Kvinner og tekniske ting

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
728
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Hvorfor er kvinner ikke opptatt av tekniske ting?
En teori jeg holder meg til er at den kvinnelige og mannlige hjerne er helt lik. Men noen biologiske ting gjør at kvinner er koblet anderledes enn menn.
Det er altså kablene som gir utslag i dette tilfellet også.
;D

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det du du lurer på er egentlig; er vi klar for en debatt om "Hjernevask"?

For mitt vedkommende bekreftet dette mange av mine fordommer om det politisk korrekte miljøet rundt enkelte miljøer innen akademia.

Det er ubegripelig for meg, og sikkert de fleste andre som har sett egne barn vokse opp, at noen kan hevde at der er ingen biologiske forskjeller mellom jenters og gutters mentalitet. Det er ufattelig at norske fremtredende forskere kan sitte med glatt ansikt å hevde at jeg alene vet, og annen forskning er gammeldags og amatørmessig.

Jeg kan ikke annet enn le. ;D

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Så du ikke Eias program #HJERNEVASK# akkurat nå på nrk??

Interessant å se hvordan norske "kjønnsforskere" har en veldig politisk korrekthet i sin tilnærming. Dvs de har vedtatt at det ikke er noen forskjell og avviser alt som motsier dette synet. Men å legge fram noe som støtter denne teorien kunne de ikke. Synsing kaller jeg dette.

De som studerer en biologisk tilnærming var langt mindre dogmatiske, og kunne faktisk underbygge sine funn...om at forskjeller kan sees tidlig i biologien.

Jeg tipper at det er en mix av begge. Det er soleklart at miljø betyr mye, hvis ikke ville man ikke hatt så mange miljøskadde personer i verden. Sjøl er jeg oppdratt av en beinhard rødstrømpe og innprentet at det ikke er forskjell på kjønn og anlegg. Jegt er ikke overbevist om at det er korrekt,snarere tvert i mot. Til tross for at jeg har brukt stor energi på å få mine døtre med kloke hoder og gode evner interessert i naturvitenskap,teknikk eller medisin, så har jeg ikke klart å føre ingeniørarven videre. Begge to har valgt ultratypiske kvinneyrker. At det er slitsomt og dårlig betalt bryr de seg ikke om,,,ennå. Det viktigste er å "jobbe" med mennesker og barn.

Det som slår meg er at "alle" foreldre har en felles erfaring, der ER forskjell på jenter og gutter.

Hadde norske kjønnforskere ha rett ville man kunne oppdra en hetero til å bli homo og motsatt. Jeg tviler på at det lar seg gjøre...

Men det går an å få ingeniører ut av jenter, mange av mine ingeniørkolleger har jenter på ingeniørfag og medisin.
Det som slår meg med ingeniører både kvinner og menn er at de typisk nok er resultatorienterte og ikke bryr seg særlig om småsnakk og filosofisk preik, og irriterer seg over sommel og rot og røre...... Sosionomsnakk nei takk.
I sykepleien derimot er "50%"av guttene homofile, så jeg vil tro at "kvinnelig legning" betyr noe for yrkesvalget.

Sleiven

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Men samtidig blir jeg litt skremt.
Det er mange fra dette miljøet som legger premissene for samfunnsdebatten, gjennom sine røde løpere inn i de politiske korridorene.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Å la kjønnsforskere dosere om likestilling og kjønnsroller , er omtrent som å innkalle Butenschøen til Israel debatt. Svaret er gitt=.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skjønner ikke at dette er noe å bry seg om. "Selvfølgelig" har biologene rett. Du trenger ikke stikke nevene ned i buksa på folk for å finne ut det. Du må sannsynligvis være skattefinansiert samfunnsviter med dyskalkuli for å mene noe annet.

Men uansett, det ligger en normativ dimensjon og ulmer under her. Hele denne "forskningen" er drevet fram av skjevhet i statusvurdering yrker, egenskaper, og what not, som av forskjellige grunner kan knyttes til et av kjønnene.

Svaret på det hele er som følger:

Drit i kjønn, se individer. La damene blir rørleggere eller vektløftere hvis de vil. La gutta bli frisører eller drive med rytmisk sportsgymnastikk hvis de vil det. Ikke still spørsmål ved kjønnsidentiteten til de som velger utradisjonelt.

Liberalisme, ville mange kalle det. Det er et fornuftig valg av ord også.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.346
Torget vurderinger
1
Jeg er faktisk sosiolog selv! ;)

-kjønnsforskningen har alltid vært kontroversiell, uansett hvem som har drevet den. Vi har mye av dagens samfunnsvitenskapelig og forsåvidt også innen psykologien teorier som går på barn som nærmest "de facto blanco" fra fødselen, men det har lenge vært kjent at det ikke er 100% slik.

Problemet innen kjønnsforskning er to sentrale tendenser:

-biologien tilskriver menn og kvinner predisposisjoner som i ekstreme tilnærminger fratar individet valg, ulike forståelser og tenderer til å gi politiske og sosiale predisposisjoner som aktivt utnyttes i ulike sammenhenger. Problemet er at vi ikke kommer "kodet" til verden, men med visse predisposisjoner.

-samfunnsforskningen tilskriver menn og kvinner et forholdsvis "blankt ark" som utgangspunkt, med vid mottakelighet men der samfunn og kultur former individet ganske sterkt, men som i ytterlighet kan gi inntrykk av man kan sosialisere inn hva som helst i et barn. Problemet her er at sosialiseringsprosess og predisposisjoner genetisk ikke lar seg kontrollere.

Det er egentlig de to vidtgående ytterlighetene. Men for å gi samfunnsvitere et sentralt poeng så vet man gjennom forskning på barn og adferd at sosiale forhold er helt nødvendige for at hjernen skal utvikles konstruktivt, slikt som har med språk, sosialisering, håndtering av følelser, eller utvikling generelt.

Man har drevet masse forsøk med former for sosialiseringstvang av individer, spesielt har man sett dette der man har med barn å gjøre som man har problemer med å bestemme kjønn, og gjør et valg for dem for hva slags kjønn de skal være: enten gutt, eller jente. Der har man forsøkt å gjøre det som virket enklest dersom forplantningsorganer har vært vanskelig å definere for deretter å supplere med hormoner og rettet sosialiseringsprosessen mot det spesifikke kjønnet. Det har ikke alltid vært vellykket, for å si det slik, og det finnes en del dokumentasjon på tilfeller der ting ikke har vært så vellykket.

Noe annet er den pedagogisk-politisk rettede oppdragelsen som særlig begynte å fremtre på 60-, 70- og tildels også på 1980-tallet. Der søkte mange å velge bort "samfunnets vold" fra særlig gutters lek, og da var det store debatter om hva som var vold osv. Lekevåpen, krigsleketøy og Fantomet forsvant ut av gutterommet. Problemet var bare det at samfunnet inneholdt masse selvmotsigelser gjennom media, det som fantes i lekebutikken og at alle de andre barna kanskje ikke hadde samme pedagogikk hjemme. Man mente altså at voldsimpulser avlet vold blant barn og i voksnere alder. Akkurat det har vel vist seg å være litt både og, spesielt siden vi samfunnsforskningen er særdeles dyktig til å avdekke sosiale forhold som slett ikke er gunstige å vokse opp under, samtidig som at det er ulikheter blant barn som gjør at noen er mer voldelige av seg; det henger sammen med foreldre og andres sosialisering av barna -hvordan de lærer impulskontroll og konflikthåndtering.

Jeg har sett ganske ekstreme forsøk innen forskning, spesielt fra USA der bl.a. den nokså kjente tvillingstudien basert på bortadopterte en-eggede tvillinger som har havnet i ulike familier der man har forsket på deres likhet sosialt i ettertid og forklarer det ut fra biologi, noe som jo har mye vesentlig over seg siden de i utgangspunktet er som kloninger av hverandre med identisk arvemateriale. Det som er det sentrale problemet i denne studien er at man ser etter mest mulig likhetstrekk blant tvillingene, og glemmer helt av at de som har adoptert barna er forholdsvis sosialt homogene og ressurssterke..!!

Dermed blir det helt feil å forsøke å dra strikken så langt som å prøve å innføre "politiske predisposisjoner" som en del av det genetiske, det er snarere resultat av sosiale sammenhenger. Slik som Thomas Hylland Eriksen skrev for noen år siden i Magasinet i Dabladet: -hvis individet opptrer egoistisk, så er det fordi samfunnet belønner egoistisk adferd. Dette mener han om generell adferd, siden vi alle har opportunistiske tendenser avhengig av belønningen.

Men som tilbake til kjønnsforskningen. En av grunnene til at mange særlig innen kjønnsforskning ikke vil gi biologiske studier definisjons rett av kjønn, individ og samfunn er fordi kjønnsforskning er mer opptatt av ulikheter, valg og skaping av muligheter. Samfunnsforskning er de facto involvert i reguleringen av samfunnet. Vi lever ikke i steinalderen i små-samfunn på 12-15 individer lengre og med de begrensninger i levealder (mindre enn 30, faktisk), som slaver av kroppen vår i samme grad og harde økologiske betingelser som var gjeldende. Vi lever i massesamfunnet, der vi har hatt massive gjennombrudd innen teknisk kunnskap (det inkluderer språk, skriftspråk, tall, abstrakt forståelse, organisasjonsformer og administrasjon, materielle nyvinninger, generering av teknisk forståelse, økonomisk utvikling og masseproduksjon osv.) og vi har blitt særdeles mange som stort sett bor stablet på hverandre og trenger administrasjon og sterke reguleringsmekanismer for at vi skal sikre videre overlevelse.

Uansett hva Harald Eia måtte påstå, så viser det seg at høyere utdanning i stadig større grad består av større kvinneandeler. Menn favoriseres ikke på samme måte i samfunnet som tidligere, og mulighetene for kvinner har blitt større. Sant å si, mulighetene er blitt bedre og flere valg har blitt tilgjengelig for oss alle.

Mvh. Bjørn
Sosiolog

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
bjornh skrev:
Uansett hva Harald Eia måtte påstå, så viser det seg at høyere utdanning i stadig større grad består av større kvinneandeler. Menn favoriseres ikke på samme måte i samfunnet som tidligere, og mulighetene for kvinner har blitt større. Sant å si, mulighetene er blitt bedre og flere valg har blitt tilgjengelig for oss alle.

Mvh. Bjørn
Sosiolog
Eia påstod vel ikke noe som helst, han kun videreformidlet kunnskap fra andre forskere.

Når det så gjelder det siste du skriver, at mulighetene er blitt bedre, og flere valg er tilgjengelig, slik som vi tenker oss at Vest-europa og USA er, så viste studier at desto friere et samfunn er, og desto lettere det er å velge etter behag, desto tydeligere ble kjønnsmønsteret innenfor de forskjellige yrkesfagene.

Det viser vel at når kvinner kan velge fritt fra øverste hylle, uten noen form for press, så velger de typiske kvinneyrker.

Det må tas som et tegn på en eller annen form for genetisk predisposisjon, stikk i strid med feministenes utgangspunkt.

Mvh oddgeir
Siviløkonom ;)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
En venninne av madammen mente også at det ikke var forskjell, og foret sønnen med dukker da han var liten. Han brukte dem som biler og kjørte rundt på gulvet med dem...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg hadde da også dukke da jeg var liten.

Sikkert derfor jeg endte opp i et omsorgsyrke..  ;)

Min hadde forresten skjegg som løsnet hvis det ble vått. Dårlig i kombinasjon med dykkeutstyret.

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Antall liker
0
BT skrev:
En venninne av madammen mente også at det ikke var forskjell, og foret sønnen med dukker da han var liten. Han brukte dem som biler og kjørte rundt på gulvet med dem...
;D Klassisk!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.346
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Jeg hadde da også dukke da jeg var liten.

Sikkert derfor jeg endte opp i et omsorgsyrke.. ;)

Min hadde forresten skjegg som løsnet hvis det ble vått. Dårlig i kombinasjon med dykkeutstyret.
Klassisk eksempel. Bare at når vi snakker om gutter og "dukker", så heter det faktisk figurer. Man leker med "småsoldater", med "transformers" og "star-wars figurrer" eller bare så enkelt som "LEGO". Lego var vel kanskje det mest ikke-voldelige, men det har endret seg noe fra da vi var små.

Som man sier på engelsk: same-same, but different.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Sleiven skrev:
Men det går an å få ingeniører ut av jenter, mange av mine ingeniørkolleger har jenter på ingeniørfag og medisin.
Det som slår meg med ingeniører både kvinner og menn er at de typisk nok er resultatorienterte og ikke bryr seg særlig om småsnakk og filosofisk preik, og irriterer seg over sommel og rot og røre...... Sosionomsnakk nei takk.
Det der kan ihvertfall jeg si at jeg kjenner meg igjen i. ExPhil er den verste torturen jeg noensinne har vært igjennom.

Det kan forsåvidt kommenteres at det er generelt få "streite" jenter på ingeniørstudiene, ihvertfall som jeg har sett.. ::)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Nå fikk jeg sett det omtalte programmet også, på NrK2 i kveld.
Det er bare å gratulere Eia for en meget godt utført jobb.

Men jeg vil ikke gratulere de norske forskerne som avfeide alt annet for svak forskning og var skråsikre på at arv ikke kan brukes som forklaring fordi det ikke var bevist, og fordi de hadde en hypotese som de klamret seg fast i, og de kunne jo ikke presentere noen som helst forskning som støttet sitt syn.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.622
Sleiven skrev:
Så du ikke Eias program #HJERNEVASK# akkurat nå på nrk??
Vel talt Sleiven,

Jeg kjenner en (i hvert fall den gang) kvinneforsker som allerede ved inngangen til 90-tallet mente at Madonna var en bra eksponent for likestilling der hun sto og vrikket seg på scenen. Et bra motstykke til de reaksjonære krefter som vil at alle skal være like grå og kjedelige. Sterke kvinner som gjør sin greie - og får respekt for det - det var tingen. Og det er jeg jamen enig i.

Jeg synes det er innlysende at det er biologiske, nevrologiske og psykologiske forskjeller på kvinner og menn. Men det er også enorme individuelle forskjeller ute og går på tvers av kjønn som ofte er større. Jeg tror mye av dette er medfødt, men jeg er egentlig ikke så opptatt av hva som er arv og hva som er miljø. Det er på høy tid at man kommer seg videre og starter å konsentrere seg om hva som skal til for at alle får muligheter til å bli den de vil bli og ikke den andre mener de bør bli. Likhet er undertrykkende og kjedelig. Likeverd og mangfold er bra på alle måter. Jeg lar meg lett imponere og inspirere av folk som tar'n helt ut på områder der jeg selv holder litt igjen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.613
Torget vurderinger
23
- Og så har vi avvikerene, da. Hos oss er det Fru Sluk (superfeminin) som tar seg av teknikken. Uslåelig på telefoni, SKYPE, fotoutstyr, fjernkontroller av alle slag, TV-dekoder samt reprogrammering av div. komfyrer og stekeovner etter strømbrudd.

Herr Sluk f(med laaang teknisk utdannelse og erfaring) får helt angst av disse sakene, og raser opp i vilt drittsinne hvis ikke faenskapen virker etter å ha trykket på "on". Ved riktig grundig selvransakelse så kan det også være et snev av latskap, men dog....

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
- Og så har vi avvikerene, da. Hos oss er det Fru Sluk (superfeminin) som tar seg av teknikken. Uslåelig på telefoni, SKYPE, fotoutstyr, fjernkontroller av alle slag, TV-dekoder samt reprogrammering av div. komfyrer og stekeovner etter strømbrudd.

Herr Sluk f(med laaang teknisk utdannelse og erfaring) får helt angst av disse sakene, og raser opp i vilt drittsinne hvis ikke faenskapen virker etter å ha trykket på "on". Ved riktig grundig selvransakelse så kan det også være et snev av latskap, men dog....
Den der kjenner jeg igjen fra mitt siste samboerskap-
Den siste setningen din forteller oss kanskje hvorfor vi menn står bak noen av de "viktigste" oppfinnelsene opp gjennom tidene ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.346
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
bjornh skrev:

Mvh. Bjørn
Sosiolog
Eia påstod vel ikke noe som helst, han kun videreformidlet kunnskap fra andre forskere.

Når det så gjelder det siste du skriver, at mulighetene er blitt bedre, og flere valg er tilgjengelig, slik som vi tenker oss at Vest-europa og USA er, så viste studier at desto friere et samfunn er, og desto lettere det er å velge etter behag, desto tydeligere ble kjønnsmønsteret innenfor de forskjellige yrkesfagene.

Det viser vel at når kvinner kan velge fritt fra øverste hylle, uten noen form for press, så velger de typiske kvinneyrker.

Det må tas som et tegn på en eller annen form for genetisk predisposisjon, stikk i strid med feministenes utgangspunkt.

Mvh oddgeir
Siviløkonom ;)
http://www.dagbladet.no/2010/03/06/kultur/debatt/debattinnlegg/hjernevask/10720949/

Og et enda mer interessant innlegg:

http://www.dagsavisen.no/meninger/article473104.ece

A

AK27

Gjest
Finnes det i dag en halvretardert nyliberaler uten eget tv-program?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
AK27 skrev:
Er du bitter fordi noen lager ringer i andedammen?

Godalive

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.02.2007
Antall liker
353
Torget vurderinger
0
Siden det er kjønnsforskjeller på utsiden, er det vel logisk at det er noen forskjeller på innsiden også....? Problemet er vel heller at vi legger "bånd" på hverandre ut i fra samfunnets og våre egne "normer". Et annet poeng er vel at de typiske kvinnelige og mannlige egenskapene kun gjelder kanskje 70 - 80 % av befolkningen. Resten er atypiske (!).
Litt enig med et tidligere innlegg, om å tenke individuelt.... Handler dette egentlig om respekt, og om å akseptere at noen mennesker er dyktigere enn en selv på enkelte områder?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
bjornh skrev:
Interessante var de ikke. De føyer seg inn i rekken av politisk korrekte kommentarer som har fremkommet denne uken.

Jeg vil tro at de som har utdannet seg innen faget her i landet, som har hatt og lest, ja endog sett opp til de professorene og forskerne som blir avkledd i programmet, har vanskelig for å akseptere det.

I morgen kommer et nytt program. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Flott kronikk i dagens Aftenposten.

Ideologifabrikken

Jon Hustad treffer spikeren på hodet. Han pleier å gjøre det.

Lorentzen hevdar at evolusjonen stoggar ved halsen og talar rør, likevel får han halda på stillinga si som kjønnsforskar.
Lorentzens verd er flat.
Nokon får skubba han utfor kanten.

A

AK27

Gjest
oddgeir skrev:
AK27 skrev:
Er du bitter fordi noen lager ringer i andedammen?
Nei, det var en generell kommentar om Eia og mediebildet. Forstår ikke hvorfor du er så oppildnet, har han på grunnlag av misforstått nevrobiologi og evolusjonære sirkelargumenter funnet ut at kvinnens rette plass er bak kjøkkenbenken? Eller er det kun entusiasme for en tidligere student som tilsynelatende aldri forstod emnet han studerte? Har hverken sett programmet eller fulgt debatten. Men du får kose deg videre.

-kjønnsforskningen har alltid vært kontroversiell, uansett hvem som har drevet den. Vi har mye av dagens samfunnsvitenskapelig og forsåvidt også innen psykologien teorier som går på barn som nærmest "de facto blanco" fra fødselen, men det har lenge vært kjent at det ikke er 100% slik.
Joda, slike teorier har vært postulert. John Locks tabula rasa og B. F. Skinners black box er dog som du skriver historie og en finner ikke et fnugg (ikke rare overdrivelsen) av dette i moderne psykologi. Akkurat som det ikke finnes noen arv eller miljø debatt, til fordel for forskning på arv og miljø og hvordan de samvirker.

oddgeir skrev:
Det du du lurer på er egentlig; er vi klar for en debatt om "Hjernevask"?

For mitt vedkommende bekreftet dette mange av mine fordommer om det politisk korrekte miljøet rundt enkelte miljøer innen akademia.

Det er ubegripelig for meg, og sikkert de fleste andre som har sett egne barn vokse opp, at noen kan hevde at der er ingen biologiske forskjeller mellom jenters og gutters mentalitet. Det er ufattelig at norske fremtredende forskere kan sitte med glatt ansikt å hevde at jeg alene vet, og annen forskning er gammeldags og amatørmessig.

Jeg kan ikke annet enn le. ;D
Hvem har påstått at det ikke er "biologiske forskjeller på jenter og gutters mentalitet"? Spørsmålet går nok heller på graden av forskjeller, hvordan de virker og hvilke sosiale og kulturelle faktorer som også spiller inn og hvordan de ulike faktorene påvirker hverandre. Jeg trodde det hørte fortiden til at vi forsvarte diskriminering ved å vise til diffuse og ofte spuriøse biologiske forskjeller (kollonialisme, segregering, rasehygiene og så videre).

Vitenskap handler ikke, slik jeg har forstått det, om å redusere komplekse problemstillinger til banaliteter. Selvfølgelig kan forskere bli blendet av skylapper tilknyttet deres fag/paradigme. Men det gjelder i aller høyeste grad også rabiate dogmatiske nyliberalister som Harald Eia.

Som sagt så har jeg ikke sett programmet, ikke har jeg lyst til å se det heller. Basert blant annet på tidligere erfaringer med Eia (Lille Lørdag, Åpen Post), og hva som har kommet frem i denne tråden.

Humaniora og naturvitenskapene er da ikke gjensidig ekskluderende, tvert imot - mange av de største fremskrittene er tverrfaglige.

Nå har jeg sagt mer enn nok om ting jeg ikke har peiling på. Det er sjeldent en god ide å døgne.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
AK27 skrev:
Hvem har påstått at det ikke er "biologiske forskjeller på jenter og gutters mentalitet"?
Det hadde du visst om du hadde sett programmet. ;)

Som sagt så har jeg ikke sett programmet, ikke har jeg lyst til å se det heller.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.622
oddgeir skrev:
Flott kronikk i dagens Aftenposten.

Ideologifabrikken

Jon Hustad treffer spikeren på hodet. Han pleier å gjøre det.

Lorentzen hevdar at evolusjonen stoggar ved halsen og talar rør, likevel får han halda på stillinga si som kjønnsforskar.
Lorentzens verd er flat.
Nokon får skubba han utfor kanten.
Takk or linken. Tydeligvis en klok mann han Hustad.

Personlig har jeg ingen ting imot konstruktivisme. Det er en bra tilnærming til store problemstillinger som til syvende og sist handler om å framskaffe kunnskap til å forme et bedre samfunn. Det er mye i samfunnet som kunne vært annerledes og bedre enn det er. Og vi har store muligheter til å forme et godt samfunn om vi opptrer klokt og klarer å framskaffe kunnskap som det går an å agere på.

Det fordrer imidlertid et betydelig innslag av realisme, der man er i stand til å skille det foranderlige og det uforanderlige. Betraktningen av sosialt kjønn som et blankt ark der samfunnet kan skrive inn den historien som samfunnet ønsker er sosialkonstruktivisme på sitt mest naive og arrogante. Det finnes konstruktivister som forsker på kjønn, som er i stand til å se det både fra en biologisk, kulturell og historisk synsvinkel. En av de har jo blitt referert ovenfor også.

Jeg holdt på med teknologisosiologi en del år tilbake, og mange bruker der tilnærminger som har mye til felles med feministisk forskning. Jeg kjente mange kvinneforskere som også forsket på teknologiske endringer. Noe av det som overrasket meg mest da jeg holdt på med dette var den tilsynelatende likegyldigheten som rådde i forhold til å skille mellom sjarlataneriet og "the real deal". Dvs ren sosialkonstruktivisme som Lorentzen synes å være talsmann for versus en form for konstruktivisme der man (også) går så langt ned i naturvitenskapen som man kan komme for å forstå hva som egentlig foregår. Flertallet av de sosiologene jeg har kjent har vært relativt lite interessert i naturfag og teknologi. Jeg tror at dette bidrar til at enkelte konstruktivistiske analyser, analyser som savner enhver realisme og som er helt uspiselig for naturvitere og også virker å være helt nonsense for legfolk, ofte får altfor utbredt anerkjennelse i fagkretser. Og det er synd, for miljøet har bedre saker å by på enn dette.

P

Parelius

Gjest
Gitt følgende: Det er biologiske forskjeller mellom kjønnene (ut over det de begjærer på hverandre).

Hva følger av det for samfunnsforskningen?

Hva følger av det for politikken?

Bare lurer.

(Så det første programmet. Ingen god fremtreden det samf.forskerne viste, men det er kontigent. Kanskje har de bedre argumenter, men la oss glemme det.)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Så var 3. episode i mål.

Jeg ler fortsatt. ;D

Topp Bunn