Kvalitet på FM-sendinger?

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Er begynt å lure på om det er noe feil på min gamle Pioneer F90 AM/FM-tuner. Synes lydkvaliteten på FM er blitt dårligere enn tidligere.

Kan dette like gjerne skyldes kvaliteten på sendingene nå? Mener å huske jeg var borti en tråd nylig som tok opp dette emnet.

Hvis det viser seg at tuneren synger på siste verset, vurderer jeg ny. Er likevel litt usikker på om en slik investering har noen hensikt, med DAB like rundt hjørnet, noe som kan gi en kortvarig glede av tuneren. Noen synspunkter på dette?  

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
278
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Re: Kvalitet på FM-sendinger

Lydkvaliteten fra FM-kanaler varierer vel en god del med hvilke(n) kanal(er) det er snakk om..
Det hender også i perioder at sendere er svakere enn ellers; noen ganger spiller sågar atmosfæriske forhold inn, andre ganger er det tekniske midlertidigheter ved sendere.

DAB er slett ikke "like rundt hjørnet"... tvert om virker det som et format som avtar i aktualitet for hver måned som går, og for hvert europeiske land som avskaffer planer om det. Det er og blir lydmessig betydelig kompromittert, og saken blir IKKE noe bedre fremover, da flere og flere kanaler knives om tildelte bitrater.

Om du tenker å lytte til radio i 10-15 år frem i tid, så ville jeg personlig gjerne ha satt pengene mine på FM. NRK sa for flere år siden at de tidligst ville slukke FM i 2014, bl.a med bakgrunn i BBC's spådommer om egne FM-sendinger. Imidlertid så ser det plutselig nå ut som om BBC vil sende i FM til tidligst innpå 2020-tallet nå, pga stor motstand mot DAB-kvalitet og -kompatibiltet med EU, samt løfter i tiden om nye digitale formater på beddingen; og det er neppe særlig aktuelt at NRK slukker FM før BBC. Det skulle ikke forbause meg dersom FM vil overleve DAB, og fungere som format frem til et nytt digitalt tilbud kommer...

Mvh Vidar P

B

bender

Gjest

syns også radio har blitt dårligere og dårligere siden 2000. kanskje antenna i bilen min har visna hmm

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10

Takk for avklarende svar, Vidar. Nå ble jeg plutselig mer optimistisk med tanke på fremtidens radiosendinger. Setter nemlig stor pris på å høre på radio, som jeg synes kan gi overraskende god lydkvalitet. Det er også på bakgrunn av dette jeg har stusset over lyden de siste månedene. På en kanal høres det nesten ut som lyden er "opphakket". Om dette bare er periodevis har jeg imidlertid ikke fått sjekket ut.

Er det forresten noen her inn som har synspunkter på lydkvaliteten på dagens FM-tunere, sammenlignet med tidligere. Er den på høyde, eller har kravet til konkurranse/pris gjort at en har firt på kvalitetskravene?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.973
Torget vurderinger
4
Hehe, ja det var hyggelig lesning Vidar, siden jeg for få minutter siden kjøpte en Toshiba ST 330. Nå gleder jeg meg til å høre Musikkmassasjen i audiofil kvalitet :)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
49
Sted
Oslo
Trond Giske har faktisk anmeldt "alle" radio kanaler for at de ikke oveholder satt kvalitet. Det er kun P 1 og NRK klassik som har tilfredstillende lyd Pr. i dag.

Hører mye på P 4 i bilen (når ikke CD spilles) og det blir bare dårligere og dårligere lyd der også :'(

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hører mye på P 4 i bilen (når ikke CD spilles) og det blir bare dårligere og dårligere lyd der også :'(
Jeg kunne vel alltid holdt ut med lydkvaliteten. Innholdet derimot :(

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
44
Trond Giske har faktisk anmeldt "alle" radio kanaler for at de ikke oveholder satt kvalitet. Det er kun P 1 og NRK klassik som har tilfredstillende lyd Pr. i dag.

Jeg hører stort sett på NRK P2 som etter min mening har den beste lyden av alle kanalene. Det er ikke bare pga lyden, men i stor grad pga interessante programmer av mange slag. Lyden er brukbar på dagtid, men i særklasse på kveldstid

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
407
Torget vurderinger
7
Hei!
Måtte bytte min tuner her om dagen og var heldig å komme over en Denon TU-S10. Denne kan virkelig anbefales. Hører nesten bare på NRK1 og NRK Alltid Klassisk og til tider er det så man glemmer at det er radio man hører på. Særlig Herremagasinet, med musikken til Finn Bjelke er et must.

O

omholt

Gjest
Musikken som spilles på radio i dag er slik jeg har forstått det MP3. Dersom bitraten på MP3 er lav, er det ikke rart folk opplever dårliger lydkvalitet enn før.

Skulle jeg ha kjøpt radio i dag, ville jeg ha kjøpt webradio. DAB er kun aktuelt til bil.

K

knutinh

Gjest
Skulle jeg ha kjøpt radio i dag, ville jeg ha kjøpt webradio. DAB er kun aktuelt til bil.
Jeg er helt enig i denne tankegangen. Så lenge alle har bredbånd er det meningsløst å sette opp en egen antenne for å "bare" lytte til lyd. Forhåpentligvis vil webradio utvikle seg mye fortere enn det noe regulært broadcast-format kan gjøre. Kanskje kommer det "FLAC-radio" også?

Kravene til et mobilt format er radikalt forskjellig, og kanskje tilfredsstiller DAB disse greit nok, kanskje ikke.

Backbone til FM og DAB er såvidt jeg har forstått et digitalt lossy nett, men ikke mp3.

mvh
Knut

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Musikken som spilles på radio i dag er slik jeg har forstått det MP3. Dersom bitraten på MP3 er lav, er det ikke rart folk opplever dårliger lydkvalitet enn før.
Kan en eller annen sjekke dette?
At P4 og tilsvarende gjør dette er ingen overraskelse, men om noen av "kvalitetskanalene" også gjør det forundrer det meg at noen skryter FM opp i skyene.

K

knutinh

Gjest
Kan en eller annen sjekke dette?
At P4 og tilsvarende gjør dette er ingen overraskelse, men om noen av "kvalitetskanalene" også gjør det forundrer det meg at noen skryter FM opp i skyene.
Hvorfor det, de fleste har jo vansker med å skille fornuftig komprimert lossy materiale fra referansen, bortsett fra de som ikke tror på blindtester da.

I mine øyne er det virkelige problemet med all radio det samme som for mange CD-mastere (ganger 2): Utstrakt bruk av dynamikk-prosessering, EQ og "enhancere" som har til hensikt å gi hver kanal en lydprofil (og dermed utflate forskjellene mellom musikken), og å låte høyt slik at folk som vrir rundt på tune-knappen oppfatter signalmottakelsen som god slik at de velger envnte kanal.

Altså sitter FM-elskerne å lytter til digitalt komprimert, multibånds dynamikk-komprimert/limited/eq, ulineær enhancer av ymse slag som så er transmittert som FM med alle skvankene det har. Og det skulle ikke forundre meg om de samme nekter å ta i en equaliser fordi det "forstyrrer lyden" :-D

-k

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Vi lar oss "forføre" virker det som. Jeg hører stort sett nyheter på radio eller det som måtte være der når jeg kjører bil. Det kan umulig være mange som tar i mot FM på ideelt vis. Multipath er ganske mye tilstede uansett om en motttar FM direkte på lufta eller på kabel.

B

bender

Gjest
Hvorfor det, de fleste har jo vansker med å skille fornuftig komprimert lossy materiale fra referansen, bortsett fra de som ikke tror på blindtester da.

-k
er du seriøs eller. klarer du ikke skille 128kbps mp3 med original burde jeg foreslå hørselstest. :eek:
går man enda lenger ned kollapser alt..
om du mener 256-320kbps stiller saken seg annerledes men..

O

omholt

Gjest
-k
Det er vel med 192 kbps mp3 det begynner å bli vanskelig å skille. Jeg tror de aller fleste klarer å skille det som er lavere. Jeg tok testen du la ut og svarte riktig, men begynte å rote litt ved andre lyttetest. Jeg brukte relativt dårlige PC høyttalere, og regner med jeg hadde enkelt klart å skille med bedre anlegg.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
er du seriøs eller. klarer du ikke skille 128kbps mp3 med original burde jeg foreslå hørselstest. :eek:
går man enda lenger ned kollapser alt..
om du mener 256-320kbps stiller saken seg annerledes men..
"Fornuftig komprimert" skriver Knut.

For meg betyr dette MP3@ > 192kb/s med LAME, Fraunhofer eller en enkoder med tilsvarende kvalitet.

128kb/s er ikke spesielt vanskelig å avsløre, nei.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.973
Torget vurderinger
4

Men alt som spilles er vel ikke MP3?
Har NRK digitalisert hele sitt arkiv, med vinyl fra 40/50-tallet osv. Noe av musikken på NRK er vel avspilt via en platespillerstift, eller hva?

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
NRKs kanaler sendes i 172kbps ogg format via høyskolen i østfold.
http://media.hiof.no/
Dette gir svært bra lyd, og er mye bedre enn FM her hos meg ihvertfall. Spesielt NRK Alltid Klassisk er veldig bra, mulig fordi de ikke bruker allverdens dynamikk drepere og annet grums.
Fungerer veldig bra med squeezebox.

K

knutinh

Gjest
Men alt som spilles er vel ikke MP3?
Har NRK digitalisert hele sitt arkiv, med vinyl fra 40/50-tallet osv. Noe av musikken på NRK er vel avspilt via en platespillerstift, eller hva?
http://www.idg.no/bransje/bransjenyheter/article9887.ece

"Skrevet av Pål Dimmen
02.05.2006 kl 06:50 | Computerworld

NRK lager gigantisk musikkdatabase NRK er i ferd med å digitalisere 150.000 cd-plater. Utfordringene står i kø.

I NRKs omfattende platearkiv på Marienlyst befinner det seg så mye musikk at enhver musikkentusiasts platesamling blekner i forhold. Totalt sett består samlingen av 150.000 cd-er og like mange vinylplater.

Som første ledd i en total digitaliseringsplan skal alle cd-ene gjøres tilgjengelig for NRKs journalister og arkivarer i en søkbar multimediedatabase. Bare cd-platene utgjør rundt 1,3 millioner låttitler, og representerer mellom 70 og 80 terabyte med musikk. Det nye systemet vil bli integrert med avspillingsløsninger innen både radio og tv.

- Digitaliseringen av vinylplatene tar vi kun på forespørsel foreløpig. Det tar gjerne to timer å konvertere en vinylplate til digitalt format, så vi konsentrerer oss i første omgang om cd-ene, sier Jon Roar Tønnesen, prosjektleder i NRK.

Populært anbud

Selve digitaliseringsarbeidet vil bli foretatt både av NRKs egne ansatte og innleid hjelp, mens kontrakten for utviklingen av database- og søkeløsningen gikk til NorCom-gruppen, bestående av NSA (Norske systemarkitekter), Cognit og NorCom Information Technology, i samarbeid med rådgivningsselskapet Reply.

Til sammen har disse aktørene spisskompetanse på multimediedatabaser, filhåndtering og metadata. Avtalen ble signert like før påske og arbeidet er allerede i gang.

Tønnesen avslører at det var mange aktører med på anbudsrunden, men valget falt på Norcom-gruppen først og fremst fordi de har norske representanter. I tillegg kjenner NRK gruppen godt fra før fra tidligere samarbeid. Fokus på videreutvikling var også et viktig kriterium.

- En avtale av slikt omfang er svært viktig for oss, og gjør det mulig å definere digitalisering på det europeiske kringkastingsmarkedet, kommenterer Espen Remman, administrerende direktør i NSA.

Åpent format

Formatet som skal benyttes på musikkfilene kalles Flac, Free Lossless Audio Codec. Dette er en godkjent åpen standard med bedre lydkvalitet enn både Mp3 og Aac-formatene.

Lagringsløsningen kommer fra Dell, og inkluderer en 70 terabyte SATA-disk løsning, samt en dyrere 10 terabyte CX700 fiber channel disk. Rutinene for sikkerhetskopi er ikke helt klare enda, men foreløpig er planen å benytte tradisjonell sikkerhetskopi via tape. Totalkostnadene på prosjektet er beregnet til 17 millioner kroner.

- Digitalisering er en dyr prosess, men vi regner med å spare det inn på daglig drift, mener Tønnesen.

- I tillegg kan vi kan bruke det vi har lært når vi skal begynne med digitalisering av video, fortsetter han.

Robert Engels i Cognit forteller at planen er å utvikle mer enn bare en vanlig søkbar database.

- Dette skal være en forskningsdatabase. Søkbarheten er bare første trinn. Det vil si at brukeren etter hvert skal kunne finne store mengder tilleggsinformasjon relatert til søket som er foretatt.

God dialog

Et digitalt musikkarkiv av et slikt kaliber kan muligens virke skremmende for opphavsretthavende plateselskaper, men prosjektleder Tønnesen mener at systemet ikke kan misbrukes da selve musikkfilene ikke lastes ned på brukernes pc-er.

- Jeg vil berømme rettighetsorganisasjonene som hele tiden har spilt på lag med oss, sier han.

Til tross for potensielle småproblemer med kopisperrer på utgivelser fra Sony BMG og EMI, ser NRK for seg at arbeidet vil gå radig unna når arbeidet først kommer ordentlig i gang. En foreløpig tidsplan beregner at digitaliseringen skal være unnagjort innen fjerde kvartal 2007.

- Og hva skjer med alle de nye utgivelsene som kommer etter at systemet er ferdig utviklet?

- Vi ønsker etter hvert å få ny musikk direkte fra plateselskapene i digitalt format, inkludert metadata. Vi er stadig i dialog med selskapene, og satser på å finne en god løsning på dette, forteller Tønnesen.
"

niklasthedolphin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.06.2006
Antall liker
1
I Danmark oplyser DR's tekniske afdeling pr. telefon (hvis man er stædig nok) at maksimal kvaliteten er fra Gladsaxe senderen i StorKøbenhavn er "hvad der svarer til" MP3 i 420 kb/s og resten af landets sendere kan klare "hvad der svarer til" MP3 i 384 kb/s.
Det er når det er bedst og det er ganske vist at mange udsendelser er præfabrikerede og gemt på HD optagere i en langt lavere kvalitet.
Man prioriterer DR P2 som den station med udsendelser i den højest kvalitet. Derefter følger P4, P1 og P3.

Ofte vil man opleve at udsendelser over P3 udsendes i "hvad der svarer til" 128-192 kb/s.

Der ekisterer ikke analogt lagret, analogt redigeret eller analogt udsendt materiale i DR mere.
Man sender nemlig alt ud til sendemasterne i digial form gennem DR's backbones.
Det er også årsagen til at Gladsaxe senderen klarer en højere kvalitet fordi det backbone der benyttes fra DR's nye studier i Ørestaden til Gladsaxe senderen har større kapacitet.

DAB i Danmark kommer ikke op på og kan ikke komme op på samme kvalitetsydelse som P2 har mulighed for. At man så ovenikøbet har prioriteret udvalg af stationer fremfor båndbredde gør jo kun kvaliteten af DAB ringere.

"dolph"

Topp Bunn