Verktøy Låne/leie skilletrafo

jarste

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2012
Innlegg
119
Antall liker
44
Torget vurderinger
6
Hei. Jeg har problemer med brum fra høyttalerne, og har lokalisert problemet til rør-preen min. Jeg bor i gammel blokk og har ikke jorda vegguttak, og mistenker dette kan være problemet. For å sjekke det ut har jeg altså behov for å låne/leie en skilletrafo. Er det noen som vet om hvor jeg kan få tak i dette i Oslo-området, eventuelt om noen snille sjeler kan låne meg en for en dag/kveld?

I tillegg, er det noen som vet om det finnes en stuevennlig skilletrafo?
 

jarste

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2012
Innlegg
119
Antall liker
44
Torget vurderinger
6
Virker som denne forsvant i mølja, så prøver på ny.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Hvor mange watt må den være på?
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.524
Antall liker
6.944
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Prøv enkle tiltak først.

Har du koblet til utstyret via en padde eller strømfiltet med jordete uttak i?

I så fall kan det være at du har laget deg en jordsløyfe, ved at alle apparatene har sitt jordpotensiale sammenkoblet via padda, samtidig som at de er koblet sammen via signaljord. Dette kan du sjekke ut ved å bryte jordkretsen - rett og slett ved å bruke en padde uten jord.

Ihvertfall mitt rør-utstyr (Cary SLP-03 og SLA-70B sig.) er følsomt for jordsløyfer, så der måtte jeg løse problemet ved at effektforsterkeren har apparatledning med jord, mens de andre apparatene har fått apparatledninger der jordleder er koblet fra i IEC-støpselet. Vips, så er det helt tyst. Jeg har forøvrig egen kurs med iso-trafo til anlegget, og den kurerer ikke jordsløyfe...

Johan-Kr.
 

jarste

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2012
Innlegg
119
Antall liker
44
Torget vurderinger
6
Takk for svar, Fenalaar. Jeg har imidlertid prøvd dette uten hell. F*** så vanskelig det skal være for en stakkar å nyte musikken i ro og fred da!

EHED: Har sendt deg en PM
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.994
Torget vurderinger
2
Hei

Uavhengig årsak til brum.....
Jordet eller ikke jordet stikk,da er spørsmålet,er du tilsluttet IT eller TN nett

http://www.hifisentralen.no/forumet...72643-sentralnettet-og-spenningskvalitet.html


Treating the power line to get rid of noise is like using a shotgun instead of a silver bullet to target the problem!

Because system noises are most frequently coupled from the power line, solutions which
somehow “cleanse” or “purify” it have great intuitive appeal. However, in this author’s experience,
such treatments usually produce marginal improvements, if any. Generally, the most cost-effective
solution is to identify and eliminate the ground loops or other problems which allow the noise to
couple into signal paths. This approach solves the real problem. Treating the power
line to get rid of noise is like using a shotgun instead of a silver bullet to target the
problem!


http://www.jensen-transformers.com/an/generic%20seminar.pdf

eller denne

http://audiosystemsgroup.com/RFI-Ham.pdf
 
Sist redigert:

jarste

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2012
Innlegg
119
Antall liker
44
Torget vurderinger
6
Suksess! Ved å koble strømledningene til preampen og monoblokkene så langt unna hverandre som mulig på samme strømlist forsvant brumminga. Aner ikke hvorfor, men det funka. Takk for alle svar og all hjelp!
 

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
785
Antall liker
952
Min erfaring generelt med jord og lydanlegg er at jord er no dritt :p Kjører alltid uten jord på nettledninger(Ja, det kan være potensielt farlig å berøre chassiet og noe jordet dersom det oppstår feil på apparatet).
 
Topp Bunn