Kuzma Stabi Reference

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Noen som kjenner til denne spilleren? Prioriteringer i lyd sammenlignet med konkurrentene.

Ønsker også å vite litt om gode armer i kombinasjon. Vet at Stogi Reference og Graham 2.2 har vært benyttet med stort hell. Hva med Tri-Planar?

Synes lillebroren Stabi gjorde en god jobb i Horten. Stabi XL er selvsagt råere, men da er vi oppe i en annen prisklasse også.

Noen som har sammenlignet med f.eks VPI HRX?
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Jeg har hatt denne og var godt fornøyd.Tung og solid 40kg.Har ikke sammenlignet med noen andre untatt XL som jeg har nå.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Du må gjerne fortelle mer. Om hvordan du opplevde lyden på Stabi Reference, hvilken arm du nyttet (og hva du vet om andre armer i kombinasjon). Og, gjerne litt om forskjellen opp til XL.

Skulle gjerne lånt øre og øye til XL en gang.

Det er jo ellers et ufattelig rått oppsett du har!!!! Lekkert.
 

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Innlegg
170
Antall liker
439
Hei Budda - fått noe fart på M-6'en ? (jeg venter på trafoer)

Referencen var fantastisk - utrolig deilig på alle måter - skulle jeg selv hatt spiller i den klassen hadde jeg bare gått for den tror jeg.

MEN XL er SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ sinnsykt mye bedre at det er helt villt - jeg har ALDRI jeg gjentar ALDRI hørt en signalkile spille så engasjerende som første gang jeg hørte denne snurre hos Budda - ikke en gang da jeg lyttet til 4mill verdt MBL anlegg i Berlin hadde jeg slik følelse for musikkens indre...

Så det er XL'en jeg vil ha - kunne fint ha klart meg med en rimelig arm og PU på denne snurreren - det var enormt inspirerende å høre hva det gjorde med lyden hos Budda å bytte ut kun drivverket.

jeg har ikke hørt på alt for mange super platespillere så jeg kan nok ikke uttale meg om forskjellen fra Kuzma til andre konkurrenter - det ejg imidlertid kan si er at jeg personlig digger lyden fra Kuzma og ønsker meg en XL fordi jeg VET at dette er det råeste jeg har hørt noe mer trenger jeg ikke vite egentlig... er det bra så er det bra
 

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Innlegg
556
Antall liker
3
Utrolig tøff spiller! Hvis den spiller like bra som den ser ut så MÅ den være god.... ;D

 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Takker for innspill trseland.

Ja, det er mye positivt å lese om Kuzma Stabi Reference. Mange nytter den med stort hell med Tri-Planar, Graham Phantom og Kuzmas egen parallellarm. Etter å ha lest hva Hifi+ skrev om XL i så får jeg jo også inntrykk av at dette er noe av det råeste som finnes av drivverk, men jeg har ikke hørt om direkte sammenlikninger med Reference tidligere, så takker for ditt innspill. Det du forteller sier vel i hvert fall at det er klare fordeler med den største av dem, var systemet ellers identisk, slik at du hadde mulighet for sammenligning av drivverk direkte?

Edit, og prisdifferansen er 81' før vi kommer til armen....
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Nå går jeg ikke med konkrete planer om å oppgradere eller utvide sånn i nærmeste fremtid, men skulle jeg hatt en Kuzma, så skulle det vært Reference eller XL. XL er såvidt ny at den nok ikke lar seg skaffe brukt og det gjør at prisen blir vel høy.

Men takker for innspill. Den i Sverige var da veldig billig!!
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Jeg spilte på Stabi + Triplanar i mange år. Benyttet flere picuper.

Jeg var aldri helt happy med denne komboen! Dagens Rega p7 synes jeg er mye mer sammenhengende og "klar" i lyden.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.921
Torget vurderinger
24
Var det vanlig Stabi du hadde? Kan det være at denne har vært noe lettflytende i opphenget for Triplanar? Har du hørt Stabi Reference? Dette er tross alt to vidt forskjellige spillere.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
609
Antall liker
75
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Jeg hadde vanlig Stabi. Har aldri hørt Stabi ref. Opphenget på Stabien var ikke noe problem. Det er litt problematisk at armen er så lang at du ikke får lokket igjen uten å dreie armen inn mot spindelen før du lukker.
 
T

tjn

Gjest
MF i Stereophile har en test i Vol. 27 no.9, får veldig god omtale der.
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Jeg hadde vanlig Stabi. Har aldri hørt Stabi ref. Opphenget på Stabien var ikke noe problem. Det er litt problematisk at armen er så lang at du ikke får lokket igjen uten å dreie armen inn mot spindelen før du lukker.
Hvordan gikk det med overhang i dette tilfellet?
 

karlinn

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2005
Innlegg
777
Antall liker
110
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg har den standard Kuzma stabi/stogi kombo og synes den lyder veldig bra. Synes også den er bedre bygget end andre pladespillere jeg har hatt. Har prøvet at spille med Alphason hr100(en af min favorit arm) på den men synes det passer spilleren bedst at bruke kuzma arm på den. Det er en spillere der har veldig fin bass og spiller med holografisk gengivelse. Jeg forstår ikke helt hvordan nogen kan synes en Rega kan spille bedre. Kan bedre lige den Kuzma en en full scale roksan som jeg havde før.



Jeg tror at de Kuzma spillere har det til fælles at de er rigtig godt bygget og man kan blive gammel med dem ;)

Undskyld alt det stov :-[
 

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Innlegg
2.441
Antall liker
1.988
Sted
Bergen
Jeg har den standard Kuzma stabi/stogi kombo og synes den lyder veldig bra. Synes også den er bedre bygget end andre pladespillere jeg har hatt. Har prøvet at spille med Alphason hr100(en af min favorit arm) på den men synes det passer spilleren bedst at bruke kuzma arm på den. Det er en spillere der har veldig fin bass og spiller med holografisk gengivelse. Jeg forstår ikke helt hvordan nogen kan synes en Rega kan spille bedre. Kan bedre lige den Kuzma en en full scale roksan som jeg havde før.

Jeg tror at de Kuzma spillere har det til fælles at de er rigtig godt bygget og man kan blive gammel med dem  ;)

Undskyld alt det stov  :-[
Helt enig med deg Karlinn.  Det er kun en eneste grunn til at jeg selger min Kuzma Stabi og det eventyrlysten til å prøve noe nytt! Dette er en av de beste spillerene jeg har hørt!! Og jeg har hatt mye fine rigger før denne. Den er mye bedre en samtlige Rega spillere jeg har hørt (inklusiv P9). Har også hørt Kuzma Stabi Reference og den er hakket bedre en min.
 

epicurus

Bransjeaktør
Ble medlem
31.05.2004
Innlegg
195
Antall liker
7
Torget vurderinger
0
Kuzma Stabi Reference er som Stabi'n, dvs. et "critically damped" opplegg som fungerer utmerket alle steder, spesielt på 'fleksibel' tre gulv. (Jeg brukte en Stabi/Stogi Ref. i Horten) Den XL er fysisk som en veldig tung og solid klump, og ikke benytter silikon dempning.

Den XL er egentlig for folk som vil også bruke den AIRLINE arm (og gir blaffen i prislappen), og bør brukes i full range systemer på det høyeste nivået. (Den er jo en referans nå hos TAS) En Kuzma Stabi Reference holder lenge i de alle fleste tilfeller, og kan ta imot de alle fleste armer.

mvh

Peter (Kuzma importøren)
 

epicurus

Bransjeaktør
Ble medlem
31.05.2004
Innlegg
195
Antall liker
7
Torget vurderinger
0
Den kan også ta Airline armen, stemmer ikke det?
\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Det stemmer. Det finnes en i Bergen med en Kuzma Stabi Reference / Airline kombinasjon.
 
Topp Bunn