Kvalitet på Microsoft mediesenter

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har kjøpt meg en stasjonær HP mediesenter pc. Målet med den er å bruke den som et senter i musikk anlegget, Fireface800 eller lignende kommer snart.

Mediesenter delen kommer litt som en bonus, veldig kjekt å kunne komme på nett foran TV`n også, helt nødvendig når man driver med digital deling og bruker pc`n som sentrum.

Spørsmålet er - Er det slik at det er normalt at tv bildet er av dårligere kvalitet enn gjennom DIGITAL sin boks? Har digital tuner i pc`n, men syns det er dårligere bilde enn de gamle analoge bildene jeg, lyden via digital utgang er dårligere også. Bruker DVI utgang fra PC til TV. Spurte i butikken i dag om dette. De sa at det er helt normalt at kvaliteten er dårligere gjennom en mediasenter pc enn gjennom digitalboksen i kabelnettet.

Da spurte jeg hva en mediasenter pc er ment til å brukes som siden de solgte meg denne pc`n som en kvalitets pc for hjemmekino/media bruk, ingen gidder vel å bruke en slik mediasenter funksjon når kvaliteten er dårligere. Fikk ikke noe svar fra selger annet enn at det ikke var han som var eksperten på det området og han som var "guru" ikke var på jobb i dag! Javel....
 

Tiltman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.08.2007
Innlegg
68
Antall liker
0
Som det meste annet er en PC en samling med deler.
De PC'ene som selges i butikkene er de som butikkene tjener mest penger på og ikke nødvendig de beste kombinasjonene av komponeneter. Kvalitetsdeler (som også i HiFi og annet) er ofte litt vanskeligere tilgjengelig.
Dette gjelder også ting som dekodere og PVR kort.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.306
Antall liker
2
Enig med Tiltman. Kvaliteten på en PC Mediasenter til 6990,- lider av at man har måttet ta for mange shortcuts for å få ned prisen.

Min MCPC har hittil kostet meg rundt 45K + moms og har en performance deretter. Milevis over gjengivelse av film og lyd ift. tradisjonelle bokser.

DU FÅR DET DU BETALER FOR.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Javel... er det tunerkortet som er flaskehalsen her?
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.259
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
@Psyklisten, jeg har sett Mediacenter-grensesnittet knivskarpt på en lcd-tv, dette var på komponenter i en helt gjennomsnittlig prisklasse. Antagelig er det en del parametre man kan forsøke å justere mht. skjermkort og tv, men dette er ikke mitt spesialområde. Antagelig er det en del kompetanse på dette på avforum.no.
 

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
993
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Får ikke spilt av DVD som jeg fikk meg Lyd og bilde, feil sone er beskjeden. Får ikke forandret sone i Mediasenter heller. Ja, det var den filmen.
 
H

hobby

Gjest
Jeg har nettopp kjøpt meg en liten Amitech HTPC med Mediasenter. Kjører denne gjennom en Crystalio II videoprosessor opp til Sony Ruby prosjektoren min. Må si at kvaliteteten er overraskende bra. Ikke noe problem å vise film på den måten... Har også en ny stasjonær HP PC på hjemmekontoret (hvor mediasenter og hdmi utgang fulgte med som bonus). Testet med den også for moro skyld. Kunne ikke merke noen forringning.

Det virker ellers generelt på meg som om kvaliteten på en film blir bedre gjennom Windows Media Center fremfor å bli spilt av i f.eks. Windows Mediaplayer.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.306
Antall liker
2
Mediaplayer er ikke det beste programmet for å vise film nei.
Bruker selv TheaterTek 2.5:

http://www.theatertek.com

Sammen med ffdshow for skalering og bildebehandling. Gir BEDRE bilde enn det jeg har sett av HD-DVD og BRD. Har da et avansert Nvidia 8800GTX skjermkort som hjelper betraktelig i sammenhengen.
 
Topp Bunn