Kresen nygebynner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Jorgen1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Antall liker
    155
    @Jorgen1:

Husk at Technics SL1200 kom som hifi hjemmespiller fra Matsushita. Siden lyden var så god og byggekvaliteten likeså, ble den etterhvert brukt av DJ. Og den fikk etter hvert navnet DJ-spiller ja. Men ingen av de typiske DJ spiller er egentlig brukanes til noe annet enn diskotek. SL1200 er helt unik der pga av hvordan chassis er satt sammen, armens gode lager og en DD-motor som overgår eller tangerer selv dagens DD-motorer som sitter i spillere til 100k. Derfor blir det litt misvisende å si "DJ"-spiller, fordi en slik karakteristika gir inntrykk av at den ikke holder like gode kvaliteter lydmessig som mer tradisjonelle rem drevne spillere. Det var egentlig denne typen retorikk og propaganda fra vesten som fikk mange til å tro at remdrift var overlegent DD. Vi skal ikke ta noen ny rem vs DD.

Men det hjelper litt å kjenne både historien og ikke minst SL-serien før man begynner å sette denne spilleren i bås med DJ-spillere vi kjenner fra Hanpin (altså Numark, Reloop, Audio Technica med fler).

Angående rockefot eller PRaT (Pace Rythm and Timing) har noe med hvordan drivverket samspiller med feks arm og pickup. Driftsteknologien høres forskjellig ut (remdrift, mellomhjul og direct drive). Så har man lette drivverk vs tunge. Vi har de som har flytende oppheng og de som kun sverger til masse. Rega sveger til lett og stivt. Avid tungt og en type flytende oppheng. Alle disse har en egenlyd som vil gi mer av det ene eller andre. Over en viss klasse så er det i utgangspunktet ikke egenstøy fra motor og lager jeg snakker om. Jeg tar utgangspunkt når jeg her helt generelt sammenligner drivverk så er de av en viss kvalitet innenfor sin prisklasse. Direct drive er kjent for å ha en veldig dynamisk presentasjon, ofte med en cd-aktig stramhet i bassen. Remdrift og mellomhjul er kjent for andre kvaliteter. Så er det spørs hva man liker.

Mitt poeng er at en SL1210mk2 har dette fra bunnen av, men med en litt mørk klangkarakter. Ofte er det dårlige armkabler som har korrodert og de jævla føttene som gjør dette. Det holder å bytte de to nevnte ting, så hører man en helt annen klang med en gang. Jeg kunne godt tenkt meg en Rega RP6 som en spiller nr. 2, men da trenger jeg riaa med to innganger. Flott å ha to vidt forskjellige spillerteknologier med forskjellig pu på:) fremtiden får vise....
    Da var det å få denne oversikten da. Ikke rart jeg føler meg som et bymenneske i en jungel.. Kan være at jeg ikke skal ha som mål å kjenne til de forskjellene også, jeg har belte på min, og er egentlig ganske happy, det jeg misliker litt med det, som kanskje sier noe annet om noe om løsningen, er at når jeg tar støv av platene og må jobbe litt hardere så har ikke spilleren nok moment, så jeg risikerer nesten å stoppe rotasjonen. men det er kanskje noe annet enn løsningen i seg selv?

Uansett takk for ufyllende respons.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Jeg er enig med Arve og CA når de anbefaler en 1210 med Denon 103. Om du går for den komboen, kan det være lurt å prøve silikondempekit fra Kabusa også. Ellers er det viktig å merke seg at med 103 er også lagerkvaliteten ekstremt viktig for å oppnå de virkelig strålende resultatene. Det er netopp derfor D103 spiller så episk dårlig i rimelige Rega-armer, for eksempel. Når det kommer til riaa, prøv å finne en Trichord Delphini brukt. (Mulig du må lete i UK) . Den er helt grenseløst bra til prisen( ca 5000 brukt) og passer utrolig bra til Denon 103. Låter dynamisk, åpent og med driv og trøkk i bøtter og spann. Jeg angrer fremdeles på at jeg solgte min....

Sist redigert:

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    2.921
    Sted
    Kongsberg
    Ser det ligger en og annen Technics SL-1210 i forskjellige varianter ute.

Har inntrykket av at dette er en god spiller, som kan moddes til å blir en veldig god spiller?

Tøff er den jo og. :)
    Hei.

Alle platespillertråder her på HFS ender vist opp med å handle om Technics SL-1210, virker
    det som. Skulle nesten tro det var noen som aktivt promoterte disse spillerne her inne? :rolleyes:

Er hensikten med platespilleren din å spille profesjonelt på byen, der pich (hastighets variasjon),
    rask start og stopp og at spilleren skal tåle å bli pakket ut og inn av en flightcase hver kveld,
    kan du knapt finne noe bedre og mer robust enn Technicsen. Disse er bygd for å tåle juling!

Men, skal platespilleren stå på en fast plass i anlegget ditt å spille musikk, kan du finne mye
    annet som er langt bedre til prisen. Technicsspillerne er ettertraktet - delvis av profesjonelle -
    delvis av sånne som deg - som syntes spilleren er tøff. Dette innebærer at bruktprisen på disse
    spillerne på ingen måte står i stil med ytelsen, og at en Technics SL-1210 havner utenfor det
    budgettet du forespeiler. Det finnes masser av spillere med bedre lyd - til en langt lavere pris -
    da disse ikke treffer "to markeder" på samme måte som Technicsspilleren.

Jeg ville sett etter en platespiller (med arm) til rundt 3 (+/- 1 til 2) lapper, så du har nok penger
    igjen til en god pickup (som du bør handle ny) og en god RIAA. Innen den prisbegrensingen finnes
    det fortsatt masser av gode alternativer - all den tid du er villig til å handle brukt;

- Japanske 70-tals spillere. Se etter spillere med S-formet tonearm (liksom Technicsen) da disse
    er bedre armer som dessuten passer bedre sammen med dagens utvalg av pickuper. Gå gjerne for
    en spiller med mest mulig vekt. (Unngå 80-talls spillere med rette tonearmer og lettere plast
    kabinetter). Jeg foretrekker selv ofte de billigste modellene med reimdrift framfor de dyrere modellene
    med direktedrift (og "Quartz Lock") - lydmessig - om kabinett og arm er identiske (noe de ofte er).
    Det er dessuten mindre sjanse for havari med de enkle reimdrevne spillerne framfor de mer komplekse
    direktedrevne spillerne (som fort blir veldig dyre å reparere). Finn en som er "tøff", en spiller som du
    liker utseendet på...

- 60-, 70- og 80-talls reimdrevne Thorensspillere - med spiralfjærer i det flytende opphenget. Mest
    kjent er TD-160, men her finnes det en drøss forskjellige varianter som alle gir vanvittig mye for
    pengene. Dette er dessuten evighetsmaskiner som bare fortsetter å virke. Største svakheten med
    disse spillerne er de originale Thorensarmene, som i utgangspunktet ikke er verdens beste - og som
    fort kan ha blitt skadet gjennom 30-50 års bruk. Derfor fint om du finner en med annen (SME) arm,
    eller setter på en ny(ere) (Rega RB-300) arm.

- Rega Planar 3, eventuelt nyere P3 / P3-24 / RP-3 varianter. Kjedelige spillere, da disse er solgt i
    uendelig antall. Men det er en grunn til salgstallene. Dette var (og er fortsatt (?)) det beste nykjøpet
    der ute. Mye av dens kvaliteter ligger i den helstøpte RB-300 armen, som - om du er heldig - har
    stramme lager. Da er det en av verdens beste tonearmer - til en latterlig lav pris.

Pickup: den Audio Technica MMen du har råd til, det være seg AT-95, AT-120, AT-440 eller AT-150.
    Ut fra beskrivelsen av hva du er ute etter; vil AT-440en være det naturlige stedet å starte med sin
    skarpe nålesliping (micro line) og aluminium cantilever. Den låter varmere enn storebror AT-150en som
    har samme nålesliping, men boron cantilever. Pickuper - Mala Audio

Blir du bitt av basillen kan du altids oppgradere senere til en bedre pickup (om armen og RIAAen din takler det).

RIAA: Så dyr som mulig. Det er ofte en sammenheng mellom pris og kvalitet på RIAAer og går du opp i pris
    får du forsterkere med større strømforsyninger. Handler du nytt, sjekk ut Cambridge 651P, Musical Fidelity
    LP-S90, Graham Slee Gram Amp (SE) eller aller helst en Graham Slee ERA V Gold (om du finner billig spiller
    og pickup). Brukt kan du se etter ASR Basis Mini Mk II, Dali RIAA eller NLE-17 og sikkert mange andre...

mvh
    Gunnar Brekke

Sist redigert:

Lazymann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Halvparten av annonsert pris på 1210 linket til ville vært passe imho.[/QUOTE]

Hmm er du helt på tryne ! McLaren!

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ser det ligger en og annen Technics SL-1210 i forskjellige varianter ute.

Har inntrykket av at dette er en god spiller, som kan moddes til å blir en veldig god spiller?

Tøff er den jo og. :)
    Hei.

Alle platespillertråder her på HFS ender vist opp med å handle om Technics SL-1210, virker
    det som. Skulle nesten tro det var noen som aktivt promoterte disse spillerne her inne? :rolleyes:

Er hensikten med platespilleren din å spille profesjonelt på byen, der pich (hastighets variasjon),
    rask start og stopp og at spilleren skal tåle å bli pakket ut og inn av en flightcase hver kveld,
    kan du knapt finne noe bedre og mer robust enn Technicsen. Disse er bygd for å tåle juling!

Men, skal platespilleren stå på en fast plass i anlegget ditt å spille musikk, kan du finne mye
    annet som er langt bedre til prisen. Technicsspillerne er ettertraktet - delvis av profesjonelle -
    delvis av sånne som deg - som syntes spilleren er tøff. Dette innebærer at bruktprisen på disse
    spillerne på ingen måte står i stil med ytelsen, og at en Technics SL-1210 havner utenfor det
    budgettet du forespeiler. Det finnes masser av spillere med bedre lyd - til en langt lavere pris -
    da disse ikke treffer "to markeder" på samme måte som Technicsspilleren.

Jeg ville sett etter en platespiller (med arm) til rundt 3 (+/- 1 til 2) lapper, så du har nok penger
    igjen til en god pickup (som du bør handle ny) og en god RIAA. Innen den prisbegrensingen finnes
    det fortsatt masser av gode alternativer - all den tid du er villig til å handle brukt;

- Japanske 70-tals spillere. Se etter spillere med S-formet tonearm (liksom Technicsen) da disse
    er bedre armer som dessuten passer bedre sammen med dagens utvalg av pickuper. Gå gjerne for
    en spiller med mest mulig vekt. (Unngå 80-talls spillere med rette tonearmer og lettere plast
    kabinetter). Jeg foretrekker selv ofte de billigste modellene med reimdrift framfor de dyrere modellene
    med direktedrift (og "Quartz Lock") - lydmessig - om kabinett og arm er identiske (noe de ofte er).
    Det er dessuten mindre sjanse for havari med de enkle reimdrevne spillerne framfor de mer komplekse
    direktedrevne spillerne (som fort blir veldig dyre å reparere). Finn en som er "tøff", en spiller som du
    liker utseendet på...

- 60-, 70- og 80-talls reimdrevne Thorensspillere - med spiralfjærer i det flytende opphenget. Mest
    kjent er TD-160, men her finnes det en drøss forskjellige varianter som alle gir vanvittig mye for
    pengene. Dette er dessuten evighetsmaskiner som bare fortsetter å virke. Største svakheten med
    disse spillerne er de originale Thorensarmene, som i utgangspunktet ikke er verdens beste - og som
    fort kan ha blitt skadet gjennom 30-50 års bruk. Derfor fint om du finner en med annen (SME) arm,
    eller setter på en ny(ere) (Rega RB-300) arm.

- Rega Planar 3, eventuelt nyere RP-3 varianter. Kjedelige spillere, da disse er solgt i uendelig antall.
    Men det er en grunn til salgstallene. Dette var (og er fortsatt (?)) det beste nykjøpet der ute. Mye
    av dens kvaliteter ligger i den helstøpte RB-300 armen, som - om du er heldig - har stramme lager.
    Da er det en av verdens beste tonearmer - til en latterlig lav pris.

Pickup: den Audio Technica MMen du har råd til, det være seg AT-95, AT-120, AT-440 eller AT-150.
    Ut fra beskrivelsen av hva du er ute etter; vil AT-440en være det naturlige stedet å starte med sin
    skarpe nålesliping (micro line) og aluminium cantilever. Den låter varmere enn storebror AT-150en som
    har samme nålesliping, men boron cantilever. Pickuper - Mala Audio

Blir du bitt av basillen kan du altids oppgradere senere til en bedre pickup (om armen og RIAAen din takler det).

RIAA: Så dyr som mulig. Det er ofte en sammenheng mellom pris og kvalitet på RIAAer og går du opp i pris
    får du forsterkere med større strømforsyninger. Handler du nytt, sjekk ut Cambridge 651P, Musical Fidelity
    LP-S90, Graham Slee Gram Amp (SE) eller aller helst en Graham Slee ERA V Gold (om du finner billig spiller
    og pickup). Brukt kan du se etter ASR Basis Mini Mk II, Dali RIAA eller NLE-17 og sikkert mange andre...

mvh
    Gunnar Brekke
    Første pri, Gunnar, er jo å lese de to første innleggene som trådstarter åpner med. Da ser jo du og at det blir bare teit når du påstår at alle platespillertråder her inne ender med å diskutere SL-1200... Tråden STARTER jo med å diskutere SL-1200, hvor trådstarter spør konkret om spilleren som står på brukten:p Og når det gjelder å "aktivt promotere" utstyr, så er vel ikke akkurat du den rette til å rope om dette. Hver eneste platespillertråd hvor du foreslår pickup, så er det vel posting på posting hvor du anbefaler Soundsmith eller Ortofon 2M Black. Eller Electrocompaniet på forsterkersiden. Rart at Gunnar Brekke ofte anbefaler det:rolleyes:

Så er det ikke så ofte du synker ned på lavmål som i avsnitt 2, men du har hatt dine tendenser i det siste med å latterliggjøre Technics SL-serien. Men denne gang fant du vel såkalt rock bottom. At noen omtaler Rega for strikkmotor på trefjøl får så være, men trodde Gunnar Brekke hevet seg litt over det nivået. Men så feil kan man ta.

Avsnittet med rep av remdrift vs DD....Hadde det vært reelt, så hadde det vel neppe vært det antallet DD-spillere fra Denon, Technics, Sony, Pioneer, Kenwood, Micro Seiki (og jeg nevner i fleng) igjen i dagens marked. Og de spiller fortsatt. Det var vel en av grunnene til at djer bruker DD, fordi motordrivverket er så holdbart og stabilt. Det er vel ikke akkurat rimelig å reparere en Linn Sondek LP12?

Så er det selvsagt en grunn til at Rega P3/RP3 har solgt så mange, som du sier; og regner med du sikter til lydkvaliteten? Hvilken spiller har dog solgt desidert mest av alle spillere? Hint er 4 mill stk...

Så er det jo greit at du liker rem bedre enn DD, men hvorfor skal det bety noe mer enn at andre liker DD eller mellomhjul bedre enn rem? Jeg regner med at trådstarter gjerne ønsker å hvite HVORFOR du lydmessig foretrekker rem foran DD?

Av pickuper du foreslår så er det greit å ikke anbefale AT95E, selv om den er ekstremt billig. Spesielt nå som AT120Eb er så veldig mye bedre.

Av Riaa-forslagene dine, så var det jo et sjokk at du anbefalte ASR Mini Basis;D. Skulle nesten tro du promoterte produktet:rolleyes:

Du foretrekker de billigere remdrift (Rega RP3) foran de dyre direct drive (Technics SP10mk2), Gunnar Brekke?! Vi er nok veldig forskjellige...

image.jpeg
    image.jpg

Sist redigert:

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.284
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er enig med Arve og CA når de anbefaler en 1210 med Denon 103. Om du går for den komboen, kan det være lurt å prøve silikondempekit fra Kabusa også. Ellers er det viktig å merke seg at med 103 er også lagerkvaliteten ekstremt viktig for å oppnå de virkelig strålende resultatene. Det er netopp derfor D103 spiller så episk dårlig i rimelige Rega-armer, for eksempel. Når det kommer til riaa, prøv å finne en Trichord Delphini brukt. (Mulig du må lete i UK) . Den er helt grenseløst bra til prisen( ca 5000 brukt) og passer utrolig bra til Denon 103. Låter dynamisk, åpent og med driv og trøkk i bøtter og spann. Jeg angrer fremdeles på at jeg solgte min....
    Helt enig når det gjelder riaa. Har Delphini MkII NCPSU i begge anleggene i huset og er kjempefornøyd. Har hatt inne andre velanskrevne riaaer, bl.a Linn Uphorik, ASR og Bryston sin, men så ingen grunn til å bytte.

Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.694
    Hyggelige meningsutvekslinger her på Sentralen!
    Den Yamaha-snurrer trådstarter linket til tidligere, er ikke bare cool, den er faktisk ganske god også. Selvom den kom midt på åttitallet, mener jeg å huske at det var lite plast, men heller mye alu og zink. Hvis den går for prisantydning er det i tilleg et godt kjøp, som du altid vil kunne få igjen ved salg. Skal ikke kaste meg på SL1210 diskussionen da ChrisAndre er blitt betydelig mere saklig i det siste, men Gunnar har noen gode poenger. I et tidligere innlegg nevnte du rockefot, og min etterhvert lange erfaring tilsier at du kan få dette både med mellomhjul, strikk og DD.
    Steen

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    @Steen: angående rockefot:

Så absolutt, får du rockefot og PRaT med rem, direct drive og mellomhjul:) Det gjengis bare på forskjellig måte, og så er det spørs hvilken som treffer akkurat ens egen nerve før foten begynner å gå. Men det er utvilsom at DD har et driv man ikke får i samme monn på rem imo:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Den ser jo unektelig fin ut den Yamaha spilleren! Bare til obs så kom det akkurat en VPI m/ Grado pu til 10k:)

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Ble mye delte meninger her inn nå. Litt som en kabeldiskusjon, ikke lett å bli klok. ;D

Jeg gunner på, som jeg vanligvis gjør når ting tar for lang tid.

Henter Regaen i ettermiddag, med Elys pickup og Mygroov RIIA. Første steg her blir vel en dyrere pickup. Tar i mot tips. :)

Kjøper også Yamahaen jeg linka til, såfremt den ikke er solgt.

Dette er med utgangspunkt i at det fort blir kjøpt inn dyrere greier. Jeg får nå ihvertfall gleden av å gradvis oppgradere, og selv erfare og oppleve forskjeller mellom alle disse tingene som er diskutert i denne tråden.

Jeg liker å prøve forskjellige ting, og har ihvertfall lært at andres meninger ikke alltid stemmer overens med mine egne.

En Technics skal også prøve med tiden. De virker ikke å være spesielt sjeldne.

K

Kleine Freiheit

Gjest
    I beste mening:

Det virker til å være en tendens til at mange som begynner med vinyl allerede begynner å spørre om råd når det gjelder oppgradering av et produkt før de har det i hendene. Det samme gjelder rådene man får: kjøp xx, men oppgrader det og det, og for all del det med en gang.

Du er ny på vinyl: du vet ikke om du kommer til å like lyden, håndteringen eller alt annet som er involvert i dette. Ikke gå bananas før du i det minste har testet, og funnet ut om dette er noe for deg.

Hent Regaen og sjekk om dette er noe for deg FØR du setter i gang med nye pickuper, RIAA-trinn etc.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    I beste mening:

Det virker til å være en tendens til at mange som begynner med vinyl allerede begynner å spørre om råd når det gjelder oppgradering av et produkt før de har det i hendene. Det samme gjelder rådene man får: kjøp xx, men oppgrader det og det, og for all del det med en gang.

Du er ny på vinyl: du vet ikke om du kommer til å like lyden, håndteringen eller alt annet som er involvert i dette. Ikke gå bananas før du i det minste har testet, og funnet ut om dette er noe for deg.

Hent Regaen og sjekk om dette er noe for deg FØR du setter i gang med nye pickuper, RIAA-trinn etc.
    Jeg har hatt dette svineriet som hobby i snart ti år. Jeg elsker musikk og lyd.
    Jeg får inget personlig forhold til musikken når det spilles fra en spilleliste i foobar eller Tidal. Jeg har veldig lenge hatt lyst til å ta steget ut i vinylverden, men det har dessverre tatt sin tid.
    Jeg synes det er helt supert å være nødt til å sette meg inn i nye ting.
    Jeg starter med noe i den billige enden nettopp fordi jeg vil gjøre egne erfaringer, og oppgradere gradvis.

Det kan selvsagt være du får rett, men jeg er udelt positiv til hele opplevelsen og utfordringene dette med vinyl kan by på. :)

Jeg innser at jeg fort kan få skylapper når jeg blir for ivrig, men kjøp av noe ny og dyr spiller skal jeg klare å unngå i et år eller to. :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nåvel, det er jo enorme forskjeller på platespillere lydmessig, og hvordan de spiller med sin pu og riaa. Jeg tror at dersom jeg skulle bestemt meg utifra en RP1 med en Ortofon 2M Red, så er det jammen ikke sikkert jeg hadde hoppet på vinylkarusellen overhodet. Jeg anbefaler jo heller at trådstarter eller hvem som helst ny vinylentusiast, å ta en tur til en butikk med godt demorom og høre hvor bra vinyl virkelig kan bli. Feks en topp Linn LP12 med god MC og Riaa, en VPI Classic 3 eller en Avid Volvere, for å høre OM du liker vinyl. Så er det greit å starte litt rimelig, for å finne ut om du liker å HOLDE PÅ MED vinyl. For det er jo en litt annen greie. Vinylvasker vil jeg si er obligatorisk. Du må pusse nåla, snu plater og det kan knitre litt:)

Men ikke bestem deg ut fra en billig platespiller/pu/riaa om du liker vinyllyden. For det er som sagt enorme forskjeller på det billigste og fra 20k og oppover:) Lykke til og sleng inn noen bilder i tråden når spiller(e) er på plass!

K

Kleine Freiheit

Gjest
    For en gangs skyld er jeg delvis enig med CA:) :

Bortsett fra at jeg ikke ser nytteverdien i å høre et godt vinyloppsett (eller noe som helst ) hos forhandler. Rommets og de andre komponenters påvirkning er så stor at det som låter bra hos forhandler kan være uutholdelig i heimen.

Men: RP3 er en anstendig spiller med en meget god arm, og vil kunne gi et visst inntrykk av hva som kan vente deg hvis du vil fortsette oppover i klassene.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.327
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    ChrisAndre/ Jeg tvivler ikke på att din modda 1210 spiller meget godt! men syns litt kort forklart att den org 1200 var lite engasjerende, manglet det som Rega er best på en engasjerende spillestil gir fot som noen vill beskrive det.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.431
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ta no tid nok til å gå alle trinna. Lær skilnadane mellom dei billege spelarane, og gjerne dei brukte. Yamaha og Rega vil syne deg ganske tydelege nyansar. Og gje deg tid til å byte pickupane - då lærer du kor mykje av lyden som sit i pickupen, og kor viktig det er med matching til arm.

Du lærer ikkje å sette pris på ein diger VPI, NAS eller Clearaudio om du går rett på. Og pickupar - eit vanvittig omfattande felt, som få av oss har full oversikt på.

Men om du skulle få audiens hos Rudi ved eit passande høve, vil du få innsikt i kva (eitt eller to) hundre tusen kan gjere for ein vinylrigg....og det er noko heilt anna enn kva ein CD-spelar gjer.
    The sky is the limit.

Valfy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    30
    Planen er å bruke litt tid, ja. Klarer å være tålmodig når det er nødvendig. :p

Yamahaen ble miin. Fjæra til armen har hoppet av, men den må jo være mulig å få på plass igjen.
    Hengslene til lokket mangler også.

Ebay, here I come.

Edit: Håper ikke må bruke 150k for å få noe som spiller skikkelig bra.. :p

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.431
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Vel.....eg har høyrt ein AirTight PC 3 hos Rudi. Beste pickup eg har høyrt så langt.. Men Rudi testar ut ein PC 1, som er betre. Og så er det kome ein ny PC 7 (trur eg det var) til erstatning for gamle PC 3. Og vi snakkar om pickupar til rundt 50 kkr eller så. Dette er ting som treng perfekt justering, ekstremt god arm og riaa - og drivverket kan ikkje vere dårleg, det heller.
    På den andre sida har eg nettopp finhøyrt på tre variantar av Denon 103, i ein rigg som elles har pris langt over 100 kkr. Og frydar meg over dei ulike sterke, musikalske sidene dei ulike variantane har. Det er så gøy at eg vegrar meg for å gå skikkeleg laus på MM-pickuptesten eg skulle ha gjort denne veka.....
    Fin hobby, dette.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Halvparten av annonsert pris på 1210 linket til ville vært passe imho.
    Hmm er du helt på tryne ! McLaren![/QUOTE]

Neppe. Gamle diskospillere uten arm er ikke verdt mer imho.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.320
    Nåvel, det er jo enorme forskjeller på platespillere lydmessig, og hvordan de spiller med sin pu og riaa. Jeg tror at dersom jeg skulle bestemt meg utifra en RP1 med en Ortofon 2M Red, så er det jammen ikke sikkert jeg hadde hoppet på vinylkarusellen overhodet.
    Redigerte bort litt av innlegget jeg siterer.

Jeg begynte faktisk med rega rp1 og 2m red da jeg ikke fant noen sl1200 i nærheten. Det eneste som var å utsette på den var kjip byggekvalitet og jordstøy. (som løste seg ved å legge opp separat jordledning.)
    Når jeg til slutt fikk realisert 1210 drømmen, flyttet jeg 2m red over på 1210. Forskjellen var langt ifra så stor som jeg hadde forventet. Det hørtes egentlig ganske likt ut. 1210en var mer følsom for akustisk feedback enn regaen da støvlokket ikke går opp i 90 graders vinkel.
    Den største forskjellen var kvalitetsinntrykket, 1210en ser og kjennes mye mer solid ut og jeg slapp den plagsomme bølgete tallerkenen så alt i alt er jeg fornøyd med byttet.

Technics måler nok mye bedre enn rp1 og det er godt å vite at nøyaktigheten er på stell, men jeg tør ikke sette penger på at jeg hadde greid å skille sl1210 og rp1 i en blindtest.

McLaren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Er det ikke slik at du prøver å kvitte deg med 1210 CA;-)
    Denne tråden passer ypperlig til dette. Dere får bare holde ut at jeg ikke er en Technics-fanboy.

Rega er en bra start, så får en klatre stigen oppover eller bortover eller hvor den går. Ser trådstarter har handlet spiller, Grattis med kjøpet!

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Er det ikke slik at du prøver å kvitte deg med 1210 CA;-)
    Denne tråden passer ypperlig til dette. Dere får bare holde ut at jeg ikke er en Technics-fanboy.

Rega er en bra start, så får en klatre stigen oppover eller bortover eller hvor den går. Ser trådstarter har handlet spiller, Grattis med kjøpet!
    Nei, jeg kom til meg selv igjen etter ett par uker i tåka:) 1210M5G blir her ja.

Men hvorfor er du så irritabel!? Hvorfor drar du inn fanboy-begrepet? Vil du krangle eller ha en litt konstruktiv tråd? I såfall så kan du vel komme med noe annet en det du så langt har bidrat med i denne tråden...!

Jeg anbefaler Rega like ofte som Technics til folk som er interessert i vinyl, skjønner du:p

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    ChrisAndre/ Jeg tvivler ikke på att din modda 1210 spiller meget godt! men syns litt kort forklart att den org 1200 var lite engasjerende, manglet det som Rega er best på en engasjerende spillestil gir fot som noen vill beskrive det.
    Det er helt greit, Cash:) Problemet med SL1200/1210mk2 er at de har fortinnede kabler av svært laber kvalitet. Mange spillere begynner også å bli oppe i åra, og det er flere ganger vist til oksidering av kablene under isolasjonen. Det gjør jo at man ikke hører selve riggen, men kun crappy kabler. 1210M5G fikk OFC kabler inne i tonearmen, og låter slik den skal. Samma det, alle liker ikke lyden; men det er nesten umulig å vurdere mk2-utgavene UTEN å ha byttet til nyere tonearmkabler i rent kobber. Just my 2 cents:)

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    31.327
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hade også tidl en Rega P2 den syns jeg så her i ettertid heller ikke var speciellt god? allt hørtes litt likt ut "sameness" ganske likt 1200 om jeg minnes riktig?
    Det var først når jeg fikk P3.24+psu som jeg fikk en liten aha opplevelse! Så her i ettertid er det nok den spiller som gitt mest glede til lite penger ivf:) Og når jeg senere satt på en Dynavector 20xl så tok den helt av;) Men då var det dags og gå videre......

Btw, så lytter jeg ofte til broderns gamla P5 den storspiller med en Benz ace, en brukt P5 om man nå finner en så må det være ett knall kjøp trur ikke de er så høyt priset.

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2010
    Antall liker
    18.915
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ganske utrolig hvordan nesten hver eneste tråd der ordet "platespiller" ol dukker opp, utvikler seg til å handle om diskospilleren, med de samme poengene om og om igjen:rolleyes:. Hadde faktisk et lite håp om å lese om og lære noe nytt...

25k for et lappverk av en spiller? Ikke rart salget går tregt, selv med massiv forhåndsreklame ;)

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Å hoi, vinagunner på banen igjen med sine svært så konstruktive innlegg igjen:rolleyes: Fått med deg cheerleadera dine i liker-boksen også ser jeg:p Så søte dere er:)

image.jpg

Sist redigert:

svartkeiko

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Ganske utrolig hvordan nesten hver eneste tråd der ordet "platespiller" ol dukker opp, utvikler seg til å handle om diskospilleren, med de samme poengene om og om igjen:rolleyes:. Hadde faktisk et lite håp om å lese om og lære noe nytt...

25k for et lappverk av en spiller? Ikke rart salget går tregt, selv med massiv forhåndsreklame ;)
    Om alle hadde lest Tråden om 1210 til Chris og ikke brydd seg så mye om hvilken spiller dette er hadde det kanskje vært noe å lære.Det er enkelte som tydeligvis
    ikke har fått med seg at dette ikke er noen sk."diskospiller".Det skulle gå flere år etter 1210 sitt inntog på markedet at den blei populær i diskotek sammenheng.
    Dette var nok pga. kvaliteter som denne spiller er kjent for.
    Uttalelser som "lappverk og at dette skulle være massiv forhåndsreklame er både ufint og til dels sjikanerende mot medlem.
    Mvh Kenneth

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Du er ofte nedlatende og ekstremt hårsår, CA. Det er rimelig ukledelig, og flytter litt av fokuset bort fra det du bidrar med. Og det er synd.
    Noen ganger tror jeg du enten er i tenårene eller så følger du ikke alltid like godt med i timen på hvilke postinger du trykker liker på. Hårsår!? Her kommer vinagunner med regelrett nedlatende og respektløse ytringer "som lappverk av en spiller". Dette trykker DU liker på. Så snur jeg flisa litt om og lager litt humor rundt denne sutringa som du er så flittig med på, så vrir du det rundt til at det er JEG som er hårsår!? Skjerp deg! Det er ikke første gangen du drar det kortet opp av ermet ditt, impulse og sikkert ikke siste.

Dessuten snakker vi om hifi her og ikke politikk, så dersom du skal være så grav-alvorlig hele tiden, så bør du kanskje spille litt mer musikk med et glass rødt. Makan til sure gretne gubber!

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Er det så vanskelig å se at et gjentatt mas om et produkt man selv har ute for salg blir oppfattet som irriterende? I beste fall.

I forumets reglement står at:

4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m.....
    6a) Det er ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM. Det er heller ikke tillatt å reklamere etter produkter som ønskes kjøpt på selve forumet. Årsaken til regelen er at innleggene vil bli stående i flere år, og slike innlegg vil da fort miste sin verdi, og vil også derfor bli enten stengt eller fjernet. Den rette plassen for kjøp/salg er bruktbørsen.

Vel, da bør jo Gunnar Brekke slutte å poste her inne i hvertfall. Rudi likeså...

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hehehe, nei riktig hastighet er jo no dritt på en tallerken som skal gå rundt:rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn