Kunnskapsløs person med planer om å kjøpe data på komplett, hjelp.

A

AK27

Gjest
Daten vil stort sett benyttes til internettsurfing, musikk, underholdning, og lette kontoroppgaver. Det er viktig for meg at den er stille, har stor harddisk, at den er solid, at den ikke er totalt utdatert før jeg har åpnet esken, og at den er relativt enkel å oppgradere om jeg skulle våge å forsøke noe slikt. Også fint om den mestrer å kjøre 2-3 skjermer om gangen.

Ser dette gæli ut:

Varenr.:645161
Ahead Nero 10 Essentials OEM
CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD
Støtsikker PC-eske
Fractal Design Define R3 Black Pearl
Silver Power SP-SS620M 620W PSU
Gigabyte GA-880GM-UD2H, Socket-AM3
AMD Athlon II X4 640
Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9
Sony Optiarc DVD±RW Burner, AD-5280S
Western Digital Caviar® Green™ 2TB
Western Digital Caviar® Green™ 2TB
ASUS GeForce GT 520 1GB Silent PhysX
Microsoft Wired Desktop 400 for business
MS COA Label Windows Home Premium 7
MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit
MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic
Garanti 3 år - Sende inn
Da har jeg tatt utgangspunkt i komplett student basic, http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10491, og oppgradert følgende: skiftet til et penere, mer solid og bedre støydemped kabinett; skiftet til en større modular psu; oppgradert prosessor; doblet mengden ram; fireganget størrelse på harddisk og lagt til et enkelt skjermkort. Dette fordyret med rundt 55%.

Er jeg på villspor på mange punkter med tanke på mine behov og ønsker. Har ikke noe kunnskap utover antagelser om at f.eks åtte er bedre enn fire.

A

AK27

Gjest
Hm, kanskje det hadde vært en ide å bytte ut harddisk en med en liten SSD disk for OS, og oppgradere pcu til en AMD Phenom II X4 (hører at Intel er bedre for tiden, men det er ikke et alternativ med utgangspunktet jeg har valgt), vil ikke bli rare pristillegget? Kan heller sette inn en tredje harddisk siden om det blir snaut med plass.

Blir smågal av å prøve å forstå meg på disse tekniske greiene.

Dette begynner kanskje også å bli veldig overkill for mitt bruk?

Koselig å diskutere med deg ut i de sene nattetimene Atle, hepp hepp.

A

AK27

Gjest
Hm, det virker som om ssd-disker enn så lenge ikke er helt stabile, kanskje like greit å utsette innkjøp av ssd-disk.

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Hei. Hvis du skriver du er kunnskapsløs, hvordan konkluderer du med ustabile SSD'er? ;)
Har to slike disker, og de er svært stabile. Ikke hatt et eneste proble, og de er lynkjappe og dønn stille.

G

Gjestemedlem

Gjest
Styr unna Komplett Data

Jeg vil ikke anbefale å handle PC hos Komplett.

De har en svært tvilsom kundbehandling. For noen uker siden bestilte jeg en ganske bra PC hos dem, Komplett Extreme. Men fra dag 1 var det problemer med den. Crashet stadig til bluecsreen og ved reboot var bootdisken droppet ut av Bios. Har dokumentert problemet utfyllende for dem og sendt PCen i retur. Ønsket å få den byttet eller hevet kjøpet men det vil de ikke ha noe av.

Fikk den i retur et par uker senere, nyformattert og de hadde byttet noen defekte rambrikker, men samme feilen var der fremdels. Bestilte først en ny SSD og prøvde med dem, men uten hell. Mer korrespondanse og maskinen er på nytt sendt i retur til dem.

Men å få hevet kjøpe på defekte varer hos komplett synes svært vanskelig. Ikke engang har de refundert returporto til deres verksted på nå over 700kr. Nå står den vel i en ny behandlingkø der og kanskje noen gidder å se på den i løpet av noen uker hvs jeg er heldig. Maskinen har tilbrakt mer tid på deres verksted enn hos meg til nå. Ingen lyd fra dem før man purrer og spør hva som skjer. Lover rask behandling og setter deg bakerst i køen og forsøker å slite deg ut.

De prøver også å lure kundene ved å snike seg unna den lovpålagte fristen for å angre kjøpet. De begynner nemlig å regne tiden fra de sender deg ordrebekreftelsen og ikke fra du mottar varen slik loven sier.

Med forbehold om at de denne gangen rydder opp og lar meg heve kjøpet så må jeg foreløpig på det sterkeste advare mot å handle PCer hos komplett. Enkeltkomponenter er nok uproblematisk, men jeg ville styrt unna de PCene de skrur sammen. Får du problemer med den kan du ende opp i samme situasjon som meg.

Hvis dette ikke løser seg å skal jeg lage en utfyllende beskrivelse av mine problemer og korrespondanse med Komplett PC, og Kompletts lite imponerende kundeservice. Løser det seg til sist og de lar meg heve kjøpet og refunderer mine utgifter så er jeg fornøyd, men foreløpig er det ikke mye som tyder på det. Kipt når man betaler nesten 15.000 for en PC.

Vedlegg

A

AK27

Gjest
rumath skrev:
Hei. Hvis du skriver du er kunnskapsløs, hvordan konkluderer du med ustabile SSD'er? ;)
Har to slike disker, og de er svært stabile. Ikke hatt et eneste proble, og de er lynkjappe og dønn stille.
Hei på deg. Konkluderer ikke med noe, som sagt så er jeg mer eller mindre kunnskapsløs. Har dog prøvd å orientere meg noe gjennom en søvnløs natt, og ser at en del har problemer knyttet til SSD-disker som gjør at dataen fryser noen sekunder, eller at de opplever blåskjerm, for noen virker det som om dette er noe som forekommer relativt hyppig. Jeg tar gjerne kritikk for at jeg formulerte meg for generelt, men noen opplever vitterlig problemer, i den grad at jeg har en følelse av at det er rimelig utbredt.

A

AK27

Gjest
Styr unna Komplett Data

Gjestemedlem skrev:

De har en svært tvilsom kundbehandling. For noen uker siden bestilte jeg en ganske bra PC hos dem, Komplett Extreme. Men fra dag 1 var det problemer med den. Crashet stadig til bluecsreen og ved reboot var bootdisken droppet ut av Bios. Har dokumentert problemet utfyllende for dem og sendt PCen i retur. Ønsket å få den byttet eller hevet kjøpet men det vil de ikke ha noe av.

Fikk den i retur et par uker senere, nyformattert og de hadde byttet noen defekte rambrikker, men samme feilen var der fremdels. Bestilte først en ny SSD og prøvde med dem, men uten hell. Mer korrespondanse og maskinen er på nytt sendt i retur til dem.

Men å få hevet kjøpe på defekte varer hos komplett synes svært vanskelig. Ikke engang har de refundert returporto til deres verksted på nå over 700kr. Nå står den vel i en ny behandlingkø der og kanskje noen gidder å se på den i løpet av noen uker hvs jeg er heldig. Maskinen har tilbrakt mer tid på deres verksted enn hos meg til nå. Ingen lyd fra dem før man purrer og spør hva som skjer. Lover rask behandling og setter deg bakerst i køen og forsøker å slite deg ut.

De prøver også å lure kundene ved å snike seg unna den lovpålagte fristen for å angre kjøpet. De begynner nemlig å regne tiden fra de sender deg ordrebekreftelsen og ikke fra du mottar varen slik loven sier.

Med forbehold om at de denne gangen rydder opp og lar meg heve kjøpet så må jeg foreløpig på det sterkeste advare mot å handle PCer hos komplett. Enkeltkomponenter er nok uproblematisk, men jeg ville styrt unna de PCene de skrur sammen. Får du problemer med den kan du ende opp i samme situasjon som meg.

Hvis dette ikke løser seg å skal jeg lage en utfyllende beskrivelse av mine problemer og korrespondanse med Komplett PC, og Kompletts lite imponerende kundeservice. Løser det seg til sist og de lar meg heve kjøpet og refunderer mine utgifter så er jeg fornøyd, men foreløpig er det ikke mye som tyder på det. Kipt når man betaler nesten 15.000 for en PC.

G

Gjestemedlem

Gjest
Styr unna Komplett Data

AK27 skrev:
Trist å høre, håper det ordner seg. Likevel har jeg mer tillit til Komplett enn f.eks. Net on Net som jeg har hørt mer kritikk mot, til tross for at de har en lavere omsetning. Dessuten så bor jeg nær nok til at jeg noe motvillig kan sette meg i en bil og kjøre opp om det skulle bli komplikasjoner. Vel, jeg kommer til å ta det med i betraktningen.
Ja jeg håper også det ordner seg. Og jeg vet ikke hvor representativ min historie er, og det er jo enda mulighet for at det ordner seg og at jeg ender opp med enten et hevet kjøp eller en PC som virker. Men jeg er litt skuffet over dem så langt.

Når det kommer til SSD så ville jeg ikke brydd meg med det på et system som det du skisserer. Den vil boote litt raskere, men utover det vil du neppe merke noen forskjell i daglig bruk. Jeg ville heller brukt de ekstra pengene på å få en mer stillegående maskin. (vannkjøling, kabinett, skjermkort)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
AK27 skrev:
rumath skrev:
Hei på deg. Konkluderer ikke med noe, som sagt så er jeg mer eller mindre kunnskapsløs. Har dog prøvd å orientere meg noe gjennom en søvnløs natt, og ser at en del har problemer knyttet til SSD-disker som gjør at dataen fryser noen sekunder, eller at de opplever blåskjerm, for noen virker det som om dette er noe som forekommer relativt hyppig. Jeg tar gjerne kritikk for at jeg formulerte meg for generelt, men noen opplever vitterlig problemer, i den grad at jeg har en følelse av at det er rimelig utbredt.
Jeg opplevde hyppig frys og blåskjerm på min jobbmaskin med SSD.
Uvisst om det er diskens feil for teknikeren som kom byttet SSD, Ram og CPU for å slippe å komme tilbake.

A

AK27

Gjest
Styr unna Komplett Data

Gjestemedlem skrev:
AK27 skrev:
Trist å høre, håper det ordner seg. Likevel har jeg mer tillit til Komplett enn f.eks. Net on Net som jeg har hørt mer kritikk mot, til tross for at de har en lavere omsetning. Dessuten så bor jeg nær nok til at jeg noe motvillig kan sette meg i en bil og kjøre opp om det skulle bli komplikasjoner. Vel, jeg kommer til å ta det med i betraktningen.
Ja jeg håper også det ordner seg. Og jeg vet ikke hvor representativ min historie er, og det er jo enda mulighet for at det ordner seg og at jeg ender opp med enten et hevet kjøp eller en PC som virker. Men jeg er litt skuffet over dem så langt.

Når det kommer til SSD så ville jeg ikke brydd meg med det på et system som det du skisserer. Den vil boote litt raskere, men utover det vil du neppe merke noen forskjell i daglig bruk. Jeg ville heller brukt de ekstra pengene på å få en mer stillegående maskin. (vannkjøling, kabinett, skjermkort)
Vannkjøling hadde sikkert vært et godt tips. Men da må jeg uansett gjøre en del selv, og om jeg ikke vil gjøre det fra bunn av må jeg velge en grunnpakke som langt på vei overskrider mitt behov. Har også lyst på maxi tower, hadde vært greit med plass til å utvide med mange nye harddisker etterhvert som behovet melder seg, dessuten må det være et pluss med tanke på varmeutvikling og viftestøy å ha det luftih. Skrivebordet står uansett mellom høyttalerne, og jeg har asynkron USB på dacen min, så alt er klart for digital musikkavspiling, minus en funksjonell maskin.

Edit, spesifikasjonene tyder på at vannavkjøling bråker mer, ikke mindre???

Anonym skrev:
AK27 skrev:
rumath skrev:
Jeg opplevde hyppig frys og blåskjerm på min jobbmaskin med SSD.
Uvisst om det er diskens feil for teknikeren som kom byttet SSD, Ram og CPU for å slippe å komme tilbake.
Høres i alle fall ut som beskrivelsene jeg har lest om kranglete SSD-disker. Men som sagt, på tekniske ting er jeg et analfabet.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Styr unna Komplett Data

Gjestemedlem skrev:
jeg vet ikke hvor representativ min historie er,
Jeg har 50-60 ordrer i ordrehistorikken min hos komplett.no, og har i alle fall ikke noe negativt å si.

Kan ikke si jeg husker å ha måttet reklamere på noe der heller, så jeg har ingen erfaring med den biten, men innimellom skjer det uheldige ting hos alle forhandlere.

Håper de ordner opp. Veldig irriterende når sånt skjer, men jeg synes ikke et enkelttilfelle (?) er grunn nok til en anbefaling om å ligge unna en forhandler helt og holdent.

Når det er sagt, så er det langt mellom forhandlere av noe som helst som ikke prøver å gjøre alle reklamasjonssaker så billig som mulig for seg selv.

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Styr unna Komplett Data

Gjestemedlem skrev:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Styr unna Komplett Data

Dazed skrev:
Gjestemedlem skrev:
Håper de ordner opp. Veldig irriterende når sånt skjer, men jeg synes ikke et enkelttilfelle (?) er grunn nok til en anbefaling om å ligge unna en forhandler helt og holdent.

Når det er sagt, så er det langt mellom forhandlere av noe som helst som ikke prøver å gjøre alle reklamasjonssaker så billig som mulig for seg selv.
Jeg har dårlig erfaring med Mpx og reklamasjon. Mpx er eid av Komplett så det er iallfall ikke et enkelttilfelle.

Siba derimot har vært helt fenomenale når det gjelder kundeservice. Har fått nytt operativstem kostnadsfritt av de.

G

Gjestemedlem

Gjest
Styr unna Komplett Data

Dazed skrev:
Gjestemedlem skrev:
Jeg har 50-60 ordrer i ordrehistorikken min hos komplett.no, og har i alle fall ikke noe negativt å si.

Kan ikke si jeg husker å ha måttet reklamere på noe der heller, så jeg har ingen erfaring med den biten, men innimellom skjer det uheldige ting hos alle forhandlere.

Det aller meste man kjøper virker jo fint, og det er først når man støter på problemer og ting som ikke virker at man får erfaring med kundebehandlingen. Selgerne er alltid hyggelige og velvillige.

Vi får se hvordan det går. Saken er ikke avgjort og ferdig og løser alt seg til slutt så er det greit nok. Jeg klandrer dem ikke for feilen på PCen, jeg vet hvor vanskelig slikt kan være å finne ut av, men mer hvordan man blir møtt når man får problemer og hvordan de løser dem eller prøver å vri seg unna og dumpe alle kostnader på kjøperen.

Jeg prøvde faktisk å benytte meg av angrefristen da jeg oppdaget defekten på PCen (mandagsprodukter er kjedelige), men som sagt bryter de loven her og forholder seg til en husregel med 14-dager fra de sender deg ordrebekreftelsen i stedet for som loven sider, 14 dager fra man mottar varen. (Og de bruker jo gjerne mist en uke på å sette den sammen, + tiden det tar å sende den). Og har du benyttet en komponent som de ikke har på lager så har man i praksis ingen angrefrist hos Komplett Data overhodet, selv om loven tydelig påbyr det.

Det interessante med å dele negative erfaringer er jo også å finne ut om det er jeg som har vært uheldig, eller om dette er noe de systematisk bedriver.

Jeg håper jo det ordner seg for det er jo ikke så mange gode alternativer til å skreddersy PCer hvis man vil slippe styret med å sette dem sammen selv.

Multicom er vel kanskje de eneste som har en tilsvarende grei PC-bygger?

http://www.multicom.no/Stasjonaer-PC/cat-l/c100586

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Ikke bry deg med maxi tower. Når du en gang skal oppgradere så vil du uansett kjøpe nytt.
Skal du oppgradere prosessor om noen år så må du sansynligvis ha ny RAM,HK da socket etc har endret seg,da kan du likegodt kjøpe ny maskin.
HDD er nå på 3 TB, og med et mini eller Midi tower får du fort plass til 3-4 stk det holder for de fleste.
Gå for et HK med integrert skjermkort, så lenge du ikke skal spille de nyeste spillene vil det være mer en nok.
Pengene du sparer kan du bruke til enten intel prosessor eller SSD disk.
En SSD vil gjøre mer for opplevd hastighet en PSU.
Velg Win7 64bit slik at du kan gå for min 4 GB ram, jo mer jo bedre, ram er billig og kan enkelt oppgraderes selv.

Bygge selv, det er ikke vanskelig, det er nesten som lego, plugg inn komponentene og legg Windows CD i skuffen....
Da står du friere til å velge komponeter også.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Sansynligvis vil de største bråkmakerene være skjermkort og PSU, det er viktig å velge disse med omhu. Vet at Corsair har noen PSU som er stillegående.
Hvis du venger et HK med DVI og VGA utganger så skal den kunne drive to skjermer.

Å bygge PC i dag er enkelt, det tar deg 1-2 timer å koble komponentene sammen. Det som tar litt tid er å installere OS/drivere
men i løpet av en god kvelds økt så er du oppe å går. Fordelen med å bygge selv er at du lærer litt underveis, alt er stort sett plug and play. Installering av windows går stort sett av seg selv, du legger cd i skuffen og slår på PC. Du må legge inn litt info under veis. Når OS er installert er det tid for drivere for chipset++ alt er en overkommelig oppgave for de aller fleste, Windows har mange generiske drivere, så det er ikke sikkert du trenger å legge inn disse engang etter å ha kjørt windows update.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
AK27 skrev:
Hm, det virker som om ssd-disker enn så lenge ikke er helt stabile, kanskje like greit å utsette innkjøp av ssd-disk.
Har kjørt med Intel sin SSD i over året og den er dønn stabil, verre med OS`et.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg har handlet hos Komplett helt siden de startet opp og har alltid fått veldig god service.

Noen SSD-er kan visstnok være ustabile i noen kombinasjoner, det betyr ikke at SSD er ustabilt.
Selv om SSD koster litt er det ikke tvil om at disse gjør mest for at en maskin oppleves som rask, dette uten å nødvendigvis å velge de dyreste/raskeste modellene.

A

AK27

Gjest
stejorge skrev:
Sansynligvis vil de største bråkmakerene være skjermkort og PSU, det er viktig å velge disse med omhu. Vet at Corsair har noen PSU som er stillegående.
Hvis du venger et HK med DVI og VGA utganger så skal den kunne drive to skjermer.

Å bygge PC i dag er enkelt, det tar deg 1-2 timer å koble komponentene sammen. Det som tar litt tid er å installere OS/drivere
men i løpet av en god kvelds økt så er du oppe å går. Fordelen med å bygge selv er at du lærer litt underveis, alt er stort sett plug and play. Installering av windows går stort sett av seg selv, du legger cd i skuffen og slår på PC. Du må legge inn litt info under veis. Når OS er installert er det tid for drivere for chipset++ alt er en overkommelig oppgave for de aller fleste, Windows har mange generiske drivere, så det er ikke sikkert du trenger å legge inn disse engang etter å ha kjørt windows update.
Fant ut av dette med integrerte skjermkort før du rakk å svare, beklager at jeg fjernet mitt innlegg. Tror jeg satser på å bygge selv, i verste fall må jeg oppsøke hjelp. Fant en relativt dyr liten PSU som var passivt kjølt (Silverstone SST-ST40NF Nichtjar 400W PSU), tror jeg satser på den i et enkelt oppsett med strømgjerrige komponenter og et stort kabinett, så får vi se hvor mye jeg eventuelt trenger av stillegående vifter. Nå gjenstår bare plukke ut hovedkort, prosessor, harddisk, ram og sikkert en ting eller to til jeg ikke kommer på. Tror jeg ender opp et stykke fra der jeg begynte.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.810
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Skal det være stille, så anbefales vifteløs psu. Vet ikke om komplett har men dustin har helt sikkert. Har nå bygget to pcer med disse og dønn tyst er det. Sammen med ssd og en god vifte til prosessor er man på god vei til en støyfri maskin

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Passivt kjølt PSU medfører ikke nødvendigvis mindre støy, de utvikkler varme, og den må transporteres bort på et vis, dermed må kabinett viftene jobbe desto hardere. I tillegg er noen passive PSU plaget med høyfrekvent "hvining".
I tillegg bør du velge en modular PSU slik at du slipper å ha en haug med kabler i kabinettet som hindrer luft flyt over kabinettet.

Sjekk Seasonic X serien eller Corsair HX/TX http://prisguide.hardware.no/kategorier/stromforsyning-psu

Seasonic koster litt men er ekstremt stillegående, på lav belastning går ikke viften i det hele tatt.

A

AK27

Gjest
stejorge skrev:
Passivt kjølt PSU medfører ikke nødvendigvis mindre støy, de utvikkler varme, og den må transporteres bort på et vis, dermed må kabinett viftene jobbe desto hardere. I tillegg er noen passive PSU plaget med høyfrekvent "hvining".
I tillegg bør du velge en modular PSU slik at du slipper å ha en haug med kabler i kabinettet som hindrer luft flyt over kabinettet.

Sjekk Seasonic X serien eller Corsair HX/TX http://prisguide.hardware.no/kategorier/stromforsyning-psu

Seasonic koster litt men er ekstremt stillegående, på lav belastning går ikke viften i det hele tatt.
Modulær virker fryktelig kjekt for en som ikke er glad i rotete oppsett. Og takk for tipsene. Snart er jeg nerd, har lært meg hva termodesignkraft betyr (tdp, http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_design_power), og den bør holdes lav i mitt tilfelle(?). Takker for tips igjen, det gjør en søvnløs mann glad. Hepp!

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
SSD = Superrask oppstart av OS. Trykk på et dokument, og du har det oppe på under sekundet... Ingen disk som skal snurre opp, derav ingen ventetid.
Til store kopieringsjobber er det ikke all verden å hente på SSD. Det er nettopp i daglig bruk man opplever SSD som særdeles responsivt. En del eldre SSD'er var ustabile. Nyere SSD'er bør være dønn stabile.

En grunn til at Apple iPad er så vellykket, er nettopp bruken av SSD. Responsen er herlig! =)

A

AK27

Gjest
Alt 1:

Alt 2:

Håper ikke dette ser styggærnt ut. Håper det holder med en 120mm vifte for sirkulasjon, om ikke bør det holde med tre vifter ;). Jeg har gjennomgående valgt de komponentene som utvikler minst varme. Litt kjedelig med tokjerneprosessor i dag kanskje, derfor foretrekker jeg alternativ en, om enn prosessoren er noe mer krevende. Noe annet jeg trenger? SSD-disk kommer nok siden, sikkert andre ting også med tiden.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Har du en Windows XP lisens så kan du kjøpe W7 oppgradering, da sparer du noen hundrelapper. Ville også valg et ram kit med 2x4 GB, det koster ikke mange kronene men vil gjøre underverker for responsen på maskinen.
Fractal design R3 har 8 interne brønner og 2x120 mm vifter, den er billigere og mer en stor nok for alt du vil dytte inni. Fulltower er SVÆRT
Intel har også vært raskere en AMD de siste årene hadde budsjette tillat det ville jeg valgt en i5 prosessor (4 kjernes versjonen fåes for rett over 1000,-)
Bruk gjerne prisguiden på HW.no registrere du deg der får du en virtuell handlevogn som henter priser fra flere nettbutikker og viser deg billigste alternativ.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
stejorge skrev:
Har du en Windows XP lisens så kan du kjøpe W7 oppgradering, da sparer du noen hundrelapper.
Ser at de (webshopene) nå selge en familiepakke med 3 lisenser til Win7 Home Premium for oppgradering fra Windows XP og Vista for ca en tusenlapp, for de som har det. F.eks som hos Dusitnhome her: http://www.dustinhome.no/microsoft-windows-7-home-prem-family-nor-3-users-dvd-upg/product/5010546534. For den som starter uten noe vil en OEM lisensen normalt være det rimeligste (ca 7-800 for en lisens). Det vil kort sagt si at du får Windows "bundlet" med ett av hardware-komponentene du kjøper (f.eks hovedkort eller HD) - og at Windows etter installasjon vil holde rede på hvilke maskinvare som står i fra starten av - og kun tillate deg begrenset mulighet for å skifte ut hardware uten at aktiveringen av Windows må gjøres å nytt eller at Windows til slutt ikke lar seg reaktivere. Du kan m.a.o. ikke flytte Windows over til en ny PC med en slik lisens. Se f.eks. http://www.microsoft.com/oem/en/licensing/sblicensing/pages/licensing_faq.aspx

Anbefaler en titt i forumet til Hardware.no, i kategorien Data, og derunder "Hjelp til kjøp og salg av pc"
http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=94

A

AK27

Gjest
stejorge skrev:
Har du en Windows XP lisens så kan du kjøpe W7 oppgradering, da sparer du noen hundrelapper. Ville også valg et ram kit med 2x4 GB, det koster ikke mange kronene men vil gjøre underverker for responsen på maskinen.
Fractal design R3 har 8 interne brønner og 2x120 mm vifter, den er billigere og mer en stor nok for alt du vil dytte inni. Fulltower er SVÆRT
Intel har også vært raskere en AMD de siste årene hadde budsjette tillat det ville jeg valgt en i5 prosessor (4 kjernes versjonen fåes for rett over 1000,-)
Bruk gjerne prisguiden på HW.no registrere du deg der får du en virtuell handlevogn som henter priser fra flere nettbutikker og viser deg billigste alternativ.
Budsjettet mitt er kun begrenset til hva jeg finner fornuftig (innenfor rimelighetens grenser), så i5 er absolutt aktuell. Poenget med AMD var noe mindre varmeutvikling. i3 utgaven jeg fant er forøvrig suveren på det feltet, men litt kjipt å kjøpe en data med tokjerneprosessor i dag (jeg er nok altfor opphengt i tall som jeg ikke forstår hva betyr). Nå er det kun snakk om et par tre hundrelapper opp til i5, så jeg følger ditt nok ditt råd. Om du ser på handlelista så ligger det der to ganger fire giga ram, altså åtte giga som du anbefaler; det samme gjelder harddisk, to ganger to terra i første omgang. Tok den første fornuftige specede budsjettramen jeg fant på lista over passende ram til hovedkortet, ram er et virrvarr (men om valget mitt ikke er spesielt bra må du/dere gjerne skrike ut). Svært kabinet gjør lite, har et stort skrivebord i en stue det er vanskelig å skjemme. Har også forstått at trangt kabinett skaper bry for en nybegynner på databygging. Og så var det målet om å bygge en så lydløs data som mulig.

Tusen takk for innspill, kjekt å få hjelp, veldig kjekt.

zimon skrev:
stejorge skrev:
Har du en Windows XP lisens så kan du kjøpe W7 oppgradering, da sparer du noen hundrelapper.
Ser at de (webshopene) nå selge en familiepakke med 3 lisenser til Win7 Home Premium for oppgradering fra Windows XP og Vista for ca en tusenlapp, for de som har det. F.eks som hos Dusitnhome her: http://www.dustinhome.no/microsoft-windows-7-home-prem-family-nor-3-users-dvd-upg/product/5010546534. For den som starter uten noe vil en OEM lisensen normalt være det rimeligste (ca 7-800 for en lisens). Det vil kort sagt si at du får Windows "bundlet" med ett av hardware-komponentene du kjøper (f.eks hovedkort eller HD) - og at Windows etter installasjon vil holde rede på hvilke maskinvare som står i fra starten av - og kun tillate deg begrenset mulighet for å skifte ut hardware uten at aktiveringen av Windows må gjøres å nytt eller at Windows til slutt ikke lar seg reaktivere. Du kan m.a.o. ikke flytte Windows over til en ny PC med en slik lisens. Se f.eks. http://www.microsoft.com/oem/en/licensing/sblicensing/pages/licensing_faq.aspx

Anbefaler en titt i forumet til Hardware.no, i kategorien Data, og derunder "Hjelp til kjøp og salg av pc"
http://www.diskusjon.no/index.php?showforum=94
Har vært innom og kikket, skal se mer på dette med windows lisens. Har dessverre oem vista, vet ikke om det lar seg gjøre å oppgradere denne, men det finner jeg nok ut av. Synes windows er veldig dyrt, men nå handler jeg nesten aldri software. Har prøvd en ikke legitim versjon av windows en gang, var ikke verdt stresset for min del.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
8 GB ram er overkill til det meste (og særlig om du kjøper 32-bit versjon av Win7), men p.d.a.s er ramen så billig nå, så da så. Ellers: Se spesielt forslagene til selvbygg "Black Refinery" og "Runes of Dublon" i denne tråden http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1225711. Forslagene ligger helt i starten, sist oppdatert 8.aug. Les ellers utover i tråden (er vel lettest å starte bakerst (siste side) og bla seg bakover i tid. Ikke så veldig relevant å lese så mye om valg av CPU etc. som folk gjorde for 12 måneder siden eller mer).

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
76
Torget vurderinger
2
Hvis det ikke er noe jeg har gått glipp av så ser det ut som om du satser på å bruke WD Green 2TB som OS-disk? Det bør vel frarådes på det sterkeste. Green er med lav varme og strømvennlig, men mye av det er oppnådd ved å sette ned noen av ytelsene (bl.a. 5400 RPM). Den vil redusere den opplevde ytelsen av systemet ditt kraftig (IMHO). Dette er mer en datadisk.

Kjører selv med en liten SSD (128GB) og WD Green 2TB på PCen.

Mvh
Boden9

G

Gjestemedlem

Gjest
Oppdatering:

Snakket med tekniker fra Komplett i dag og jeg får full retur på PCen, og får også dekket returkostnadene.

Så ting har ordnet seg til slutt og jeg er godt fornøyd.

Da har jeg heller ingen grunn til å oppfordre til skepsis mot Kompletts skreddersyde maskiner, og jeg kommer sikkert til å handle med dem igjen. :D

A

AK27

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Oppdatering:

Snakket med tekniker fra Komplett i dag og jeg får full retur på PCen, og får også dekket returkostnadene.

Så ting har ordnet seg til slutt og jeg er godt fornøyd.

Da har jeg heller ingen grunn til å oppfordre til skepsis mot Kompletts skreddersyde maskiner, og jeg kommer sikkert til å handle med dem igjen. :D
Gratulerer. Selv er jeg mer forvirret enn noen gang.

N

nb

Gjest
Bor du i Oslo ville jeg tatt en tur på Digital Impuls i Møllergata. Hvorfor? Gutta som jobber der har peil og vil sette sammen noe fornuftig til deg om du sier hva du skal bruke maskinen til og hvor mye penger du skal bruke. De er neppe billigst i landet, men prisene deres er stort sett helt kurante. Du får da også et sted å dra til om du får problemer. Jeg har brukt de en del selv, og har hatt et par kundeservicesaker der (strømforsyninger som døde) og de har håndtert det eksemplarisk.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
Bor du i Oslo ville jeg tatt en tur på Digital Impuls i Møllergata. Hvorfor? Gutta som jobber der har peil og vil sette sammen noe fornuftig til deg om du sier hva du skal bruke maskinen til og hvor mye penger du skal bruke. De er neppe billigst i landet, men prisene deres er stort sett helt kurante. Du får da også et sted å dra til om du får problemer. Jeg har brukt de en del selv, og har hatt et par kundeservicesaker der (strømforsyninger som døde) og de har håndtert det eksemplarisk.
Godt forslag! kjøpte deler til en musikkserver der for noen måneder siden. bra service av folk med kunnskap

A

AK27

Gjest
Vi har i alle fall en kompetent databutikk her i Grenland, men dessverre fører de ikke så mye av hva jeg vil ha, så det blir nesten like greit å bestille selv. Men det hadde vært fint å støttet den lokale butikken. Skal prøve å ta turen innom for å prate med de. Godt tips.

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Ikke så dumt, med unntak av grisetrege hardisker til OS, SSD er løsningen ja. Pent kabinett. Du har havnet på litt mer kraft og plass enn jeg tror du trenger. Mini-Itx har også plass til ett Pci-e grafikkort, så om du lar det bli med det så går mye plass til spille. Det kan du jo vurdere selv. Løsningen funker forsåvidt om du vil utvide med vannkjøling eller gå for en AM3+ bulldoser prosessor etterhvert, sjekk at HK støtter dette.
De er vel rett rundt hjørnet, så jeg vil anbefale å vente, AMD FX-4100 ser fin ut.

Selv ville jeg gått for en skrivebordslinux-distro siden du ikke skal bedrive gaming av DirectX-spill.

Tenk ikke så nøye på hva som virker og hva som ikke gjør det, hvis du sier litt mer om bruken så kan vi liste opp en mer passende løsning til deg.

A

AK27

Gjest
kingu skrev:
Ikke så dumt, med unntak av grisetrege hardisker til OS, SSD er løsningen ja. Pent kabinett. Du har havnet på litt mer kraft og plass enn jeg tror du trenger. Mini-Itx har også plass til ett Pci-e grafikkort, så om du lar det bli med det så går mye plass til spille. Det kan du jo vurdere selv. Løsningen funker forsåvidt om du vil utvide med vannkjøling eller gå for en AM3+ bulldoser prosessor etterhvert, sjekk at HK støtter dette.
De er vel rett rundt hjørnet, så jeg vil anbefale å vente, AMD FX-4100 ser fin ut.

Selv ville jeg gått for en skrivebordslinux-distro siden du ikke skal bedrive gaming av DirectX-spill.

Tenk ikke så nøye på hva som virker og hva som ikke gjør det, hvis du sier litt mer om bruken så kan vi liste opp en mer passende løsning til deg.
Takk for innspill. Har satt meg noe mer inn i materien, men uten for stor interesse er det fort gjort å gå seg vil i en jungel av fremmede begreper. Bestilte prosessor og ssd-disk etter tips i denne tråden, men fant nesten umiddelbart ut at den anbefalte prosessoren var forrige generasjons i5 og trengte en utdatert 1556 socket, heller enn 1555 som råder nå. Avbestilte derfor prosessoren, og fikk enda litt mer avsmak for Intel da jeg ser at AMD sin nye standard AM3+ er tilbakekompatibel (eller hva det nå enn heter), i motsetning til Intel sin 1555. Tenker derfor at jeg går for et AM3+ hovedkort (har valgt meg ut et fra Asus i første omgang), og en billig AMD prosessor - så får jeg heller oppgradere når AMD slipper sine nye om jeg føler et behov. Eller jeg kan vente.

Linux har jeg aldri vært borti, dessuten er jeg ganske glad i office-pakken en bekjent fikset for meg. På den annen side hadde det vært supert å slippe windows, er bare redd jeg ikke er motivert nok for Linux.

Bruken? Musikk, film, surfing, veldig enkle kontoroppgaver, kanskje et sjakkprogram eller to siden jeg har lyst til å lære meg spillet, og ymse andre mindre krevende oppgaver. Oppgaver min mer en tre år gamle budsjettlaptop fra Asus klarer med andre ord (problemet er at den virkelig har begynt å falle fra hverandre etter mye mishandling). Vil likevel ha en maskin som er noe overdimensjonert, selvfølgelig uten å overdrive, synes også det begynner å bli slitsomt med de eksterne harddiskene som tårner seg opp. Siden den skal brukes med anlegget og stå i stuen som er mitt eneste oppholdsrom, så er det relativt viktig at den er stille.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Hei

Kjøpte for snart ett år siden:

Antall Varenr. Beskrivelse

1.00 595419 Komplett Home i50

1.00 586448 Ahead Nero 9 Essentials OEM
støtter LabelFlash og LightScribe

1.00 497731 CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD
for XP/Vista/Windows 7

1.00 105353 Støtsikker PC-eske

1.00 605781 SteelSeries QcK, Musematte i Tøy
Professional Cloth Mousepad (med Komplett logo)

1.00 347261 Cooler Master CM 690 Midi Tower Sort
Vifter: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Blå LEDs, 2x

1.00 340678 Corsair TX 750W PSU
ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 4x 6+2-pin PCIe,

1.00 492766 Intel Core? i7 Quad Processor i7-870
2,93GHz, Socket LGA1156, 8MB, Boxed

1.00 574792 ASUS P7H55-M PRO, Socket-1156
mATX, H55, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, GbLAN, VGA, DVI,

1.00 574681 Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9
Kit w/two matched DDR3 4GB, 240pin

1.00 605763 ASUS GeForce GTS 450 1GB PhysX CUDA
PCI-Express 2.0, "DirectCU", GDDR5, 1xDVI, native-

1.00 478452 Seagate Barracuda® 7200.12 1TB
SATA 3.0Gb/s, 32MB, 7200RPM

1.00 601323 Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB
SATA2, 285MB/275MB/s read/write, incl 2,5" to 3,5"

1.00 575736 OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA
SSD 2.5" to 3.5" (Bracket and screws)

1.00 488176 Sony Optiarc DVD±RW burner AD-5260S
DVDRW 24x, DL, SATA, Bulk, Black

1.00 583864 Microsoft® OEM Wired Desktop 400 MP
USB-Nordisk-Sort, 1 pack

1.00 339833 Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler
Sort

1.00 497593 MS COA Label Windows Home Premium 7
Nordic, 32/64 bit

1.00 497666 MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit
Komplett

1.00 497737 MS MANUAL Win Home Premium 7 NO
Komplett

1.00 497635 MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic
32/64 bit

1.00 308653 Garanti 3 år - Sende inn

PC sendes av kunde til Komplett.no

Noe var ekstra utstyr som 60GB SSD, større strømforsyning og litt annet.
Var noe dyrere enn det du tenker på - kostet nærmere 11.000,- kr

Har ikke merket at maskinen er raskere med SSD i forhold til tidligere maskin som var langt svakere.
Harddisk på 1GB støyer lite.

Bruker bare OS via SSD + litt annet lagret materiale som tildels slettes etterhvert, alt av andre programmer er lagret på en større ordinær harddisk.

Strengt tatt ville en ordinær mindre harddisk fungert like godt til OS, og neppe vært særlig tregere.

8GB minne er overkill hos meg, når jeg kjører video redigeringsprogrammer og andre tyngre programmer samtidig bruker jeg ikke mere enn 30 - 40% av tilgjengelig minnekapasitet.

Komplett.No var sene med levering.

Bestilte dataen ca 14 Desember 2010 - og fikk den ikke før 14. Januar 2011
Skulle egentlig få den før Jula.

Maskinen er stille, arbeider aldri tungt, selv ikke med mange tyngre programmer kjørende samtidig.
Greit kabinett med god lufting.

Topp Bunn