Julefilm
Hva passer det å skrive om når det er jul.
Tekniske utgreiinger er tungleste med full mage og blir derfor lite interessant juleunderholdning for de fleste, selv på et fagforum. Og sluttpoenget ender ofte med en bismak hvis formålet med avhandlingen er å vise hvor dumme alle er, og ofte blir ting oppfattet slik selv om det ikke var tilsiktet. Når jeg leser andre tråder her så får jeg også inntrykk av at disse tekniske innleggene ikke blir lest, i hvertfall blir de ikke forstått.
Det kan være så enkelt at andre liker å lese slikt som jeg selv liker å lese - historier, fortellinger, opplevelser.
På fb ble dagens post S1.2 surroundhøyttalerene - kort tekst, link til present der de som vil lese mer kan gjøre det.
Jeg tror det passer med en liten fortelling om filmlyd, slik jeg opplever den nå, det er såpass sjelden jeg ser film at opplevelsen blir litt ny på en måte, og så inngår jo surroundhøyttalerene, selv om de ikke omtales spesifikt.
I kveld fant jeg fram en av julefilmene og en boks belgisk sjokolade som jeg fikk til jul. Filmen er om en som har strandet på mars.
Så da startes det film, master dras opp på 0dB, og sjekker at level på bassystemet står rett på -8dB. Det er DTS-MA 7.1, viser det seg - da trengs det ingen oppmix for bakkanalene.
Lyden er veldig bra på denne filmen, fullfrekvente lydeffekter som gir en veldig solid og realistisk opplevelse når fx dører og sluser lukkes.
I forhold til musikk så er det to ting som skiller markant - surroundlyd og dypbass. Film har også mye mer variert dynamisk spenn slik at det ikke blir slitsomt selv om lydeffeffekter er så kraftige i volum at de gir en solid fysisk opplevelse. Mellom slagene så er det stillere perioder, slik at ørene får hvile.
Surroundlyden er veldig bra, med lyder plassert overalt, ja, også over i taket, det trengs hverken atmos eller takhøyttalere for å få til dette. Lydene bare er der, helt uavhengig av høyttalerene. Surroundlyden gir et veldig stort tilskudd til filmopplevelsen her, og brukes aktivt gjennom hele filmen og ikke bare i noen få actionscener.
Går det an å se film uten multikanal med side og bakhøyttalere? Klart det går an, men å prøve å si at det er "nesten like bra" blir bare dumt, fra første scene så skjønner en at det gir ingen mening.
Dypbassen er det som gjør forskjellen på at en hendelse oppleves som virkelig og realistisk i forhold til at det bare er høy lyd fra høyttalere. Men alt må henge sammen, dypbassen må ha denne tørre, fast karakteren, og det må være tilstrekkelig kapasitet og frekvensområde under 20hz.
Dialogen har dette snåle preget som de fleste filmer har, det skyldes tildels bruken av limiter og kompressor, men jeg mistenker også at de gjør noe eq for at det skal høres bedre ut på disse filmsystemene med x-curve. Resultatet er dialog med snål tonal balanse, akkurat litt for høyt i volum, og med et slags hardt preg, og artifakter fra opptaket slik som støy høres veldig godt. Men det gjør ikke så mye, en tar det en får, og siden resten av lyden er såpass bra så får det passere. Denne filmen er heller ikke av de verste. Om dette skyldes oppsettet jeg hører på? Nei, dialog i tvserier og dokumentarer er ikke slik, vokal i musikk er heller ikke slik.
Hele lyden har et slags solid og realistisk preg, det er alltid helt klart med god og tydelig separasjon mellom lydobjekter, det er en kombinasjon av myke, fine lyder, plassert overalt i rommet rundt deg og en massiv dynamikk og kraft når det smeller til.
Jeg vil påstå at lydopplevelsen er så bra at et slikt oppsett gir mening selv om det ikke kunne spille musikk på noe fornuftig vis, kun for film.
Så hva må en ha for å få en lydopplevelse som gjør at lyden blir viktigere enn bildet. Det er vel åpenbart at å ta en tur på kino ikke blir slik.
Det viser seg at en trenger bare et lite rom, satt opp med et lydsystem som med litt tilpasning kan plasseres i en vanlig stue. Høyttalerene krever litt plass selv om de ikke er store, alle 4 hjørnene blir okkupert, og det blir surroundhøyttalere på veggene. Plassering av sitteplasser og høyttalere og skjerm henger sammen, slik at møbleringen blir bestemt ut i fra funksjonen som mediarom/mediakrok, interiørarkitekten får mindre spillerom. Og akustikken må ordnes tilstrekkelig, men det er ikke nødvendig å bygge lydstudio eller madrasslager. Dette kan være et lite, dedikert mediarom, eller en mediakrok i en del av en stue.
Hva slags høyttalere som settes inn i mediarommet er selvsagt ikke likegyldig - og dette gjelder alle høyttalerene inkludert surround og bassystem, og oppsett og kalibrering er også avgjørende for å få et godt resultat.
Den belgiske sjokoladen var god og boksen tom lenge før filmen var halvveis.