Kristenfundamentalister og film

H

Homarhus

Gjest
Påstand om at kristenfundamentalistene ville stanse fremvisning av filmen "Life of Brian" er like bullshit som å si at NAD er verdens beste Hi-fi produsent og at Cervin Vega er bedre en Grand Utopia.

Filmen Life of Brian skapte debatt lenge før Menigheten "Levende ord" startet med å lage avisen Magasinet. Dette miljøet eksisterte ikke den gang.

Teologien bak Magasinet er nytestamentlig med mest vekt på Paulus brevene. Dermed kan de ikke teologisk kalles fundamentalister.
 

Rune N

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2003
Innlegg
123
Antall liker
0
Sted
Nedre Eiker
Du mener altså at kristenfundalime ikke eksisterte før Levende Ord startet Magazinet?...

mvh
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.392
Antall liker
6.107
Sted
Holmestrand
At filmen Life of Brian ble forsøkt stanset er det vel ingen tvil om?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Life of Brian ble sensurert av Medietilsynet da den kom i 1979, men sensuren ble hevet i 1980. Medietilsynet drev en mye mer aktiv sensurpolitikk på 70- og 80-tallet og sensurerte mange filmer som av ulike grunner ble oppfattet av dem som støtende. I tillegg til "Life of Brian" kan også filmer som "Commando" og "Child's Play" nevnes.

Dette hadde ikke noe med kristenfundamentalister å gjøre, men var en konsekvens av et den gangen overivrig Medietilsyn.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.328
Antall liker
2.858
Life of Brian er bare hærrrlig. Hvis Gud hadde en finger med i spillet angående filmproduksjon, så måtte det være "Life of Brian"
..."guilty or not guilty ? "Not guilty! ...just kidding..he..he..GUILTY!" Ok!, go to left, one cross each.."
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.235
Antall liker
291
Løkken skrev:
"
Dette hadde ikke noe med kristenfundamentalister å gjøre, men var en konsekvens av et den gangen overivrig Medietilsyn. "

Som kanksje hadde en og annen toneangivende(overivrig) krfèr i sine rekker? ;D
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Det skal man ikke se bort fra. Jeg har aldri likt formynderkåte KrF-ere, KrF er ved siden av SV det stortingspartiet jeg liker aller minst.
 
H

Homarhus

Gjest
Det ble sagt i en debatt i tv2 at miljøer som i dag står bak Magasinet, var veldig aktive i å få stoppet filmen som den gang ble oppfattet som blasfemisk. Nok om det. Filmen er utvilsomt mrsm.
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Løkken og Homarhus, dette tror dere vil ikke på selv engang.
Filmen hadde aldri blitt sensurert hadde det ikke vært for trangsynte kristne. Medietilsynet var bare middelet. End of story.

mvh
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Løkken og Homarhus, dette tror dere vil ikke på selv engang.
Filmen hadde aldri blitt sensurert hadde det ikke vært for trangsynte kristne. Medietilsynet var bare middelet. End of story.

mvh
Hva kaller man mennesker som nekter å ta fakta innover seg? Uten dokumentasjon feier du fakta til side. Stå på.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Løkken og Homarhus, dette tror dere vil ikke på selv engang.
Filmen hadde aldri blitt sensurert hadde det ikke vært for trangsynte kristne. Medietilsynet var bare middelet. End of story.

mvh
For noe tøys! Enten er du veldig ung, ellers så bare VIL du se saken fra den vinkelen. Jeg var selv ung den gang, (født i 1961). Var også da med i en kristen menighet, som ikke var spesiellt liberal. Det var ikke noe tabubelagt med å gå å se denne filmen. Derimot, mine foreldre, som ikke var kristne, syntes dette var dårlige greier. Altså mer et utrykk for generasjonskløften. Det var generellt et mye stivere og formelt/pietistisk samfunn. Hva som sømmet seg. Det handler mye mer om en almennreligiøsitet enn hvorvidt du er kristen eller ikke. Eks. Min far, som ikke regnet seg som kristen, påpeker for min tilkommende( som er kristen) at du sitter vel ikke å strikker på en søndag? Hun repliserer: "Jo, hvorfor ikke?" Han ble vel relativt svar skyldig, det kom bare noe slikt at "sånn gjør man ikke!"
Bare for å illustrere :)
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Gud bedre. Dette her gidder jeg ikke.
 

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
Husker jeg så den når den kom. På Sentrum kino mener jeg å huske.
Da stod det mange kristenfundamentalister utenfor og demonstrerte og ba kinopublikum om å tenke seg om en gang til og ikke se filmen. Husker det var ganske opphetet stemning.

Tenk - det er ikke mer enn 25 år siden.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Husker jeg så den når den kom. På Sentrum kino mener jeg å huske.
Da stod det mange kristenfundamentalister utenfor og demonstrerte og ba kinopublikum om å tenke seg om en gang til og ikke se filmen. Husker det var ganske opphetet stemning.

Tenk - det er ikke mer enn 25 år siden.
Det var ingen her jeg bor! Men jeg vet det var en debatt. Det var vel noen som misset poenget, denne filmen var jo ikke blasfemisk, den bare latterliggjorde overreligiøse mennesker. Men som sagt tidligere, de som var mest negative, var "foreldregenerasjonen", som ikke skjønte humoren.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg er også gammel nok til å huske dette svært godt. Kristne miljøer gikk i TOG mot denne filmen. De DEMONSTRERTE utenfor bygdekinoene og i Oslo når den omsider ble vist. Min gale onkel(en av norges få djevelutdrivere - I kid you not - Ole Paus skrev sang om ham! ;D) var svært engasjert mot denne filmen(både i og utenfor media) - derfor husker jeg det godt, det ble diskutert i det ene debattprogrammet vi hadde, På Sparket etc etc. Det var BETYDELIG press på medietilsynet fra kristne miljøer og kirken i denne saken.

Galskapen varte heldigvis ikke lenge, sensur har det med å bli latterlig etter relativt kort tid. Men vi har da våre svin på skogen(Jæger, Mykle, Bjørneboe etc) - og det er like pinlig og utilgivelig hver gang. Det er bare en ting som fortsatt er vanskeligere enn "blasfemi"(som er et totalt latterlig begrep), og det er sex...der har vi fortsatt en vei å gå.

O.
For noe tøys! Enten er du veldig ung, ellers så bare VIL du se saken fra den vinkelen. Jeg var selv ung den gang, (født i 1961). Var også da med i en kristen menighet, som ikke var spesiellt liberal. Det var ikke noe tabubelagt med å gå å se denne filmen. Derimot, mine foreldre, som ikke var kristne, syntes dette var dårlige greier. Altså mer et utrykk for generasjonskløften. Det var generellt et mye stivere og formelt/pietistisk samfunn. Hva som sømmet seg. Det handler mye mer om en almennreligiøsitet enn hvorvidt du er kristen eller ikke. Eks. Min far, som ikke regnet seg som kristen, påpeker for min tilkommende( som er kristen) at du sitter vel ikke å strikker på en søndag? Hun repliserer: "Jo, hvorfor ikke?" Han ble vel relativt svar skyldig, det kom bare noe slikt at "sånn gjør man ikke!"
Bare for å illustrere :)
 

JOhan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
112
Antall liker
0
I Oslo stod de utenfor kinoene som viste filmen hver kveld i noen uker før de ble for nysjerrige og gikk inn og så filmen.
Når de gjorde det skjønte de at de var lurt, filmen var ikke blasfemisk, men tvert i mot gjorde den på en flott måte narr av de tåpene som hadde stått utenfor og dyrket sin egen fundamentalisme mens de demonstrerte mot filmen.

Å - som jeg lo av dem!

Det er noen ganske skarpe hjerner bak denne filmen.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Jeg er også gammel nok til å huske dette svært godt. Kristne miljøer gikk i TOG mot denne filmen. De DEMONSTRERTE utenfor bygdekinoene og i Oslo når den omsider ble vist. Min gale onkel(en av norges få djevelutdrivere - I kid you not - Ole Paus skrev sang om ham! ;D) var svært engasjert mot denne filmen(både i og utenfor media) - derfor husker jeg det godt, det ble diskutert i det ene debattprogrammet vi hadde, På Sparket etc etc. Det var BETYDELIG press på medietilsynet fra kristne miljøer og kirken i denne saken.

Galskapen varte heldigvis ikke lenge, sensur har det med å bli latterlig etter relativt kort tid. Men vi har da våre svin på skogen(Jæger, Mykle, Bjørneboe etc) - og det er like pinlig og utilgivelig hver gang. Det er bare en ting som fortsatt er vanskeligere enn "blasfemi"(som er et totalt latterlig begrep), og det er sex...der har vi fortsatt en vei å gå.

O.
Der kan man se hvor forskjellig det går an å oppfatte "virkeligheten". Jeg får prise meg lykkelig over at jeg befant meg i nord-norge på gjeldende tidspunkt. Her var det ingen som gikk i tog, eller demonstrerte. Men, ikke mist poenget, staten var mye mer regulerende, individet hadde generellt mindre frihet. Husk, vi så på NRK, internett var langt frem i tid, televerket bestemte hvem som, etter et års venting eller mer, fikk lov til å få telefon. Vi sto på venteliste for å kjøpe leilighet til regulerte priser. For en deilig tid ;)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Meg bekjent hadde dere radio og tv i Nord-norge også? Eller er du Læstadianer?
Da er du unnskyldt. Men hadde garantert stått utenfor en kino hvis du hadde sjansen og visste om det ;D

Poenget var nettopp denne latterlige reaksjonen, ikke at staten var mer regulerende..

O.
Der kan man se hvor forskjellig det går an å oppfatte "virkeligheten". Jeg får prise meg lykkelig over at jeg befant meg i nord-norge på gjeldende tidspunkt. Her var det ingen som gikk i tog, eller demonstrerte. Men, ikke mist poenget, staten var mye mer regulerende, individet hadde generellt mindre frihet. Husk, vi så på NRK, internett var langt frem i tid, televerket bestemte hvem som, etter et års venting eller mer, fikk lov til å få telefon. Vi sto på venteliste for å kjøpe leilighet til regulerte priser. For en deilig tid ;)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.328
Antall liker
2.858
Eller er du Læstadianer?
Læstindianerne, der har du det.
Vi får vel forklare dåkker søringa ka det e'. Ei sekt som har noen tilhengere her i nord-troms og finnmark. Har en guru ved navn Læstadius som forbilde. Du har den konservative fløya, og den liberale fløya. Og de vil helst ikke se, eller snakke med hverandre. I den konservative fløya er alt som er moro, ikke tillatt. Tv, radio, musikk, teater, latter, dans, kino osv. I den liberale fløya er det tillatt med litt moro, blant annet Tv og Radio.
Dette var kortversjonen.

Unnskyld at jeg er litt "på siden" i kveld. Er i DET humøret.  8)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk, det var en god saksopplysning ;D

Ta deg et glass vin, såfremt du tilhører den liberale fløyen vel og merke ;)
O.
Læstindianerne, der har du det.
Vi får vel forklare dåkker søringa ka det e'. Ei sekt som har noen tilhengere her i nord-troms og finnmark. Har en guru ved navn Læstadius som forbilde. Du har den konservative fløya, og den liberale fløya. Og de vil helst ikke se, eller snakke med hverandre. I den konservative fløya er alt som er moro, ikke tillatt. Tv, radio, musikk, teater, latter, dans, kino osv. I den liberale fløya er det tillatt med litt moro, blant annet Tv og Radio.
Dette var kortversjonen.

Unnskyld at jeg er litt "på siden" i kveld. Er i DET humøret.  8)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.328
Antall liker
2.858
Ta deg et glass vin, såfremt du tilhører den liberale fløyen vel og merke ;)
O.
Takk, men der må jeg sjekke med hva min avdøde guru mener om den saken. Men jeg tror det er litt på kanten... ;)
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Meg bekjent hadde dere radio og tv i Nord-norge også? Eller er du Læstadianer?
Da er du unnskyldt. Men hadde garantert stått utenfor en kino hvis du hadde sjansen og visste om det ;D

Poenget var nettopp denne latterlige reaksjonen, ikke at staten var mer regulerende..
Poenget er at på den tiden var det mange mennesker som i anstendighetens navn, ikke ville ha noe av denne filmen. Jeg er slett ikke læstadianer, men som sagt, i Harstad var det ingen som demonstrerte eller gikk i tog. Tilbrakte nok færre timer foran tvèn da enn nå, men det er vel litt relatert til hvor man er i livet.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Takk, men der må jeg sjekke med hva min avdøde guru mener om den saken. Men jeg tror det er litt på kanten... ;)
Vel, Jesus gjorde jo vann til vin...
 

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Innlegg
971
Antall liker
0
Hadde Bjerkaas vært læstadianer hadde han sannsynligvis ikke hatt PC heller, og kunne dermed heller ikke bidra i debattene her på forumet. Og det hadde vært synd! ;D
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Du mener selvsagt, Synd. ;D
Og han kan utmerket være en utstøtt, eller så sitter han i et mørkt rom i kjelleren der ingen vet at han rigget seg til med pc, bredbånd og andre fæle ting....

O.
Hadde Bjerkaas vært læstadianer hadde han sannsynligvis ikke hatt PC heller, og kunne dermed heller ikke bidra i debattene her på forumet. Og det hadde vært synd!  ;D
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Du mener selvsagt, Synd. ;D
Og han kan utmerket være en utstøtt, eller så sitter han i et mørkt rom i kjelleren der ingen vet at han rigget seg til med pc, bredbånd og andre fæle ting....

O.
Det vanskeligste å skjule er høyttalerne. De har en tendens til å bli så svære. Har akkurat solgt Snell A S3 som sammen med AV bassene la beslag på flere kvadratmeter. De nye: SA Explorer vil bli rene kompakthøyttalerne i forhold, og heldigvis lettere å skjule.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
;D
Bra du har humor Geir, du skjønte selvsagt at det var godmodig spøk fra min side.

God natt!

O.
Det vanskeligste å skjule er høyttalerne. De har en tendens til å bli så svære. Har akkurat solgt Snell A S3 som sammen med AV bassene la beslag på flere kvadratmeter. De nye: SA Explorer vil bli rene kompakthøyttalerne i forhold, og heldigvis lettere å skjule.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Fint lite, bortsett fra de jeg kjente som ung fra Samfunnet og Det alminnelige samfunn - som faktisk ble utstøtt hvis de brøt noen av reglene som eksisterte.
(fikk seg kjærester utenfor sekten, drakk alkohol og ble tatt for det, gikk i bukser(for jentene) etc etc...det var mye rart for dem å forholde seg til.
Det betydde ingen kontakt med familien uansett anledning. Det er fortsatt folk som praktiserer dette på sør og vestlandet. Nestekjærlighet? Nah...ikke i min bok.

Men kommentaren til Geir var en fleip, og den tok han selvsagt.

O.
Og hva f%$n vet du om det å være en utstøtt  :mad:


mvh
 
O

om.s

Gjest
Fint lite, bortsett fra de jeg kjente som ung fra Samfunnet og Det alminnelige samfunn - som faktisk ble utstøtt hvis de brøt noen av reglene som eksisterte.
(fikk seg kjærester utenfor sekten, drakk alkohol og ble tatt for det, gikk i bukser(for jentene) etc etc...det var mye rart for dem å forholde seg til.
Det betydde ingen kontakt med familien uansett anledning. Det er fortsatt folk som praktiserer dette på sør og vestlandet. Nestekjærlighet? Nah...ikke i min bok.

Men kommentaren til Geir var en fleip, og den tok han selvsagt.

O.
Fleipen kan bety mer, mye mer, enn hva du tror og tenker, og her snakker du om ting du ikke har det minste aning om, det jeg reagerer på er din omgang med ord og uttrykk du ikke vet engang den minste betydningen av i det praktiske liv, så please.....

mvh
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Nå har jeg søkt litt på nettet, er det: Det evangelisk Lutherske Kirkesamfunn, dere mener?
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Men, ikke mist poenget, staten var mye mer regulerende, individet hadde generellt mindre frihet. Husk, vi så på NRK, internett var langt frem i tid, televerket bestemte hvem som, etter et års venting eller mer, fikk lov til å få telefon. Vi sto på venteliste for å kjøpe leilighet til regulerte priser. For en deilig tid ;)
Et pussig paradoks er at på denne tiden pleide RV å ha stand på torget i Harstad(mulig det var et par år før, lenge siden ). Jeg stoppet noen ganger for å diskutere litt, hadde litt sympati med dem, idealister som de var. Jeg kunne følge dem langt på vegen og dra paraleller mellom kristendom(de første skal bli de siste osv) og sosialismens likhetstanke. MEN, husker det stoppet opp når vi kom til dette med væpna revolusjon. Her var det friske, noen litt kule, unge mennesker som var villige til å gripe til våpen for å nå sine mål! Og de mente det! Det er vel det nærmeste vi har vært ekstremistene vi leser om på nyhetene. Heldigvis døde denne tanken ut etterhvert, og nå er mange av disse menneskene plassert i høye stillinger rundt omkring. Se bare på ordføreren i Tromsø: "Røde Hermann". Han har nå sklidd fint på plass i den sosialdemokratiske lomma og repesenterer AP. Bare en liten pekepinn på at tidene HAR forandret seg..
 
Topp Bunn