Uten at jeg har fulgt veldig med så ligger vel rettspraksis et sted rundt at brukeren må ha vært en eller annen form for grovt uaktsom før vedkommende må bære hele tapet selv. Om man har gitt fra seg IDen sin så er det vel greit nok, men dersom man absolutt ønsket så kunne man f.eks over tid klare å karre til seg passordet til noen man bor sammen med og også få tilgang til vedkommendes mobil nå om dagen eller kodebrikke før i tiden, da kan man gjøre hva man vil. En del av sakene der noen plutselig har tatt opp mye lån ligger til dels i denne kategorien, eller påstås i det minste å gjøre det.
Så mange i Norge som har BankID og så mange ganger det brukes av hver enkelt (snittet er visstnok 200 autentiseringer / år / bruker) så er antallet svindeltilfeller temmelig lite og som nevnt av tidligere talere er garantert de langt fleste, kanskje alle, tilfellene "brukerfeil" i varierende grad. Selv om det fremstår ganske bonkers, spesielt sett i ettertid, så er det ikke vanskelig å se for seg at det kan være fort gjort om man er stresset, egentlig driver med noe annet, blir redd for at man har blitt lurt og ens egen forståelse av faktisk hendelsesforløp ikke nødvendigvis samsvarer med hva som faktisk har skjedd, bare at man ikke har skjønt det selv der og da.