KT88 i Copland 405

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.058
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
nikosidis skrev:
se her da:
http://www.guitar-parts.com/products/1318/Tube-12AX7LPS-by-Sovtek.htm

12AX7LPS Sovtek tubes...very linear, has great looking curves...large full sound stage, very musical with great detail...smooth and involving" --Charles Kittleson, Editor, Vacuum Tube Valley

Det var rart Charles Kittleson rør guruen over alle sa dette om ett sovtek rør da.

Utgangsrørene til sovtek vet jeg ingen ting om. Kun Sovtek 12ax7lps.

Kanskje Mesa forsterken din er noen år gammel. Lps rørene fra Sovtek er ganske nye.
Flere av de nyproduserte små-signal-rørene begynner å bli bra...Effektrørene er fremdeles et tragisk kapittel...

Og jeg blir provosert av teksten i Mesa Boogie-linken: "..built to our exacting specification,..." = horse droppings!

Arne K

Mesa/Boogie

Medlem
Ble medlem
11.09.2007
Antall liker
0
nikosidis skrev:
se her da:
http://www.guitar-parts.com/products/1318/Tube-12AX7LPS-by-Sovtek.htm

12AX7LPS Sovtek tubes...very linear, has great looking curves...large full sound stage, very musical with great detail...smooth and involving" --Charles Kittleson, Editor, Vacuum Tube Valley

Det var rart Charles Kittleson rør guruen over alle sa dette om ett sovtek rør da.

Utgangsrørene til sovtek vet jeg ingen ting om. Kun Sovtek 12ax7lps.

Kanskje Mesa forsterken din er noen år gammel. Lps rørene fra Sovtek er ganske nye.
Både Mesa pre og effekt jeg har er modeller som føres idag.. Jeg bruker 5 stk 12ax7 i preampen, men kan ikke si jeg hørte noe forskjell på mesa sine og sovtek som står i nå..På disse type rør skal jeg ikke uttale meg da jeg har null peil på dem..
Men 6L6 røra var dramatisk..Synd jeg må bytte ut 8 stk for å få tilbake godlyden.. Har uansett på følelsen at Mesa/Boogie sine rør ikke egner seg til Hi-fi da de ikke fokuserer på det (foruten en Mesa/boogie integrert jeg så for salg her for litt siden)

Jeg har også tenkt til å prøve noen andre kt88 i min copland 405, noen som har forslag på til hvilke?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Jeg hadde en mesa Baron på lån en stund...mener det var 5881 utgangsrør i denne , bygget som en tanks type dual mono av Randall smith , mannen bak mesa....

Denn låt som ei kule , men ett effektrinn på 2x 150 watt blir noe overkill på 98 db....var det noen som sa kraftreserver.... ;D

Jeg la merke til at alle rørene på utgangen hadde påklistrede etiketter fra produsenten og var matchet , jeg har også sett bilder av målebenken til Randall og her tulles det neppe med rørene...!!

DE små rørene mener jeg var 12ax 7 i denne ampen(ikke helt sikker)...det sto også mesa på disse....

Ampen er fortsatt tilsalgs om noen skulle få tårer i øynene....ett av de mer seriøse hi-fi apparatene jeg har vært borti...2 strømkabler inn er det også , så dette er så nærme man kommer 2 sammensatte monoblokker....balansert var den også

slenger med ett bilde av ampen 9 samme slengen......tror denne drar det mesteav laster med stor overbevisning , feit , fyldig amerikansk lyd ,dette oser av kvalitet!!!

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Venter jo på en audionote 2a3 amp i disse dager , det skal bli spennede å høre hvordan sovtek røra til Peter quortrup lyder etter innspilling.......det blir nok nos der med tiden , men får gi de en sjanse i allefall.....bestykningen er 5u4g likeretter/6sl7 signal/2a3 effektrør....sovtek.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
alle rørene som sitter i mesa forsterkere står det mesa, eller groovetubes på, men de lager ikke rør. De kommer fra som oftest fra russland. samme fabrikk som lager electro harmonics og sovtek.

Fikk foresten i dag NOS RCA 5814A black plate rør(samme som 12AU7 men industriel versjon) Disse ble da byttet med noen kinesiske rør som er merket prima luna på min prolouge 2 forsterker.
Testet frem og tilbake flere ganger mellom disse rørene, men hørte ikke forskjell på dem. Det er litt gøy og ha gammle rør da. Litt nostalgisk :)

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Tar sjansen på å gjenopplive denne gamle tråden :)

Nå har Copland byttet til 6550-rør i CTA405. Er det noen forskjell fra KT88?

Jeg har originale rør i min 405, har ikke turt å begynne med eksperimentering og påfølgende bias-justering (som overhodet ikke er nevnt i manualen til CTA405...)

Hvor lenge kan man regne med å bruke forsterkeren problemfritt før man må tenke på å
bytte rør?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.278
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ssm skrev:
Jeg hadde en mesa Baron på lån en stund...mener det var 5881 utgangsrør i denne , bygget som en tanks type dual mono av Randall smith , mannen bak mesa....

Denn låt som ei kule , men ett effektrinn på 2x 150 watt blir noe overkill på 98 db....var det noen som sa kraftreserver.... ;D

Jeg la merke til at alle rørene på utgangen hadde påklistrede etiketter fra produsenten og var matchet , jeg har også sett bilder av målebenken til Randall og her tulles det neppe med rørene...!!

DE små rørene mener jeg var 12ax 7 i denne ampen(ikke helt sikker)...det sto også mesa på disse....

Ampen er fortsatt tilsalgs om noen skulle få tårer i øynene....ett av de mer seriøse hi-fi apparatene jeg har vært borti...2 strømkabler inn er det også , så dette er så nærme man kommer 2 sammensatte monoblokker....balansert var den også

slenger med ett bilde av ampen 9 samme slengen......tror denne drar det mesteav laster med stor overbevisning , feit , fyldig amerikansk lyd ,dette oser av kvalitet!!!
Har høyrt om denne "legenden", men reknar med han vert for puslete i min samanheng. Eg forstår det slik at ein kan velje utgangsrør fritt, så lenge det er pentoder vi snakkar om?

Topp Bunn