Kvinnfolk og hifi.

Hvorfor er kvinnfolk imot bra hifi?

  • Mangler de ett lyttegen?

    Stemmer: 0 0.0%
  • Er de totalt umusikkalske?

    Stemmer: 0 0.0%
  • Blir det for stort?

    Stemmer: 0 0.0%
  • For dyrt?

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    1

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
huff , det er mange som sliter ser jeg... ;D

Hvorfor skal vi unnskylde oss , er audiofili en legning kanskje ? 8)

Var samboer med ei for en god stund siden , hun er glad i både hi-fi og musikk og har ett bra egeninnkjøpt anlegg....(electrokompaniet)

Men det gikk ikke allikevel....Greit nok , nå derimot skal jeg "ha på bånd igjen" vil jeg ikke høre ett kløyva negativt ord om hverken høyttalere , bosker rør eller noe annet ,. da blir det hele avlyst , jeg syntes det midlertid er greit at familiens tid må kunne disponeres til annet enn lyttetid....

Eller syntes jeg egentlig det er jævlig godt å være singel , så jeg tror jeg forblir det en stund til rett og slett.

Bilhobby er ikke noe annerledes , det er bare sutring for det meste der og , alt som koster penger er det vel egentlig sutring for dersom man ikke har uante midler , så det bare er å øse ut.

Lykke til i evighets-kampen ,brødere......det tar desverre aldri noen ende for de fleste av oss.....Men det er svært hyggelig at enkelte klarer seg bedre enn andre.....

;D
 

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Innlegg
2.339
Antall liker
978
ssm skrev:
huff , det er mange som sliter ser jeg... ;D

Hvorfor skal vi unnskylde oss , er audiofili en legning kanskje ? 8)

Var samboer med ei for en god stund siden , hun er glad i både hi-fi og musikk og har ett bra egeninnkjøpt anlegg....(electrokompaniet)

Men det gikk ikke allikevel....Greit nok , nå derimot skal jeg "ha på bånd igjen" vil jeg ikke høre ett kløyva negativt ord om hverken høyttalere , bosker rør eller noe annet ,. da blir det hele avlyst , jeg syntes det midlertid er greit at familiens tid må kunne disponeres til annet enn lyttetid....

Eller syntes jeg egentlig det er jævlig godt å være singel , så jeg tror jeg forblir det en stund til rett og slett.

Bilhobby er ikke noe annerledes , det er bare sutring for det meste der og , alt som koster penger er det vel egentlig sutring for dersom man ikke har uante midler , så det bare er å øse ut.

Lykke til i evighets-kampen ,brødere......det tar desverre aldri noen ende for de fleste av oss.....Men det er svært hyggelig at enkelte klarer seg bedre enn andre.....

;D
Så enig så enig. Blir singel en god stund selv ja. Det anlegget jeg har i min såkalt stue(mer kino enn stue) det blir.
 
S

slowmotion

Gjest
Ole skrev:
slowmotion skrev:
Ole skrev:
Snakker selvsagt om skikkelig musikk, altså kammer og symfoni.

Mvh Ole
?
Nettopp - som sagt så ment :)

Ok, la meg utvide litt ved å si at damene er meget aktive også på en annen type musikk, nemlig opera. I tillegg selvsagt ballett. Både som tilhørere og utøvere.

Så de som påstår damene ikke er aktive mht. musikk må ha en trang definisjon av musikk..... :)
Men når det gjelder boksene er nok interessen for innmaten generelt lavere enn interessen for designet...

Mvh Ole
Er ikke jazz, blues og rock skikkelig musikk? Mystisk.

Forøvrig interessant å lese posten til bjornh.
Vi er nok (mye) nærmere dyrene mentalt enn mange liker å tro ... ;)

;)
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
slowmotion skrev:
Ole skrev:
slowmotion skrev:
Ole skrev:
Snakker selvsagt om skikkelig musikk, altså kammer og symfoni.

Mvh Ole
?
Nettopp - som sagt så ment   :)

Ok, la meg utvide litt ved å si at damene er meget aktive også på en annen type musikk, nemlig opera. I tillegg selvsagt ballett. Både som tilhørere og utøvere.

Så de som påstår damene ikke er aktive mht. musikk må ha en trang definisjon av musikk..... :)
Men når det gjelder boksene er nok interessen for innmaten generelt lavere enn interessen for designet...

Mvh Ole
Er ikke jazz, blues og rock skikkelig musikk? Mystisk.

Forøvrig interessant å lese posten til bjornh.
Vi er nok (mye) nærmere dyrene mentalt enn mange liker å tro ...  ;)

;)
Jepp, det er vi - uten tvil.. ;).
Tvilte du på det - egentlig ;D ;D

mvh
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Håvarhede skrev:
Lite lurt å generalisere. Noen kvinner har litt peiling på lyd og sånn uten å være nerd. Kjente ei som var dritvakker som ville ha en musikalsk fyr med et bra stereoanlegg. Men det ble ikke no a mellom meg å henne.
Du lærte vel av dette å kjøpte deg mye bedre og dyrere stereo, antar jeg ;)
 
S

slowmotion

Gjest
56fwb skrev:
slowmotion skrev:
Er ikke jazz, blues og rock skikkelig musikk? Mystisk.

Forøvrig interessant å lese posten til bjornh.
Vi er nok (mye) nærmere dyrene mentalt enn mange liker å tro ... ;)

;)
Jepp, det er vi - uten tvil.. ;).
Tvilte du på det - egentlig ;D ;D

mvh
Nei, ikke egentlig.
Jeg har alltid ment at vi egentlig er dyr.
Og at dyr egentlig er lik oss - egentlig ;D

Men det kan virker som om mange "opplyste" mennesker ikke ser seg selv som dyriske ...

;)
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
For å gjøre ei lang historie kort:
Kjerringa i huset er totalt, og jeg gjentar, totalt uinteressert i hva både musikkanlegg og min musikksmak angår. Det er henne fullkomment fremmed ...

Hvis jeg i ren overivrighet bare såvidt ymter frampå om PU, rørtype e.l. så avbryter hun meg midt i setningen med et overbærende glis og sier at dette er ikke så veldig spennende. Om det er noe som heter for SME, Lowther, Thorens, Cardas, Grado, Triangle, Van den Hul eller hva det nå er, som hun sier, så vil hun rett og slett ikke vite om det.

Men det stopper ikke der. Hvis jeg nevner at jeg har gått i anskaffelse av ei flott skive av f.eks. Jan Garbarek, Eberhard Weber, Porcupine Tree, Opeth, Ryan Adams, Rush, Neil Young, Soft Machine, Chick Corea, Wilco, Keith Jarrett, King Crimson, Sigur Ros, Mogwai, Tortoise ... ja, you name it, så er det like uinteressant for henne.
Vel, så er det dette med pris da. Det er jo ikke akkurat gratis det å være audiofil da, for ikke å snakke om å kjøpe vinyl. det er nesten så jeg ser det svarte i øynene hennes hver gang det kommer ei skive i posten ...

Nei ... kvinnfolk og hi-fi, glem det for min del. Men lell så henger vi ihop - er det ikke rart? He he. Ja ja, hun har vel andre kvaliteter da ;).
 

Tuxflux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2008
Innlegg
261
Antall liker
0
anekdoten skrev:
For å gjøre ei lang historie kort:
Kjerringa i huset er totalt, og jeg gjentar, totalt uinteressert i hva både musikkanlegg og min musikksmak angår. Det er henne fullkomment fremmed ...

Hvis jeg i ren overivrighet bare såvidt ymter frampå om PU, rørtype e.l. så avbryter hun meg midt i setningen med et overbærende glis og sier at dette er ikke så veldig spennende. Om det er noe som heter for SME, Lowther, Thorens, Cardas, Grado, Triangle, Van den Hul eller hva det nå er, som hun sier, så vil hun rett og slett ikke vite om det.

Men det stopper ikke der. Hvis jeg nevner at jeg har gått i anskaffelse av ei flott skive av f.eks. Jan Garbarek, Eberhard Weber, Porcupine Tree, Opeth, Ryan Adams, Rush, Neil Young, Soft Machine, Chick Corea, Wilco, Keith Jarrett, King Crimson, Sigur Ros, Mogwai, Tortoise ... ja, you name it, så er det like uinteressant for henne.
Vel, så er det dette med pris da. Det er jo ikke akkurat gratis det å være audiofil da, for ikke å snakke om å kjøpe vinyl. det er nesten så jeg ser det svarte i øynene hennes hver gang det kommer ei skive i posten ...

Nei ... kvinnfolk og hi-fi, glem det for min del. Men lell så henger vi ihop - er det ikke rart? He he. Ja ja, hun har vel andre kvaliteter da ;).
Bare lurer... Men er det ting hun sier til deg som du har samme synspunkt om? Klisjeer som oppvask, støvsuging, tøyvask :p (just joking)

Men vi er forskjellige. Min kone bryr seg heller ikke om selve utstyret og det tekniske, så lenge det høres bra ut. Hun hørte ikke forskjell når jeg kjøpte ny pickup for eksempel. Men vinyl er "min greie". Skal hun ha et album så går det som regel i CD. Jeg har derimot blitt fryktelig glad i vinyl og kommer til å kjøpe stort sett alt på vinyl fremover hvis det er mulig. Vi har samme musikksmak da heldigvis :)
 
B

Back_Door

Gjest
Ole skrev:
slowmotion skrev:
Ole skrev:
Snakker selvsagt om skikkelig musikk, altså kammer og symfoni.

Mvh Ole
?
Nettopp - som sagt så ment :)

Ok, la meg utvide litt ved å si at damene er meget aktive også på en annen type musikk, nemlig opera. I tillegg selvsagt ballett. Både som tilhørere og utøvere.

Så de som påstår damene ikke er aktive mht. musikk må ha en trang definisjon av musikk..... :)
Men når det gjelder boksene er nok interessen for innmaten generelt lavere enn interessen for designet...

Mvh Ole
Du har nok mye rett i at når det gjelder utøvende musikere innen klassisk musikk, så er jentene med til fulle. Likevel har jeg en sterk fornemmelse av at når det gjelder dypere nytelse av musikk, så er mennene i klart flertall innen alle musikktyper. Jeg tror kvinner ofte har et mer overfladisk lyttemønster..
 

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Innlegg
1.621
Antall liker
137
Sted
Volda
anekdoten skrev:
Nei ... kvinnfolk og hi-fi, glem det for min del. Men lell så henger vi ihop - er det ikke rart? He he. Ja ja, hun har vel andre kvaliteter da ;).
Og forhåpentlegvis du.... ;D ;D ;D ;D ;)
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Karma skrev:
Likevel har jeg en sterk fornemmelse av at når det gjelder dypere nytelse av musikk, så er mennene i klart flertall innen alle musikktyper. Jeg tror kvinner ofte har et mer overfladisk lyttemønster..
Hva i all verden mener du med dypere nytelse av musikk? Mener du å sitte musestille i sweetspot mens du krampaktig lytter etter hver minste vibrasjon, diskantpip, og andre overvurderte detaljer. Det er ikke å nyte musikken, det er å voldta og dissekere den.

Jaja, dette er et klart eksempel på ulikhetene mellom kvinner og menn. Menn, er opptatt av ubetydelige detaljer, mens kvinner er opptatt av helheten :D

Bjørn er helt klart inne på noe i sitt lange og interessante innlegg. Kanskje er det viktigste og målet med jakten å vise "jaktlaget" at de har klart "å fange" de beste komponentene, og ikke minst satt de sammen til et unikt system. Det rare er at enkelte predikerer at de nå har oppnådd lydnirvana, og skryter uhemmet av en komponent som de kort tid etter legger ut på bruktbørsen. Forstå det den som kan ???

Vil bare understreke at jeg er kjempe fornøyd med mitt oppsett. Jeg kan ligge henslengt på sofaen 1.5 meter unna sweetspot gumlende på potetgull, og allikvel oppleve både tekst og melodi som ren nytelse. Dessverre for dere, dette anlegget blir aldri å finne på bruktbørsen :p

Lin
 
S

slowmotion

Gjest
mazzy_star skrev:
Hva i all verden mener du med dypere nytelse av musikk? Mener du å sitte musestille i sweetspot mens du krampaktig lytter etter hver minste vibrasjon, diskantpip, og andre overvurderte detaljer. Det er ikke å nyte musikken, det er å voldta og dissekere den.

Lin
LOL! Jeg er helt enig.

;)
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
56fwb skrev:
anekdoten skrev:
Nei ... kvinnfolk og hi-fi, glem det for min del. Men lell så henger vi ihop - er det ikke rart? He he. Ja ja, hun har vel andre kvaliteter da ;).
Og forhåpentlegvis du.... ;D ;D ;D ;D ;)
... og forhåpentligvis jeg, ja ;) ;)
 
B

Back_Door

Gjest
mazzy_star skrev:
Karma skrev:
Likevel har jeg en sterk fornemmelse av at når det gjelder dypere nytelse av musikk, så er mennene i klart flertall innen alle musikktyper. Jeg tror kvinner ofte har et mer overfladisk lyttemønster..
Hva i all verden mener du med dypere nytelse av musikk? Mener du å sitte musestille i sweetspot mens du krampaktig lytter etter hver minste vibrasjon, diskantpip, og andre overvurderte detaljer. Det er ikke å nyte musikken, det er å voldta og dissekere den.



Lin
Det var nok en litt for pompøs ordlegging fra min side. ;)
Det du skriver er i hvert fall ikke det jeg mente. Jeg siktet til det å digge musikk på en slik måte at du lever deg totalt inn i den. Jeg har ofte opplevd å kunne digge musikk slik som dette også sammmen med andre menn. Om kvinner er til stede i slike sammenhenger, sitter de som regel i en annen del av rommet og prater. OM de lytter, er det normalt kort tid før de igjen må begynne å prate. Tror faktisk ikke det er vanlig for kvinner å høre musikk sammen, og da altså faktisk bare høre og nyte. ;) Det finnes selvsagt mange unntak, og kanskje er du et av dem?
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Hei,

Mye bra innlegg og det er nok ikke "sort-hvitt" og et generelt svar på dette.
Hos oss så er vel den største forskjellen at jeg synes det er greit å skifte litt utstyr nå og da for å få en enda bedre gjengivelse mens hun sikkert kunne klart seg med B&O cd-radioen som henger på kjøkkenet.
Slik sett så er det helst her problemene/diskusjonene oppstår hos oss.

Mvh
Geir
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.969
Antall liker
8.277
Torget vurderinger
1
Min mor spiller mye musikk og hører på radio. Nå har tilfeldigvis jeg bidratt til å skaffe henne noe som fungerer godt med ren og klar lyd. Men vi deler dessverre ikke musikksmak: Lasse Stefandens, Viklingarna og en del av den sorten er ikke akkurat det jeg forbinder med å slappe av foran stereo-anlegget. Men det er jo bra at hun hører på musikk og blir på godt humør. Nå har hun hatt det siste anlegget sitt i 10 år, og hun er svært fornøyd med å ha "kvalitet", eller ordentlige ting, og ikke bare sånn tull, som hun sier.

Bjørn
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
Du hadde et langt og meget interessant innlegg, Bjørn. Jeg pleier å lese alt jeg kommer over ala det temaet, leser på nytt og på nytt og prøver å sammenfalle det med andre skrifter og egen erfaring. Takk skal du ha :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.969
Antall liker
8.277
Torget vurderinger
1
Takk for det.

Det er et slags "utdrag" over den biologisme som drives med sine slutninger -der jeg trekker fram noen momenter som gjerne forklares som noe "fastlåst" biologisk eller ut fra vårt kulturelle ståsted. Det ene følger vel av det andre, men jeg er av den oppfatning (slik mange er innen samfunnsfag og psykologi) at man stadig drar slutninger på veldig usikkert eller spekulativt grunnlag -noe vi har utallige eksempler på i vår historie med noen groteske utfall. Gener er nok nøkkelen til mye, slik vårt sosiale behov, at vi er et flokkdyr med talent for små flokker, og en del trekk ved vårt adferdsmønster. Men gener kan nok neppe forklare våre politiske motiveringer slik noen forsøker å påvise.

Moderne forskning har f.eks. påvist at det finnes en slags "plastisitet" i våre hjerner, og den er svært påvirkbar når vi er født, men blir mer og mer ferdigdannet jo eldre og jo mer sosialiserte vi blir. Språk er en slik evne, og evne til å håndtere sosiale forhold. Det finnes noen ganske skremmende eksempler der ute på hva som har hendt med barn som frarøves den menneskelige kontakt. Barn har en fantastisk overlevelsesevne, og kan til og med overleve med ulver (det finnes dokumenterte eksempler på dette).

Muligens er det slik med musikk også. Det er jo et kulturelt fenomen men når man utsetter f.eks. barn for massiv påvirkning og oppmuntring, har vi sett mange eksempler på at noen utvikler særdeles musikalske talenter. I barnehage og skole, og i alle før blant foreldre har sang og lek (som gjerne kombinerer harmoniske lyder og rytmer) alltid vært viktige i en eller annen form. Dette er nok ganske sunne former for stimuli.

Musikk er noe veldig menneskelig, og det er interessant at det finnes i alle kulturer, i ulike og varierte former. Det springer trolig ut fra vår natur til å forstå systematikk og evne til å manipulere våre omgivelser.


Mvh. Bjørn
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.508
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå har ikke jeg lest hele tråden, men mitt syn på dette med kvinner og hifi, deler jeg til dels med R. Solhaug.
Jeg tror dette rett og slett og veldig enkelt har mye med gener etc å gjøre.
Det finnes noen unntak, og jeg kjenner noen få av dem.
De er nesten verre en gutta, med den forskjellen at damene har mer kontroll.
Og nå har jeg holdt selve musikken utenom.

Punkt 2 i spørreundersøkelsen, kan vi HELT se bort fra.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.969
Antall liker
8.277
Torget vurderinger
1
Det går nok mye på verdier og normer også. Ergo er det et element av "kultur" i måten kvinner i mange tilfeller tenker på. Umusikalske er de ikke. Men det er faktisk slik at kvinner også er kjøpere og eiere av stereoanlegg. Det er en viss fare for at slike diskusjoner utvikler seg til en enten-eller diskusjon. Overgangene er nok langt mer glidende enn som så. De fleste gutter/menn jeg kjenner har ikke et engang det jeg vil definere som et bra anlegg en gang. Det er kanskje verdt å huske på..!

Mvh. Bjørn


PS. Mange gutter ække intressert i foppall.
 

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Innlegg
326
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Det går nok mye på verdier og normer også. Ergo er det et element av "kultur" i måten kvinner i mange tilfeller tenker på. Umusikalske er de ikke. Men det er faktisk slik at kvinner også er kjøpere og eiere av stereoanlegg. Det er en viss fare for at slike diskusjoner utvikler seg til en enten-eller diskusjon. Overgangene er nok langt mer glidende enn som så. De fleste gutter/menn jeg kjenner har ikke et engang det jeg vil definere som et bra anlegg en gang. Det er kanskje verdt å huske på..!

Mvh. Bjørn


PS. Mange gutter ække intressert i foppall.
"Hæ, er det fotball VM nå!!?"
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.253
Antall liker
305
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Kjerringa mi er ikke negativ til min hifi, men det er som flere er inne på her, når hun føler at jeg ikke har oppmerksomheten mot henne når det forventes, så er det smart av meg å vente litt med hobbyen eller lytteøkten. Jeg har forøvrig en yngre søster som ligner mer på meg, dvs kan sitte ned å nyte god musikk. Kjerringa mi leser heller en damebok på senga om kvelden, og jeg HAR lest en bok eller to...
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.096
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
bjornh skrev:
De fleste gutter/menn jeg kjenner har ikke et engang det jeg vil definere som et bra anlegg en gang. Det er kanskje verdt å huske på..!

Mvh. Bjørn
Er denne mismatchen mellom kvinner og menn muligens bare et statistisk fenomen?

Hvis:

sannsynligheten for å finne en mannlig hififreak er 1:100 - for å ta et lett tall,

og

sannsynligheten for å finne en kvinnelig hififreak er 1:100 - bare for å anta at kvinner og menn ikke er så veldig forskjellige når det kommer til stykket,

blir sannsynligheten for delt hifiinteresse blant ektefeller og samboere 1:10.000.
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.184
Antall liker
762
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
Man kan undre på hva som gjør at kvinner (generelt?) har vansker med Hi-Fi.

.....

Er ikke så mye å undre seg over - kvinner er langt mer rasjonelle enn det som framkommer i alle disse subjektive utredningene.

Kvinner tenker slik: High-End hifi er en elending "investering" av likvide penger for familien. Koster skjorta og får marginalt igjen ved salg - i tillegg til frynsete status mye på grunn av priser på tilbehør som kabler etc..der nerder og bygdetullinger finner hverandre i skjønn forening til summer på accessories jeg ikke orker nevne...

Båt, hytte, jakt og fiske, friluftsliv, sykkel etc.. - ja der er kjekke interesser som damene liker.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.969
Antall liker
8.277
Torget vurderinger
1
Det der var et interessant regnestykke.

Men hvis vi tar sammenlikningen med bil da, så er det jo ofte slik at begge i et par er enige om at man skal ha en "bil" -men så blir spørsmålet: hvilken? og hvis man blir enige om det, hva slags utstyr skal man ha, og hvor stor motor.

Når kvinner velger bil så har jeg lagt merke til at kvinner gjerne velger "sikre" biler eller biler med "status" hvi s de har råd. Men de velger utstyr i bilen foran størrelse på motor. Dvs. at det som skaper komfort blir høyere prioritert enn stor motor.

Kvinner er ofte opptatt av bilde når det kommer til TV. Og helst et som er litt stort (slik at Hotel Cæsar, Himmelblå og annet man måtte følge med på...) og flatt. De er gjerne opptatt av at der skal være litt lyd men det hender at folk mangler innsikt (både kvinner og menn) i forhold til hva som er mulig rent fysisk, det som er tilgjengelig i butikk plus at de har satt seg noen begrensninger som gjerne ikke er forenlig med hva de ønsker. Form og farge, og "status" er viktig her også.

Hvis vi tar dette med bil igjen, så er det noe med at noe overlates til menns arena -det er et kulturelt fenomen. Normativt og verdimessig så er det gjerne slik at tekniske ting tradisjonelt er menns greie. Hvem av dere blir ikke observante når dere treffer en kvinnelig bilmekaniker, snekker, lastebilsjåfør eller kvinnelige befal? Forsvaret har vært nokså flinke til å rekruttere kvinner, siden det har vært en politisk målsetting (det har vært bra på mange måter). Men det er mange som til tross for at de ikke selv oppfyller kriteriene Forsvaret har negative oppfatninger av kvinnelig befal, av "ymse" grunner.

Tilbake til dette med bil. Her er en tenkt situasjon:

Damen: Hei. Jeg er på utkikk etter en bil.
Bilselgeren: Hei. Ja, hvilken bil har du tenkt på?
Damen: Jeg har tenkt på en rød bil. Den må være god.
Bilselgeren: Javel? hvilken har du tenkt på?
Damen: Jeg vet ikke helt, for jeg vet ikke så mye om biler. Men den må være god å kjøre og sikker..!
Bilselgeren: Ja, men da har vi en du helt sikkert du vil like, denne her er billig, liten og rød!
Damen: Nei, den liker jeg ikke utseende på. Og så er det så lite plass i den. Jeg skal ha barn med.
Bilselgeren: Javel. Da har vi denne, den har har stor motor, og masse plass, det er en SUV de fleste vil snu seg etter.
Damen: Den var nok litt for stor, og altfor dyr. Jeg vil ha noe som har god plass, masse plass å legge ting, den skal være rød og stilig...


Poenget her er at hun vet at hun vil noe hun kanskje har sett og hørt om, men hun trenger hjelp til å finne det hun liker og/eller er tilfreds med. Nå er det satt litt på spissen, men dette kan veldig lett overføres til Hi-Fi. Dette med den tekniske sfære er sett på som mannsdomene, men hvis vi snur oss og ser oss litt rundt, så er det vel omtrent like mange kvinnelige bilførere der ute, og kvinner bruker trolig data mer enn menn, som også er en teknisk greie som jeg har lagt merke til guttene på ungdomsskolen tror de behersker, men jeg har skolert jentungen hjermme litt i en del tekniske ting når det gjelder data, og hun setter dem stadig på plass. De ender ofte opp med at guttene holder seg til det de kan: spille spill, og ikke diskutere tekniske ting de allikevel ikke vet så mye om. Til slutt sitter gutta vel igjen med noe sånt som: Jeg har stor skjerm, osså har jeg kjøpt den RÅE musa. Jeg har den data'n. Det virker bare, lissom..!

Don't judge things from the amount of "Bling" You see -You are likely to mistake it for something else than it really is..!



Mvh. Bjørn
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.184
Antall liker
762
Torget vurderinger
1
Du skriver så mye :)

Det var ikke tilfeldig at jeg utelot bil - men litt flåsete oppsummert fra min side uten å måtte bestille en større sosiologisk utredning - så handler det mye om status.

Hvilken status tror du hifi har blant folk flest og kvinner i særdeleshet - høyner du statusen hever du interessen.

Har hifi lav status? ja/nei
- i tilfelle ja – hvorfor?
 

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Kvinner har lav status......Hos meg... ;D
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.810
Antall liker
567
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Baard skrev:
Du skriver så mye :)

Det var ikke tilfeldig at jeg utelot bil - men litt flåsete oppsummert fra min side uten å måtte bestille en større sosiologisk utredning - så handler det mye om status.

Hvilken status tror du hifi har blant folk flest og kvinner i særdeleshet - høyner du statusen hever du interessen.

Har hifi lav status? ja/nei
- i tilfelle ja – hvorfor?
Hifi har lav status hos hvermansen. Fordi folk ikke har greie på det og fordi man blir sett på som en tulling som bruker penger på nesten udefinerbare ting som feks lyd.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.969
Antall liker
8.277
Torget vurderinger
1
Tja. Status handler vel om evne til erverve seg noe som er ansett å være av høy verdi -hvis man kan definere det så enkelt som det. I slike sammenhenger så opereres det med noe vi kan definere som kjente størrelser -dvs. at det i en eller annen grad er allment kjent. I submiljøer opererer man gjerne med sine egen statusstørrelser, og de trenger overhodet å være materielle. Det kan være eksempelvis rykte, f.esk. noe man har gjort, egenskaper eller posisjon man tilkjennes.

Når det kommer til status og kjente størrelser, så kan man (igjen for enkelhetens skyld) trekke frem bil. Da trenger man kanskje bare nevne kjente merkenavn som Norrøna, Volvo, Bang&Olufsen, D&C, Ray-Ban, Rolex osv. for at man skal skjønne det..! Det er dette med kultur igjen: vi er blitt sosialisert (innprentet gjennom hverdagene i våre liv) inn i disse sammenhengene. Det at du sier jeg synes ikke det er status understreker kanskje nettopp at du har kjennskap til akkurat disse kjente størrelsene. Hadde man vært totalt ukjent med dette, så hadde man neppe hatt et standpunkt angående det. Det blir litt som å si at man ikke er materialist og derfor ike kjøper så mye ting, så understreker det nødvendigvis ens bevissthet i forhold til det. Man konsumerer bare andre ting. Det er noe man skal merke seg med personer som er alternative eller definerer seg ut av noen sammenhneger.

Kvinner er svært opptatt av status. Minst like mye som menn. De er opptatt av fine ting, som gjerne brukes som "Display" -presentasjon eller "utstillingsvindu". Det kalles gjerne i samfunnsviteskapen for å speiling. Handling + respons = effekten. Nå er ikke regnestykket så enkelt som det, for det er mange parametre som spiller ulikt inn. Men livet handler i stor grad å oppleve suksess, og det er noe som både er kulturelt anerkjent og som er viktige for mennesker: vi er sosiale dyr avhengig av andres erkjennelse. Noen jobber seg opp eller erverver seg andres innsats som sin egen innen de tilgjengelige rammer som finnes...

Når noe ikke anerkjennes som status nok så er trolig fordi det kommer i konflikt med andre verdier. Da handler det gjerne om de ressurser man disponerer, i tillegg til innsikt i noe. La oss si at fin stasjonsvogn, fin hus, ny dyr og flott sofa er verdier som peker mot hva en familie bør strebe etter. Hvordan kommer dette i konflikt med en familie der mannen bruker en god del av ressursene på dyr Hi-Fi. Hva er nytteverdien i det, hvis man bor i en gammel borettslags leilighet, kjører i en gammel bil og synes at IKEA sofaen man kjøpte billig brukt er fin nok? Verdikonflikter kalles slikt, og handler om ulike forståelser og derved anerkjennelser av status, behov eller interesser.

Overfladiskhet. Ja. Det finnes mase av det i sammenhengen speiling av selvet -det er tross alt et livsprosjekt. Vi tar alle lett på noe. Ofte så er det slik at en særinteresse er en grad av ekskluderende eller krever en vilje til å sette seg inn i og holde seg oppdatert. Noe av dette kan være så økonomisk kostbart at andre bare rister på hodet over prioriteringene til andre mennesker. Kvinner er ikke særegne når det kommer til akkurat det. Normer og verdier spiller sterkt inn i tillegg til hvilke behov man anser at det er viktig å tilfredsstille. La oss si at man trenger en barnevogn, hun vil kjøpe en ny, men han har siklet på en ny forsterker. Dersom det ikke er penger til begge (eller at det krever en eller annen form av omprioriteringer) så inntrer sannsynligvis en verdikonflikt. Hun kanskje mener at han ikke trenger en ny forsterker (han har jo kanskje en fra før) men hun trenger en ny barnevogn. Når det kommer til ting man kjøper til unger, så har jeg merket meg at mange kvinner setter beinharde krav: det skal nytt, fint, ordentlig, barnet trenger det, hva slags foreldre er vi hvis man ikke har det. Barn er statusspeiling for mange skal man huske. På ulike måter.

Men når det handler om å pynte opp "utstillingsvinduet" et hjem gjerne er (i ulik grad) så er det mange kvinner som er særs opptatte med hvordan det skal se ut og hvordan man ønsker å bli oppfattet (selv om mange ikke helt inser det selv). Bare smak på ordet gammeldags eller umoderne. Det er alltids noe stilig eller fresht møblement som kan passe sammen... Plutselig bor man ikke i et "hjem" lengre, men i et utstillingslokale for ett eller annet møbel- og design magasin..! Da gjør det plutselig ikke noe at ting er dyrt. Og har man ikke råd, så forsøker man å kompensere gjennom å velge noe som likner, helst anerkjent det også. Det er nok mange unge damer som for tiden terroriserer sine kjærester (eller ektemenn) med hvit-svart-rød moten på innredning for tiden. Til og med "Klippan" sofaen på IKEA fås i rødt skinn...

Fine hus, fine møbler, fine ting, -men hei du, skrek hun: Hva skal du rote dette til med en masse ledninger og dingser som ser stygge ut for? Du ødelegger mitt prosjekt med å gjøre dette stilig og i henhold til hvordan det skal se ut! (jfr. motemagasiner, HTH reklamene, møbelkataloger ++++). Du bor på en måte ikke her. Det er mitt hjem, en kvinnes hjem som skal se orntlig ut!!! Du skal ikke rote det til nå som jeg holder på med mitt prosjekt.

-det er vel en form av egoisme og mangel anerkjennelse og forståelse av man må ta hensyn til at man bor med flere enn seg selv. Men, det skal også sies, at noen menn bruker konas inntekter til å finansiere sine drømmer, og noen koner bruker mannens inntekter til å finansiere sine. Noen drømmer er felles, likeså en del prosjekter og interesser. Andre er det ikke det i det hele tatt. Det er kanskje lettere å få til ved hjelp av felleskontoen hvis det er den som er løsningen ;) Bare så dere vet det, så har damen i huset gjerne noen andre prosjekter her i livet enn det mannen har. Ekteskapet, er det ett eller to skap? (eller samboerskapet om man vil).


Mvh. Bjørn
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.096
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
bjornh skrev:
Fine hus, fine møbler, fine ting, -men hei du, skrek hun: Hva skal du rote dette til med en masse ledninger og dingser som ser stygge ut for? Du ødelegger mitt prosjekt med å gjøre dette stilig og i henhold til hvordan det skal se ut! (jfr. motemagasiner, HTH reklamene, møbelkataloger ++++). Du bor på en måte ikke her. Det er mitt hjem, en kvinnes hjem som skal se orntlig ut!!! Du skal ikke rote det til nå som jeg holder på med mitt prosjekt.

Mvh. Bjørn
Hehe - men akkurat her må jeg gi min bedre halvdel (litt) rett. Hun har nemlig gjentatte ganger gjort meg oppmerksom på at når hifibrosjyrene viser hvordan hifi tar seg ut i de fineste stuer, ser man aldri en ledning - verken av den typen som er nødvendig for å koble alle boksene til strømnettet eller av den typen som skal overføre signaler mellom boksene. Man ser bare pene bokser - ganske ulikt slik det vil bli seendes ut i virkeligheten.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
Hifi og kvinner kan gå godt sammen.

Kona mi sa her for leden at hun var godt fornøyd med Magnepan-høyttalerne mine, og ikke så noen grunn til å bytte de i noen lekre saker fra Tannoy med skikkelig tre-finish og mange lag klarlakk. Utseende på Magnepan hadde hun vendt seg til og lyden var flott, mente hun.

Ikke rart vi har vært gift lenge :)

Roy
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Har noe av samme greia her R.E.S...men jeg fikk litt på pukkelen da jeg kjøpte usher be 20.... og bytta ut usher 8571. De likte ho virkelig... og også å lytte til.. :-\ be20 blir visst for stor på alle parametre for henne...



Y
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
6.199
Torget vurderinger
32
YEL skrev:
Har noe av samme greia her R.E.S...men jeg fikk litt på pukkelen da jeg kjøpte usher be 20.... og bytta ut usher 8571. De likte ho virkelig... og også å lytte til.. :-\ be20 blir visst for stor på alle parametre for henne...
Y
De Magnepanene jeg har nå, er jo mindre enn de jeg hadde før, men selv ikke de reagerte hun negativt på. Flott å ha en musikkinteressert kone. Og unger for den saks skyld.

Roy
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Lytteutstyret har jeg ikke fått noe negativ respons på, hun synes t.o.m. at monitorene er fine. Og hun synes også at de har en bra lyd. Det er verre med selve musikkinteressen og gleden ved å lytte, dette deler vi ikke akkurat i samme grad :-\
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.931
Antall liker
5.611
Sted
Holmestrand
mteinum skrev:
Hjemme så klages det på alt for mange ledninger..
Rent bortsett fra ledninger, så har jeg full støtte fra min bedre halvdel. Hun tok f eks initiativ til kjøp av ny CD-spiller i romjula. Da jeg ville kjøpe stativhøytalere (for jeg mente de var mere konevennlige) fikk jeg beskjed om at det kunne jeg bare glemme. Her skulle det være gulvmodeller!
Kona har nok en enklere musikksmak, men god lyd skal det være!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.096
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Bedre halvdeler er ofte lurere enn man tror. Kona sier at det gjør ikke noe at boksene og høyttalerne er store - det er bare litt tøft, det - og forresten ser man ikke så mye av de stygge ledningene bak, da. Sier hun. Til en viss grense, naturligvis - hifien må ikke hindre den frie ferdselen i huset.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.994
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kona og eg har etter kvart funne rimeleg god symbiose når det gjeld dette feltet. Ho ante nok korleis dette vart då eg skifta frå mine IMF TLS 80 til Acoustat 4 elektrostatar på 90x150 cm. I mellomtida hadde eg hatt både Quad, Magnepan MG II og Timpani 4 på besøk, så ho var ikkje ukjent med temaet.
Så er ho veldig musikkinteressert sjølv. Veldig. Akkurat no dirigerer ho skulekorpset. Men ho har vore klarinettsolist i ungdomskorpset, spelt i Sandefjord symfoniorkester, Volda musikklag og ei rekkje andre stader, og ho spelar også ein habil tenorsax. Då vi gjekk frå eitt til to-barnsfamilie, var vi einige om at høgtalarane måtte skiftast ut. Eg visste at Genesisane nødvendigvis måtte spele dårlegare bass enn Acoustat 4, men kona tok til å klage på akkurat dette. Etter kvart vart det djupbass nok igjen, og dei færraste har vel styggare høgtalarar i stova enn eg med mine InnerSound Eros på 1,8 meter høgd. Kona har vore såre fornøgd, men gidd sjeldan sette på vinylplater, då ho høyrer prisen på pickupane som har vore på besøk. Ho ber meg om det, og eg er veldig imøtekommande i slike samanhengar, naturlegvis.
Ho er usikker på rekkefylgja av påslåing av komponentane, så dette må eg også ta meg av, iallfall om det er nye dingsar på besøk i anlegget. Men det er bagatellar i den store samanheng.
Elles ynskjer korkje ho eller eg å spele høgt til vanleg (sjølv om eg absolutt vil ha denne opsjonen i anlegget når eg får behov for dette), så vi er veldig fokuserte på at anlegget evnar å løyse opp detaljane ved moderate volum. Klassisk musikk inneheld dessutan såpass mykje detaljar når det gjeld dynamikk, at dette også er avgjerande for trivselen i heimen. For min eigen del likar eg å kunne høyre dei tredimensjonale eigenskapane, noko som er mindre viktig for kona. Til gjengjeld er ho veldig var for dårleg digitallyd, og tåler heller ikkje agressiv klangbalanse. Eg kunne tenkt meg eit sett Avantgarde, men det er ikkje hennar greie. Elektrostat (eller kanskje eit sett Magnestatar) er nok det mest fornuftige her i huset, når alt kjem til alt...

Eldste pode, straks 21 år, har anlegg sjølv, JBL TL 260 anniversary. Han flytta heim att no før han skal i forsvaret, og her om dagen tvang han meg til å vere med å flytte høgtalarane sine til stova, så no har eg desse framandelementa i mellomrommet mellom elektrostatane. Det går ut over lydbildet mitt, men ikkje særleg over hans. Med biampa Creek Destiny flirer han breitt over godlyden, og det verste er at eg har fått mistanke om at ho likar dette lydresultatet vel så godt som mitt elektrostatiske, iallfall sånn som det står no, alt anna enn optimalt plassert.

Utfordringa no er å få desse beista vekk før han reiser i militæret neste veke...skal prøve i kveld.

Dei to døtrene mine har også sterke meiningar om stereoanlegg, naturlegvis. Men berre den eldste (som er konfirmert) har eige anlegg. Store høgtalarar, liten forsterkar. OK lyd, men hovudvekt på brukskomfort. Medan ein går på vidaregåande er dette fornuftig, tykkjer eg.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
@Arve, ser ut til at du har et ganske sunt familieliv.
Inkluderende med musikkinteressen, det liker jeg. ;)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.096
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Arve: Det du skriver om barn, vekker gode minner. Nå har de tre barna våre heldigvis flyttet ut for godt - og har naturligvis fått seg hvert sitt anstendige stereoanlegg. Alle har satset på stereo, og de to guttene har gravd dypest i lommeboken - ER hifi en guttegreie?? Begge har anlegg som i nypris ligger i overkant av 100.000 - selv uten verken CDspillere, tunere, eller platespillere. Men så låter det uforskammet bra. Datteren min ligger ikke langt etter - men har ikke nådd opp til 100.000 kroners grensen ennå. Men hun har de feteste høyttalerkablene av dem alle.

Men det jeg egentlig skulle si, er at mens alle disse tre bodde hjemme og dyrket sin musikkinteresse på hvert sitt barneværelse - i tillegg til at de hadde kølappsystem på fars anlegg både i stuen og i TVstuen - da var det liv i huset. Det var kona som fikk ta det meste av den støyten - og støyen - hjemmeværende som hun var i den perioden - så på en måte skjønner jeg henne veldig godt når hun nå allerhelst vil ha ro i huset. Hun har fått mer enn sin tilmålte dose.
 
Topp Bunn