Kvalitet på nye nad produkter ?

kimmi

Fersking
Ble medlem
04.06.2007
Antall liker
0
Hei hei jeg lurte på om det var noen som har noe erfaringer med nye NAD produkter ?
Jeg var nemlig hos en forhandler i dag å han mente at NAD var blitt så mye dårligere osv, noe jeg trur kanskje kan være for å få meg til å kjøpe et annet produkt hos han, men jeg vet ikke.
Er NAD det det en gang var ? jeg tenker på lite rep. osv?

Håper på svar

Med vennlig hilsen
Kim Andre Kristoffesen

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
516
Sted
Stockholm
Jeg syns jeg begynner å kjenne lusa (selgeren) på gangen.. ;). Jeg v e t ikke om NAD har blitt dårligere, men det der hørtes ut som et syltynt selgertriks... ;D

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Jeg VET heller ikke, men tror jeg hadde plukka det opp om NAD plutselig hadde laget produkter med dårligere kvalitet enn tidligere. Er vel heller selgereren som er dårlig i dette tilfellet...

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
516
Sted
Stockholm
At noen selgere snakker negativt om andre butikkers produkter, får i hvertfall meg til å miste respekt med en gang.. Jaha, tenker jeg da.. ;D

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Samme her, styr unna selgere som disser andres produkter, M-serien til NAD ser flott ut og står ikke tilbake for annet jeg har hørt i prisklassen men regelrett drittslenging disker forhandlere i moie øyne :-\

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
NAD har vel aldri vært så bra hverken kvalitetsmessig eller lydmessig som det er pr dags dato. Dette er klassisk selgervrøvl på høyt nivå.

Noen mener at NAD låt så bra/bedre for 10-20 år siden, men dette er jeg for min del helt uenig i. Selv de rimeligste NAD forsterkerne låter riktig godt for tiden og du finner neppe noe som kan konkurrere på pris/kvalitet i alle fall når det gjelder de rimeligste produktene.

B

bendis

Gjest
har dere ikke fulgt med de siste årene? nad har jo hatt et hav av problemer med surroundproduktene sine. masse støy, kortslutninger osv.. derfor kom de med "super-upgrade version 2.0" software..med ekstra god lyd selvsagt heh

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
bendis skrev:
har dere ikke fulgt med de siste årene? nad har jo hatt et hav av problemer med surroundproduktene sine. masse støy, kortslutninger osv.. derfor kom de med "super-upgrade version 2.0" software..med ekstra god lyd selvsagt heh
Joda det er riktig at NAD (med flere) har hatt problemer med blandt annet støy i surroundproduktene sine. Nå snakket jeg først og fremst om de tradisjonelle 2-kanals produktene. Jeg har ikke fulgt utviklingen på NAD sine surroundprodukter, men av erfaring så vet jeg vel at skal du ha kvalitetslyd i mer enn 2 kanaler så koster det tilsvarende..

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Jeg synes at NAD 208 var deres beste produkt noen sinne. Men når det er sagt er inntrykket etter å ha hørt den nye M serien at her får du mye for penga. Byggkvaliteten oppleves bra på den serien helt klart vil jeg si. :)

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.304
Torget vurderinger
4
Mange av oss som ikke har holdt på en mannsalder med hifi har hatt nettopp hifiklubben/audioscan som springbrett da vi først startet opp med god lyd.

Når det gjelder nad, så har de alltid levert svært gode produkter for en rimelig penge i inngangssegmentet. De kjempeflotte små 20-40W ampene/reciverene deres fra 80-90tallet har levert en god porsjon magi rundt om i norske hjem. Etter knallusuksessen med budsjettproduktene tok utviklingen fart og de begynte å levere produkter som var 3-4 ganger kraftigere enn disse klassiske småtassene.
Sitter igjen med en følelse av at til dobbel pris fikk vi nå kraftigere produkter, men som bare låt halvparten så godt som utgangspunktet?

Utviklingen er selfølgelig en konsekvens av markedskrefter, men heldigvis fins det forstatt produsenter som Sugden, Linn, Naim, Creek og Rega som fortsatt fokuserer på å levere livlige og velklingende små forsterkere den dag i dag.

Nye master series er forresten på ingen mulig måte samme floppen som silverline-serien var. Har lyttet til disse i både 2 og 7 kanaler. Dette er virkelig gode produkter, men i et prissegment det er svært vanskelig å konkurrere i. Hadde Nad klart å levere en integrert variant av M3 med en fjerdedel av effekten til en tredel av prisen hadde jeg nok kjøpt den tvert!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Da NAD 3020 kom til Oslo var jeg innom en konkurrerende butikk som solgte Luxman. Selgeren fortalte meg at 3020 var full av dårlige komponenter, at den låt dårlig og villle ha kort levetid.

Nå er det 26 år siden, og min 3020 leverer fremdeles god lyd.

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Har hatt NAD i mange år uten problemer.
Av en eller annen grunn er NAD et merke som har lav status i norske hifi- (to-kanals) miljøer. Selv Masters-serien blir ikke tatt særlig alvorlig når nye komponenter blir vurdert, får jeg inntrykk av. Det kan som tidligere nevnt henge sammen med at NAD historisk sett har vært et "innstegsmerke"...

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
bendis skrev:
De er jo ikke akkurat alene med trøblete Surr.ting, HK har vel plaget livet av endel surrfolk

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
Husker jeg hadde en NAD 216THX effekt da min hifihobby begynte, var fornøyd helt til jeg prøvde en Rotel-1080. For en forskjell! Etter det har jeg hatt inntrykk av at Rotel er ett bedre merke, de er jo også i samme prissjikte. NAD passer godt til Cerwin-Vega på diskotek:)

O

omholt

Gjest
NAD leverer god lydkvalitet i forhold til prisen, men min intrykk er at NAD i lavere prisklasse fungerer best til rock og ikke har sin styrke på detaljer. Utifra hva jeg har hørt synes jeg Rotel er bedre, men det kommer jo ann på musikk smaken.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
GnR3 skrev:
Husker jeg hadde en NAD 216THX effekt da min hifihobby begynte, var fornøyd helt til jeg prøvde en Rotel-1080. For en forskjell! Etter det har jeg hatt inntrykk av at Rotel er ett bedre merke, de er jo også i samme prissjikte. NAD passer godt til Cerwin-Vega på diskotek:)
216 THX var vel ærlig talt ingen god forsterker ? Har du egentlig hørt noen av de billige integrerte NAD'ene fra de to siste seriene ? Jeg både har og har hatt langt dyrere og bedre elektronikk enn typiske NAD produkter, men jeg er positivt overrasket over hvor gode de nye NAD produktene er i forhold til de tilsvarende modellene fra 10-20 år tilbake. Og avskrive denne elektronikken som noe som best passer til Cerwin Vega o.l. blir for enkelt !

Lytt til f.eks en NAD C352 til knappe 4k og vis meg en annen forsterker som både spiller såpass bra og som kan drive en rimelig tungdreven høyttaler. Det er ikke så fryktelig mye å velge i tror jeg :)

Rotel har jo også laget gode produkter i mange år og jeg var selv veldig godt fornøyd med alle Rotel apparater jeg har hatt, men realiteten er jo den at skal du f.eks ha en rimelig integrert, så må du punge ut med noen frognertiere ekstra for å få samme utgangseffekten fra Rotel. Og i denne prisklassen er en tusenlapp eller to relativt mye penger.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hei. Er NAD et norskt/scandinavisk merke? Bjørn Erik Edvardsen høres da unektlig norskt ut.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

Bjørn Erik Edvardsen er nordmann,men tror han har hatt base i London i mange år.han er sjefs-konstrukstør hos NAD.har bare hatt to bokser fra dette selskapet (forsterkeren 302 & cd-spilleren 541).har inntrykk at de fleste produktene gir god valuta for pengene.

mvh. s,

B

bendis

Gjest
er ikke fyren pensjonert for lengst.. laget vel 3020 på 70tallet? no way om han jobber for de nå :D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.352
Torget vurderinger
1
AudioDude skrev:
GnR3 skrev:
216 THX var vel ærlig talt ingen god forsterker ? Har du egentlig hørt noen av de billige integrerte NAD'ene fra de to siste seriene ? Jeg både har og har hatt langt dyrere og bedre elektronikk enn typiske NAD produkter, men jeg er positivt overrasket over hvor gode de nye NAD produktene er i forhold til de tilsvarende modellene fra 10-20 år tilbake. Og avskrive denne elektronikken som noe som best passer til Cerwin Vega o.l. blir for enkelt !

Lytt til f.eks en NAD C352 til knappe 4k og vis meg en annen forsterker som både spiller såpass bra og som kan drive en rimelig tungdreven høyttaler. Det er ikke så fryktelig mye å velge i tror jeg :)

Rotel har jo også laget gode produkter i mange år og jeg var selv veldig godt fornøyd med alle Rotel apparater jeg har hatt, men realiteten er jo den at skal du f.eks ha en rimelig integrert, så må du punge ut med noen frognertiere ekstra for å få samme utgangseffekten fra Rotel. Og i denne prisklassen er en tusenlapp eller to relativt mye penger.
Jeg har hatt 2 stk. NAD 216, og 1 214, sammen med NAD 106. NAD 216 kostet vel ca. 4000- den da de kom, og de representerte brukbart med strøm for en billig penge, samtidig som de de egentlig ikke var dårlige. Rotel sine tilsvarende var litt dyrere. Jeg syslet med mye effektforsterkere mens jeg hadde dem, og særlig før jeg solgte dem, og har brukt dem i bi-amping, brokoblet på både Dali 850, Dali 104, Boston THX (12" subbene) mm. Helt ærlig så var det nok mange forsterkere som var hakket vassere til kanskje samme pris, men ingen av dem, hadde såpass med strømressurser og var så fleksible. De var kanskje ikke "best" på noe, men hadde vel "litt" av alt, så da jeg byttet dem ut, tok jeg den helt ut for å få noe som faktisk var vesentlig bedre. EC AW180.

Mvh. Bjørn

Topp Bunn