Kvinner vil ikke ha drittjobbene...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.090
Antall liker
8.633
Torget vurderinger
1
Statsviter og Valgforsker Frank Aarebrot langer ut mot kravene som stilles til at også private selskaper skal ha lik kjønnfordeling i styre og stell. Argumentene hans er utvilsomt gode, med tanke på behovet for "operativ erfaring" som i noen institusjoner aldri stilles spørsmål ved slik som i Forsvaret... -på den annen side kan hans utsagn oppfattes som diskriminerende.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1708930.ece
 
K

knutinh

Gjest
Det jeg tenkte på når jeg leste overskriften:
Hvorfor er det bare kamp om styrekvotering?

Hvorfor er det ingen militant kvinnebevegelse som krever at minst 40% av alle søppelbilsjåfører skal være kvinner, med trusselen at søpla må stå på gata om alle som jobber i søppelbilen er menn?

Hvorfor er det ingen militant aktør som krever at 40% av alle barnehagearbeidere og sykepleiere skal være menn? Hva med leger, kvinneandelen i medisinstudiet er vel nesten i taket nå?

Hvis absolutt likestilling er målet, hvorfor står ingen på barikadene og krever full verneplikt for kvinner som for menn?

Kort og godt:
Hvordan kan man kreve likestilling når man egentlig bare ønsker alle fordelene det annet kjønn har og ingen av ulempene? Vil det bli likestilling av at en liten håndfull karriere-kvinner får innpass i bedriftsstyrer rundt omkring?

Vil det bli likestilling av at "alle vet" at kvinner i styrer er valgt inn på bakgrunn av kjønn og ikke kvalifikasjoner? Ønsker de kvinnene som i dag sitter i styrer og faktisk har kvalifikasjoner en slik utvikling?

-k
 
T

Thomas1

Gjest
Hvorfor er det ingen militant aktør som krever at 40% av alle barnehagearbeidere og sykepleiere skal være menn? Hva med leger, kvinneandelen i medisinstudiet er vel nesten i taket nå?
Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at med en bedre kjønnskvotering, med vekten på å ansette flere menn, hadde gjort helsevesenet til en bedre arbeidsplass.
Det gjelder både i statlig og kommunal sektor.
Hvorfor kan ikke kvinner ha det som en fane i kampen for en bedre likestilling mellom kjønnene! På den måten får vi bedre lønninger, flere som sier meningene sine og, mindre utbredt grad av dårlig arbeidsmiljø.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.269
Antall liker
4.626
Torget vurderinger
1
Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at med en bedre kjønnskvotering, med vekten på å ansette flere menn, hadde gjort helsevesenet til en bedre arbeidsplass.
Det gjelder både i statlig og kommunal sektor.
Hvorfor kan ikke kvinner ha det som en fane i kampen for en bedre likestilling mellom kjønnene! På den måten får vi bedre lønninger, flere som sier meningene sine og, mindre utbredt grad av dårlig arbeidsmiljø.
... og færre kvinnelige ledere innen de samme områdene ... og dermed færre kvinnelige ledere totalt sett ... og dermed er riingen sluttet.

mvh
KJ

EDIT: PS. skal likestilling tas på alvor, så må det kjempes for en jevnere kjønslig fordelig innen alle sektorer og alle nivåer med «ubalanse», fler kvinnelige septikkjørere så vell som flere kvinnelige styregrossister. Utfordringen er å få dette til uten bruk av «maktmidler» ... for forutsetningen/poenget er vel at dette skal være den «naturlige» balansen i samfunnet?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kvinner vil ikke ha drittjobbene.

Menn vil ikke ha drittjobbene.

Menn vil ikke ha pakistanere til å gjøre drittjobbene for seg.

Kvinner vil ikke ha nigerianere til å gjøre drittjobbene for seg.

Hvor skal dette ende?

Jeg tipper det går til helvete, takker pent for min absurde humor, og ler så jeg griner.

;D
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.547
Antall liker
4.520
Torget vurderinger
10
Det jeg tenkte på når jeg leste overskriften:
Hvorfor er det bare kamp om styrekvotering?

Hvorfor er det ingen militant kvinnebevegelse som krever at minst 40% av alle søppelbilsjåfører skal være kvinner, med trusselen at søpla må stå på gata om alle som jobber i søppelbilen er menn?

Hvorfor er det ingen militant aktør som krever at 40% av alle barnehagearbeidere og sykepleiere skal være menn? Hva med leger, kvinneandelen i medisinstudiet er vel nesten i taket nå?

Hvis absolutt likestilling er målet, hvorfor står ingen på barikadene og krever full verneplikt for kvinner som for menn?

Kort og godt:
Hvordan kan man kreve likestilling når man egentlig bare ønsker alle fordelene det annet kjønn har og ingen av ulempene? Vil det bli likestilling av at en liten håndfull karriere-kvinner får innpass i bedriftsstyrer rundt omkring?

Vil det bli likestilling av at "alle vet" at kvinner i styrer er valgt inn på bakgrunn av kjønn og ikke kvalifikasjoner? Ønsker de kvinnene som i dag sitter i styrer og faktisk har kvalifikasjoner en slik utvikling?

-k
Knutinh, hva i svarte..... jeg er hundre prosent enig med deg her! Jukset viser seg nok........... :)
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Jeg vil faktisk gå så langt som å påstå at med en bedre kjønnskvotering, med vekten på å ansette flere menn, hadde gjort helsevesenet til en bedre arbeidsplass.
Det gjelder både i statlig og kommunal sektor.
Hvorfor kan ikke kvinner ha det som en fane i kampen for en bedre likestilling mellom kjønnene! På den måten får vi bedre lønninger, flere som sier meningene sine og, mindre utbredt grad av dårlig arbeidsmiljø.

Støttes fullt ut :)
Etter å ha jobba en del år på gølvet i norsk helsevesen, da hovedsaklig i spesialisthelsetjenesten, slår det meg det genuint usunne å være tilknytta en arbeidsplass med stor overvekt av ett kjønn. Det hersker ingen tvil om at reine kvinnebastioner/avdelinger preges av misnøye, baksnakkelse og klikkdannelse. Likeledes i en rein mannsavdeling, hvor jeg også har jobba, utvikles lett en tilbøyelighet til konkurranse, hvor det lett kan utarte seg til åpne konflikter. (Er da det er moro med lønningspils ;D)

En naturlig likevekt mellom kjønnene er ønskelig, men ofte vanskelig å oppnå.

Hilsen nattsøster Haubokk ;D
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Er ikke Haubukk et Romsdalsuttrykk?

Er du fra Molde søster?
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.002
Torget vurderinger
0
Er du fra Molde søster?

Personlig fortrekker jeg at man bruker utrykket "Sykebroder" ! Det gir liksom litt mer respekt og tillit til faglige kvalifikasjoner enn det feminine "søster" ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Til det litt mer saklige må jeg jo få si at det ikke er noe nytt i at de mest framfusende "feministene" fusker i Ludo og gjerne ikke vil "gå gradene". De vil gjerne ha de fete jobbene og de høye lønningene uten å slite for det ! Det er derfor en god del kvinner med gode kvalifikasjoner er i mot kvotering !

Men "what the Hell", hadde jeg hatt muligheten til å cruise til toppen og få høy lønn og fet BMW firmabil uten anstrengelse hadde jeg nok gjort det jeg også ! ;D Så ærlig må man vel være ! ;D ;D ;D ;D ;D ;D :eek:
 

KH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2003
Innlegg
226
Antall liker
0
Såkalt usminket beskjed fra Aarebrot ;D

Et poeng som som den anerkjente lederen Gunn Wærsted fremhevet nylig er at man kan ikke bli (reell) toppleder uten å ha hatt resultatansvar underveis i karrieren. Jeg tror kvoteringskampen og opptellingene av topplederstillinger, uten nærmere vurderinger eller nyanseringer, er å starte i feil ende. Det er derimot reelt behov for flere kvinnelige mellomledere med resultatansvar innen for sitt spesifikke område. Det blir bare helt feil å starte med styreledervervet, men hyl og skrik hvis opptellingen viser at det er få kvinner i denne posisjonen.

Betegnende er spekulasjonene i politiske kretser omkring Marit Arnstad som styreleder i StatoilHydro - Nordens klart største selskap etter omsetning (ja, større enn Nokia) - etter en mellomperiode med Reiten. Ja, hun har vært Olje- og energiminister, som selvsagt er en unik og flott erfaring. Business har hun imidlertid aldri drevet med. Dama har en "aldri påbegynt før den var avsluttet"- advokatkarriere i et stort Oslofirma, før hun nå er heltid fleksitidsadvokat i Trondheim. Skal hun fronte selskapet i de store anledninger i kampen mot Exxon og Shell ?

Selv om hun selvsagt er lysår glupere og bedre enn patetiske Bekkemellem, tror jeg velmenende politikere ikke helt ser risikoen med ikke å ha rett person i styreledersetet i et slikt gigaselskap.

Sorry, men brorparten av de som legger ned en ekstraordinær innsats på jobben i dag er nok menn. Med det følger at man tar reelt ansvar for bedriftens utvikling; gitt at man er rimelig oppegående og med brukbare sosiale egenskaper blir det jo opprykk. I motsetning til en tilnærming med saksbehandlerfokus med minst mulig risiko kombinert med forutsigbar arbeidstid.

Ja, det er kanskje urettferdig at det er ofte menn som kan legge ned ekstra på jobben. Da er det imidlertid spørsmål om likestilling i heimen, og ikke banal opptelling av kjønnsfordelingen mht styreverv som gjelder.

Mvh
Knut 8)
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
Er ikke Haubukk et Romsdalsuttrykk?

Er du fra Molde søster?
Du har så rett, så rett. Fra kommunen, men ikke byen.
En landsens gutt som har blitt søster ;D
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Aarebrot har jo helt rett. Jeg har selv hevdet dette lenge.
Full likestilling er tydeligvis kun viktig i akademsike og lederyrker.
Jeg ser ikke at sveisere eller snekkere skriker opp om mangel på likestilling.
Det eneste uakademiske feltet der menn tydeligvis er viktig er i barnehager...
Likestillingen i Norge har kommet veldig langt, men det er tydeligvis ikke bra nok for de frihetskjempende kvinnene som ikke bryr seg om sine burkakledde og omskjærte medsøstre eller tar hensyn til at men og kvinner faktisk er grunnleggende biologisk forskjellige og at det faktisk i stor grad dikterer interesser, ferdigheter og jobb.
 
K

knutinh

Gjest
Et veldig oppsiktsvekkende moment er at de fleste kvinner jeg kjenner som er opptatt av likestilling hevder like fullt at kvinner ikke bør ha førstegangstjeneste. Hva slags likstilling er det?

Noen hederlige unntak finnes, som mener at noenlunde jevn kjønnsfordeling hadde vært bra de fleste steder, men at veien ditt ikke er opplagt og at like muligheter er viktigere.

-k
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Et veldig oppsiktsvekkende moment er at de fleste kvinner jeg kjenner som er opptatt av likestilling hevder like fullt at kvinner ikke bør ha førstegangstjeneste. Hva slags likstilling er det?

Noen hederlige unntak finnes, som mener at noenlunde jevn kjønnsfordeling hadde vært bra de fleste steder, men at veien ditt ikke er opplagt og at like muligheter er viktigere.

-k
Klarer du virkelig å se for deg et samfunn der de fysisk tunge yrkene er delt 50/50 mellom kjønnene?
Kvinner i militæret er sikker bra for moralen og politikerenes ego, men kvinner som aktivt kjemper ved frontlinjene er fortsatt uvanelig.
Jeg tror man bare må anerkjenne at noen ting gjør menn bedre og noen ting gjør kvinner bedre, det er ingen diskriminering involvert, det er bare et faktum.
 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Noen som husker Odd Børretzens sang om måker...
Jeg hater måker.


ska ha, ska ha, ska ha etc.......
 
K

knutinh

Gjest
Klarer du virkelig å se for deg et samfunn der de fysisk tunge yrkene er delt 50/50 mellom kjønnene?
Kvinner i militæret er sikker bra for moralen og politikerenes ego, men kvinner som aktivt kjemper ved frontlinjene er fortsatt uvanelig.
Jeg tror man bare må anerkjenne at noen ting gjør menn bedre og noen ting gjør kvinner bedre, det er ingen diskriminering involvert, det er bare et faktum.
Enkelte yrker krever fysisk styrke som de færreste kvinner har. Det er min mening at antall slike yrker er minskende.

Mange yrker har lav status, smuss og fare. Menn er like utsatt for å bli skitten som kvinner (eller å bli skutt på). Spørsmålet er om de som argumenterer for petimeter-likestilling ønsker kvinner dit også.

Hypotesen min er selvsagt at noen militante likestillingsaktivister krever absolutt kvotering av kvinner inn i statusjobber, men ikke egentlig ønsker likestilling, og bryr seg heller lite om andre grupper som har det verre (fremmedkulturelle, fremmedkulturelle kvinner, og ikke minst feite og dumme mennesker). Jeg vurderer faktisk å starte et parti som krever at feite og dumme skal inn i styrene til storbedriftene i et representativt antall.

For et grelt eksempel  se denne:
Sterke reaksjoner på saklig analyse:
Debattforum avslører kvinne- skepsis


Selv er jeg fornøyd om alle får mulighetten til å bli bedømt på egnethet så objektivt som det er mulig for oss subjektive mennesker. Om menn foretrekker andre yrker enn kvinner så har jeg ingen ambisjon om å tvinge noen.

-k
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Enkelte yrker krever fysisk styrke som de færreste kvinner har. Det er min mening at antall slike yrker er minskende.

Mange yrker har lav status, smuss og fare. Menn er like utsatt for å bli skitten som kvinner (eller å bli skutt på). Spørsmålet er om de som argumenterer for petimeter-likestilling ønsker kvinner dit også.

Hypotesen min er selvsagt at noen militante likestillingsaktivister krever absolutt kvotering av kvinner inn i statusjobber, men ikke egentlig ønsker likestilling, og bryr seg heller lite om andre grupper som har det verre (fremmedkulturelle, fremmedkulturelle kvinner, og ikke minst feite og dumme mennesker). Jeg vurderer faktisk å starte et parti som krever at feite og dumme skal inn i styrene til storbedriftene i et representativt antall.

For et grelt eksempel  se denne:
Sterke reaksjoner på saklig analyse:
Debattforum avslører kvinne- skepsis


Selv er jeg fornøyd om alle får mulighetten til å bli bedømt på egnethet så objektivt som det er mulig for oss subjektive mennesker. Om menn foretrekker andre yrker enn kvinner så har jeg ingen ambisjon om å tvinge noen.

-k
Jeg er helt enig med deg Knut.
Dette dreier seg egentlig ikke om likestilling, men om makt.
Med lederutdanning eller rett akademisk utdanning ken veien til makt være kort. Hvem bryr seg om en skarve sveiser?
 
P

Parelius

Gjest
Selv er jeg fornøyd om alle får mulighetten til å bli bedømt på egnethet så objektivt som det er mulig for oss subjektive mennesker.
Som et tillegg; kanskje er mye av kvinnesaken nettopp en kamp mot denne subjektivt forståtte objektive egnethet.

La oss ikke harselere over kampen mot uretten. Avsporinger kan skje i enhver kamp, også de rettmessige.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.227
Antall liker
3.410
Torget vurderinger
1
Likestilling er det bare snakk om når det er til ens fordel, enten politisk eller økonomisk, eller gjerne begge deler.
 
K

knutinh

Gjest
Men få er villige til å snakke om andre grupper i samfunnet som blir mye mer diskriminert enn gruppen "kvinner":
  • ikke-vestlige innvandrere (å ikke gi jobben til "Heidi" er utenkelig, men å nekte "Ali" den er helt greit)
  • Mindre pene mennesker (pene mennesker tjener, i snitt mer enn mindre pene, og får lavere straff i retts-systemet)
  • Sjenerte mennesker (prøv å møte opp på jobb-intervju og ikke tørre å si noe)
Jeg prøver ikke å latterliggjøre kvinnekamp her, men å vise til at det er mange grupper i samfunnet som blir stigmatisert i forskjellige deler av samfunnslivet. Hvis målet er å ha et samfunn hvor man blir bedømt utelukkende pga "egnethet" så har vi mye igjen. Hvor utadvendt og kjekk trenger man egentlig å være for å jobbe som revisor?

Med mindre kvinnene stiller seg på barrikadene for andre grupper, og for ulemper som likestilling ved barnetvist og førstegangstjeneste så mister hele bevegelsen sitt moralske fundament, og revner som en oppblåst ballong av personlige ambisjoner.

-k
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Det er enkelte utsagn jeg reagerer på her.
Hvorfor er det kvinnene, og bare de som skal kjempe? Er ikke dette like mye en kamp også for menn? Hvorfor skal kvinner kjempe for å bli sveisere og søppeltømmere, det er jo ikke noe problem å bli det i dag, hvorfor skal i så fall ikke menn kjempe for flere barnehageansatte og sykepleiere, er dette kvinnenes jobb det og?
Man kan bli det meste i dag, men man velger fremdeles tradisjonelt i stor grad, uvisst av hvilken grunn. Kanskje fordi man ønsker, kanskje fordi det er mest vanlig. En mannlig sykepleier eller førskolelærer får vel høre det av kompiser eller andre, sees dette på som særlig mandig? Det er kun de tøffeste av mennene som våger å velge dette.
Kanskje må det litt nye ide’er og tanker til for å få det motsatte kjønn inn i typiske mann/kvinne-yrker, og i slike tilfeller kan det kanskje være lurt å starte på toppen?

Kjønnskvotering er jeg imot, om ikke to stiller i utgangspunktet likt. Men kvinner må få mer tro på seg selv, og jobbe seg oppover. Nylig var det noen som ønsket å foreslå meg som styrekandidat. Jeg sa nei, men det irriterer meg litt at jeg ikke ville, for om jeg ser på de mennene ( alle er selvsagt menn) i dette styret så er de ikke nødvendigvis bedre kvalifisert enn jeg er. Flere andre kvinner, som er veldig godt kvalifisert, sa også nei, dessverre.

Menn krever og når det passer dem. Selv om de kanskje ikke har deltatt så mye på hjemmebane, ikke ofret karriere og lønn til fordel for ungene, så vil de ha lik fordeling ved skillsmisse. Kvinnene som i større grad enn menn jobber redusert til fordel for familien, sitter igjen som tapere ved skillsmisse ved å ha blitt liggende etter lønnsmessig og karrieremessig. Det er ikke så svart/hvitt som enkelte vil ha det til.
Det er uansett en ”kamp” for alle, ikke bare den ene siden.
 
K

knutinh

Gjest
Det er enkelte utsagn jeg reagerer på her.
Hvorfor er det kvinnene, og bare de som skal kjempe? Er ikke dette like mye en kamp også for menn? Hvorfor skal kvinner kjempe for å bli sveisere og søppeltømmere, det er jo ikke noe problem å bli det i dag, hvorfor skal i så fall ikke menn kjempe for flere barnehageansatte og sykepleiere, er dette kvinnenes jobb det og?
Jeg mener ikke at hverken menn eller kvinner må kjempe for absolutt lik kjønnsandel i alle yrker.

Men hvis noen individer kjemper for lik kjønnsandel i et høystatusyrke så virker det falsk å ikke kjempe for det samme i lavstatusyrker.

Hvorfor kan kvinnegruppene stå på barrikadene og kjempe for kvinner som allerede hevder seg bra i samfunnet, men ikke for at menn skal ha lik rett til barna etter skillsmisse eller lik førstegangstjeneste? Jeg påpeker at de ikke ønsker likestilling men å skumme alle mulige fordeler. Det irriterer meg.
Man kan bli det meste i dag, men man velger fremdeles tradisjonelt i stor grad, uvisst av hvilken grunn. Kanskje fordi man ønsker, kanskje fordi det er mest vanlig. En mannlig sykepleier eller førskolelærer får vel høre det av kompiser eller andre, sees dette på som særlig mandig? Det er kun de tøffeste av mennene som våger å velge dette.
Dette er greit nok. Det som virkelig er deprimerende er at et yrke ser ut til å falle i status i takt med kvinneandelen. Hvorfor? Er kvinnene dårligere forhandlere, eller er menn mer mobile og bytter hest ut fra hva som lønner seg?
Kjønnskvotering er jeg imot, om ikke to stiller i utgangspunktet likt. Men kvinner må få mer tro på seg selv, og jobbe seg oppover.
Jeg mener at de fleste arbeidsplasser blir bedre av en noenlundejevn kjønnsfordeling, men jeg tviler på at arbeidsgivere bør tvinges til å gjøre noe med det.

Jeg mener at alle, uansett kjønn, religion, utseende etc bør behandles individuelt og få lik muligheter til å realisere seg selv som det så pent heter. I den forbindelse er det jo interessant å spørre akkurat deg:
Du har jo uttalt deg om grupper av innvandrere og "typisk" oppførsel, hvordan samfunnet kan og bør behandle f.eks Somalere ut fra at veldig mange i den gruppen sliter med å tilpasse seg norsk samfunn.

Mener du da også at arbeidsgivere som har hatt mange negative erfaringer med kvinner skal kunne bruke dette til å foretrekke menn ved ansettelser?

-k
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Jeg mener ikke at hverken menn eller kvinner må kjempe for absolutt lik kjønnsandel i alle yrker.

Men hvis noen individer kjemper for lik kjønnsandel i et høystatusyrke så virker det falsk å ikke kjempe for det samme i lavstatusyrker.

Hvorfor kan kvinnegruppene stå på barrikadene og kjempe for kvinner som allerede hevder seg bra i samfunnet, men ikke for at menn skal ha lik rett til barna etter skillsmisse eller lik førstegangstjeneste? Jeg påpeker at de ikke ønsker likestilling men å skumme alle mulige fordeler. Det irriterer meg.
Dette er greit nok. Det som virkelig er deprimerende er at et yrke ser ut til å falle i status i takt med kvinneandelen. Hvorfor? Er kvinnene dårligere forhandlere, eller er menn mer mobile og bytter hest ut fra hva som lønner seg?
Jeg mener at de fleste arbeidsplasser blir bedre av en noenlundejevn kjønnsfordeling, men jeg tviler på at arbeidsgivere bør tvinges til å gjøre noe med det.

Jeg mener at alle, uansett kjønn, religion, utseende etc bør behandles individuelt og få lik muligheter til å realisere seg selv som det så pent heter. I den forbindelse er det jo interessant å spørre akkurat deg:
Du har jo uttalt deg om grupper av innvandrere og "typisk" oppførsel, hvordan samfunnet kan og bør behandle f.eks Somalere ut fra at veldig mange i den gruppen sliter med å tilpasse seg norsk samfunn.

Mener du da også at arbeidsgivere som har hatt mange negative erfaringer med kvinner skal kunne bruke dette til å foretrekke menn ved ansettelser?

-k



Når man kjemper for/mot en sak gjør man jo det ut i fra egne motiver frøst og fremst, og egne opplevelser om hvor skoen trykker. Det er selvsagt ikke noe mål i seg selv at det skal være 50/50 alle steder, men alle må ha like muligheter til å velge mest mulig fritt.

Hvis ikke menn vil dele 50/50 på å ta seg av sine barn, hvorfor skal de så ha 50/50 rett til barna etter en skillsmisse?

Man kjemper alltid for å få det bedre, har aldri hørt om at noen kjemper for å gå ned i lønn, hvorfor ikke, det er jo også en måte å jevne ut forskjellene på?


Hvorfor lønnene synker med økende kvinneandel har ikke jeg noe godt svar på, men det er vel ennå en formening om at menn er hovedforsørgere og derfor bør tjene best, og menn har kanskje mer respekt for menn og deres krav, menn sitter mer i maktposisjoner, kameraderi, fordommer, hva vet jeg?

Jeg er enig i at arbeidsgivere ikke kan tvinges til å ansette noen de ikke vil ha. Har de dårligere erfaringer med en gruppe bør de selvsagt ha rett til å ikke ansette noen om de antar at det vil bli lignende problemer. Man ansetter ikke en på 158 og 50 kilo i et flyttebyrå, man ansetter ingen på 150 kg som flyvertinne, eller en i burka som stripper, man ansetter ikke en med dårlig syn som flyger. Alle kan ikke bli alt, man må innse at det finnes forskjeller og begrensninger, men man må ikke gjøre de større enn de er.

Jeg leste nylig at de forskjellene man tidligere trodde fantes mellom menn og kvinner ( bortsett fra de fysiske) sannsynligvis er mye mindre enn tidligere antatt. Det kan være mye større individuelle forskjeller mellom to av samme kjønn enn to av motsatt.

Når det gjelder de kulturelle forskjellene så er dette noe som kan endres ved tilpassing. Men da må det være vilje til tilpassing, man kan ikke kreve at alle andre skal endre seg når man er i mindretall. Hvis det viste seg at et firma hadde veldig dårlig erfaring med kvinner til visse type jobber, mener jeg at de bør ha mulighet til å velge de vekk ved ansettelser, det tror jeg nok også de gjør i dag.
Om man ikke vil tilpasse seg den jobben man skal utføre, kan man heller ikke forvente å få den. Å ha rett til å avvise noen basert på dårlige erfaringer med ”gruppen” er selvsagt ganske drøyt, om det gjelder kjønn eller kultur, men det er vanskelig å si noe bastant, for en bedriftseier bør ha lov til å velge sine ansatte etter egne kriterier, hva nå enn de er, men selvsagt skal man i størst mulig grad bedømmes individuelt. Å kunne tvinge noen til å ansette noen de ikke ønsker er jeg ikke for, men at folk skal behandles mest mulig rettferdig bør man kunne forvente og kreve.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.434
Antall liker
9.855
Det er klart at arbeidsgivere kvier seg for å ansette kvinner i fertil alder. Grinete en uke i måneden, blir gravide med påfølgende behov for vikar mens de er sykemeldte og ute i permisjon. Og det samme gjelder da vikaren.
Dessuten er mer enn to kvinner i en avdeling garantert bråk.


:D ;D
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Det er klart at arbeidsgivere kvier seg for å ansette kvinner i fertil alder. Grinete en uke i måneden, blir gravide med påfølgende behov for vikar mens de er sykemeldte og ute i permisjon. Og det samme gjelder da vikaren.
Dessuten er mer enn to kvinner i en avdeling garantert bråk.


:D ;D
Etter lengre tids erfaring her på hfs har jeg kommet fram til at det er bedre å være grinete en uke i måneden enn en måned i måneden... ;D

Man må ikke sette to damer ved siden av hverande, det vet da alle.
 
K

knutinh

Gjest
Når man kjemper for/mot en sak gjør man jo det ut i fra egne motiver frøst og fremst, og egne opplevelser om hvor skoen trykker.
Med mindre Ottar har tenkt å gjennomføre væpnet revolusjon så går jeg ut ifra at de ønsker å skape endringer ved at folk endrer sine holdninger. Å spille på min sympati fungerer ikke når man bare vil mæle egen kake. Dersom man også ville at ulemper så vel som fordeler skulle fordeles jevnere så ville de i det minste ha kobling mellom argumentasjon og krav, noe som alltid er en fordel.
Det er selvsagt ikke noe mål i seg selv at det skal være 50/50 alle steder, men alle må ha like muligheter  til å velge mest mulig fritt.
Der er vi helt enig. Like muligheter burde være en selvfølge, men det er ikke sikkert at det er det. På samme måte mener jeg at 50/50 alle steder ikke er et godt mål for samfunnet.
Hvis ikke menn vil dele 50/50 på å ta seg av sine barn, hvorfor skal de så ha 50/50 rett til barna etter en skillsmisse?
Nå må du skille mellom enkelt-individer og grupper. Jeg mener at menn som totalt overser barna under oppveksten neppe vil bli en like god eneforelder som en mor som har gjort jobben sin godt. Siden barnas rett til gode foreldre er viktigere enn foreldrenes rett til å ha barn så mener jeg at mor i slike tilfeller bør ha lettere for å få omsorgsretten.

At mange menn ikke gjør jobben med barna er imidlertid ikke noe argument i faktiske barnetvist-saker, da bør det være den faktiske farens og morens egenskaper som vurderes. Og selv i dag er det vel slik at fedre kvier seg for å bringe tvister inn for domstolen fordi de vet at kvinnene vinner nesten uansett!
Man kjemper alltid for å få det bedre, har aldri hørt om at noen kjemper for å gå ned i lønn, hvorfor ikke, det er jo også en måte å jevne ut forskjellene på?
Jeg kjenner til kvinner som kjemper mot kvotering selv om det ville øke sjansene deres for en topp-jobb. Det tyder på en viss karakterstyrke og at man er konsekvent.
Hvorfor lønnene synker med økende kvinneandel har ikke jeg noe godt svar på, men det er vel ennå en formening om at menn er hovedforsørgere og derfor bør tjene best, og menn har kanskje mer respekt for menn og deres krav, menn sitter mer i maktposisjoner, kameraderi, fordommer, hva vet jeg?
Gitt dagens familiestruktur er det godt mulig med to menn eller to kvinner i en familie, og man forvener det samme av en kvinne som en mann i en jobb. Derfor er det helt urimelig å bestemme lønn ut ifra gamle tanker om at mannen er forsørger.

Men en eller annen mekanisme er det altså.
Jeg er enig i at arbeidsgivere ikke kan tvinges til å ansette noen de ikke vil ha. Har de dårligere erfaringer med en gruppe bør de selvsagt ha rett til å ikke ansette noen om de antar at det vil bli lignende problemer. Man ansetter ikke en på 158 og 50 kilo i et flyttebyrå, man ansetter ingen på 150 kg som flyvertinne, eller en i burka som stripper, man ansetter ikke en med dårlig syn som flyger. Alle kan ikke bli alt, man må innse at det finnes forskjeller og begrensninger, men man må ikke gjøre de større enn de er.
Ved å true selskap med mindre enn 40% kvinneandel i styrene med tvangsoppløsning så tvinger man faktisk eier til å bruke styremedlemmer som de ikke nødvendigvis ønsker.
Jeg leste nylig at de forskjellene man tidligere trodde fantes mellom menn og kvinner ( bortsett fra de fysiske) sannsynligvis er mye mindre enn tidligere antatt. Det kan være mye større individuelle forskjeller mellom to av samme kjønn enn to av motsatt.
Det er jeg helt enig i.
Når det gjelder de kulturelle forskjellene så er dette noe som kan endres ved tilpassing. Men da må det være vilje til tilpassing, man kan ikke kreve at alle andre skal endre seg når man er i mindretall. Hvis det viste seg at et firma hadde veldig dårlig erfaring med kvinner til visse type jobber, mener jeg at de bør ha mulighet til å velge de vekk ved ansettelser, det tror jeg nok også de gjør i dag.
Hvis en mannlig 50-årig leder i et større norsk firma ble filmet med skjult videokamera og sa at han unngikk å ansette kvinner fordi de var kvinner så ville det bli ramaskrik...
Om man ikke vil tilpasse seg den jobben man skal utføre, kan man heller ikke forvente å få den. Å ha rett til å avvise noen basert på dårlige erfaringer med ”gruppen” er selvsagt ganske drøyt, om det gjelder kjønn eller kultur, men det er vanskelig å si noe bastant, for en bedriftseier bør ha lov til å velge sine ansatte etter egne kriterier, hva nå enn de er, men selvsagt skal man i størst mulig grad bedømmes individuelt. Å kunne tvinge noen til å ansette noen de ikke ønsker er jeg ikke for, men at folk skal behandles mest mulig rettferdig bør man kunne forvente og kreve.
I det store og hele mye fornuftig fra deg her kompo.

Kortslutningen mange gjør i mine øyne er at de setter likhetstegn mellom sin "rasjonalitet" og bedriftseiernes rasjonalitet. Det at få kvinner sitter i styrene blir brukt som et argument for at bedriftseiere ikke vet sitt eget beste (siden "alle" vet at begge kjønn er like flinke), og dermed som rettferdiggjøring til å overkjøre de som har investert sine penger retten de i dag har til å velge folk til å forvalte verdiene sine. Dette synes jeg er hårreisende.

Bedriftseiere må få gå langt i å gjøre idiotiske valg som fører til at de taper verdier. Hvis samfunnet skal definere hva som er fornuftige valg så har vi slått langt inn på plan-økonomi.

-k
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Med mindre Ottar har tenkt å gjennomføre væpnet revolusjon så går jeg ut ifra at de ønsker å skape endringer ved at folk endrer sine holdninger. Å spille på min sympati fungerer ikke når man bare vil mæle egen kake. Dersom man også ville at ulemper så vel som fordeler skulle fordeles jevnere så ville de i det minste ha kobling mellom argumentasjon og krav, noe som alltid er en fordel.
Der er vi helt enig. Like muligheter burde være en selvfølge, men det er ikke sikkert at det er det. På samme måte mener jeg at 50/50 alle steder ikke er et godt mål for samfunnet.
Nå må du skille mellom enkelt-individer og grupper. Jeg mener at menn som totalt overser barna under oppveksten neppe vil bli en like god eneforelder som en mor som har gjort jobben sin godt. Siden barnas rett til gode foreldre er viktigere enn foreldrenes rett til å ha barn så mener jeg at mor i slike tilfeller bør ha lettere for å få omsorgsretten.

At mange menn ikke gjør jobben med barna er imidlertid ikke noe argument i faktiske barnetvist-saker, da bør det være den faktiske farens og morens egenskaper som vurderes. Og selv i dag er det vel slik at fedre kvier seg for å bringe tvister inn for domstolen fordi de vet at kvinnene vinner nesten uansett!
Jeg kjenner til kvinner som kjemper mot kvotering selv om det ville øke sjansene deres for en topp-jobb. Det tyder på en viss karakterstyrke og at man er konsekvent.
Gitt dagens familiestruktur er det godt mulig med to menn eller to kvinner i en familie, og man forvener det samme av en kvinne som en mann i en jobb. Derfor er det helt urimelig å bestemme lønn ut ifra gamle tanker om at mannen er forsørger.

Men en eller annen mekanisme er det altså.
Ved å true selskap med mindre enn 40% kvinneandel i styrene med tvangsoppløsning så tvinger man faktisk eier til å bruke styremedlemmer som de ikke nødvendigvis ønsker.
Det er jeg helt enig i.
Hvis en mannlig 50-årig leder i et større norsk firma ble filmet med skjult videokamera og sa at han unngikk å ansette kvinner fordi de var kvinner så ville det bli ramaskrik...
I det store og hele mye fornuftig fra deg her kompo.

Kortslutningen mange gjør i mine øyne er at de setter likhetstegn mellom sin "rasjonalitet" og bedriftseiernes rasjonalitet. Det at få kvinner sitter i styrene blir brukt som et argument for at bedriftseiere ikke vet sitt eget beste (siden "alle" vet at begge kjønn er like flinke), og dermed som rettferdiggjøring til å overkjøre de som har investert sine penger retten de i dag har til å velge folk til å forvalte verdiene sine. Dette synes jeg er hårreisende.

Bedriftseiere må få gå langt i å gjøre idiotiske valg som fører til at de taper verdier. Hvis samfunnet skal definere hva som er fornuftige valg så har vi slått langt inn på plan-økonomi.

-k
Jeg er helt enig i at denne regelen om 40% kvinneandel i styrer, og for så vidt også innen politikken, er et dumt forslag. Det har blant annet fått den uheldige konsekvensen at man ikke lenger kan stryke kandidater på kommunevalgslistene, siden man da kan risikere å få inn for få kvinner. Det er udemokratisk etter mitt syn, det å kunne stryke kandidater er en av de viktigste tingene man gjør ved et valg, de man ikke ønsker inn skal ikke stå på listen.

Når det kommer til barnefordeling kjenner jeg ikke helt til hvordan dette fungerer. Man skal vel først og fremst tenke på barnas beste her, og det er vel ennå sånn at det i de aller fleste tilfellene er moren de fleste barn er sterkest knyttet til, selvsagt litt avhengig av alder, jo eldre, jo jevnere kan fordelingen være. Her vil jeg si det er mest opp til mennene å vise at de bryr seg, og bidra enda mer, selv om mange menn er flinke i dag kan det helt klart bli enda bedre, på samme måte som kvinnene på sin side må vise at de er gode nok til jobb og styrer og ikke forlange å bli kvotert inn på sviktende grunnlag.
Men samtidig trenger nok mange med litt for innarbeidede og gammeldagse holdninger et spark bak. Man ser jo hva som skjer steder hvor ikke lover om likestilling gjelder, etter hva jeg nylig hørte er dette kun innen de religiøse miljøene; der tviholder mennene på makten, i følge dem er dette påbud fra høyere makter.
Den makten og de fordelene man har ønsker man ikke å miste, motivene her er helt klart egoisme og ingenting annet, og på toppen av det hele forventer man respekt for slike holdninger.

”Hvis en mannlig 50-årig leder i et større norsk firma ble filmet med skjult videokamera og sa at han unngikk å ansette kvinner fordi de var kvinner så ville det bli ramaskrik...”

…jo kanskje, men det blir ikke ramaskrik når en imam sier det samme, hvorfor ikke?
 
Topp Bunn