Kvinner i militæret...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Dette overtrampet ødelegger sikkert mer enn mange månedsverk med innsats for å få flere kvinner inn i forsvaret.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
dette er ingen eliteavdeling, og vedkommende løytnant har skadet sin arbeidsgiver alvorlig. grovt overgrep, spesielt mot kvinnen men også de andre soldatene

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
Som en da godt voksen politimann sa om rekrutter på 80-tallet, det har begynt å bli for mange "hevnere" i politiet. Dette er ofte samme ulla som blir befal i militæret, dessverre for denne kvinnen ble hun nok utsatt for en av disse. Handlingen som denne løyntnanten utførte kan på ingen måte legitimeres, men på den annen side kjenner jeg kvinner som hadde store problemer med å motta og utføre ordrer fra befal, og det hadde ingenting med klær og gjøre.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Dr Dong skrev:
De fleste menn er undermåls i forhold til kvinnekjønnet. Sterk og stakkarslig er mannen!
Hvilke kriteria måles vi etter for å komme fram til den konklusjonen?

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.687
Sted
Nøtterøy
Dr Dong skrev:
De fleste menn er undermåls i forhold til kvinnekjønnet. Sterk og stakkarslig er mannen!
Det er snart ikke behov for oss menn. Og, vår siste bastion er garasjen. ;)

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
127
65finger skrev:
dette er ingen eliteavdeling, og vedkommende løytnant har skadet sin arbeidsgiver alvorlig. grovt overgrep, spesielt mot kvinnen men også de andre soldatene
I min førstegangstjeneste husker jeg att det var ett befal som var vel brysomt.
I troppen min så tok vi det opp med "sjefen" vår og spurte han rett ut:
Hva om vi missliker denne eller denne for han er ett rasshøl, hva om vi gir'n juling! (Ett helt annet tema enn trådens egentlig, han var generellt bare sur han her, først..)

Han så på oss, og så sa han (Fyr'n var tilstede, vi hadde tatt det opp med han før, men han villle ikke høre..):
Dere har fritid av og til har dere ikke det?
Jo sa vi, det har vi.
Ok, sa han , da kan dere jo "ta en prat" om dere trenger... så så han på sin underordnede og sa:
Hold gutta fornøyd, hører du?

Om han ble spak? Gjett'a...

;D

Troppsjefen vår var kul, ittno knussel!!! ;D
(Såda, vi kom på godfot med kisen etterhvert. Men dette måtte altså til før det ble suksess..., nå hadde vi en herlig rappkjefta kis i troppen og da.. som ordna opp, en trønder)

Men så... hva i dundre gjør du om du er enslig dame i troppen?
Det er VELDIG drøyt, det hu jenta måtte utstå...
Irritert på han der kisen i Bodø? Jupp, den personen bør nok ikke ha noe mer med vernepliktige å gjøre. Triste greier dette.

mvh

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hay skrev:
Som en da godt voksen politimann sa om rekrutter på 80-tallet, det har begynt å bli for mange "hevnere" i politiet. Dette er ofte samme ulla som blir befal i militæret, dessverre for denne kvinnen ble hun nok utsatt for en av disse. Handlingen som denne løyntnanten utførte kan på ingen måte legitimeres, men på den annen side kjenner jeg kvinner som hadde store problemer med å motta og utføre ordrer fra befal, og det hadde ingenting med klær og gjøre.
Det stemmer helt sikkert. Blant befalet finnes det garantert mange "hevnere", og andre som ikke bør ha noen fremskutt stilling der de har makt over andre. Men de kommer ikke så langt i karrieren sin. Ingen av disse oppnår graden major, ja til og med kaptein henger nok for høyt for de fleste. Når man tar steget opp i høyere offisersklasse så stilles det strengere krav, og de psykologiske testene setter en effektiv stopp for klatringen. I mine yngre år var mange av de rundt meg offiserer i marinen, og det var tydelig hvem som ville gjøre karriere, og hvem som ikke kom til å komme lenger enn løytnant. Det er derfor det finnes både sersjanter, fenriker og løytnanter som er godt opp i årene. I mange av tilfellene dreier det seg om folk som bare har blitt hengende i den høyeste graden de er kvalifisert til som menneske. Andre årsaker finnes sikkert også, som alkoholmisbruk og slikt. Men er du over 40 og løytnant så er det ofte åpenbart at du ikke egner deg for noe mer, hvis du fortsatt er i forcen.

Men når sant skal sies gikk jeg en kjapp gang rundt kvartalet med meg selv i denne tråden. Noen ganger liker jeg ikke meg selv, og det var tilfellet da jeg tenkte over min første reaksjon. For først tenkte jeg "du er i forsvaret nå, babe". For det er klart at endel stripping av den sivile integritet må forekomme når elitesoldater skal utdannes. Men for det første er det ikke snakk om en slik utdannelse, og for det andre var det helt unødvendig under enhver omstendighet. Jeg har heldigvis lært å ikke komme ut med min første innskytelse lenger. I dette tilfellet var det klart et tilfelle av maktmisbruk.

Vi skal ikke glemme at hun var den eneste jenta, sammen med 30 mannfolk. Det er engang slik at vi er forskjellige, og spesielt i våre yngre år. Som eneste kvinne burde hun skjermes mot den pinlige situasjonen som tross alt oppstår når 30 testo-bomber skal skinnydip med en enslig jente. Vi kåtballer synes sikkert tanken på å være alene naken mann sammen med 30 nakne babes høres helt kult ut, men for en jente tror jeg ikke det høres like kult ut. Og i tillegg bryter det litt med grunntankene om likhet. I uniform er jenter og gutter temmelig like, men det er utenpå. Nakne blir det noe helt annet. Gutta i troppen skal se på henne som en medsoldat, ikke et kjønn. Nakne tenker vi ikke så lett på slikt, og denne situasjonen kan i praksis virke negativt pedagogisk i forhold til å fremme holdningen om likhet. Hadde ordren hatt en pedagogisk heldig effekt ville jeg stilt meg litt annerledes, men jeg kan ikke se noe annet enn negative effekter ut av hendelsen.

Dette er nok et tilfelle av et av disse evige befalene. Løytnanten i historien er om noen år den førti år gamle løytnanten som er gjemt bort på et lager i huttiheita, der han ikke kan gjøre noe skade. Strengt tatt burde han kanskje nedgraderes, men hvis ikke det er mulig vil jeg nok tro at vi neppe kommer til å se han som øverstkommanderende for noe som helst. Saken er rett og slett usmakelig. Såpass usmakelig at jeg synes det er flaut at min umiddelbare reaksjon var som den var, helt på bærtur. ::)

Hay

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.02.2002
Antall liker
5
Torget vurderinger
3
baluba skrev:
Men når sant skal sies gikk jeg en kjapp gang rundt kvartalet med meg selv i denne tråden. Noen ganger liker jeg ikke meg selv, og det var tilfellet da jeg tenkte over min første reaksjon. For først tenkte jeg "du er i forsvaret nå, babe". For det er klart at endel stripping av den sivile integritet må forekomme når elitesoldater skal utdannes. Men for det første er det ikke snakk om en slik utdannelse, og for det andre var det helt unødvendig under enhver omstendighet. Jeg har heldigvis lært å ikke komme ut med min første innskytelse lenger. I dette tilfellet var det klart et tilfelle av maktmisbruk.
Jeg var i militæret med i en elitebataljon, og vi hadde en del jenter i kompaniet. Dette var tøffe jenter, men flere av dem falt av underveis. Èn av dem ble med helt til slutt, og på avslutningen av denne tjenesten isbadet vi på Hardangervidda i april, vi badet overhodet ikke helt nakne og hun fikk ha mer klær enn oss(t-skjorte over bh/truse).

Det jeg ikke skjønner helt i dette tilfellet, hvorfor skulle dem i utgangspunktet bade nakne? Hadde befalet et ønske om å se ungutter bade nakne med en enslig jente i håp om en sex-orgie som avslutning?

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Hvorfor i huleste trekker alle inn sex og kjønn i denne debatten? Er man i en operativ enhet i militæret handler det om å trene på lagarbeid og å følge ordre. Hva blir den neste ordren denne soldaten nekter på? Hvor mange av sine medsoldater setter soldaten i fare som følge av nekten? Man følger ordre og drar lasset sammen. Så enkelt.

Forsvaret er ikke en barneskole for sosialistspirer. Man skal lære seg å overleve en krig.

Sånn, let the flamewar begin, jeg driter i barnehagetantekommentarene deres....

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.010
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
atledreier skrev:
Fint, da ser vi bort fra machoinnlegget ditt.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
295
mteinum skrev:
atledreier skrev:
Fint, da ser vi bort fra machoinnlegget ditt.
Satt litt på spissen, så kan forskjellen mellom vått og tørt undertoy i et gitt tilfelle være forskjellen mellom liv og død.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
4.010
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Om man her skulle øve på personlig hygiene i felt har befalet misforstått begrepet personlig.

Jeg har selv vært på vidda i 30 blå. I troppen hadde vi både kvinnelig lagfører/befal og menige. Det var aldri snakk om noe tvang at man skulle strippe ned foran alle de andre.

Igjen, dette er ingen elitetropp, men "normal" førstegangstjeneste.

Om dette er kriteriet for liv og død i strid ønsker jeg dere velkommen til HV øvelse. Nederlaget er garantert. Siste øvelse var en hjemmeøvelse der vi selv skulle telle eget utstyr.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.909
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
atledreier skrev:
Hvorfor i huleste trekker alle inn sex og kjønn i denne debatten? Er man i en operativ enhet i militæret handler det om å trene på lagarbeid og å følge ordre. Hva blir den neste ordren denne soldaten nekter på? Hvor mange av sine medsoldater setter soldaten i fare som følge av nekten? Man følger ordre og drar lasset sammen. Så enkelt.

Forsvaret er ikke en barneskole for sosialistspirer. Man skal lære seg å overleve en krig.

Forsvaret er ikke en barnehage for høyre-tullinger, hvor de fritt kan hersje med folk.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.006
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
atledreier skrev:
Hva blir den neste ordren denne soldaten nekter på?
Hun nektet ikke. Hun utførte ordren, men opplevde det som et overgrep. En av de etiske problemstillingene her er når det vil være riktig av en menig å nekte å utføre en ordre fra en hissig løytnant. "Jeg utførte bare ordre" er som kjent ikke et gyldig forsvar hvis man blir tiltalt for krigsforbrytelser, så på ett eller annet punkt forventes man å si stopp.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.964
Hay skrev:
baluba skrev:
Det jeg ikke skjønner helt i dette tilfellet, hvorfor skulle dem i utgangspunktet bade nakne?
Skjønner heller ikke poenget med slik trening, da 'neither we, nor the Hun, favour fighting our battles "au naturel"'.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.111
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Så vidt jeg har fått med meg fra diverse uttalelser fra ledende personer i forsvaret kunne hun ha nektet å utføre denne ordren og en av konsekvensene av denne hendelsen er at man vurderer å gi soldatene bedre opplæring i hvilke rettigheter de har. Og så får man håpe at befalet får tilsvarende opplæring, og at forsvaret kvitter seg med ufattelige drittsekker som denne fyren, og at saken står opå CVen hans til evig tid.

V

vredensgnag

Gjest
Den løytnanten er en skrudd tosk som er blitt grunntynt av kolleger i etterkant - dette har ingen ting med "må følge ordre" å gjøre. Nettopp for å sikre at ordregangen adlydes påligger det befalet å avgi gode ordres til mannskapet, som på den måten får oppbygd tillit til at det de bes gjøre er formålstjenlig, også om det vil avkreve store offer.
Når man utsettes for slikt tull, så undergraves respekten for hele kommandosystemet, og man oppnår det stikk motsatte av hva man måtte tro i den lille cro magnon hjernen denne løytnanten anvender til daglig.

Kikk på hva som skjedde etter rasulykken i Vassdalen der flere mannskap omkom, og hvordan forsvaret har gransket sin ordregang etter dette, med tanke på at man skal vurdere klokskap i avgitt ordre utfra situasjonen på stedet, og ikke utfra en antikvarisk forståelse av hva som er nødvendig.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.150
Torget vurderinger
0
Undertegnede har en "mangslungen" fortid fra Forsvaret. For lenge siden, da jeg var en meget ung mann og "krigen" var iskald og "alle" var enige om at det ikke var et spørsmål om Ivan kom, men kun et spørsmål om når, da var jeg i det som i dag nok ville blitt kalt en elteavdeling. Den gangen brukte vi ikke slike begrep.

Denne avdelingen ( Som i dag har en helt annen funksjon enn den gang. ) feiret nylig sitt 50 års jubileum. Jeg hadde glede av å være tilstede og traff eldre menn ( på min egen alder ;D ) og yngre, som hadde deltatt i avdelingen i ulke perioder fram til i dag. Der traff jeg blant andre pensjonert venstrepolitiker Odd Einar Dørum ( noe eldre enn meg ::) ) og tidligere forsvarssjef Sverre Diesen som var i avdelingen samtidig med meg. Vi kom som alltid når voksne snakker sammen inn på dagens ungdom ( alt var bedre før ) og behovet for "disiplin". Jeg dristet meg til å påstå at om avdelingen ( i vår tid ) hadde fått beskjed om at oppdraget hadde vært å dra til Helvete, sprenge det i fillebiter og så komme tilbake, så hadde alle mann stillt opp og gjennomført. Husker ikke om det var Diesen eller Dørum som da kommenterte: "Ja det er riktig, men vi hadde ikke gjort fordi vi fikk ordre om det. Vi hadde gjort det fordi vi VILLE GJØRE DET! Og det sier litt om hvilke gode ledere vi hadde i avdelingen". Og her er vi ved kjernen, en dyktig/god befalingsmann får ikke sine soldater til å "lystre ordre", han motiverer dem til å gjøre det uten tvang. Denne løytnanten er ikke engang i nærheten av å være en god befalingsmann, han viser rett og slett at han ikke er skikket til den jobben han har. En slik episode gjør faktisk at også de 30 guttene i avdelingen ubevisst vil begynne å tvile på hans kvalitet!

Det neste er at mange her viser en smule forakt for de 30 guttene i avdelingen ved å ikke ta inn over seg at også disse kunne føle ubehag ved situasjonen, ikke fordi de nødvendigvis syntes det var ille å vise seg nakne for ei jente men man skal ikke se bort fra at noen av dem har såvidt mye morask ballast hjemmefra at de syntes det var ubehaglig å få presentert kvinnelig nakenhet på de gitte vilkår. Det er nemlig ikke gitt at kun kvinner kan føle seg krenket under slike forhold!

Enn videre er det uansett likestilling slik at "intimsfære" er en privat greie og inntrengen i intimsfæren på den måten det skjedde her mot denne jenta ER helt klart og ubetinget et seksuellt overgrep! Det bør også bli klart for de mest halstarrige her inne når man ser hvilke reaksjoner som nå kommer fra overordnet nivå!

Denne Løytnant Futt har også som er nevnt ødelagt års arbeid for å øke kvinneandelen i Forsvaret. Det vil kreve STORE ressurser å rette opp den skaden han her har gjort. Det gjelder også i forhold til Forsvarets streben etter å øke andelen fremmedkulturelle i Forsvaret. Man skal slett ikke se bort fra at patriakalske fedre vil kunne nekte sine sønner ( for ikke å snakke om døtrene! ) å delta i Forsvaret etter denne episoden. Nakenhet er i flere kulturer rimelig tabubelagt.

De første reaksjonene fra Forsvarshold til media var forbløffende svake og det overasker meg en smule. Hadde Løytnanat Futt gjort dette med en avdeling krigsfanger ville det vært en krigsforbrytelse! Ikke av det mest alvorlige slaget men likefullt er tilsvarende behandling av krigsfanger forbudt i henhold til internasjonale konvensjoner! Man kan bare tenke seg reaksjonene på Stortinget og i Dagbla' hvis det var blitt avslørt at norske soldater hadde oppført seg slik mot tilfangetagne i Afagnistan. Det hadde blitt en helvets hurlumhei!

Det neste som virkelig forbløffet meg var reaksjonen fra det lokale politikammer da saken ble anmeldt. "Ikke noe lovbrudd"?? Visst pokker må dette være et lovbrudd! Hvis slikt er lovlig kan man bare tenke seg hvor "morsomt" ledere på speiderleirer kan ha det, "helt lovlig"!! Forsvarsministeren har våknet og satt ned forten, det som mangler nå er at også Justisministeren får ut fingeren!

Slik jeg ser det bør Løytnant Futt få avskjed i unåde, det har skjedd for langt mindre forseelser enn dette. Og samtidig må også det øvrige befalet som var tilstede granskes nøye, de bør ha GOD grunn for at de ikke gjorde noe!

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.006
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Veldig enig med Spiralis her. Jeg har også hatt gleden av å høre Sverre Diesens frimodige ytringer om befalingsmenns skikkethet fra tid til annen, så der har vi tydeligvis en felles bekjent.

Jeg har også hørt det motsatte synspunktet, at gamle krigere (vernepliktige menige) forklarte i stort alvor at hvis det blir krig, er det første de må gjøre å skyte offiser X for å ha noen mulighet til å løse oppdraget og komme tilbake i live. De spøkte ikke. Dette var på den tiden Spiralis snakker om, da vi funderte på når Ivan kom, og ikke om han ville komme en dag. Det er på grunn av befalingsmenn som denne løytnanten at fragging er et begrep i krig. Du bygger ikke et høyt presterende team på denne måten.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.111
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
+1 til Spiralis her. Takk. Dette innlegget burde terminere diskusjonen og kaldkvele enkelte av de testoreronbombene som har ytret seg i denne tråden.

kingu

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2011
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Det slår meg at terskelen for uanstendig senkes ved mannsanndel, hvilket også samsvarer med noen av de mest hardføre yrkene. I så måte er ikke forsvaret for alle, uavsett kjønn.

Registrerer at enn så lenge er det ingen av i alt 30 menn som har klagd, rart med det. Så kan vi ihvertfall lure oss til å tro at grunnen til at kvinneandelen er lav skyldes nettopp slike ting i all overskuelig framtid.

Det norske forsvaret er faktisk inntill nylig de som tar livet av flest nordmenn i fredstid, det er jo en tankevekker all den tid behovet for tvungen nakenbading ikke er allverden.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.350
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Undertegnede har en "mangslungen" fortid fra Forsvaret. For lenge siden, da jeg var en meget ung mann og "krigen" var iskald og "alle" var enige om at det ikke var et spørsmål om Ivan kom, men kun et spørsmål om når, da var jeg i det som i dag nok ville blitt kalt en elteavdeling. Den gangen brukte vi ikke slike begrep.

Denne avdelingen ( Som i dag har en helt annen funksjon enn den gang. ) feiret nylig sitt 50 års jubileum. Jeg hadde glede av å være tilstede og traff eldre menn ( på min egen alder ;D ) og yngre, som hadde deltatt i avdelingen i ulke perioder fram til i dag. Der traff jeg blant andre pensjonert venstrepolitiker Odd Einar Dørum ( noe eldre enn meg ::) ) og tidligere forsvarssjef Sverre Diesen som var i avdelingen samtidig med meg. Vi kom som alltid når voksne snakker sammen inn på dagens ungdom ( alt var bedre før ) og behovet for "disiplin". Jeg dristet meg til å påstå at om avdelingen ( i vår tid ) hadde fått beskjed om at oppdraget hadde vært å dra til Helvete, sprenge det i fillebiter og så komme tilbake, så hadde alle mann stillt opp og gjennomført. Husker ikke om det var Diesen eller Dørum som da kommenterte: "Ja det er riktig, men vi hadde ikke gjort fordi vi fikk ordre om det. Vi hadde gjort det fordi vi VILLE GJØRE DET! Og det sier litt om hvilke gode ledere vi hadde i avdelingen". Og her er vi ved kjernen, en dyktig/god befalingsmann får ikke sine soldater til å "lystre ordre", han motiverer dem til å gjøre det uten tvang. Denne løytnanten er ikke engang i nærheten av å være en god befalingsmann, han viser rett og slett at han ikke er skikket til den jobben han har. En slik episode gjør faktisk at også de 30 guttene i avdelingen ubevisst vil begynne å tvile på hans kvalitet!

Det neste er at mange her viser en smule forakt for de 30 guttene i avdelingen ved å ikke ta inn over seg at også disse kunne føle ubehag ved situasjonen, ikke fordi de nødvendigvis syntes det var ille å vise seg nakne for ei jente men man skal ikke se bort fra at noen av dem har såvidt mye morask ballast hjemmefra at de syntes det var ubehaglig å få presentert kvinnelig nakenhet på de gitte vilkår. Det er nemlig ikke gitt at kun kvinner kan føle seg krenket under slike forhold!

Enn videre er det uansett likestilling slik at "intimsfære" er en privat greie og inntrengen i intimsfæren på den måten det skjedde her mot denne jenta ER helt klart og ubetinget et seksuellt overgrep! Det bør også bli klart for de mest halstarrige her inne når man ser hvilke reaksjoner som nå kommer fra overordnet nivå!

Denne Løytnant Futt har også som er nevnt ødelagt års arbeid for å øke kvinneandelen i Forsvaret. Det vil kreve STORE ressurser å rette opp den skaden han her har gjort. Det gjelder også i forhold til Forsvarets streben etter å øke andelen fremmedkulturelle i Forsvaret. Man skal slett ikke se bort fra at patriakalske fedre vil kunne nekte sine sønner ( for ikke å snakke om døtrene! ) å delta i Forsvaret etter denne episoden. Nakenhet er i flere kulturer rimelig tabubelagt.

De første reaksjonene fra Forsvarshold til media var forbløffende svake og det overasker meg en smule. Hadde Løytnanat Futt gjort dette med en avdeling krigsfanger ville det vært en krigsforbrytelse! Ikke av det mest alvorlige slaget men likefullt er tilsvarende behandling av krigsfanger forbudt i henhold til internasjonale konvensjoner! Man kan bare tenke seg reaksjonene på Stortinget og i Dagbla' hvis det var blitt avslørt at norske soldater hadde oppført seg slik mot tilfangetagne i Afagnistan. Det hadde blitt en helvets hurlumhei!

Det neste som virkelig forbløffet meg var reaksjonen fra det lokale politikammer da saken ble anmeldt. "Ikke noe lovbrudd"?? Visst pokker må dette være et lovbrudd! Hvis slikt er lovlig kan man bare tenke seg hvor "morsomt" ledere på speiderleirer kan ha det, "helt lovlig"!! Forsvarsministeren har våknet og satt ned forten, det som mangler nå er at også Justisministeren får ut fingeren!

Slik jeg ser det bør Løytnant Futt få avskjed i unåde, det har skjedd for langt mindre forseelser enn dette. Og samtidig må også det øvrige befalet som var tilstede granskes nøye, de bør ha GOD grunn for at de ikke gjorde noe!
Gammel Oppkl.esk du?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg kjente lenge at jeg ikke hadde noe lyst til å skrive noe i denne tråden. Det var ikke spesielt fristende å bidra med "brødboksen" i begynnelsen, for å si det sånn...

Men så dukker det jaggu opp et gjennomtenkt innlegg fra en med både erfaring og vett. Og plutselig var det noe å diskutere. Takk til Spiralis.

Nå er jeg i all hovedsak hjertelig enig. Jeg hadde to ting som aldri kom ut av fokus da jeg utdannet mannskaper (i det minste som 'voksen'): Forståelse og vilje.
Mekanisk kopiering av noe som står i et reglement har sin verdi, om ikke annet er det et sted å starte. Men det er ikke, og vil aldri bli, nok til å gripe og beholde initiativet overfor en fiende. Har man ikke initiativet taper man. Så enkelt er det. Det andre er mannskapenes vilje til å lykkes, vilje til å lære, og vilje til å gjøre sitt beste. Dette er noe man kun kan dyrke gjennom respekt for underordnede. Jeg var på ingen måte alene om dette: Jeg husker fortsatt mantraet til min suverene sjef, Oblt Mæhlumsveen: "Behandle folk som folk". Kompanisjefen var av samme ulla. Jeg regner med at dette er lederskap som Spiralis kjenner igjen. Dette preget avdelingen, men unntakene fantes. Mer enn en gang var jeg kokende forbanna på UB'er eller sersjanter som nærmest fikk ståpikk ved første anledning til å hudflette en menig for en eller annen bagatell, eller saboterte et pågående 'påvirkningsprosjekt'. Dessverre bor denne herse/kjefte/strekke-kulturen i veggene mange steder i forsvaret. Om Lt Futt har utøvd aldri så dårlig lederskap, så er også han fanget av en ganske utbredt ukultur. Derfor synes jeg det er urimelig at han alene skal bære ansvaret. Refs er nok på sin plass, men avskjed sdynes jeg er for drøyt.

Jeg tror jeg har et forslag som vil kunne gjøre underverker. Gjør noe med grunnleggende befalsutdanning. Grjør noe med hvem som utdanner unge befal. Etter min mening bør ingen være instruktør på GBU før de har gjennomført krigsskole og i det minste har erfaring som troppsjef. For å bli en god rollemodell for unge fremtidige ledere trenger man alder og erfaring. Jeg tror til og med det er en stor fordel at man har fått 'kjøle seg ned' litt etter egen GBU. Det er hardt, og det skal være hardt. Men jeg har sett nok fra unge jyplinger med behov for å 'ta igjen' til at det skremmer. Samtidig tror jeg man vokser faglig på en måte som gjør underverker. UB'er og sersjanter har en tendens til å vite hvor mange kg alt veier, hvor langt det er, og hvor mange høyrevridde rifler det er i pipa på alle våpen. Like forbanna møtte jeg måpende blikk fra 40 UB'er (jadda, ferdig med elevperioden) da jeg forklarte hva raserende og flankerende ild var for noe. Da jeg selv var USK i Bn2 måtte jeg forklare troppen (etter 3 måneders rekruttskole) at de ikke kunne pusse våpen med dasspapir. Jeg måtte vise dem bruk av både løpsbørste og kammerbørste, våpenolje var de engstelige for. Hvorfor? Rekruttskoleinstruktørene visste ikke mer om våpenets funksjon enn at de var fornøyd bare de ikke ble skitne på henda av å inspisere.

Hvis man satser noen kompetente årsverk på GBU tror jeg alt kommer til å bli langt bedre, både holdninger og kompetanse.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.150
Torget vurderinger
0
Ja Zomby, kjøper den. Forsvarstalen var god og du har nok helt rett i at avskjedigelse var for strengt. Klarer man bare å få Lt. Futt til å forstå "hvorfor" det han gjorde var feil er vel mye oppnådd. Må nok innrømme at jeg ble så spontant og inderlig forbannet at straffeutmålingen ble i heftigste laget. :-[

Nå er det noen år siden forsvaret og jeg skiltes ad ved at MOB DISP kortene sluttet å komme. Det siste jeg fikk beskjed om var å fortsette i min sivile stilling ved mobilisering, og det var vel like greit sånn lønnsmessig i allefall. ;D Men med dette i minnet skal jeg være den første til å inrømme at min erfaring fra "livet i grønt ( og noe i lyseblått )" ligger litt tilbake i tid, men samtidig betyr nok det at Lt. Futts opptreden i dagens moderne forsvar er enda lenger "way off" i dag, enn det ville være i min tid. Man får håpe "noen" tar seg tid til å forklare hvor den brave befalingsmann "gikk seg vill"!

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er lett å bli sint, like lett å forstå at man blir sint. Dette er feil på et så grunnleggende nivå at man bør stille spørsmål om skikkethet. Respekt og omsorg for undergitte er ikke tomme ord forbeholdt komiteer i departementet. Løs oppdraget og ta vare på dine 'menn' er et gammelt prinsipp. Om ikke det er like gammelt som krigen selv, så i hvert fall jevnaldrende med den første seier..

Forsvaret er forresten på det nærmeste nedlagt. Jeg har fortsatt mobstilling, men har ikke blitt trent i stillingen siden jeg fikk den i 2009. Utsiktene er heller ikke spesielt lyse når det gjelder treningsmengde fremover. Kan man ikke deployeres, så er det ikke penger. Man kan lure på hva de tenker på. Å være soldat er noe av det mest krevende jeg kan tenke meg. Staten pålegger oss å gjøre soldatarbeid når det trengs, under trussel om fengselsstraff. Men mulighet til å trene får vi ikke. Det er til å grine av.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Alt kan gjøres bedre, men jeg er redd at vi alltid kommer til å ha slike som slipper gjennom nettet, og klarer å gjøre karriere opp til et visst punkt i både forsvaret og politiet. Det som er viktig er at slike kan lukes ut eller uskadeliggjøres på et så tidlig tidspunkt som mulig. Og det forekommer nok i alle fall i forsvaret, antar jeg. At en tulling rekker så langt opp som løytnant er vel ikke mulig å gardere seg mot, for den karrieregangen er relativt kjapp. Det er mulig å unngå å drite seg ut før man oppnår den graden for de aller fleste.

Topp Bunn