Juss og økonomi Kredittkort og sikkerhet

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Antall liker
3.477
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Fikk også en oppringing fra "Microsoft" for en tid tilbake og skjønte (selvfølgelig) straks at det var sprøyt. Men bråbestemte meg for å kaste bort litt av tiden til "support" damen ved å spille med. Men hun var så ivrig at jeg brøt ut i latter etter få sekunder.

Hun la på gitt...

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.375
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Dette kortet var ikke produsert, men elektronisk ferdigstilt i bankens systemer. Disse dataene var det på dette tidspunktet KUN banken som satt på, ingen andre.
Undrer noen ganger på, hvor mange online-butikker er helt eller delvist hacket, og om og hvor mye de vet.....
Har prøvet det før (husker ikke hvor, men lenge siden). Normalt bestiller jeg ting på nett, tingen blir levert, ferdig.
Men her sisst, da jeg bestillte fra "Matas" (helsekost, vitaminer o.a.) gikk det ikke mere enn noen få timer, før det
kom en jevn strøm av mails fra ulike, utenlandske adresser med tekst a´la "Din pakke fra Matas kunne ikke leveres.
Klikk her for å oppdatere". Dette kann vel ikke la seg gjøre, med mindre "hackerne" har innsikt i enten databasen
til Matas eller kurérfirma (GLS og PostNord)???

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.596
Undrer noen ganger på, hvor mange online-butikker er helt eller delvist hacket, og om og hvor mye de vet.....
Et triks, om du bruker gmail i alle fall er å registrere deg med epostadressen din og så legge til +<navn på nettbutikk for eksempel>. Gmail ignorerer alt som kommer etter + tegnet i adressen din, det kan brukes for å sette opp autosortering men også for å se hvordan eposten din tar veien etter hvert.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.375
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Et triks, om du bruker gmail i alle fall er å registrere deg med epostadressen din og så legge til +<navn på nettbutikk for eksempel>. Gmail ignorerer alt som kommer etter + tegnet i adressen din, det kan brukes for å sette opp autosortering men også for å se hvordan eposten din tar veien etter hvert.
Fint triks, men vet ikke om det vil virke, da jeg har min helt egen epostadresse = navn*at*cool.dk

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
Har prøvet det før (husker ikke hvor, men lenge siden). Normalt bestiller jeg ting på nett, tingen blir levert, ferdig.
Men her sisst, da jeg bestillte fra "Matas" (helsekost, vitaminer o.a.) gikk det ikke mere enn noen få timer, før det
kom en jevn strøm av mails fra ulike, utenlandske adresser med tekst a´la "Din pakke fra Matas kunne ikke leveres.
Klikk her for å oppdatere". Dette kann vel ikke la seg gjøre, med mindre "hackerne" har innsikt i enten databasen
til Matas eller kurérfirma (GLS og PostNord)???
Har opplevd det mange ganger.
Eller da jeg i forrige uke kjøpte nye børstehoder til min Braun io el tannbørste fra Komplett. God pris og gratis frakt.
Kort tid etter kom det reklame på min e-post på disse børstehodene fra en annen aktør.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.532
Hey, this is from Microsoft, we have a solution for your Pc problems
- Sorry, but I don't use PC, only Mac
- Yeah, but we have a solution for that too
En kollega dro den litt lenger, hun hadde ikke PC. Da måtte det være nettbrettet det var noe galt med, mente "Microsoft" hvorpå hun svarte at hun heller ikke hadde nettbrett. Rart, mente "Microsoft," kanskje telefonen? Har ikke det heller, svarte min kollega. Da ble det tyst.
Alt ble gjort med høyttaler på i kaffepausen vår, vanskelig å være stille under denne seansen.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.249
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har opplevd det mange ganger.
Eller da jeg i forrige uke kjøpte nye børstehoder til min Braun io el tannbørste fra Komplett. God pris og gratis frakt.
Kort tid etter kom det reklame på min e-post på disse børstehodene fra en annen aktør.
Hørt om informasjonskapsler ? Du skal kunne Avslå Alle, men gjør du det kommer du som regel ikke inn, og vet ikke om det hjelper for de selger info om deg så fort du er inne uansett om du avslår eller godtar bruk av informasjonskapsler /cookies...

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.828
Torget vurderinger
1
Ellers så skal man heller ikke bli overrasket av hvor mye google vet om deg som de selvfølgelig selger videre. Søk etter "billigste børstehoder til Braun" gjør jo at det ikke er vanskelig å forstå hva du er på jakt etter. Har opplevd dette utallige ganger når man gjør litt researc etter nye bil, ferie, grill osv osv. I tillegg er det jo en betydelig bias som gjør at du legger merke til disse reklamene på en annen måte enn alt annet vi ovsertrømmes med.

Når det gjelder svindel via BankID og et trykk på en link uten å gjøre ytterligere, er jeg mer enn skeptisk til hele historien.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
Når det gjelder svindel via BankID og et trykk på en link uten å gjøre ytterligere, er jeg mer enn skeptisk til hele historien.
Sant å si er jeg også blitt i tvil om inngangen til saken kan være riktig formidlet av min bekjent, noe av opplysninger kan jo være tilbakeholdt.
Dette skal jeg finne ut av. Jeg liker ikke å bli fortalt halve sannheten av en person som er en god bekjent av meg. Enten fortelles hele saken mest mulig sannferdig, eller så vil jeg ikke bli fortalt noen ting.
Dette blir personlig for meg. Såpass godt er mitt forhold til vedkommende.

Men en ting er sikkert, den menneskelige psykologi er full av merkelige irrganger.

PUKK OG GRUS

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2020
Antall liker
576
Sted
Aarhus
Unngå netthandel, støtt opp om lokale eller nasjonale fysiske butikker.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.532
Det er ikke nødvendig å være skeptisk, det er så lett å gå i fellen. Fruen, og noen av hennes bekjente, gikk i den. Det var en link som ble distribuert på Facebook som utga seg for å være en bekjent av dem. Som sagt, banken erstattet uten å mukke og det betyr for meg at de hadde et ganske så stort sikkerhetshull, enten via bankID eller i selve banken.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.249
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Var medlem av Huseierne til nylig, men meldte meg ut da jeg ble møkk lei alle mailene fra de der man skulle klikke ditt og klikke datt. Ganske enkelt ikke sikkert lenger med all dritten som sendes ut. Sakene fant jeg sjelden igjen om jeg gikk på siden deres - ikke så mye jeg ikke visste fra før helles så hvorfor betale 600 pluss...

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.050
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Sant å si er jeg også blitt i tvil om inngangen til saken kan være riktig formidlet av min bekjent, noe av opplysninger kan jo være tilbakeholdt.
Dette skal jeg finne ut av. Jeg liker ikke å bli fortalt halve sannheten av en person som er en god bekjent av meg. Enten fortelles hele saken mest mulig sannferdig, eller så vil jeg ikke bli fortalt noen ting.

Men en ting er sikkert, den menneskelige psykologi er full av merkelige irrganger.
Som sagt, det er ikke sikkert at vedkommende faktisk er bevisst på hva som skjedde når, og hva som faktisk var banken og hva som ikke var det. Så det trenger ikke være at det er forsøkt å lyve eller omskrive historien på noen måte, men at det var slik det føltes der og da.

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Antall liker
1.828
Torget vurderinger
1
Det er ikke nødvendig å være skeptisk, det er så lett å gå i fellen. Fruen, og noen av hennes bekjente, gikk i den. Det var en link som ble distribuert på Facebook som utga seg for å være en bekjent av dem. Som sagt, banken erstattet uten å mukke og det betyr for meg at de hadde et ganske så stort sikkerhetshull, enten via bankID eller i selve banken.
Selvfølgelig er svindel utbredt og verre blir det sikkert fremover. Jeg kan faktisk forstå at man kan bli svindlet uten å være helt tett i pappen, men at noen skal kunne bruke din bankid med to faktor autentisering kun ved at man trykker på en link er selvsagt helt umulig.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.307
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
der man feks har 2fa autentisering over sms kan man lett bli svindlet ved feks sim swap.
men den vanligste formen for scam er at man lar seg manipulere sosialt og gir svindlerne akkurat det de trenger.
skal man være helt trygg bør man ha 2fa med ekstern brikke feks som bankid. Har man det på mobil, pc eller andre enheter som er åpne mot nettet eller bluetooth så har man en potensiell sårbarhet.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
Selvfølgelig er svindel utbredt og verre blir det sikkert fremover. Jeg kan faktisk forstå at man kan bli svindlet uten å være helt tett i pappen, men at noen skal kunne bruke din bankid med to faktor autentisering kun ved at man trykker på en link er selvsagt helt umulig.
Det er nok dessverre mulig.

Jeg har vært i en ny samtale face-to-face med min bekjent. Nå har jeg ingen grunn til å betvile det han tidligere har sagt til meg. Jeg har fått mere info om svindelen han har vært utsatt for. Det er en helt ny svinedlmetode som er brukt som har et spesielt navn. I forbindelse med at ny Bank ID måtte opprettes, snakket min bekjent med banken sin som er Dnb. Dnb bekreftet at folk kunne få sin Bank ID hacket kun ved å trykke på en lenke, uten så mye som å skrive bokstaven A. Banken bekreftet også at det jobbes med å gjøre dagens Bank ID sikrere. Det som nå skjer var det ingen som kunne forutse kunne skje på den tiden dagens Bank ID ble designet.

Blir du bekymret over at det som tilsynelatende helt umulig kan skje, faktisk skjer?

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Antall liker
2.992
Nei, for oss med it faglig bakgrunn så høres det fortsatt ut som svada

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Antall liker
2.992
DNB hadde slutta å bruke BankID som identitetstilbyder på sekundet om dette var tilfelle, det samme hadde helseid og alle andre som bruker BankID som identitetstilbyder

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.666
Kan ikke se for meg at verken Santander eller andre banklignende firmaer hadde dekket tapet om de mente kunden hadde opplyst sensitive data. Det faller nærmest på sin egen urimelighet, de driver ikke akkurat veldedighet, de folka der.

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Antall liker
2.992
Men du tenker at det er naturlig at de fortsatt tilbyr BankID som identitetstilbyder hvis identiteten ikke er til å stole på? Det er jo ingen grunn til at de skulle drive veldedighet til kriminelle heller. Er du klar over hvor mange som ukritisk trykker på lenker i eposter?
Ellers er det jo ganske vanlig å få tilbakeført penger ved svindel all den tid du ikke har vært klart uaktsom, om f.eks gi passord, kodebrikke med viten å vilje til andre

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.050
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Altså, det _finnes_ måter man kan hente ut info som klarer å gjenbruke et token, eller benytte en eksisterende sesjon. Dette forstår jeg ikke godt nok til å forklare videre, men det er rimelig fet teknologi som også forutsetter en hel masse ymse sammentreff på klientens side. Mye av dette kan endres fra å være tilfeldigheter til å være forutsigbart ved hjelp at litt sosial manipulasjon.
Så helt umulig er det ikke. Men det er heldigvis ikke lett eller normalt.

Phishingresistent tofaktor kommer til å bli mer utbredt, men phishingSIKKER tofaktor vil aldri eksistere, siden hele konseptet med phishing er å utnytte menneskelig svakhet.

Mer moderne tofaktorvarianter tilsvarende Yubikey vil vi nok se mer av i fremtiden.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.666
Men du tenker at det er naturlig at de fortsatt tilbyr BankID som identitetstilbyder hvis identiteten ikke er til å stole på? Det er jo ingen grunn til at de skulle drive veldedighet til kriminelle heller. Er du klar over hvor mange som ukritisk trykker på lenker i eposter?
Poenget mitt var vel mer det at selv om de trykket på en link, så betyr ikke det at de oppga sensitiv info.

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Antall liker
2.992
Så du tror det er svada det to av oss forteller?
Ja, eller at det mangler noe informasjon her, type social engineering angrep kan være ganske fiffige, ofte skjønner ikke ofrene selv at de har oppgitt informasjon de ikke burde. Det er ikke pr idag teknisk mulig å brekke BankID ved å trykke på en lenke.

• Liker
Reaksjoner: MML

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Antall liker
2.992
Poenget mitt var vel mer det at selv om de trykket på en link, så betyr ikke det at de oppga sensitiv info.
Jeg tenker nok at det mest sansynlige scenarioet her er at de har oppgitt informasjon uten å helt skjønnt det selv, social engineering er et eget fag hva gjelder internettsikkerhet. Det helt umulig at DNB VET at BankID kan knekkes med å trykke på en link og at de samtidig bruke BankID som identitetstilbyder

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
Altså, det _finnes_ måter man kan hente ut info som klarer å gjenbruke et token, eller benytte en eksisterende sesjon. Dette forstår jeg ikke godt nok til å forklare videre, men det er rimelig fet teknologi som også forutsetter en hel masse ymse sammentreff på klientens side. Mye av dette kan endres fra å være tilfeldigheter til å være forutsigbart ved hjelp at litt sosial manipulasjon.
Så helt umulig er det ikke. Men det er heldigvis ikke lett eller normalt.

Phishingresistent tofaktor kommer til å bli mer utbredt, men phishingSIKKER tofaktor vil aldri eksistere, siden hele konseptet med phishing er å utnytte menneskelig svakhet.

Mer moderne tofaktorvarianter tilsvarende Yubikey vil vi nok se mer av i fremtiden.
Det som var opplyst til min bekjent er at de kriminelle innhenter informasjon over lang tid hos ulike aktører, f eks noe så uskyldig som Viasat, også blir det plantet et virus på mobiltelefonen til vedkommende som gjør at de kriminelle har oversikt over aktivitet. Hvordan akkurat dette skjer ble det ikke opplyst om.
Det vil si at flere kriterier må være tilstede for at angrepet skal lykkes, som jeg forsto det.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
Så da var det ikke bare lenken nei, nettopp 😉
Hva mener du?
Et virus på mobilen kan jo både du og jeg ha uten å vite noen ting om det.

Den israelske etterretningen planter jo virus på mobilen til statsledere uten at dem har noen info om det, eller nesten på noen måte er i stand til å avverge det.

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.666
Jeg tenker nok at det mest sansynlige scenarioet her er at de har oppgitt informasjon uten å helt skjønnt det selv, social engineering er et eget fag hva gjelder internettsikkerhet. Det helt umulig at DNB VET at BankID kan knekkes med å trykke på en link og at de samtidig bruke BankID som identitetstilbyder
Det som er det svake punkt i akkurat den tesen, er at du dermed antar at banken aksepterer at kunden oppgir sensitiv info. Det er noe her som ikke helt henger sammen, uansett hvordan man vinkler dette.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.532
Jeg tenker nok at det mest sannsynlige her er at du ikke aner hva du prater om.

• Haha

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Antall liker
4.050
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Til en viss grad har bankene aksept for at de tar tap på grunn av kunders uforsiktighet, da det blir alt for mye bråk og dårlig publisitet dersom folk føler det som en risiko å ha pengene sine der.

De tjener uansett inn de pengene på et øyeblikk.

• Liker

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
Til en viss grad har bankene aksept for at de tar tap på grunn av kunders uforsiktighet, da det blir alt for mye bråk og dårlig publisitet dersom folk føler det som en risiko å ha pengene sine der.

Det er riktig. Bankene lever av at folk opplever dem som trygg og sikker. Derfor kan det være bedre å dekke noen tilfeller for mange, enn for få. Dette har med tillit og omdømme å gjøre.
Samtidig kan dem ikke være for slepphente og dekke tap på kunder somf eks har vært på lugubre barer i utlandet og vært uforsiktige med kredittkortet sitt, dette vil skape en uheldig presedens.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.596

Det er ikke det vesentlige poenget. Alle er tjent med at dette er effektivt og brukervennlig. Å eventuelt betale ut penger til noen personer nå og da er rasende billig sammenlignet med alternativer som reduserer sannsyneligheten for svindel dramatisk eller å måtte utvikle helt nye mekanismer for autentisering eller lage sin egen og då dette distribuert ut til hundretusener av kunder. Nøyaktig hvor balansegangen mellom når man bør kunne forvente erstatning og ikke kan man selvsagt diskutere, men det generelle poenget er det samme uansett.

Siden BankID er så utbredt i Norge så må man også anta at terskelen for å knotte inn personnummer og passord på en nettside er mye lavere enn hva det ville vært dersom det kun f.eks var ens egen bank som bruke en slik type autentisering, da ville bjellene ringt mye tidligere. Når ymse svindelsider til forandring også ser svært like ut nettbankens innloggingsside eller noe annet slikt så er det ikke så rart at folk lar seg lure. Et forsøk på "login" så er man inne, så en melding om at "noe gikk galt, vennligst prøv igjen" og så er utbetalingen autorisert.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.369
Torget vurderinger
1
Det har lenge vært muligheter for hijacking av enheter, ikke bare .exe eller .cmd filer men også bl.a. .pdf og .xls for den del. Det kommer stadig nye sårbarheter og nye måter og hacke på. Det som har skjedd her med den linken kan være et flerstegs fishing angrep for den del, men noe må kjøres på enheten for at det er mulig. Det kan også være nok kode på en nettside, til å få kjørt en sekvens og hente ut det man ønsker der koden tilpasses nettleseren/enhet.
Problemet er flerdelt, sårbar enhet for det første og det holder nok lenge. Sørg alltid for å holde enhetene oppdatert, om enheten er gammel og det har sluttet å komme oppdateringer så bytt ut enheten enkelt og greit.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.596
Uten at jeg har fulgt veldig med så ligger vel rettspraksis et sted rundt at brukeren må ha vært en eller annen form for grovt uaktsom før vedkommende må bære hele tapet selv. Om man har gitt fra seg IDen sin så er det vel greit nok, men dersom man absolutt ønsket så kunne man f.eks over tid klare å karre til seg passordet til noen man bor sammen med og også få tilgang til vedkommendes mobil nå om dagen eller kodebrikke før i tiden, da kan man gjøre hva man vil. En del av sakene der noen plutselig har tatt opp mye lån ligger til dels i denne kategorien, eller påstås i det minste å gjøre det.

Så mange i Norge som har BankID og så mange ganger det brukes av hver enkelt (snittet er visstnok 200 autentiseringer / år / bruker) så er antallet svindeltilfeller temmelig lite og som nevnt av tidligere talere er garantert de langt fleste, kanskje alle, tilfellene "brukerfeil" i varierende grad. Selv om det fremstår ganske bonkers, spesielt sett i ettertid, så er det ikke vanskelig å se for seg at det kan være fort gjort om man er stresset, egentlig driver med noe annet, blir redd for at man har blitt lurt og ens egen forståelse av faktisk hendelsesforløp ikke nødvendigvis samsvarer med hva som faktisk har skjedd, bare at man ikke har skjønt det selv der og da.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.790
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Slik saken beskrives, synes utro tjenere i banken å være enese mulighet for svindelen. Hvilket jeg stregt tatt tviler på.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
14.596
Et lite eksempel på hvor lett det kan være:

For litt siden fikk jeg videresendt en SMS fra samboeren min om vi hadde uregistrerte bompasseringer eller noe slikt. Det var en link der, som jeg ikke klikket på, men jeg logget inn på siden til leverandøren og alt så greit ut. Kontaktet kundeservice for å finne ut av det, men fikk bare en uselsess chatbot, selv til chatbot å være så gav opp. Jeg var også på jobb så det dukket opp ting der jeg måtte håndtere. Etter hvert demret det for meg at dette måtte være tull. Tegnene var rimelig åpenbare: Mest opplagt at abonnementet stårt på meg og jeg hadde ikke fått noen SMS, men kun samboeren min. Sjekket også meldingen nøyere og linken så ved førte øyekast grei ut, not so much ved andre.

Selv om dette ikke førte noen vei for de som forsøkte seg så hadde de hatt flaks. Jeg hadde bare et par dager før byttet brikke i bilen og sånn sett fremstod det ikke helt urimelig at noe var gått skeis. Kanskje måtte jeg aktivere den på hos bomselskapet, kanskje hadde jeg byttet den for tidlig eller for sent - slikt som dette var i alle fall en mulighet. Hadde jeg fått meldingen uten dette ville jeg nok skjønt det umiddelbart.

Topp Bunn