Kunnskapsløs person med planer om å kjøpe data på komplett, hjelp.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Vil legge til at via Windows egen vurdering av ytelse som går fra 0 til 7,9 ligger jeg på 7,2
Er da den minste verdi som bestemmer dette.

Prosessor: 7,5

Minne: 7,5

Grafikk 7,2

Spillgrafikk: 7,2

Primær harddisk 7,2

( Får ikke full uttelling med SSD disk til OS )
Er faktisk en av de 3 verdier med lavest rangert verdi på 7,2

Men jeg spiller aldri eller svært sjeldent PC spill, annet enn helt enkle kortspill.

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Antall liker
3
Sted
Trondheim
stejorge hadde bra tips, semipassiv psu er langt å foretrekke framfor 5+ år gamle passivdesign siden effektivitetsgraden er dårlig. Mye av effekten blir omsatt i ren varme, og da må man på med vifte likevell.
Corsair psu er også bra, men det er et konvensjonellt design mtp støy, lav sådan da.
Last ned en distro ala debian, ubuntu, fedora el lign og monter på en minnepinne og boot derfra. unetbootin lar deg gjøre nettopp det. Ellers kan du jo laste ned iso-en selv og brenne på cd. Du kan boote fra cd/usb live sånn at du ikke rører det som finnes på hardisken. Ikke værre enn det du synes det høres ut som.
Tror ikke det går mer enn en måned før bulldozer kommer, 19 sept ble det spekulert i husker jeg. Intel har som du sier altfor mange sokler, det ble nesten litt komisk når de kværnet ut 2011, jeg tørr vedde på at det neste blir å invertere pinnene tilbake igjen, det må jo koste noe i ren ineffektivitet å redesigne soklene så ofte. Litt som å kjøpe en prosessor og så få tilgang til å låse opp kjerner for et vederlag, noe intel også driver med.
Velkommen som selvbygger forresten. Du lærer fort.

A

AK27

Gjest
kingu skrev:
stejorge hadde bra tips, semipassiv psu er langt å foretrekke framfor 5+ år gamle passivdesign siden effektivitetsgraden er dårlig. Mye av effekten blir omsatt i ren varme, og da må man på med vifte likevell.
Corsair psu er også bra, men det er et konvensjonellt design mtp støy, lav sådan da.
Last ned en distro ala debian, ubuntu, fedora el lign og monter på en minnepinne og boot derfra. unetbootin lar deg gjøre nettopp det. Ellers kan du jo laste ned iso-en selv og brenne på cd. Du kan boote fra cd/usb live sånn at du ikke rører det som finnes på hardisken. Ikke værre enn det du synes det høres ut som.
Tror ikke det går mer enn en måned før bulldozer kommer, 19 sept ble det spekulert i husker jeg. Intel har som du sier altfor mange sokler, det ble nesten litt komisk når de kværnet ut 2011, jeg tørr vedde på at det neste blir å invertere pinnene tilbake igjen, det må jo koste noe i ren ineffektivitet å redesigne soklene så ofte. Litt som å kjøpe en prosessor og så få tilgang til å låse opp kjerner for et vederlag, noe intel også driver med.
Velkommen som selvbygger forresten. Du lærer fort.
Mener 27. er den fastsatte datoen, så jeg venter og ser hva prisen på den billigste bulldozerprosessoren blir (4-kjerner). Har ikke tid til å rote den frem i skrivende stund, men leste test av den passive seasonic psuen, og den var ekstremt effektiv. Mener testen var et år eller to gammel. Fikk i alle fall meget god kritikk blant annet for dette, grafen var fin også. Men for all del, vinninga går kanskje opp i spinninga om jeg trenger å øke viftehastigheten i kabinettet. Bedre å ha viftestøy inne i et godt dempet kabinett enn på inntaket eller uttaket vil jeg tro. Men ut fra hva jeg har lest virker den lovende, at den i tillegg er modulær er et stort pluss. Men skal se mer på dette med psu også.

Gleder meg til å komme i gang. Hei.

A

AK27

Gjest
Da har jeg både kjøpt og bygget meg datamaskin, takk for alle innspill.

Ble et relativt rimelig integrert mATX hovedkort fra Asus (e45m1-pro), Seasonic X 460 modulær passivt kjølt strømforsyning (fantastisk sak), en ssd disk til operativsystem, to wd green disker på til sammen fire terra, et Antec P183 kabinett, og annet smårask en trenger.

Til å begynne med kjørte jeg totalt vifteløs (ingen komponent- eller kabinettvifter), men dataen har hakket et par ganger, sannsynligvis pga noe høy temperatur på prosessoren. Har nå moderert strømforbruket i bios (underklokket prosessoren vil jeg anta at det i effekt vil si?), og temperaturen i idle ser mye penere ut.

Har likevel bestilt meg en Noctua s12b uln vifte (500/700 rpm) for å hjelpe luftsirkulasjonen noe.

Så til spørsmålet: generelt, vil dere anbefale å bruke vifta som inntaksvifte (positivt trykk), eller som eksos (negativt trykk).

Edit, tenker at et illustrerende bilde vil være på sin plass,
.

Vifteplassering blir en av disse to plassene: alternativ 1, bak hdd-buret midterst i front; alternativ 2, høyt oppe på baksiden som eksos (i så tilfelle må grillen på toppen av kabinettet tettes vil jeg anta).

Ps. Silent Pc Review er en god kilde for de som er interessert i stillegaående maskiner og hardware, http://www.silentpcreview.com/

Topp Bunn