Kva ny / brukt budsjettspelar er grei?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nå er vel hverken Linn eller Dual særlig aktuelt for Vifteovn gutter :)
Linn er for dyrt, og Dual er for gammelt og spesielt (jmf uttalelse over).

Så kan man spørre seg; hva bør han snuse på da? Det er flere merker som har overlevd godt på å tilfredsstille kjøpere i denne prisklassen, deriblant Rega, ProJect og Goldring. Alle disse lager helt moderne entrylevel-spillere som er langt bedre enn det de fleste (av den litt eldre garde) tror entrylevel-spillere kan være. Og en ny rimelig spiller fra en av disse kan meget vel låte like godt som en flere år gammel eldre modell fra samme produsent til samme pris brukt. Så jeg ser ikke nødvendigvis at det vil være noe poeng i å kjøpe brukt bestandig, og de som ikke tror platespillere i denne prisklassen har blitt mye bedre de siste få årene, de har neppe hørt.

Produsenter har i tiltakende grad lært seg hvilke ting som er lydmessig viktig å fokusere på innen et budsjett, og hvordan man kan produsere med lav toleranse til en lav pris. Produsentene er også smertelig klar over at platespillermarkedet er blitt et entusiastmarked, og som sådan stilles det høyere krav til musikalsk ytelse enn noen gang. Heldigvis er det fortsatt slik at folk kjøper det som låter best (når alt annen er likt), særlig når de får sjanse til en demo. Derfor; ikke avfei rimelige nye spillere, nytt er nytt(!) og de kan meget vel overraske med god lyd!

Ikke minst med klassisk musikk kan det være en god ide med en beltedrevet spiller; belte og små forsiktige motorer gir generelt et lavere støygulv og følgelig bedre musikalsk innsikt med et høyere detaljeringsnivå og rikere klangfarger, noe som også er grunnen til at det er langt foretrukket på platespillere av idag.
I denne prisklassen (ufjærede spillere) kan det lønne seg å sette av noen hundringser til en vegghylle, det kan gi langt større utbytte enn pengene skulle tilsi.

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.471
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det var litt av ein temperatur å oppnå her i november.....
Eg har gjort ein del samanlikningar av vinylriggar i det siste. Mellom anna ein riktig pen Dual 701, som er ein vesentleg betre spelar enn 1228. Drivverket er direktedrive, og faktisk ganske godt. Mindre "DD-lyd" enn gode, gamle Technics SL 1200. Men dette kjem i ein eigen artikkel seinare.

Lat meg så gje nokre råd til den unge, blakke:
- Det er svært få bruktspelarar, om nokon, som kan by på så god lyd som Linn Sondek LP12, når ein ser det i samband med forbetringspotensialet. Ein blodtrimma LP12 er ingenting å skamme seg over, uansett kva samanlikningsgrunnlaget er. Og finn du ein pen, brukt, kan du ta desse oppgraderingane etter kvart. Betre spelarar finnest rett nok, men då om lag på tilsvarande prisnivå eller så.
- Dei verkeleg gode bruktspelarane frå 70- og 80-talet har ein lei tendens til å vere direktedrivne. Dette medfører veldig god timing og til dels dynamikk, men ein viss eigenlyd. Beltespelarane frå den tid (eit av unntaka er Linn) har merkbart dårlegare dynamikk og timing. Det gjeld også Rega. (Men ikkje dei grøvste Thorens og dei l"ikesinna"). Gode kjøp kan finnast, men brukt er alltid brukt, og billeg kan lett bli dyrt...
- Rega sine nyare spelarar (har ikkje testa den nye, billegaste) er veldig ok, og fullstendig i stand til å presentere vinylmediet på ein skikkeleg måte. Med RB 250/300 kan skikkeleg gode pickupar brukast (til dømes Dynavector DV 10, 20 og AudioTechnica OC9) . Lyden vil då ikkje vere noko å skamme seg over.
- Drivverka frå "tidenes morgon" som framleis held mål, kostar ganske mykje. Og det kan diskuterast i kva grad ein er tent med å betale såpass, når det finnest både billegare og betre nye alternativ.
- Dual-spelarane har tydelegvis gode drivverk. Men ein kan ikkje utan vidare rekne med at dei er i god stand. Og armane er av diskutabel kvalitet. Sjølv om dei er lettvektsarmar, og såleis tilpassa ei spesiell gruppe av pickupar, kan dei nok ikkje måle seg med moderne konstruksjonar.
- Dei tunge armane frå japanske spelarar ca 1980 er godt skikka til dei "motsette" pickupane.

Var eg ein fattig eigar av ei enkel, lita vinylsamling i dag, ville eg truleg kjøpt ein brukt DD-spelar med MC-pickup. Men det er ut frå ein ståstad som rimeleg erfaren vinylmann.
Om eg ikkje eigde vinyl, eller hadde erfaring i mediet, ville eg starta svært forsiktig med spelaren, og fyrst investert i platene. Så ville eg sett etter kvart kva eg skulle satse på. Å komme over ein pen LP 12 er ein utmerka start, tykkjer eg....men dei kostar gjerne i meste laget, om du ikkje er svineheldig.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.471
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
K.H. skrev:
FZ skrev:
K.H. skrev:
Den veien går det vel med oss alle, enten vi sverger til Dual eller Linn?! ;)
Jo da, men mens alltid like ungdommelige frk. Linn stadig forbedrer seg og får nytt liv kan vel ikke det samme sies om gamle hr. Dual som avgikk ved døden for et kvart århundre siden ;D
Ryktene om Duals død er nok betydelig overdrevet....samtidig som Linns "forbedringer" snart ikke er oppnåelig for folk med vanlige inntekter. Forstår derfor godt og synes det er en sunn trend at folk kan finne glede i spillere fra gamle dager. Selv har jeg en forkjærlighet for Thorens av eldre dato. Eier også en Linn, om enn ikke av siste utgave, og synes faktisk ikke Thorens har noe å skamme seg over lydmessig, tross sine 29 år.
Linn kostar ein del, det er så. Men det finnest alternative oppgraderingar, som rett nok ikkje er etter Linn-boka, og kanskje endåtil reduserer verdien av spelaren. Men det er likevel meir mellom himmel og jord.....

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
16
DD med lettvektsarm og en god MC,ev MC high output er et godt sted å starte ja,så enig med Arve nå ;D
Mvh Rune :)

J

jukes

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
K.H. skrev:
FZ skrev:
K.H. skrev:
Den veien går det vel med oss alle, enten vi sverger til Dual eller Linn?! ;)
Jo da, men mens alltid like ungdommelige frk. Linn stadig forbedrer seg og får nytt liv kan vel ikke det samme sies om gamle hr. Dual som avgikk ved døden for et kvart århundre siden ;D
Ryktene om Duals død er nok betydelig overdrevet....samtidig som Linns "forbedringer" snart ikke er oppnåelig for folk med vanlige inntekter. Forstår derfor godt og synes det er en sunn trend at folk kan finne glede i spillere fra gamle dager. Selv har jeg en forkjærlighet for Thorens av eldre dato. Eier også en Linn, om enn ikke av siste utgave, og synes faktisk ikke Thorens har noe å skamme seg over lydmessig, tross sine 29 år.
Linn kostar ein del, det er så. Men det finnest alternative oppgraderingar, som rett nok ikkje er etter Linn-boka, og kanskje endåtil reduserer verdien av spelaren. Men det er likevel meir mellom himmel og jord.....

:)

Må ikke glemme de store fra Luxman da Arve. :) 300,310,350, :)

Mvh Roar

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.837
Audiophile-Arve skrev:
Trådstarter ønsker å holde seg under 2500 kroner. Man får vel neppe en platematte til Linn under den prisen, langt mindre en komplett spiller.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
459
Torget vurderinger
4
Pink_Panther skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Trådstarter ønsker å holde seg under 2500 kroner. Man får vel neppe en platematte til Linn under den prisen, langt mindre en komplett spiller.
Nei, du får ikke en matte til den prisen, men 10 ;) Lyd blir det derimot lite av....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Når det gjelder rimelige platespillere: Jeg har sagt det jeg vil om det jeg vet noe om.

Jeg gjentar bare: Hør på noen spillere og velg selv, vifteovn.

Det gleder meg at flere har oppdaget loppemarked som kilde til billige plater. I den forbindelse vil jeg tipse deg om denne siden: http://www.loppemarked.info/

Ikke bare finner du fantastisk musikk for en billig penge. Du støtter gjerne også det lokale skolekorpset, og bidrar til at ungene lærer seg å spille et instrument.

Det er edel egennytte, det! ;D

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
351
Torget vurderinger
1
Jeg fikk kjøpt meg en strøken Luxman 441 med Rega 300 arm med en nesten ny Grado prestige gold for 4000kr....

Den spiller meget bra, og det finns ikke nye spillere i dag som er i nærheten til 4000kr, og det er et drivverk som varer til evigheten.

Jeg har bytta ut Gradon med en Dynavector 20xh, og det var en klar forbedring til Gradon...

Min gode cd spiller Meridian G06 henger fortsatt etter når det gjelder å gjengi ekte ufarga musikkglede.

Kommer du over et slikt kjøp er det bare å trå til ;)

Destiny.. :)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Som Luxmanbruker må jeg jo bare bekrefte at de virkelig kunne lage platespillere. Samtidig er disse spillerne ikke så ofte å se brukt, og av forståelige grunner. Min 350 med FR-arm er i alle fall den beste riggen jeg har hatt i hus noen gang. Samtidig er jo disse spillerne astronomisk prissatt i forhold til trådstarters budsjett, derfor har jeg lyst til å trekke fram en annen Luxmanmodell som virkelig har imponert, nemlig PD 282. En flott, klassisk DD-spiller med nydelig finish og arm fabrikert av ikke helt ukjente Audio Technica. De kan fremdeles finnes rundtomkring til hyggelige priser, det gjelder bare å tråle diverse bruktbørser.
For etpar år siden skulle jeg finne en platespiller til en tante, og etter en kikk på Finn.no og en kveldstur til Røa stod en nydelig og strøken 282 med Ortofon MC 3 Turbo-element bak i bilen. Tante hadde fått ny platespiller for en drøy tusing.
Jeg måtte jo koble den opp, og det inntrykket sitter enda. Ro, stabilitet, sammenheng og dynamikk som var såpass imponerende at jeg ble helt tatt på senga. En sjekk med en mye nyere Planar 2 påmontert samme element gjorde det i alle fall klart hva som låt best hos meg......

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
impulse skrev:
Som Luxman bruker må jeg jo bare bekrefte at de virkelig kunne lage platespillere. Samtidig er disse spillerne ikke så ofte å se brukt, og av forståelige grunner. Min 350 med FR-arm er i alle fall den beste riggen jeg har hatt i hus noen gang. Samtidig er jo disse spillerne astronomisk prissatt i forhold til trådstarters budsjett, derfor har jeg lyst til å trekke fram en annen Luxmanmodell som virkelig har imponert, nemlig PD 282. En flott, klassisk DD-spiller med nydelig finish og arm fabrikert av ikke helt ukjente Audio Technica. De kan fremdeles finnes rundtomkring til hyggelige priser, det gjelder bare å tråle diverse bruktbørser.
For etpar år siden skulle jeg finne en platespiller til en tante, og etter en kikk på Finn.no og en kveldstur til Røa stod en nydelig og strøken 282 med Ortofon MC 3 Turbo-element bak i bilen. Tante hadde fått ny platespiller for en drøy tusing.
Jeg måtte jo koble den opp, og det inntrykket sitter enda. Ro, stabilitet, sammenheng og dynamikk som var såpass imponerende at jeg ble helt tatt på senga. En sjekk med en mye nyere Planar 2 påmontert samme element gjorde det i alle fall klart hva som låt best hos meg......
Det er da ingen som har hevdet at ikke Luxman produserte svært gode platespillere. Det finnes mange bra, eldre spillere fra Luxman, Thorens, Micro Seiki, Technics, Denon, Kenwood osv på bruktmarkedet. Mitt poeng er at i beste fall middelmådige platespillere fra Dual hauses opp til kvaliteter som ikke er helt berettiget. Uansett, kjøp av gammel, brukt platespiller fordrer at man vet hva man kjøper, mange spillere krever også en del vedlikehold og deler kan være vanskelig/umulig å skaffe.

Jeg forstår også hvorfor mange liker lyden fra en gammel Dual, klangpreferanse og kombinasjon med anlegget kan selvsagt gjøre det til en vellykket kombinasjon tilpasset smak og behag. Men det finnes veldig mange både gamle og nye platespillere som spiller fantastisk mye bedre. En nyere, men gjerne brukt "entry level" platespiller med en litt bedre enn standard pickup er et godt alternativ for de fleste som vil oppdage vinyl med begrenset budsjett og begrenset kunnskap/erfaring når det gjelder platespillere.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Audiophile-Arve skrev:
Om eg ikkje eigde vinyl, eller hadde erfaring i mediet, ville eg starta svært forsiktig med spelaren, og fyrst investert i platene. Så ville eg sett etter kvart kva eg skulle satse på. Å komme over ein pen LP 12 er ein utmerka start, tykkjer eg....men dei kostar gjerne i meste laget, om du ikkje er svineheldig.
Arve, LP12 er vel en av de siste spillerne jeg ville ha anbefalt noen å kjøpe brukt hvis man har dårlig råd og begrenset erfaring med vinyl. Da er det bedre å satse på en spiller som ikke trenger vanskelige og kostbare justeringer av fjæring og som er lettere å sette opp for en som er novise. Har du mye penger derimot, er det bare å klemme til.

Finner man en billig LP12, er den mangler den oftest alle oppgraderinger siden 1976 og er i tillegg enten mishandlet eller defekt. Det er jo for så vidt mulig å reparere og oppgradere en hvilken som helst LP12, men kostnaden blir jo fort den samme som en bra bruktbil eller en særdeles bra platesamling. Da er det faktisk bedre å kjøpe en brukt Dual CS5000 eller CS701.....

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Pink_Panther skrev:
Her er en test som Arve selv har gjort på en entrylevel spiller av et av overnevnte fabrikat. Ikke særlig tillitvekkende den spilleren, spør du meg.

http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=236
Denne testen ble dessverre gjort på en pre-production sample med defekt motor. Spilleren har også gått ut og det har kommet en ny og oppgradert utgave som vel også nå har gått ut av produksjon. For øvrig, Elektra-pickupen som sitter på som standard er ikke spesielt bra, alle de rimelige Rega-derivativene fra f.eks Argon, NAD og Goldring spiller veldig mye bedre med en pickup til en tusenlapp.

Topp Bunn