Da var det å få denne oversikten da. Ikke rart jeg føler meg som et bymenneske i en jungel.. Kan være at jeg ikke skal ha som mål å kjenne til de forskjellene også, jeg har belte på min, og er egentlig ganske happy, det jeg misliker litt med det, som kanskje sier noe annet om noe om løsningen, er at når jeg tar støv av platene og må jobbe litt hardere så har ikke spilleren nok moment, så jeg risikerer nesten å stoppe rotasjonen. men det er kanskje noe annet enn løsningen i seg selv?@Jorgen1:
Husk at Technics SL1200 kom som hifi hjemmespiller fra Matsushita. Siden lyden var så god og byggekvaliteten likeså, ble den etterhvert brukt av DJ. Og den fikk etter hvert navnet DJ-spiller ja. Men ingen av de typiske DJ spiller er egentlig brukanes til noe annet enn diskotek. SL1200 er helt unik der pga av hvordan chassis er satt sammen, armens gode lager og en DD-motor som overgår eller tangerer selv dagens DD-motorer som sitter i spillere til 100k. Derfor blir det litt misvisende å si "DJ"-spiller, fordi en slik karakteristika gir inntrykk av at den ikke holder like gode kvaliteter lydmessig som mer tradisjonelle rem drevne spillere. Det var egentlig denne typen retorikk og propaganda fra vesten som fikk mange til å tro at remdrift var overlegent DD. Vi skal ikke ta noen ny rem vs DD.
Men det hjelper litt å kjenne både historien og ikke minst SL-serien før man begynner å sette denne spilleren i bås med DJ-spillere vi kjenner fra Hanpin (altså Numark, Reloop, Audio Technica med fler).
Angående rockefot eller PRaT (Pace Rythm and Timing) har noe med hvordan drivverket samspiller med feks arm og pickup. Driftsteknologien høres forskjellig ut (remdrift, mellomhjul og direct drive). Så har man lette drivverk vs tunge. Vi har de som har flytende oppheng og de som kun sverger til masse. Rega sveger til lett og stivt. Avid tungt og en type flytende oppheng. Alle disse har en egenlyd som vil gi mer av det ene eller andre. Over en viss klasse så er det i utgangspunktet ikke egenstøy fra motor og lager jeg snakker om. Jeg tar utgangspunkt når jeg her helt generelt sammenligner drivverk så er de av en viss kvalitet innenfor sin prisklasse. Direct drive er kjent for å ha en veldig dynamisk presentasjon, ofte med en cd-aktig stramhet i bassen. Remdrift og mellomhjul er kjent for andre kvaliteter. Så er det spørs hva man liker.
Mitt poeng er at en SL1210mk2 har dette fra bunnen av, men med en litt mørk klangkarakter. Ofte er det dårlige armkabler som har korrodert og de jævla føttene som gjør dette. Det holder å bytte de to nevnte ting, så hører man en helt annen klang med en gang. Jeg kunne godt tenkt meg en Rega RP6 som en spiller nr. 2, men da trenger jeg riaa med to innganger. Flott å ha to vidt forskjellige spillerteknologier med forskjellig pu påfremtiden får vise....
Uansett takk for ufyllende respons.