Digitale avspillere Kvalitet på CD-drivverk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Min løsning er ihvertfall å rippe alle CD'er til flac, og så streame de filene fra harddisk i stedet for å forsøke å lese CD'er i sanntid når de skal spilles. Det er ikke noe jitter i en fil som ligger stille (gammelt jungelord). Men det er litt off topic her. Poenget er at lydkvalitetsforskjell mellom drivverk stort sett handler om jitternivå.
    Skjønner. Men da bruker du et cdrom drivverk. Som retter jitterfeil før det lagres på harddisken?

    Haavard
     

    evhvis

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    780
    Antall liker
    641
    Sted
    Grimstad
    Torget vurderinger
    14
    Husker å ha lest et leserbrev i Hifi-news hvor en lurte på etter å ha sett jittermålinger fra diverse cd spillere og drivverk hvor hans Metronome skåret litt midt på treet mens hans DVD spiller skåret meget bra men hvor han foretrakk Metronome verket da han mente det låt mer naturlig.
    Vil det i slike tilfeller være match mellom drivverk og dac som gjør at man foretrekker den antatt dårligere?
    Kan være at det kommer med høyfrekvent støy fra DVD-spilleren hvis han kjørte med RCA/BNC som slo inn på DACen eller at DACen ikke brøt klokkesyncen fra kilden og at samspillet mellom klokkene i metronome spilleren og DACen passet bedre sammen. Klokker i usync oppleves fort som et lag av "white noise" på toppen av musikksignalet på analog-utgangen.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    216
    Sted
    Alltid lofotværing
    Men...er vi ikke på vei bort fra trådtittelen nå, og inn på en jitterdiskusjon?
    Btw, er det pga jitter at Densen B400XS presenterer et bedre lydbilde her hos meg, enn ( selveste ) EMC-1??
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.431
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner. Men da bruker du et cdrom drivverk. Som retter jitterfeil før det lagres på harddisken?
    Jitter er tidsvariasjon i en datastrøm. I det øyeblikket du lagrer datastrømmen på en disk forsvinner alt jitter. Det er ingen tidsvariasjon i data som ligger stille på en disk. Det strømmer ikke noe sted, men ligger bare der. Eventuelt kan det oppstå nytt jitter når det leses og klokkes ut igjen, men alt jitter fra rippeprosessen er borte i det øyeblikket filen skrives til disk. Da har det heller ingen ting å si hvor mye jitter det er i drivverket som ripper CD'en. Det eneste jitteret som betyr noe er den tidsvariasjonen som eksisterer i datastrømmen når den går inn i selve D/A-konverteringen.

    Men dette er en digresjon. Poenget er igjen at for å si noe om kvalitet på CD drivverk bør vi helst ha en oppfatning om hvor mye jitter de skaper i datastrømmen ut. Det er dette som kan skape hørbare forskjeller mellom bit-for-bit identiske datastrømmer fra ulike drivverk.
     

    Vienna

    Medlem
    Ble medlem
    24.10.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    18
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    2
    Sony sin ES serie....... tenker da spesielt på cdp xa 50 ES / xa 7 ES / 555 ES , osv , fantastiske driverk , hurtig commando etc....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En cd med musikk av Blow framført av Deller Consort som jeg eier lot seg ikke rippe til HDD uten lesefeil med to forskjellige laptop-er. Det kan ha vært dårlige cd/dvd-drev som var årsaken, men sannsynligvis var det feilkorrigeringen i et dvd-drivverk for pc som ikke holder mål. Den cd-en har heller ingen ordinær cd-spiller klart å spille av uten feil før jeg fikk Rega Apollo i hus. Det er mulig jeg nevnte det i et av mine tidligere innlegg i denne tråden, men siden spørsmålet om cd/dvd-rom er bedre til å lese cd har kommet opp i etterkant er det kanskje greit med en reprise.
     
    Sist redigert:

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Rega Apollo er jo nesten en smeltedigel av en cd spiller, Top lader,ingen slarkete skuff, cd platen holdes på plass av små kuler, en løsning som oftest blir/ble brukt i bærbare cd spillere og i tillegg en buffer som leser platen i forkant før direkte avspilling kan skje som nesten er litt lik en cd rom løsning.....
    Men det funker meget bra, fornøyd med den som drivverk.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rega Apollo er jo nesten en smeltedigel av en cd spiller, Top lader,ingen slarkete skuff, cd platen holdes på plass av små kuler, en løsning som oftest blir/ble brukt i bærbare cd spillere og i tillegg en buffer som leser platen i forkant før direkte avspilling kan skje som nesten er litt lik en cd rom løsning.....
    Men det funker meget bra, fornøyd med den som drivverk.
    Teoretisk lignende løsning, men i de forsøkene jeg har gjort med ripping har Rega sin løsning fungert bedre enn innebygde dvd-rom i laptop-er i mellomklassen (7-9000).
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Yamaha sine drivverk i de nye spillerne ser fantastisk velbygde ut.
    Får litt feelgood følelse. Men jeg aner ikke hvordan de står seg over år eller hvordan de leser platene.

    Håvard
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Yamaha sine drivverk i de nye spillerne ser fantastisk velbygde ut.
    Får litt feelgood følelse. Men jeg aner ikke hvordan de står seg over år eller hvordan de leser platene.

    Håvard
    Bortsett fra at skuffen er ei flis... :rolleyes:
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Morsomt at du trekker fram den der, KoperViking!Den får nok jantebehandling her, som det meste fra EC.
    EMC 1 er utrolig mye bedre enn folk er klar over, og det snart tjue år etter lanseringen. Vet du når omtalen du har klippet ut er fra?
    Er hentet fra PF Audio, Sept./Oktober 2010. Sorry..tregt svar:)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.958
    Denne komboen var fantastisk i sin tid. En av de hifi komponentene jeg angrer på jeg solgte....

    Vis vedlegget 375403
    Om jeg får lov å kommentere JK, så er jeg helt enig. Disse holdt mål veldig lenge. Ja, faktisk har jeg enda ikke klart å bytte ut DAC'en som har den vanvittige chipen fra swiss Anagram :)

    Av nyere ting tror jeg at CDTer fra Stahl-Tek, Neodio og Metronome ville ha fremkalt den riktige kvalitetsfølelsen om kostnaden ikke var en issue :)








    Auda, der røyk jeg på akutt sikletryne Grumpy :rolleyes:
    En toppmater til overkommerlig pris kan være Audionet ART G2 eller G3 alene eller med ekstern DAC etter vær, humør, form og farge.
    Disse Audiomeca produktene er griselekre, sukk!
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Merkelig egentlig, at du sliter sånn med jitter fra en EC EMC-1 som har fått kred for det motsatte i tester verden over.
    Kanskje ikke din EMC-1(UP) var helt i lodd? Hvilket CD-Pro 2 drivverk var det i den?
    Den var i vater, ja, og sto på SolidTech Feet of Silence i et DIY-rack med mye sorbothan og annen demping. Dette var en tidlig EMC-1, senere oppgradert til UP DAC, men med det opprinnelige drivverket. Det var vel en CD-PRO, ikke CD-PRO2. Den siste tiden brukte jeg den som et rent CD-drivverk med S/PDIF eller AES/EBU fra fra drivverket til DEQX HDP3 digital prosessor. Det låt absolutt ikke dårlig som det var, men direkte A/B-testing mot Transporteren viste tydelig hørbar forskjell mellom drivverket og streameren. Subjektivt låt streameren mer "organisk" og "tredimensjonal", mens drivverket låt litt mer "todimensjonalt" med en viss "hardhet". Jeg beskrev det som forskjellen på en tredimensjonal marmorstatue og en todimensjonal pappfigur. Jeg finner ikke igjen målinger på jitternivået fra et CD-PRO, men jeg mener å huske at det var ganske høye tall. Jeg så også på muligheten for å sette en Tent Labs klokkekrystall i den for å få ned jitternivået, men det lot seg i praksis ikke gjøre med måten drivverket var montert på i spilleren. Så den CD-spilleren har jeg ikke lenger.
    Jeg finner heller ikke igjen jittermålinger, men vet at jeg leste både gode og dårlige målinger. Dvs. 1 dårlig måling fra et eller annet magasin.
    Merkelige greier egentlig; Noen må synse, andre måle:) Eller kan dette knyttes til drivverk versjon?

    Siden jeg heller ikke kjenner igjen beskrivelsen din så må det jo ligge noe i dette. Du omtaler jo en tidlig versjon med CD-PRO.
    Senere versjoner har altså CD-PRO2 og CD-PRO2M drivverk. Begge holder særdeles høy kvalitet -sammenliknet med billige "plastbokser" som f.eks. Philips VAM 1202/-- som er brukt i mange spillere. Så koster også et slikt PRO2 drivverk ca 10 ganger så mye. PRO2M versjonen skal være enda mer stabilt iflg. Volker Hunger.

    Jeg opplever altså denne ikke som hard i lyden, tvertimot. Dessuten "tegner" den et fint 3 dimensjonalt lydbilde. Luftig, flott kontroll og detaljering i hele bassområdet. Den har altså "snurredisk"/jitter men gjengir musikkopplevelse og innlevelse hos meg, det er jo det det handler om:)

    Frontmatere er mer praktisk i bruk men PRO2 veier opp i rask start og sporskift. Dessuten er den en robust sliter. Eneste svakhet jeg har funnet var i strømforsyningen til display, dette har jeg elminert -utbedret. (Samt et par amatørloddinger i "UP"-oppgraderingen som ikke skyldes konstruksjonen..)

    Naturligvis så slår streamingens anvendelighet alt i sokkene:)
    Men CD-arkivet mitt kvittes aldri, som ei bokhylle ikke nødvendigvis må tømmes. Må altså ha håndfast audiofil hygge!:rolleyes:
    Noen av dere CD dumpere kommer til å angre. Sann mine ord;D
     
    Sist redigert:

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Men...er vi ikke på vei bort fra trådtittelen nå, og inn på en jitterdiskusjon?
    Btw, er det pga jitter at Densen B400XS presenterer et bedre lydbilde her hos meg, enn ( selveste ) EMC-1??
    Hva oppleves bedre i lydbildet? (Bare lurer, sier ikke at EMC-1 er perfekt..hehe)
    Hvilket PRO drivverk har din EMC-1? Er den gammel og slarkete?:)
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Men...er vi ikke på vei bort fra trådtittelen nå, og inn på en jitterdiskusjon?
    Btw, er det pga jitter at Densen B400XS presenterer et bedre lydbilde her hos meg, enn ( selveste ) EMC-1??
    Hva oppleves bedre i lydbildet? (Bare lurer, sier ikke at EMC-1 er perfekt..hehe)
    Hvilket PRO drivverk har din EMC-1? Er den gammel og slarkete?:)
    Hyggelig tråd dette, nesten litt feel good. Artig gjensyn med "maskiner" og mekanikk fra en tid som var. Bare en kort kommentar vedr. EMC og CD Pro/VAM 1254. Nå trenger det ikke være noe feil med drivverket bare fordi man synes streaming er bedre.

    Kort digresjon: Linn kom sent på banen, først CD spiller, i 1993. Annonserte sin utgang for CD spillere i 2009. Oppnådde bedre resultat over streaming produkter. Livssyklus på 15-16 år er ikke rare greiene…
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Bra spillere har ikke mer enn 110-250 ps jitter.
    Mer en bra nok og ikke hørbart.
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Men...er vi ikke på vei bort fra trådtittelen nå, og inn på en jitterdiskusjon?
    Btw, er det pga jitter at Densen B400XS presenterer et bedre lydbilde her hos meg, enn ( selveste ) EMC-1??
    Hva oppleves bedre i lydbildet? (Bare lurer, sier ikke at EMC-1 er perfekt..hehe)
    Hvilket PRO drivverk har din EMC-1? Er den gammel og slarkete?:)
    Hyggelig tråd dette, nesten litt feel good. Artig gjensyn med "maskiner" og mekanikk fra en tid som var. Bare en kort kommentar vedr. EMC og CD Pro/VAM 1254. Nå trenger det ikke være noe feil med drivverket bare fordi man synes streaming er bedre.

    Kort digresjon: Linn kom sent på banen, først CD spiller, i 1993. Annonserte sin utgang for CD spillere i 2009. Oppnådde bedre resultat over streaming produkter. Livssyklus på 15-16 år er ikke rare greiene…
    Ja, ok med feel good; Det handler jo om musikk og teknikken bak..en viktig del av livet:)

    Tror forresten du misforstod litt, lurte bare på opplevd forskjell. (-burde kanskje hatt avsnitt mellom de to setningene.)
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Jeg quota litt i tåka ja. Det jeg hadde i tankene var en liten dialog mellom deg og Asbjørn. Transporter vs EMC.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.208
    Det er ganske stor forskjell på hva som er "bra" fra et ingeniørperspektiv og "bra" fra et HiFi-persepektiv. Jeg har svært vanskelig for å se nødvendigheten av at eksempelvis en CD-spiller trenger å veie 20-30 kilo og en DAC ditto. I en verden hvor man tror at alt av mekanisk støy, vibrasjoner er et problem som må adresseres med høy vekt og lignende så gir det muligens mening, men ellers not so mutch. Prøv å sett CD-spilleren på skrå eller flytt den fra racket til gulvet og til sofaen eller bokyllen istedenfor. Det burde gi en viss pekepinn på størreslesorden på problemet (hint: føkk all).

    Normalt blir noe kravspesifisert utfra håndfaste kriterier. Så og så bra S/N-ratio, så og så lite forvrengning, så og så lite strømtrekk og så burtetter alt etter hva som er relevant for bruksområdet. HiFI har stort sett fjernet seg fullstendig fra dette ved å fokusere på temmelig lite relevante og lite kausale faktorer som prislappen, hvor mye noe veier, om det er flest mulig chassis (indikerer kompromissløshet) og så videre. Min personlige favoritt er produkter hvor man kan slå av displayet for best mulig lyd, dette er i min bok et tegn på dårlig produktutvikling dersom noe så uskyldig som å ha et lite LCD-display på gir hørbart bedre lyd. Men selv dette er åpenbart "bra". Husker jeg var på demo med EMM Labs en gang. Fine produkter for all del, men når selgeren insisterte på å slå av displayet for hver låt fremstår det som komisk. For 100k eller hva det nå var de kostet hadde de ikke en gang klart å løse det "problemet".

    Det er også en litt rar oppfatning om hva "lite" og "stort" er. Typisk benchmark sine produkter er "små" (1/2 rackbredde- størrelse). Det er fortsatt et temmelig stort produkt - en "liten" DAC finner man eksempelvis i en mobiltelefon eller i en Google Chromecast og lignende produkter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.690
    Antall liker
    9.289
    Sted
    Trondheim
    Rega Apollo er jo nesten en smeltedigel av en cd spiller, Top lader,ingen slarkete skuff, cd platen holdes på plass av små kuler, en løsning som oftest blir/ble brukt i bærbare cd spillere og i tillegg en buffer som leser platen i forkant før direkte avspilling kan skje som nesten er litt lik en cd rom løsning.....
    Men det funker meget bra, fornøyd med den som drivverk.
    Dette er Rega Apollo, ikke Apollo R (som er den som selges nå)? Jeg har lurt på om jeg skal skaffe meg en reserve CD-spiller før de begynner å forsvinne ut av butikkene. Apollo R er jo også topp-matet, og ser enkel og grei ut. Har noen erfaring med den? Den er ikke så veldig dyr i Norge - ca 2000 kr. billigere enn i USA.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.208
    Jeg misliker slarkete skuffer, men skuffen er strengt tatt ikke relevant når platen spiller siden den ikke er i kontakt med plata under avspilling.
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.834
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Rega Apollo r er en oppfølger eller videreforedling av Apollo. Grunnstenene er de samme men forbedret etter noe av det de lærte med toppmodellen. Står litt på hjemmesiden til Rega.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den tiden som det tok å buffre på Rega gjorde at jeg ikke fant roen med noen av de tre jeg har hatt. Lyd og byggekvalitet, meget god. Men irriterende ved oppstart.
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Er veldig fornøyd med denon s10 mk1. Leser CDen på ca 1 sekund, skuffen er stødig og går fort inn/ut uten å høres ut som et treskeverk. Lyden er også veldig bra. Opplever akkurat det samme med min Sony X229ES.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den tiden som det tok å buffre på Rega gjorde at jeg ikke fant roen med noen av de tre jeg har hatt. Lyd og byggekvalitet, meget god. Men irriterende ved oppstart.
    De åtte sekundene er over når jeg har fått beveget meg fra spilleren til lytteposisjon, og siden jeg har noe så flott som fjernkontroll så utgjør ventetiden null sekunder i praksis.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den tiden som det tok å buffre på Rega gjorde at jeg ikke fant roen med noen av de tre jeg har hatt. Lyd og byggekvalitet, meget god. Men irriterende ved oppstart.
    De åtte sekundene er over når jeg har fått beveget meg fra spilleren til lytteposisjon, og siden jeg har noe så flott som fjernkontroll så utgjør ventetiden null sekunder i praksis.
    Ser den. Men slipper gjerne å bruke de 8 sekundene. Om jeg ikke må. ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den tiden som det tok å buffre på Rega gjorde at jeg ikke fant roen med noen av de tre jeg har hatt. Lyd og byggekvalitet, meget god. Men irriterende ved oppstart.
    De åtte sekundene er over når jeg har fått beveget meg fra spilleren til lytteposisjon, og siden jeg har noe så flott som fjernkontroll så utgjør ventetiden null sekunder i praksis.
    Ser den. Men slipper gjerne å bruke de 8 sekundene. Om jeg ikke må. ;)
    Utålmodig kar, he he he. Noen foretrekker kanskje å bli akkompagnert på veien til lytteposisjonen? :rolleyes:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Den tiden som det tok å buffre på Rega gjorde at jeg ikke fant roen med noen av de tre jeg har hatt. Lyd og byggekvalitet, meget god. Men irriterende ved oppstart.
    De åtte sekundene er over når jeg har fått beveget meg fra spilleren til lytteposisjon, og siden jeg har noe så flott som fjernkontroll så utgjør ventetiden null sekunder i praksis.
    Ser den. Men slipper gjerne å bruke de 8 sekundene. Om jeg ikke må. ;)
    Utålmodig kar, he he he. Noen foretrekker kanskje å bli akkompagnert på veien til lytteposisjonen? :rolleyes:
    Handler lite om utålmodighet.. Har jeg valget med et godt drev som jeg må vente på og et som fungerer fra cd'en glir inn er valget enkelt.. Ser ikke noen grunn til å forsvare egne valg ifht gitt spiller :cool:
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Merkelig egentlig, at du sliter sånn med jitter fra en EC EMC-1 som har fått kred for det motsatte i tester verden over.
    Kanskje ikke din EMC-1(UP) var helt i lodd? Hvilket CD-Pro 2 drivverk var det i den?
    Den var i vater, ja, og sto på SolidTech Feet of Silence i et DIY-rack med mye sorbothan og annen demping. Dette var en tidlig EMC-1, senere oppgradert til UP DAC, men med det opprinnelige drivverket. Det var vel en CD-PRO, ikke CD-PRO2. Den siste tiden brukte jeg den som et rent CD-drivverk med S/PDIF eller AES/EBU fra fra drivverket til DEQX HDP3 digital prosessor. Det låt absolutt ikke dårlig som det var, men direkte A/B-testing mot Transporteren viste tydelig hørbar forskjell mellom drivverket og streameren. Subjektivt låt streameren mer "organisk" og "tredimensjonal", mens drivverket låt litt mer "todimensjonalt" med en viss "hardhet". Jeg beskrev det som forskjellen på en tredimensjonal marmorstatue og en todimensjonal pappfigur. Jeg finner ikke igjen målinger på jitternivået fra et CD-PRO, men jeg mener å huske at det var ganske høye tall. Jeg så også på muligheten for å sette en Tent Labs klokkekrystall i den for å få ned jitternivået, men det lot seg i praksis ikke gjøre med måten drivverket var montert på i spilleren. Så den CD-spilleren har jeg ikke lenger.
    Jeg finner heller ikke igjen jittermålinger, men vet at jeg leste både gode og dårlige målinger. Dvs. 1 dårlig måling fra et eller annet magasin.
    Merkelige greier egentlig; Noen må synse, andre måle:) Eller kan dette knyttes til drivverk versjon?

    Siden jeg heller ikke kjenner igjen beskrivelsen din så må det jo ligge noe i dette. Du omtaler jo en tidlig versjon med CD-PRO.
    Senere versjoner har altså CD-PRO2 og CD-PRO2M drivverk. Begge holder særdeles høy kvalitet -sammenliknet med billige "plastbokser" som f.eks. Philips VAM 1202/-- som er brukt i mange spillere. Så koster også et slikt PRO2 drivverk ca 10 ganger så mye. PRO2M versjonen skal være enda mer stabilt iflg. Volker Hunger.

    Jeg opplever altså denne ikke som hard i lyden, tvertimot. Dessuten "tegner" den et fint 3 dimensjonalt lydbilde. Luftig, flott kontroll og detaljering i hele bassområdet. Den har altså "snurredisk"/jitter men gjengir musikkopplevelse og innlevelse hos meg, det er jo det det handler om:)

    Frontmatere er mer praktisk i bruk men PRO2 veier opp i rask start og sporskift. Dessuten er den en robust sliter. Eneste svakhet jeg har funnet var i strømforsyningen til display, dette har jeg elminert -utbedret. (Samt et par amatørloddinger i "UP"-oppgraderingen som ikke skyldes konstruksjonen..)

    Naturligvis så slår streamingens anvendelighet alt i sokkene:)
    Men CD-arkivet mitt kvittes aldri, som ei bokhylle ikke nødvendigvis må tømmes. Må altså ha håndfast audiofil hygge!:rolleyes:
    Noen av dere CD dumpere kommer til å angre. Sann mine ord;D
    Ser at du ofte omtaler "Philips" VAM1202.
    Dette verket er produsert i Kina og kvaliteten gikk til helvete.
    Når det ble produsert i Europa ble det kalt CDM 12.4. Det var vel på nittitallet.
    Nu kjøper jeg 5 stk. VAM1202 før jeg får et som virker sånn høvelig......

    Forøvrig så er kvalitet på de fleste cd drivverk gått rett til helvete de senere år.
    Man kan jo undres hvorfor
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Merkelig egentlig, at du sliter sånn med jitter fra en EC EMC-1 som har fått kred for det motsatte i tester verden over.
    Kanskje ikke din EMC-1(UP) var helt i lodd? Hvilket CD-Pro 2 drivverk var det i den?
    Den var i vater, ja, og sto på SolidTech Feet of Silence i et DIY-rack med mye sorbothan og annen demping. Dette var en tidlig EMC-1, senere oppgradert til UP DAC, men med det opprinnelige drivverket. Det var vel en CD-PRO, ikke CD-PRO2. Den siste tiden brukte jeg den som et rent CD-drivverk med S/PDIF eller AES/EBU fra fra drivverket til DEQX HDP3 digital prosessor. Det låt absolutt ikke dårlig som det var, men direkte A/B-testing mot Transporteren viste tydelig hørbar forskjell mellom drivverket og streameren. Subjektivt låt streameren mer "organisk" og "tredimensjonal", mens drivverket låt litt mer "todimensjonalt" med en viss "hardhet". Jeg beskrev det som forskjellen på en tredimensjonal marmorstatue og en todimensjonal pappfigur. Jeg finner ikke igjen målinger på jitternivået fra et CD-PRO, men jeg mener å huske at det var ganske høye tall. Jeg så også på muligheten for å sette en Tent Labs klokkekrystall i den for å få ned jitternivået, men det lot seg i praksis ikke gjøre med måten drivverket var montert på i spilleren. Så den CD-spilleren har jeg ikke lenger.
    Jeg finner heller ikke igjen jittermålinger, men vet at jeg leste både gode og dårlige målinger. Dvs. 1 dårlig måling fra et eller annet magasin.
    Merkelige greier egentlig; Noen må synse, andre måle:) Eller kan dette knyttes til drivverk versjon?

    Siden jeg heller ikke kjenner igjen beskrivelsen din så må det jo ligge noe i dette. Du omtaler jo en tidlig versjon med CD-PRO.
    Senere versjoner har altså CD-PRO2 og CD-PRO2M drivverk. Begge holder særdeles høy kvalitet -sammenliknet med billige "plastbokser" som f.eks. Philips VAM 1202/-- som er brukt i mange spillere. Så koster også et slikt PRO2 drivverk ca 10 ganger så mye. PRO2M versjonen skal være enda mer stabilt iflg. Volker Hunger.

    Jeg opplever altså denne ikke som hard i lyden, tvertimot. Dessuten "tegner" den et fint 3 dimensjonalt lydbilde. Luftig, flott kontroll og detaljering i hele bassområdet. Den har altså "snurredisk"/jitter men gjengir musikkopplevelse og innlevelse hos meg, det er jo det det handler om:)

    Frontmatere er mer praktisk i bruk men PRO2 veier opp i rask start og sporskift. Dessuten er den en robust sliter. Eneste svakhet jeg har funnet var i strømforsyningen til display, dette har jeg elminert -utbedret. (Samt et par amatørloddinger i "UP"-oppgraderingen som ikke skyldes konstruksjonen..)

    Naturligvis så slår streamingens anvendelighet alt i sokkene:)
    Men CD-arkivet mitt kvittes aldri, som ei bokhylle ikke nødvendigvis må tømmes. Må altså ha håndfast audiofil hygge!:rolleyes:
    Noen av dere CD dumpere kommer til å angre. Sann mine ord;D
    Ser at du ofte omtaler "Philips" VAM1202.
    Dette verket er produsert i Kina og kvaliteten gikk til helvete.
    Når det ble produsert i Europa ble det kalt CDM 12.4. Det var vel på nittitallet.
    Nu kjøper jeg 5 stk. VAM1202 før jeg får et som virker sånn høvelig......

    Forøvrig så er kvalitet på de fleste cd drivverk gått rett til helvete de senere år.
    Man kan jo undres hvorfor

    Ca. 100% enig Rune:) Derfor jeg tidligere nevnte at noen virker kort tid, andre lengre.. Veldig variabel kvalitet. Grunnen til at jeg omtaler VAM1202 er fordi jeg har testet tålmodigheten på disse verka noen ganger. Det finnes også et Taiwan-verk som er mer stabilt. Mener de ble produsert der før Kina. Kanskje du kjenner mer til dette?
     
    Sist redigert:

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Å, hva heter det?
    Disse verkene jeg plages med er "Sony", "Philips", Asatech (kinamikk av veste sort), Shinwa, (kinamikk, forferdelige greier), DSL-710a, skrekk og gru.
    Hva sier man til en kunde når man har skiftet drivverk for fjerde gang på tre år?
    "Kan du ikke sette i noe annet" ?
    Eh, nei det er ikke så enkelt...
    Av og til hater jeg bransjen min !

    En kunde sa til meg. Accuphase sine cd spillere plages ikke med defekte drivverk :cool:
     

    KoperViking

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    399
    Antall liker
    415
    Sted
    Kopervik, Karmøy.
    Å, hva heter det?
    Disse verkene jeg plages med er "Sony", "Philips", Asatech (kinamikk av veste sort), Shinwa, (kinamikk, forferdelige greier), DSL-710a, skrekk og gru.
    Hva sier man til en kunde når man har skiftet drivverk for fjerde gang på tre år?
    "Kan du ikke sette i noe annet" ?
    Eh, nei det er ikke så enkelt...
    Av og til hater jeg bransjen min !

    En kunde sa til meg. Accuphase sine cd spillere plages ikke med defekte drivverk :cool:

    Sorry, husker ikke annet enn VAM 1202/12 -Taiwan som står i en spiller som har "forlatt huset". Burde jo notert det..
    Fikk det fra et restlager i USA.
    Generellt er det jo en jungel av Kina-junk kopi av allverdens..:mad: Sikkert av drivverk som komponenter av alle slag.
    Må jo være desto mer frustrerende for deg som lever av dette..når kun junk-kvalitet er tilgjengelig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.431
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Naturligvis så slår streamingens anvendelighet alt i sokkene:)
    Men CD-arkivet mitt kvittes aldri, som ei bokhylle ikke nødvendigvis må tømmes. Må altså ha håndfast audiofil hygge!:rolleyes:
    Noen av dere CD dumpere kommer til å angre. Sann mine ord;D
    Tja. Jeg dumper heller ikke CD'ene. De står nå der i hyllene sine, og de som ikke får plass der er pakket i kasser på loftet. Det er bare de verste loudnesswarmisfostrene som går til korpsets loppemarked. Men CD'ene rippes en gang og spilles deretter av fra harddisk. Etter det er selve CD'en og innstikket stort sett backup og referanse (men det er raskere å slå opp ting på nett enn å gå bort til hylla, finne CD'en og lese innstikket for å finne ut hvilke musikere som spiller i bandet).

    Vil jeg ha den fysiske avspillingsopplevelsen drar jeg frem vinylplater i stedet. Bare spør kidsa. :)
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Jeg for min del synes det er fint å dra fram CD plater. Er bare stas å lese innstikket. Innstikket er ofte en del av opplevelsen.
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Ventet i drøyt 10 år med kjøp av CD spiller etter at dette mediet kom i 1982, ville vente til det hadde "stabilisert" seg.
     
    Sist redigert:

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Valget ble Meridian 200 transport og 203 dac.
    Det viste seg å bli et veldig godt valg. Den spiller like bra i dag, men har blitt overtatt av min sønn.

    Jeg fikk tak i transporten her på hfs nylig og slo til. Snakket med Roar Malmin om dac og han hadde en 203 ferdig moddet.
    Har også til montering ny klokke fra LC Audio i transporten.

    Jeg må innrømme at jeg ikke visste at det var klokke i transporten.

    Denne transporten er utrolig solid og velkonstruert
    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...tet-pa-cd-drivverk-6.html#zPeAcWEs3CSOQ1ie.99
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Meridian er et merke som virkelig kan sin digital, ja. Har et mirakel av en USB-dac i daglig bruk på kontoret..
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Hva med B.M.C sin kombo?
    De har en dac 1 og drivverk med 4 stk bnc kontakter.
    Ved bruk av 4 digitale kabler, samtidig,så er det dac som klokker alt.
    Her er det altså en kabel for høyre/Venstre clock, en for master clock ,bitt clock og signal.
    Da omgår de ifølge dem selv jitter problemer fra drivverket. Drivverket demmes er topp matet,med heldekkende klamp som er ganske tung.

    Denne er også belte drevet.

    Både drivverket og dac veier i underkant av 10 kg stk.
    Har ikke klart å finne noe på hvilket drivverk de bruker...
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    De bruker et CEC-drivverk. Det er også CEC som står bak den komplekse, men geniale koblingen du beskriver.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn