Kunsten å spille med "rett" volum

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

slowmotion skrev:
Satser man istedet på høytalere som er i stand til å gjengi både de kraftige og de "stille" partier i musikken forholdsvis ukomprimert og uforvrengt oppnår man ofte at den "gode" følelsen som trådstarter beskriver også kan oppnås ved realistiske lyttenivåer.

;)
Hva er realistiske lydnivåer?

Dette må vel bli en personlig smak og behag sak, eller tenkes det uansett som en real livekonsert med noen vegger forran en med PA anlegg?
 
S

slowmotion

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

johna skrev:
Hva er realistiske lydnivåer?

Dette må vel bli en personlig smak og behag sak, eller tenkes det uansett som en real livekonsert med noen vegger forran en med PA anlegg?
Jeg tenkte egentlig på klassisk musikk som gjengitt i konserthallen.

;)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Kunsten å spille med "rett" volum

Som Porscheeieren sa da han ble stoppet i 65 i 50-sonen. "Denne bilen går ikke så sakte" ;D
 
B

Back_Door

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

DAChild skrev:
Som Porscheeieren sa da han ble stoppet i 65 i 50-sonen. "Denne bilen går ikke så sakte" ;D
;D ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

slowmotion skrev:
johna skrev:
Hva er realistiske lydnivåer?

Dette må vel bli en personlig smak og behag sak, eller tenkes det uansett som en real livekonsert med noen vegger forran en med PA anlegg?
Jeg tenkte egentlig på klassisk musikk som gjengitt i konserthallen.

;)
DET er også et realistisk lydnivå ;)

Her er det vel typen musikk, hvilket band, størrelse på orkester etc etc som man da må ta hensyn til.
Dette er noe jeg prøver å etterstrebe hjemme.
For en som driver med musikk live til daglig, er dette faktisk det enkleste med denne hobbyen :)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Kunsten å spille med "rett" volum

Spørsmålet er relevant..............
IMO the louder the better......
Vet ikke hvorfor, men når nåla bikker 700w, stolen rister og 18tommera har en halvmeters slaglengde, DA får jeg en følelse som ikke trenger å beskrives!
Men gudbedre, vi senker volumet en gang i året..............
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Kunsten å spille med "rett" volum

Aner også at de som fremhever denne spesielle kunsten det er å spille "med rett volum" muligens ikke er innehavere av et et anlegg som kan spille så ampere nåla i måle boksen går amok ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

DAChild skrev:
Aner også at de som fremhever denne spesielle kunsten det er å spille "med rett volum" muligens ikke er innehavere av et et anlegg som kan spille så ampere nåla i måle boksen går amok ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
;D ;D ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

Nå sitter jeg og lytter til Rickie Lee Jones siste skive "The Sermon......."
En skive jeg på høyt volum synes har ligget laaaangt bak "Pop Pop" innspillingsteknisk.
Det mener jeg fremdeles, men gjennom rørhodetelefonforsterkeren og K701 låter dette faktisk rimelig bra. Så bra at jeg nå klarer å bli kjent med musikken på dette albumet.
Selvfølgelig i henhold til tråden, på "halv8 volum"
Det er sinnsykt detaljert og dynamikk. ( i den grad denne musikken har så mye dynamikk i seg.)
Den som tror at en bare får bass ved å spille høyt, bør ta en lytt til hodetelefon oppsettet mitt!! (ikke ubeskjeden der nei ;))
Men det er noe ved "vrengitar" jeg ikke klarer å venne meg til :-[ :)
Og det er det mye av på denne skiva.

Nå skal ikke dette bli en diskusjon om innspillingsteknikk (kompresjon etc), men det er mye som suger der ute for tiden........ :'(

Etter å ha justert "litt" romplassering etter at jeg kjøpte denne skiva, skal jeg i kveld sjekke denne ut på oppsettet m høytalere.
Spennende å høre.
Men først skal jeg overlate hus til datter og hennes venner(rommet mitt blir låst) for selv å dra i en kamerat sitt bryllup. Skal vel spille noen toner når de er på vei ut av kirka. Vurderer å bytte låt.....hadde vært kult med en brudemarsj i brutte taktarter...... ;D
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Kunsten å spille med "rett" volum

Jeg er tilhenger av realistisk volum, dvs at jeg forsøker å legge trykket dit det ville vært under fremføring. Siden jeg foretrekker akustisk musikk/vokal så har jeg klare referanser for det.
Er man tilhenger av stadionmusikk med 20m høye høyttalerbanker så blir det noe helt annet, tenker jeg.

Men når jeg lytter til symfonier så går volumet opp dit jeg har hørt det når jeg sitter på syvende rad bak dirigenten - da lyder det riktig.

Men spiller jeg en jazz-trio, så skyver jeg volumet ned til trommeskinnet på kjelen høres riktig ut. For høyt, og svu-svu-svungen blir borte.

De som er tilhengere av maks volum bør tenke på at øret har forsvarsmekanismer mot høye lyder - det skrur simpelthen av "finmikrofonen" - og da går du glipp av nyansene. Skrur du ned, skrur du samtidig opp for ørets følsomhet, og det må jo være en god ting.

Det spennende blir da å finne anlegg som er i stand til å bevare dynamikken, selv med lavere trykk ut.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.364
Antall liker
6.561
Torget vurderinger
2
Kunsten å spille med "rett" volum

Av og til spiller jeg lavt. Av og til spiller jeg moderat. Noen ganger høyt. Til og med veldig høyt en gang i blandt. Og noen ganger spiller jeg ikke i det hele tatt.
 
B

Back_Door

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

rolfozzy skrev:
Av og til spiller jeg lavt. Av og til spiller jeg moderat. Noen ganger høyt. Til og med veldig høyt en gang i blandt. Og noen ganger spiller jeg ikke i det hele tatt.
Det hadde vært interessant å møtt deg en gang. Vi har nemlig mye felles. ;D
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.200
Antall liker
6.568
Kunsten å spille med "rett" volum

Det er da ingen kunst å spille med rett volum. Man skrur bare opp, opp og opp, til det gjør vondt, og så skrur man et par hakk ned igjen. ;D
 
S

slowmotion

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

Rett volum er vel kanskje viktigere en man tror...
På en måte kan man, hvis man vil være vanskelig, ( og det vil man jo ;D )
si at feil volum kan sees som en annen form for forvrengning.... litt løst sagt.

Men siden vi alle må godta kompromisser i gjengivningen,
og siden vi alle legger vekt på forskjellige ting når vi lytter,
er feil volum noe av det som kan anses som lettes å leve med.

Hvis vi tenker oss at vi sitter midt foran på 4. rad i konsertsalen med lukkede øyne
og hører orkesteret fremføre Mahlers 2. synfoni, og så plutselig blir opverført til vårt eget lytterom
mens vi fremdeles hører på musikken .... hva ville vi legge merke til? Hva ville forskjellene være, rent lydmessig?
Hvilke viktige musikalske uttrykk ville gå tapt?

;)
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

rolfozzy skrev:
Av og til spiller jeg lavt. Av og til spiller jeg moderat. Noen ganger høyt. Til og med veldig høyt en gang i blandt. Og noen ganger spiller jeg ikke i det hele tatt.
He he he he he he.....artig kommentar ;)
 
J

jb_rasmussen

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

theStig skrev:
Det kan være nyttig å kalibere lyttenivåene sine etter K-systemet, det har jeg gjort, det var en åpenbaring faktisk. Så kan man etterhvert rate sine innspillinger etter K-systemet. K12 betyr 12 dB forskjell på snitt og peak nivå. K20 er 20 dB. K12 er en relativt akseptert standard som det "hotteste" man bør gå med en plate, selv om mye ligger 6-9 dB over K12, og låter deretter (les: låter drit).

Jeg bruker normalt K12 på gode pop/rock plater og K20 til klassisk. I praksis setter man snittnivået på 83 dB SPL per kanal i lytteposisjon. K12 er da innstilt for 12 dB dynamikk, altså er peak nivå 95 dB. K20 gir 103 dB peak.

Dypdykk for interesserte:
http://www.digido.com/bob-katz/level-practices-part-2-includes-the-k-system.html
Utrolig meget bra her og på relaterde link, læsning for en vinter eller to. TAK
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
38
Sted
Trondheim
Kunsten å spille med "rett" volum

En interessant bektraktning om riktig volum hos Stereophile også:
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/416/index1.html

Sitat: "The 'correct' setting is where the perceived volume of the instruments 'agrees' with their apparent distance from the listener".

Det høres jo tilforlatelig ganske fornuftig ut?

Edit: Blingset på URL syntaks.


Mvh
 
K

kbwh

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

theStig skrev:
Det kan være nyttig å kalibere lyttenivåene sine etter K-systemet, det har jeg gjort, det var en åpenbaring faktisk. Så kan man etterhvert rate sine innspillinger etter K-systemet. K12 betyr 12 dB forskjell på snitt og peak nivå. K20 er 20 dB. K12 er en relativt akseptert standard som det "hotteste" man bør gå med en plate, selv om mye ligger 6-9 dB over K12, og låter deretter (les: låter drit).

Jeg bruker normalt K12 på gode pop/rock plater og K20 til klassisk. I praksis setter man snittnivået på 83 dB SPL per kanal i lytteposisjon. K12 er da innstilt for 12 dB dynamikk, altså er peak nivå 95 dB. K20 gir 103 dB peak.

Dypdykk for interesserte:
http://www.digido.com/bob-katz/level-practices-part-2-includes-the-k-system.html
Jeg har lyttet til endel K20-musikk hos theStig. Der han foretrekker 83/103dB vil jeg ha i underkant av 81/101. Det er forskjell på folk. Såvidt jeg vet kan vi overføre disse tallene til mitt anlegg (men mine stakkars høyttalere nok komprimerer peaker stort høyere enn 100dB i lytteposisjon.
 
U

utgatt60135

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

Jeg har sett med interesse tråden din John og har spilt lavere enn jeg pleier på kvelden. Med veldig godt resultat :). Flott å venne seg til lavt volum hvor nyansene kiler enn i øret. Bassen høres riktig ut også uten bassfølelsen på kroppen.

Men i kveld spilte jeg en klassisk plate med masse dynamikk høyt. Ja takk til begge deler :D.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.320
Antall liker
2.492
Torget vurderinger
4
Kunsten å spille med "rett" volum

Det som skjer når man nærmer seg et lydtrykk som øret oppfatter som en trussel for hørselen, er at to muskler, musculus tensor tympani (er festet til trommehinnen) og musculus stapedius (er festet til et av disse små beina i mellomøret, som er det det minste beinet i kroppen hvis jeg ikke husker feil...jo slik tror jeg faktisk det er...) hvor var vi, jo, disse musklene strammer seg, og på den måten reduserer de henholdsvis svingningene (og da tenker jeg på amplituden) på trommehinnen, samt konduktiviteten gjennom de små beina, hammer'n, ambolten og stigbøylen, og dermed reduseres risikoen for hørselsskade, og uten at jeg har noe faglig belegg for det vil jeg tro, på et uvitenskapelig spekulativt grunnlag, at disse hørselspreserverende tiltakene fra kroppens side, vil påvirke lyden som vi hører, og bare for å ta det hele ned på et praktisk nivå som vi alle (spesielt eiere av hodetelefoner) kan prøve selv ved å først høre på høy musikk i høretelefonene, på kanten av det som er ubehagelig, for deretter å skru ned til et nivå som man synes blir litt pinglete, og så se hva som skjer i løpet av ti minutter, joda, lyden har blitt passelig, og bedre, slik man har beskrevet utallige ganger tidligere i tråden, fordi de nevnte musklene slapper av og man benytter hørselens fulle kapasitet, og dette er altså mitt postulat, at det ikke bare er forsterkere som er utsatt for såkalt "clipping", med bortfall av dynamikk, men også hørselen, vårt alles viktigste verktøy, kanskje med unntak av verktøyet for viderebringing av våre audiofile gener, selv om dette siste antakeligvis er et kontroversielt tema her på asylet, og debattering omkring dette emnet muligens ikke er innenfor rammene "hifi-generelt".
 
B

Back_Door

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

re kjoenig:

Et interessant innlegg!

(Om audiofile normalt har High-End forplantningsverktøy som slik kan sikre audiofilt avkom, det blir nok en diskusjon på kanten av denne gruppe.. ;D)

Tenker ellers på sammenheng mellom type anlegg og evnen til å spille godt på BÅDE høyere OG lavere volum. Mange "normale" mennesker tror f.eks. at mye watt og store høyttalere bare betyr å spille på grensen til hva trommehinnen tåler.
Personlig tror jeg at kombinasjon av mye kraft og større dimensjoner gir det nødvendige kraftoverskudd til å spille uanstrengt og ikke minst helhetlig også på lavere volum.
 
K

kbwh

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

kjoenik skrev:
<snipp> hørselen, vårt alles viktigste verktøy, kanskje med unntak av verktøyet for viderebringing av våre audiofile gener, selv om dette siste antakeligvis er et kontroversielt tema her på asylet, og debattering omkring dette emnet muligens ikke er innenfor rammene "hifi-generelt".
;D ;D ;D
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Kunsten å spille med "rett" volum

@kjoenik

Fin gjennomgang. Øret skrur ned følsomheten når det utsettes for stort lydtrykk -- hvilket betyr at om du virkelig vil inn i musikken skal du ikke skru opp, men ned til ørets optimale arbeidsområde.
Og hva er det?

Jo, hvorfor brukte mennesket øret? For å kunne oppdage trusler, jakte og begå kommunikasjon ved hjelp av stemmen. Mesteparten av ørets prosessorkapasitet er beregnet på å behandle signaler som går fra bestemt stemmebruk ned til lyden av blader over ryggen på et dådyr i løvskog. Det er meget få, vedvarende lyder i skogen på Metallica-nivå. ;D

Samtidig liker vi bass. Vi forbinder det med makt, kraft og frykt, og det vekker oss, får i gang adrenalinet. Men det skal være kortvarige påvirkninger dersom man ønsker å få den fysiologiske reaksjonen som et naturlig basspådrag i naturen ville gitt. Bass hele tiden betyr at øret stenger ned, og at kroppen slutter å produsere endorfiner og adrenalin som del av flight-or-fight responsen.
 
P

Parelius

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

hmmm, god og artig lese fra kjoenik og Soundproof.

Det følgende gav meg likevel litt å tygge på:
Soundproof skrev:
… begå kommunikasjon ved hjelp av stemmen.
Herlig!

;D ;D ;D ;D ;D ;D
 
K

kbwh

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

Gikk meg hus forbi den der.

Du tar deg stadig godt ut, Parelius!
 

Jebus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Innlegg
104
Antall liker
0
Kunsten å spille med "rett" volum

Artig.

Selv pleier jeg aldri å spille under 120 db, og ettersom årenes løp har gått så hører jeg nå hverken dynamikk eller noe annet under dette nivået ;D
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Kunsten å spille med "rett" volum

Mange interessante infallsvinkler her...
Til mitt eget bruk har jeg utviklet et system som innbefatter psykoakustisk feedback. Kort fortalt består det i at jeg skrur opp hvis det er for lavt, og ned hvis det er for høyt. No
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Kunsten å spille med "rett" volum

Dr.No skrev:
Mange interessant infallsvinkler her...
Til mitt eget bruk har jeg utviklet et system som innbefatter psykoakustisk feedback. Kort fortalt består det i at jeg skrur opp hvis det er for lavt, og ned hvis det er for høyt. No
Lo godt jeg nå.
Har tatt meg sjøl i å skru opp mer og mer ettersom kvelden går, det blir mer å mer svingende musikk, og lydtrykket kan ofte bli bra høyt. Dagen etter når jeg setter i første CD'n, så spiller det avsindig høyt! ops.. Må slutte med dette, tenker je.. Det er bare det at når man kansje har 3 timer foran anlegget, og det fortsatt er avsindig artig å spille, ja, da blir det sånn ;D
Når jeg får anlegg igjen (skummelt nære nå ;D ;D ) så skal jeg teste lave nivåer opp mot høye (relativt selvsagt) for å se hva som skjer.

Pk
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.970
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kunsten å spille med "rett" volum

Det bør du gjøre pks! :)
Etter hva jeg forstår, får du ett oppsett som skulle kunne takle dette å gi deg full valutta på realistiske nivå.

Føler med deg nå, der du er i ventemodus..... ;)
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Kunsten å spille med "rett" volum

johna skrev:
Det bør du gjøre pks! :)
Etter hva jeg forstår, får du ett oppsett som skulle kunne takle dette å gi deg full valutta på realistiske nivå.

Føler med deg nå, der du er i ventemodus..... ;)
jo, takktakk.. Har vært i ventemodus altfor lenge, Har vel kjøpt på ca 20 cd'r også...
Når dette er på plass, så skal jeg KUN spille musikk i 1-2 mnd, så skal jeg begynne å se på litt akustikk mot jul! For meg høres det hvertfall ut som en plan.

Men skal ikke ha mer OT i tråden, kommer med noen inntrykk når det er testet ut ;D

PK
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Kunsten å spille med "rett" volum

johna skrev:
Fikk ideen til denne tråden da jeg satt og hørte på musikk mens jeg arbeidet hjemme nå.

Hvor høyt spiller vi egentlig der hjemme?

Etter at jeg fikk dilla på hodetelefoner, hodetelefonforsterkere, kabler og kilde i en "symbiose", oppdaget jeg at jeg at dess svakere jeg spillte, dess tydeligere og tro det eller ei, dess fyldigere låt det.

Da jeg oppdaget dette stod hodetelefonforsterkeren min på kl 10. Gjennom ett par mnd har volumknappen blitt skrudd ned mot kl halv 8.

Dette fenomenet har jeg dradd med meg til mitt oppsett i andre enden av musikkrommet.
Med riktig demping og justering finner jeg ut at det samme gjelder her.
Jeg er glad for denne for meg "nye" oppdagelsen.

Det som fasinerer meg er stereoperspektivet, dybden i lydbildet, høyden, det tredimensjonale der dette finnes i kildematerialet, fylden i musikken og ikke minst DYNAMIKKEN.

En annen positiv effekt er at innspillinger som før låt annmasede, nå låter betraktelig bedre.

Men den beste effekten, er at hørselen min også er blitt enda "bedre". Nå kan jeg skille mellom flere mikrodetaljer (om det nå skulle ha noen betydning....)
For å få til dette kreves det en smule tålmodighet. Bruk tid med gradvis lavere volum.
Det funker for meg.

Jeg vil også rette en stor takk til en kjempegutt som jeg hadde som elev på Sommermusikkskole for noen uker siden.
Ørjan, som er blind og med en fantastisk humor og selvironi, satte meg på sporet av det å bruke hørselen som en
"KANAL FOR GODE VIBRASJONER" som jeg velger å kalle det.
Vi snakket mye om hans opplevelser av musikk og frekvenser i rommet han/vi til enhver tid spillte i.
Der skal jeg si dere jeg fikk meg noen vekkere, som jeg har tenkt å bruke videre i denne hobbyen :)
Mulig dette er tatt opp før i tråden, men jeg våger å komme en teori:

Lavt volum betyr mindre forvrengning både i harmonisk forvrengning og dynamisk forvrengning. Jo mindre man presser høyttalere, jo mer headroom får dynamikken å spille på. Samtidig som forvrengningen reduseres, vil jeg tro at flere detaljer i musikken kommer tydeligere frem. Jo, man kan spille høyt på et par "standard" 2-veis med 6,5 tommer bass og en domediskant, men de mister dynamikk på høyt volum - det er ikke til å komme fra.
Basselementet får svi mest, og muligens diskanten om den deles for lavt. Sett at en treveis har en 6,5 tommer mellomtone som spiller fra 400Hz, ville man med det dynamiske headroom denne har ved 400 Hz tilsvare et basselement på 30 tommer, eller 4 stk 15 tommere i hver høyttaler, for å få samme dynamikk ved 20 Hz ved samme lydtrykk. Når de fleste velger å moderere størrelsen på høyttalerne, kan man ikke spille veldig høyt før det går på bekostning av dynamikken i de laveste oktavene.

Fortsett med lavere lydtrykk, så beholder du hørselen til kos og hygge foran høyttalerne i lang tid fremover :)


Mvh.

Vidar
 
K

kbwh

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

Det pussige er, som nevnt over, at jeg foretrekker det samme nivået på mitt eget system (ca. 0dB headroom) som på theStigs (ca. 15dB headroom).

Jeg er ikke verdens flinkeste til å vurdere basskvalitet, det skal inrømmes. I de 20 årene jeg har drevet med dette tullbalet (hifi) har jeg med ett unntak hatt ett eneste basselement på 7-8" per kanal.
 
B

BjornE

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

Er det ikke på Ziggy Stardust lp'en til David Bowie vi finner påskriften "To be played at maximum volume"?

Jeg synes personlig det er veldig lett å høre når lydtrykket er for stort, enten ved ubehag eller at anlegget begynner å lyde stresset. Imidlertid er jeg så heldig at jeg har et lydisolert rom og spiller som regel ganske høyt, ofte opp mot det vi hører på en konsert. Særlig klassisk musikk blir utrolig engasjerende når volumet kommer opp på et realistisk nivå og lydbildet er balansert.
 

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
916
Antall liker
29
Kunsten å spille med "rett" volum

I lydstudioet er det nokså vanlig å ligge rundt 85 db på nærfeltmonitorer. Det er vel området som øret "hører best" og mest nøytralt påståes det.

Her er en knusktørr artikkel som muligens kan underbygge dette for de som orker:

http://galileo.phys.virginia.edu/classes/304/hearing.pdf
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.851
Antall liker
774
Torget vurderinger
4
Kunsten å spille med "rett" volum

Dr.No skrev:
Mange interessante infallsvinkler her...
Til mitt eget bruk har jeg utviklet et system som innbefatter psykoakustisk feedback. Kort fortalt består det i at jeg skrur opp hvis det er for lavt, og ned hvis det er for høyt. No
Hehehe....... genialt! ;D
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Kunsten å spille med "rett" volum

testet rett volum idag! ;D

Jeg å en kamerat har feira dobbel 20-årsdag (jeg på onsda, og han 1 mnd før), og mine venner vil høre hva anlegget presterte. Spilte så høyt så skuffen på toploader-cd-spilleren gikk opp. ;D ;D
Dette var rett volum, spesielt på Golden Heart! ;D

Og det som er genialt er at det ikke hakka før dette.. ;D

Men seriøst.. Skuffen gikk opp!!! ::)

Pk
 
K

kbwh

Gjest
Kunsten å spille med "rett" volum

Kan jeg tenke meg! Anleggets forrige eier viste meg en gang hva det kunne trykke til med. Jeg gikk ut!
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Kunsten å spille med "rett" volum

hehe.. det var noen jinter som klaga her.. ei som satt på dass noen rom unna lurte på hvorfor gølvet rista ;D Men det var for høgt.. Littegrann.. ;D

Pk
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.685
Antall liker
3.215
Torget vurderinger
0
Kunsten å spille med "rett" volum

pks skrev:
Spilte så høyt så skuffen på toploader-cd-spilleren gikk opp. ;D ;D
Importøren har erfart at det er et problem med den modellen, tåler svært lite vibrasjoner, så de tar alt på garanti!

Problemet oppstår ikke før man passerer 100dB.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Kunsten å spille med "rett" volum

Tja.. det er jo en "lett" skuff.. men dette var avsindig høyt, eller 20dB over det jag kaller avsindig høyt...

Gikk ei pære også... ;D

Men hva tar dem på garanti? Blir "problemet" fiksa hvis jeg vil?

Pk

edit: spilleren tåler store vibrasjoner..
 
Topp Bunn