Kule og ubrukelige dingser for «engineering»-nerder

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.169
Antall liker
4.341
Torget vurderinger
1
Jeg har just anskaffet en «stirlingmotor» fra Kontax i UK (raskt levert pr. luftpost)



For «praktiske» formål er det muligens det nærmeste man kommer en «perpetum mobile». Den står pt. å snurrer på routeren i hjemme nettverket. Den drives av temperaturforskjellen mellom lokket på routeren og luften omkring, som er på noen få grader.

Det vil være morsomt med flere innspill til trådens tema. Vurderingskriteriene kan være
1) førsteklasses konstruksjon og design.
2) totalt ubrukelig til annet en å denmonstrere konstruksjon, design og funksjonsprinsipp.

Derutover er jeg åpen for alle forlsag til kule og ubrukelige gavepakker for «enginering» nerder. Fyll på!

mvh
KJ
 
S

Supertramp

Gjest
å, jøss - den mini kanonen er jo livsfarlig!

KULT!
 
R

Runesande

Gjest
Her må jeg henge meg på.

Disse klossene er laget av et sjeldent treverk - leveres av Cardas - De er til å legge høyttalerkablene i slik at de ikke ligger rett på gulvet, hvorfor? Det står det ingenting om. DET ER DET DUMMESTE JEG NOENGANG HAR KJØPT



Rune
 

Vedlegg

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.552
Antall liker
102.974
Torget vurderinger
23
Rolig, grabben, livsfarlig å kalle hifi-utstyr for dumt..... de troende ser deg!!! 8) 8)

Her, derimot, er en EKTE toskemaskin jeg fikk til en bursdag; epleskreller!!

På den tiden det tar å finne den frem, skrelle et eple, renskrelle eplet manuelt og så pakke ned maskinen etter vask, tar det omtrent like lang tid som å skrelle en hel kilo manuelt. Inkl. fjerning av kjernen!!
 

Vedlegg

S

Supertramp

Gjest
Rune, høyttalerkabler sin "gange" fra forsterkeri til høyttaler er stor vitenskap....

Hadde du enda byttet ut de treklossene med porselensskåler så hadde du nok (heller ikke) hørt forskjell..... :)
 
S

Supertramp

Gjest
pengesluk skrev:
Rolig, grabben, livsfarlig å kalle hifi-utstyr for dumt..... de troende ser deg!!! 8) 8)

Her, derimot, er en EKTE toskemaskin jeg fikk til en bursdag; epleskreller!!

På den tiden det tar å finne den frem, skrelle et eple, renskrelle eplet manuelt og så pakke ned maskinen etter vask, tar det omtrent like lang tid som å skrelle en hel kilo manuelt. Inkl. fjerning av kjernen!!
Huffda - Hi-end epleskrelleutstyr er da minst like viktig som Hi-end audioutstyr.

Rolig, grabben, livsfarlig å kalle hiend epleskrelleutstyr for dumt..... de troende ser deg!!! 8) 8)

tjo-hei hvor det går i svingdøra :)
 
R

Runesande

Gjest
Rolig, grabben, livsfarlig å kalle hifi-utstyr for dumt..... de troende ser deg!!!
Hehe.... pengesluk ;D Hvem var i utgangspunktet "troende". Det som er enda dummere er jo at med en dedikert lekestue, så har jo fruentimmer ingen adgang - noe som betyr at jeg må vaske rommet selv. Det er lett det med de klossene på gulvet. :) :). De var dyre også........

Rune
 
S

Supertramp

Gjest
Til topic:

jeg har en slik laserkuttet sak hjemme - den er laget etter kartdata over hjemstedet og skal egentlig være et fruktfat


http://www.fluid-forms.com/

...men det eneste den duger til er å ha noen druer oppi....så nå henger den på veggen

svindyr var den også....
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Men fin var den, jeg har laget mange kotemodeller i papp og tidvis bearbeidet dem med husfix for å få en jevnere overflate, men denne laserkuttede modellen i finér var jo lekker.
 
S

Supertramp

Gjest
Jo, takk for det - den er fin og den er riktig selv om proposjonene er litt feil da vi i den delen av Norge ikke har så store høydeforskjeller (man kan velge nøayktige høydeforskjeller eller "feil" for å få mere tydelige nivåforskjeller produktet).

Du kan lage (bestille) en selv, fra hvor som helst kartreferanse - sjekk nettsiden.
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
"The Most Useless Machine EVER!" var jo faktisk ganske sjarmerende. :)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.020
Antall liker
2.110
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hadde du bodd der jeg kommer i fra så hadde du fint kunne brukt en slik lignende gjenstand som ølbolle.

Håvard
 

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
359
Antall liker
86
pengesluk skrev:
Rolig, grabben, livsfarlig å kalle hifi-utstyr for dumt..... de troende ser deg!!! 8) 8)

Her, derimot, er en EKTE toskemaskin jeg fikk til en bursdag; epleskreller!!

På den tiden det tar å finne den frem, skrelle et eple, renskrelle eplet manuelt og så pakke ned maskinen etter vask, tar det omtrent like lang tid som å skrelle en hel kilo manuelt. Inkl. fjerning av kjernen!!
Har den maskinen. Den er genial som potetskreller når du skal skrelle maaaange poteter, bare skru av "dingsen" som skiver og huler ut kjernen. Og velg avlange poteter i butikken. ;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.552
Antall liker
102.974
Torget vurderinger
23
;D ;D ;D
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.348
Antall liker
8.441
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Supertramp skrev:
Til topic:

jeg har en slik laserkuttet sak hjemme - den er laget etter kartdata over hjemstedet og skal egentlig være et fruktfat


http://www.fluid-forms.com/

...men det eneste den duger til er å ha noen druer oppi....så nå henger den på veggen

svindyr var den også....
Denne er nok frest ut i en styrt fresemaskin, sett fra en verktøymakers synsvinkel.
Men kul, ja.
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Faen den minikanonen var jo rå, vil ha en sånn ;D
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.707
Antall liker
7.953
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
pengesluk skrev:
Rolig, grabben, livsfarlig å kalle hifi-utstyr for dumt..... de troende ser deg!!! 8) 8)

Her, derimot, er en EKTE toskemaskin jeg fikk til en bursdag; epleskreller!!

På den tiden det tar å finne den frem, skrelle et eple, renskrelle eplet manuelt og så pakke ned maskinen etter vask, tar det omtrent like lang tid som å skrelle en hel kilo manuelt. Inkl. fjerning av kjernen!!
Kona kjøpte ei epleskrellingsmaskin akkurat lik (velvel, vår er raud) den du har. Funkar utmerka. Hugs å skrelle mange eple på ein gong, og lage eplekake. Då løner det seg.(God eplekake skal ha epla i tynne skiver)
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
KJ skrev:
Jeg har just anskaffet en «stirlingmotor» fra Kontax i UK (raskt levert pr. luftpost)

mvh
KJ
Dette er det utrolig irriterende minuset etter internettets inntog i alle de tusen hjem!
Nå kan alle bare ved noen tastetrykk (og museklikk) bestille sånne utrolig kule maskiner uten å engang bli sliten i fingrene!
Er du klar over hvor mange (tusen?) timer jeg brukte på å bygge en sånn på teknisk fagskole for 15 år siden!!!!!!!!!!!
Men da var jeg den eneste i mils omkrets som hadde en sånn også, og fikk mye fin oppmerksomhet ut av det ;D

Men starter den ikke av varmen fra hånden din er den dårlig konstruert!
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.169
Antall liker
4.341
Torget vurderinger
1
norcad skrev:
...
Men starter den ikke av varmen fra hånden din er den dårlig konstruert!
Motoren fra Kontax snurrer på varmen fra håndflata, men den starter ikke av seg selv. Den har nå snurret nesten kontinuerlig siden 10. august. Nevnte jeg at kvaliteten er helt utsøkt? 8)

mvh
KJ
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.169
Antall liker
4.341
Torget vurderinger
1
ØivindJ skrev:
A jet engine you can hold in your hand:
...
Hva er verdens minste «axial flow/compression» jetmotor ? (dvs i motsetning til radial/sentrifugal flyt/kompresjon som den på bildet)

mvh
KJ
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Hmm, den lille saken som ble bygd for en "jet-pack", men som endte opp på Tomahawk missilen? Noen mindre?

Gjetter på (minst) 2-3 trinn i alle fall. Sentrifugal kompressoren akselererer vel luften bedre pga rettningsendringen?

EDIT: Wow! Trodde alle hadde gitt opp å få til noe i denne størrelsen



http://www.bladonjets.com/
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.169
Antall liker
4.341
Torget vurderinger
1
ØivindJ skrev:
...
EDIT: Wow! Trodde alle hadde gitt opp å få til noe i denne størrelsen



http://www.bladonjets.com/
.... dæven ... den var tøff, lite med spec men kanskje 10-15 cm i diameter? (jf. blyanten og niplene)

De reklamerer med lave produksjonskostnader !

mvh
KJ
 

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Innlegg
1.130
Antall liker
0
Flere størrelser blir tilgjengelige virker det som.

Det store gjennombruddet er visst platene med propellblader, der det overflødige materialet er erodert bort, fremfor å maskinere disse.


One prototype—the BJ-300-P—weighs 4 lbs, is 4 inches in diameter by 12 inches in length, and delivers 27 lbf (120 N) of thrust. With a speed of 90,000 rpm, the prototype features a 5-stage axial flow compressor and a 1-stage axial flow turbine.

Bladon Jets’ patented manufacturing process enables the production of axial-flow compressors and turbines in smaller sizes than has previously been possible.


(Kremt, turbinhjul(axial-flow) med mindre diameter enn fire tommer fantes allerede i RC turbiner med radial/sentrifugal kompressor)


http://www.greencarcongress.com/2010/01/bladon-20100129.html
http://www.youtube.com/watch?v=pUf_NFOM1L4
 
Topp Bunn