Jeg ble vettaskremt i dag da jeg snakket med en kjenning av meg og måten han ble svindlet på. Og hvor passe dårlig det står til med sikkerheten i en del banker, I dette tilfellet Santander som er europas nest største bank målt i markedsverdi.
Hadde du trodd at bare ved feilaktig å trykke på ei lenke som er som et vedlegg i en e-post, uten å oppgi noe som helst informasjon, ikke har trykt på noen taster, at du på det tidspunktet har gitt svindlerne full kontroll over din Bank ID inkludert passord for innlogging?
Ikke jeg!
Min bekjent er kunde i Santander med kredittkort. Han fikk en e-post hvor han måtte bekrefte info i forhold til bruk av kortet og hvitvaskingsloven, som alle banker ber deg om å gjøre ca en gang i året. I det han åpent lenken og så på innholdet skjønte han at dette var noe uggent. Han la ned siden og tenkte ikke mere på det. Kort tid etterpå ble han oppringt av Santander og spurt om han hadde prøvd å bruke kredittkortet. Han benekter dette. Santander sa da at han hadde blitt forsøkt svindlet og at kortet er blitt sperret og han må slette gammel Bank ID og lage ny. Han ville få nytt kort.
Men så kommer det som er enda mer utrolig. Noen dager senere blir han på nytt oppringt av Santander og spurt om han har mottatt det nye kortet. Det har han selvfølgelig ikke siden han fortsatt er på høstferie på hytta. Det nye kortet som ennå ikke er produsert hos Santander, men kun ligger som et ferdig utkast i Santanders elektroniske systemer er faktisk blitt tappet for 25.000,-
Disse pengene har svindlerne fått med seg, tapt for alltid.
Min bekjent spør Santander hvordan alt dette er mulig. Det er via «noder» eller «strenger» som de kriminelle har tilegnet seg og da har tilgang til info langt inn i banksystemet, blir det sagt.
Santander dekker selvfølgelig de 25.000,-. (Eller sagt på en annen måte, tapene blir spredt på alle vanlige kunder, som alltid er tilfelle.)