man ikke har et problem, er det jo ingen kunst å konstruere et........:rolleyes:

Det kan jo ellers være en lur sak å detaljstyre sine barn, i alle fall på enkelte områder, det KAN rent av skape mindre friksjon på sikt!

mvh
Proffen
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg tror vel i de fleste slike saker så er det greit å ha forståelse for at reglene må være like for alle, og at garantier for at "mitt barn gjør ikke sånn" har relativt lite verdi i en barnehage med titalls barn.

At ditt barn er flink til å tørke seg i rumpe og ikke drar av seg strømpebukse når man kommer inn og er blitt våt, hjelper lite hvis andre barn gjør det samme.

Barn i 5 års alderen er gjerne ikke superdrevne i selvtørking og slike ting, og jeg skjønner veldgi godt at barnehagen ikke vil at de potensielt skal gå rundt i et fellesområdet uten truse. De sitter jo like gjerne på spisebordet som i sofaen.

Barna i barnehagen er også veldig flinke til å følge regler, og hvis noen får lov til å gå uten truse, så vil kanskje andre det også.

De ansatte i en barnahge har såpass mye å jobbe med at dette er en undøvendig sak å plage de med. Lær dattera de at truse er en del av påkledning.

mvh
OMF
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
(...)jeg har ikke noe ønske om å detaljstyre mitt selvstendige barn(...)
Dette høres ut som noe som kunne vært hentet rett ut fra Vredens Gnags beste satireartikler.
Jeg tar gjerne litt popcorn.
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Når en gjør dette til et problem som har sitt opphav i barnehageansattes vrangvilje så bør en kanskje se seg litt i speilet?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg mener nå at det er et konstruert problem av barnehagen og at sms varsling hver gang det er en mangel er i overkant.

Stort sett er jo alt på stell og truse på høsten er uansett en bagatell. Er ikke utdannet pedagog men jeg ser ikke helt hva jeg vil oppnå på lengre sikt med kontroll som jeg ikke kan oppnå ved dialog.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.133
Antall liker
9.448
Jeg mener nå at det er et konstruert problem av barnehagen og at sms varsling hver gang det er en mangel er i overkant.

Stort sett er jo alt på stell og truse på høsten er uansett en bagatell. Er ikke utdannet pedagog men jeg ser ikke helt hva jeg vil oppnå på lengre sikt med kontroll som jeg ikke kan oppnå ved dialog.
Hva mener du barnehagen bør gjøre når ser ting som ikke er helt etter standarden? Kontakte barnevernet? Hvis du ikke gidder å sjekke om barnet ditt har kledd seg ordentlig så er det helt på sin plass at barnehagen bemerker dette.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jeg mener nå at det er et konstruert problem av barnehagen og at sms varsling hver gang det er en mangel er i overkant.

Stort sett er jo alt på stell og truse på høsten er uansett en bagatell. Er ikke utdannet pedagog men jeg ser ikke helt hva jeg vil oppnå på lengre sikt med kontroll som jeg ikke kan oppnå ved dialog.
Å løse problemet og unnga "behovet" for å sende sms er jo enkelt å løse.
En gang i tiden fikk jeg servert følgende utsagn: "Man skal velge sine kamper....." I den settingen var det meget fristende å svare: "Det kan jo være en ide å begynne en gang...." Rettelse: Det BLE sagt, og så ble ting enklere.......;)

mvh
Proffen
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Får vel ta tantas formaninger til følge å begynne å kontrollere.

Så får jeg heller se meg om etter en unødig ting jeg kan ta barnehagen på for å få ut litt irritasjon.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Får vel ta tantas formaninger til følge å begynne å kontrollere.

Så får jeg heller se meg om etter en unødig ting jeg kan ta barnehagen på for å få ut litt irritasjon.
Ta det ut på personalet
Ja, lag et lite helvete ved hver anledning. Let godt! Dediker tid og energi på det! Få personalet til å mistrives skikkelig med jobben sin. La din irritasjon være synlig for alle. De kan bare grue seg til å møte ditt oppsyn. Få gjerne andre foreldre over på din side også. Da skal du se at de gjør jobben sin enda bedre, den gode stemningen økes med mange hakk og ditt barn vil få det så mye bedre.

Jeg mener, hva vet vel barnehagepersonell om hva som fungerer best?

Alvorlig talt, ta deg sammen, mann!:rolleyes:

(pedagoger som i fremtiden skal ha noe med dere å gjøre, kan bare grue seg! :-X)
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Har da virkelig ikke tenkt å bry meg noe stort mer eller ta det videre selv om jeg irriterer meg over manglende evne til å skille skitt og kanel. Ei heller har jeg tenkt å bruke smiletegn når jeg skriver innlegg.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.692
Antall liker
2.294
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Har da virkelig ikke tenkt å bry meg noe stort mer eller ta det videre selv om jeg irriterer meg over manglende evne til å skille skitt og kanel. Ei heller har jeg tenkt å bruke smiletegn når jeg skriver innlegg.
Hvis det er noen som har manglende evne til å skille skitt og kanel i denne saken så er det ikke barnehagen.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Sikkert mange barn som dør hvert år av å ikke på seg underbukse noen dager i året til tross for minst 2 lag til med tøy til enhver tid...
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Sikkert mange barn som dør hvert år av å ikke på seg underbukse noen dager i året til tross for minst 2 lag til med tøy til enhver tid...
Sikkert ikke mange. Omtrent like mange som dør av å gå med undertøy.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.269
Antall liker
9.502
Torget vurderinger
2
All den tid hun faktisk gjør en god jobb med å kle på seg selv så ønsker jeg ikke å kontrollere henne og om det er en trusefri dag eller to i barnehagen så ser jeg ikke problemet.

Tror ikke en far som står på rommet og kontrollerer fremmer noen form for utvikling.

Men ja, snakker med henne om undertøy og hygiene.
Herregud, det er vel du som skal være den voksne oppdrageren her og lære og sørge for at barnet ditt har rett bekledning , kan hun velge om å pusse tennene eller ikke også?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Tannpuss har litt større betydning enn forskjellen mellom 2 og 3 lag tøy over stompen.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Jeg ville ha kjørt min sak. Fører ikke det frem, så er det bare å vise seg fra smørsiden og samarbeide, uten noen sure miner. Tvert imot! Tanker om "hevnaksjoner" og demonstrativt oppførsel må skrinlegges. Personalet er bare mennesker (og mennesker reagerer menneskelig). Når de først oppfatter deg som "pain in the arse" og et uromoment, så er det ikke sikkert at det er så gunstig for omsorgen for barnet ditt. Vi snakker ikke om vanskjøtsel. Imidlertid er det mange barn som krever deres overskudd og entusiasme, det lille ekstra. Allerede nå har de antagelig et negativt inntrykk av deg, og du bør ikke regne med at det er gjort i en håndvending å forandre på det.

Alternativt bytte til en barnehage der du får som du vil.

Hadde jeg vært eier av barnehagen hadde jeg rett og slett bedt deg ta med barnet ditt til et annet sted. Kroken på døren. Takk og farvel!

Hvor smart er du? Lykke til videre.
 
Sist redigert:

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Den der du er misfornøyd med evnen til å skille mellom skitt og kanel? Hvis det var din egen mangelfulle evne du siktet til, så har jeg mistolket deg.
Men det gjorde du vel ikke?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Hva jeg synes om fokuset er det jeg legger i evnen til å skille mellom skitt og kanel. Har jo uansett ikke tenkt å gjøre noe ut av det all den tid jeg ikke ser noen oppside for egen del.

Hvis du hadde vært eier av barnehagen tror jeg du fort ville vært konkurs med den holdningen din.

Tror det forsvant noe tekst fra innlegg #32
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Mulig, men heldigvis er svært få foreldre som innehar din holdning til regler, fremsatt av et profesjonelt personal, så jeg setter en femmer på at det skal gå bra. Det er åpenbart for de aller fleste hvem som er problemet her.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Nå er det jo strengt tatt ikke et problem all den tid tiltak krever liten innsats og jeg er villig til å gjøre det.

Greit hvis man leser hva som blir skrevet ref #20.
 
C

Cyber

Gjest
Nå er det jo strengt tatt ikke et problem all den tid tiltak krever liten innsats og jeg er villig til å gjøre det.

Greit hvis man leser hva som blir skrevet ref #20.
Måtte se hva denne tråden egentlig handlet om. Virker litt spes. :)

Mitt tips er å få poden til å kle seg normalt. "Orker ikke du å ta på truse så orker ikke pappa å kjøpe godteri til lørdagen..."
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Saken er jo at hun kler seg normalt, bare noen få ganger at det glipper med å ikke ta på seg truse som igjen resulterer i monolog pr sms fra barnehagen hvor det blir fremstilt som en ganske alvorlig sak.

Jeg har ikke helt klart å se det fra barnehagens side med alvoret i det.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
at barnehager lager regler ut fra hva enkeltpersoner i barnehagen syns er nok ikke uvanlig, reglene som blir satt trenger ikke være basert på noe som helst annet enn hva disse enkeltpersonene synes, eller hva dem liker. ett annet flott eksempel på slikt var i en bhg i nord Norge på ett sted hvor det gjerne blir -30 grader om vinteren hvor det ble laget en regel om at barna ikke fikk lov til å bruke strømpebukser, årsaken var at da måtte jo personalet ha noe med ungene å gjøre når de skulle kle av og på seg. de tok hms arbeidet på alvor, viss de måtte seg ned med ungene kunne de jo bli skadet.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Av og til spekulerer man jo på om trådstarer på enkelte tråder er en større kverulant enn man er selv.

Lenge ventet jeg på det som skulle avsløre at Anonym "kødder med oss", nå er jeg av den oppfattning at han faktisk mener dette og min respons er ganske enkelt; OMG! ( kanskje med et "O dear me" først )

Hva med å bytte jobb til en der du får utløp for frustrasjoner på jobben og slipper å bære det med deg i privatlivet? Søk hos UP eller Ligningskontoret!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.769
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg vet hvor barnehagen er!

Denne tråden hadde hatt godt av en Deffe-tirade. For lite Stutum her.
 
Topp Bunn