Kvern til Rancilio Silvia?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Noen som har tips til en rimelig kaffekvern til denne espressomaskinen?
Rancilios egen kvern, Rocky, koster 3000,- hos billigste leverandør.
Dette er mer enn hva jeg vil ut med for en kaffekvern, jeg får tross alt kaffeen malt til riktig finhetsgrad hos forhandleren hvis jeg ønsker.

Noen som har erfaringer med egnede kverner til Silvia?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.986
Torget vurderinger
24
Det er vanskelig om ikke umulig å få kaffen malt med rett finhetsgrad hos forhandler. Finhetsgraden vil avhenge av kaffetype, alder på kaffe etc. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å investere i en bra kvern for det er vesentlig for å få et godt resultat.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Kverningen i mitt tilfelle skjer hos forhandler/importør av Rancilio. Tror finheten er tilfredsstillende, men det er sikkert noe å gå på.

Har du noen tips til kverner mellom 1000-1500,-?

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
56
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg hadde en billig gaggia-kvern til Silvia tidligere. Rundt 1000-lappen. Den ble raskt byttet ut med en rocky...

Jeg tror du vil ha vanskeligheter med å finne en så rimelig kvern som maler riktig. Hvis man er nøye på kaffen vel og merke. Hvis man ikke er nøye, kjøp ferdigmalt kaffe for pengene :)

Det er min erfaring iallefall.
Jeg har Silvia både på kontoret og hjemme, og med samme kvern. Selv med samme bønner må jeg stille kverna forskjellig.

E

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Hvordan ser dere hvilken finhetsgrad som er riktig når den kan variere ut fra bønnetype, alder etc?

leik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.10.2008
Antall liker
56
Sted
stavanger
Torget vurderinger
1
Hvis du stamper kaffen ca 15 kg i holderen, tar det 25sek å få en dobbel espresso (60ml)
Tar det 20 sek er kaffen for grov, tar det 30 er den for fin. (For å få en standard lengde espresso, det finnes varianter...)
Her er det bare å youtube seg fram til noen gode eksempler.
Eller sjekke flere andre tråder her, synes å huske det har vært tema før.

Enig med M, kjøp en brukt god kvern.

Lykke til
E

dogg-e

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.09.2003
Antall liker
19
Sted
Askim
Trodde jeg svarte her igår...

Kjøp kvern fra sverige : www.kaffegrossisten.se feks.

Jeg kjøpte Silvia+Rocky for NOK 4K totalt! for akkurat ett år siden!

Ny Rocky koster: NOK ~2430,- der nå. (Mindre om du kjøper en pakkeløsning).
Gaggia MDF koster 1995,- SEK... (Blir mindre omregnet i Oljepenger!)

Som andre skriver - du må ha en god kvern til Silviaen!

Jeg hadde Silvia i flere år uten god kvern.... Ble middelmådig kaffe av det.
Kjøpte ny silvia+rocky i fjor, og det ble helt rått!

Eneste nedturen med Rocky, er at den også produserer veldig fint pulver av kaffen, i tillegg til den graden du setter den på.
Dette gjør at når jeg lager presskannekaffe, så blir det alltid litt kaffebønne(pulver) i kaffen. Kan løses med å sile vekk det fineste
pulveret av kaffen før brygging. Rocky bråker også litt i forhold til andre.
Men alt i alt - ett must med god kvern. Kaffebrenneriet greier ikke engang å kverne bønnene fint nok til den maskinen :)

Enjoy your coffe!

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.986
Torget vurderinger
24
SOEDAL skrev:
Hvordan ser dere hvilken finhetsgrad som er riktig når den kan variere ut fra bønnetype, alder etc?
Jeg prøver meg meg frem. Problemet er videre at holdbarheten på kaffen er lavere om du kverner ved kjøp.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
648
dogg-e skrev:
..............................
Eneste nedturen med Rocky, er at den også produserer veldig fint pulver av kaffen, i tillegg til den graden du setter den på.
Dette gjør at når jeg lager presskannekaffe, så blir det alltid litt kaffebønne(pulver) i kaffen. Kan løses med å sile vekk det fineste
pulveret av kaffen før brygging.

....................
Betyr det at det muligens finnes bedre kverner hovedsaklig beregnet for presskanne, eller for min del, vakuumbryggere? Jeg har Bodum Santos som min favoritt, ikke for å kuppe tråden, men jeg henger meg på dette med finpartiklene. Trodde kvern var bedre enn hakkekniver i så måte, men kanskje ikke perfekt,da.

dogg-e

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.09.2003
Antall liker
19
Sted
Askim
Barbaresco skrev:
dogg-e skrev:
..............................
pulveret av kaffen før brygging.

....................
Betyr det at det muligens finnes bedre kverner hovedsaklig beregnet for presskanne, eller for min del, vakuumbryggere? Jeg har Bodum Santos som min favoritt, ikke for å kuppe tråden, men jeg henger meg på dette med finpartiklene. Trodde kvern var bedre enn hakkekniver i så måte, men kanskje ikke perfekt,da.
Utifra min erfaring, så tror jeg det er tilfelle ja. Har og googla det, og det er flere som mener det samme.

"Finer grinding equals less steep time, which reduces your chance of over-extraction of the unavoidable fines you'll get (esp with Rocky)"

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
506
Takker for alle tips.

Hvor brukbar er dosereren på Rocky? Slik jeg forstår det er dette en mellomstasjon slik at man kan kverne opp en del kaffe og ta ut det man trenger ved behov uten å måtte fyre opp kverna hver gang? Ser at man får den uten beholder også, og dette ser jo mye penere ut.

Hvor godt holder kaffen seg i en slik beholder?

dogg-e

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.09.2003
Antall liker
19
Sted
Askim
Jeg har selv uten beholder. Flere grunner til det:

1) Kaffen jeg kverner vil jeg har nykvernet - å kverne kaffen selv
med en kvern som Rocky, og så la den ligge i en boks å vente
på at jeg skal brygge mer - nei takk.
Fra jeg kverner bønnene, til den er under brygging
i Silviaen min, tar det ca. 30 sek. og helst mindre.
Kaffen har mest aroma i det den er kvernet, så faller det ganske
fort for enkelte aromaer.

2) Beholderen må gjøres ren oftere. Kaffe blir hengende igjen i doseren,
og påvirker neste kverning om den ikke har vært rengjort først.

3) Jeg synes det er enklere å kverne til filter og presskanne uten doser.

4) Jeg trenger ikke en doserer, når jeg vet hvor mye kaffe jeg hadde oppi kverna
når jeg startet å kverne (Måler opp vekten på bønnene før de går i kverna).

Just my 2 cents :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.986
Torget vurderinger
24
Jeg har en Rocky med doserer. Et godt tilbud på en demobrukt kvern gjorde at det ble denne. Jeg er imidlertid enig med dogg-e, du vil ha kaffen fersk og nykvernet og til hjemmebruk med ikke for mange gjester har du ingen bruk for, og mindre jobb med, kvern uten doserer.

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
Jeg bruker Rocky med dosering.. Kunne egentlig tenkt meg en uten dosering.
Men hadde sikkert savna doseringen også..
Har lært meg til å dosere selv med kaffebønnene. Tar sånn ca rett mengde til dobbel/enkel espresso.
Blir selvfølgelig ikke innertier hver gang, men ikke så langt unna.

Jeg kjøpte kverna mi hos espressocoffeeshop.com (som er litt billigere en svenskene).
De bruker DHL og da får du varer en uke tidligere enn fra kaffegrossisten.se pga de sender med Posten.. (hvertfall min erfaring)

Topp Bunn